IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

+5
Marlin
Stefan E
Matt_Public
Tobias
cas
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av cas sön jan 01 2023, 21:22

Brittiska Amiralitetet var/är en speciell bunt bakåtseende lorder.
Lägg gärna till den brittiska industrins motvilja mot att göra effektiva saker eller ta i från tårna , eller att förstå grundläggande fysik så hamnar man väldigt lätt fel.
Våldsamt fel.
Och det är ju det vi gillar med det!

Ta det här med att beställa ett nytt jaktplan till flottan i slutet 30-talet.
Av någon outgrundlig anledning så föll valet på Blackburn...
Dom hade ju gjort Skua som var en dykbombare som också skulle funka som jaktplan. Den kanske dög till det förstnämnda men till det sistnämnda var den både tung, klumpig och långsam.
En väg ur det var tydligen att göra om den till en "Turret fighter" A'la Boulton Paul Defiant.
Resultatet: ännu tyngre och långsammare än Skua.
Gloster Gladiator kunde flyga ifrån dessa, så hur kunde man tro att dessa skulle kunna funka mot vad än nu tyskarna hade?
Tydligen tänkte man sig inte att hangarfartygsflyg skulle behöva angripa landflygplan...

Den Norska kampanjen 1940 visade att bägge typerna var rätt kass och att nåt behövde göras.
Alltså, fråga Hawker om dom kunde göra om sin kommande dundermaskin till hangarfartygsbaserad?
Projekt Sea-phoon startades, men det kom av sig ganska fort för Hawker hade rätt stora problem med den landbaserade varianten.

Lorderna lät sig inte avslås utan valde att ge Blackburn i uppdrag att ta fram ett nytt jaktplan som både skulle kunna fälla torpeder och vara ett jaktplan.
Torpedfällning kräver stabilitet, styrka och bra lågfartsegenskaper och ett jaktplan ungefär tvärsom. Dessutom skulle det konstigt nog få vara ensitsigt!
Man tänkte sig att detta skulle nog kanske kunna ersätta både Fairey Swordfish, Barracuda och även dom F4F Wildcats (Martlet om skall vara petig).
Hur svårt kan det vara?
Well...
Specifikationen krävde också att dom skulle använda sig av Napier Sabre motorn, som inte riktigt är känd för sin tillförlitlighet.
Alltså, en dum och motsägelsefull kravlista, opålitlig motor och så Blackburns konstruktionsavdelning som egentligen bara lyckades med en enda design  (en viss S2 Buccaneer)

Det man fick fram var Firebrand
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 3010ec5421629b6101be30f3597731b7-jpg
Det var stort, det var tungt, det girade kraftigt efter katapultstart och det hade en tendens att "flyta" i luften innan det skulle landa. Cockpit var placerad i höjd med vingens bakkant och nosen är jättelång så man såg inget neråt framåt heller.
Jättebra egenskaper för nåt som skall ner på en liten båt i vattnet.

Det tog riktigt lång tid att få ordning på denna maskin, men man tvingade till slut ut 12 stycken som kallades TF MkII till en stackars försöksdivision.
Man kan väl säga att det gick sådär...
Den legendariske provflygaren Erik "Winkle" Brown sågade den här maskinen ganska rejält! Med rätta skulle det visa sig.

Fleet Air Arm kunde dock inte ge sig, utan såg till att Blackburn fick fortsätta, men nu med en annan motor (Bristol Cerberus) och en gigantisk fena.
Saker och ting blev inte bättre för det, men till slut kom den ut på förband, och som versionen TF Mk V så fick den åka båt.
Enda fördelen som kärran hade jämfört med ex Hawker Sea Fury var att när man kraschlandade på båten så hade man en större chans att överleva drunken

Enastående.

Naturligtvis fortsatte man ett tag till med att försöka fixa det här missfostret och det resulterade i B-48 Firecrest.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Firecrest-2
Två exemplar byggdes, men sen tyckte man att Wesltand Wyvern var en bättre grej.
Det gick väl sådär det med.

Hursomhelst!
Om trettondedagen är det dags för gruppbygge på Britmodeller, med tema "The Salty Sea Dog"
Jag skall alltså bygga en Firebrand, för alla som skulle flyga en sån hade säkerligen blivit ganska "salty"
Det kan hända mig med för det finns inte mycket att välja på när det kommer till Firebrand, bara en CMR resinmodell och så en Valom.
Exakt. En Valom.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52594131005_069b6cb47a_o
Den här kom jag över hos Sani en gång på ett plastkollo vill jag minnas. Jag har ju en ganska så stor svag punkt för sånt här elände.
I lådan fanns detta:
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52593704906_39a57a66c1_o

Två ganska ok gjutramar, helt i Tjeckisk kortserie-stil.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52593966969_a56b376abc_o

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52594223883_5c5d8f3ef0_o

Ett etsark med lite bälten och etsade landställsluckor!
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52593704791_0dff860731_o

Hyffsade dekaler (och film till instrumentpanelen)
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52593704881_8ab844eb1f_o

Två vacuformade huvar (hu!) och två sorgliga hjul i resin (Dubbelt hu!)
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52593222872_6e96236232_o

Nu är jag ju ledig i flera dagar till så jag tänker tjuvstarta som bara den!
Hur svårt kan det här vara liksom?


Senast ändrad av cas den mån jan 02 2023, 08:16, ändrad totalt 2 gånger

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Tobias sön jan 01 2023, 21:31

Inte ens fulsnygg, nästan bara ful.. Wink Men det är ett charmigt -ish, flygplan.. Wink Fasen vad kul att se det byggas!  (Kallade både detta och Firecrest för "Firecrap" och Firecrest - "Crapcrest" i War Thunder..)
Men Wyvern är ju coolt, mycket snyggt i jämförelse..

Finns det modeller av Blackburn Roc förresten? Synnerligen ovanligt, hade vart kul att se..

Skall kika på den där gruppen, Salty Semen, Seamen? Eller något sa du?

Wink Embarassed
Tobias
Tobias


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Matt_Public sön jan 01 2023, 22:28

Helt plötsligt tycks den gjutskäggs-symfoni som jag ovetandes skickade till dig som rena frukostvåfflan. Laughing

Med detta sagt är det där havsvidundret helt enkelt helfränt. Jag hoppas att Trumpeter släpper besten i 1/48 endera dagen.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av cas sön jan 01 2023, 22:29

Ja, den här är nästan bara ful, men det är ju en charm i sig.
Firecrest börjar ju bli lite mer proportionerlig men den flög tydligen ännu sämre.
Svårt att tänka dig att Skyraidern är ungefär lika gammal...

Både Skua och Roc finns från Special Hobby i både 1/48 och 1/72. Inte nyaste modellerna kanske, men från 2008 eller däromkring.

Salty Seamen...jojo!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av cas sön jan 01 2023, 22:33

Matt_Public skrev:Helt plötsligt tycks den gjutskäggs-symfoni som jag ovetandes skickade till dig som rena frukostvåfflan. Laughing

Med detta sagt är det där havsvidundret helt enkelt helfränt. Jag hoppas att Trumpeter släpper besten i 1/48 endera dagen.
Den där Revellen är ju bara usel i nosen, resten är ju ganska bra faktiskt.
Valom däremot, det är karaktärsdanande på riktigt det!

Clearprop har visat upp en hel drös fina CAD-bilder på en Firebrand TF. Mk V i 1/48, men det kan ju vara lite si och så när den finns tillgänglig.
Men dom har ju några Skyshark att roa sig med ifall det kniper.


Senast ändrad av cas den sön jan 01 2023, 22:51, ändrad totalt 1 gång

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Tobias sön jan 01 2023, 22:44

Skyshark är den där amerikasnska turboproppen va? Den är ju cool..

Aha, Special Hobby  huh?? Borde gissat det.. Gillar dina fulsnygga tilltag cas.. Borde göra några själv.. Men här skall jag kika och njuta av spektaklet..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Stefan E sön jan 01 2023, 23:04

Den här ser jag fram emot, udda, ful som stryk men ändå med en viss charm och ett flygplan nästan ingen har hört talas om.

Just det jag gillar!  cheers


Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 2497531929 Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 2497531929 Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 2497531929 Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 2497531929 Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 2497531929

Stefan   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Marlin mån jan 02 2023, 07:25

Man kan alltid lita på att Christer lägger upp något udda brittiskt med jämna mellanrum.
Det här ska bli kul att följa.

/Bosse Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 2497531929 Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 590649625
Marlin
Marlin


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av cas mån jan 02 2023, 14:25

Tack skall ni ha!
Jo, jag har en konstig vurm för såna här skapelser.

Som av en händelse så har vi här en jämförelse mellan en P-47 och en Firebrand
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52594223868_af873f4b78_o

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52600127582_8881c3f995_o

I princip är alltså kärran lika stor som en Skyraider.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Azgaron mån jan 02 2023, 14:33

Kul modell du ger dig på Christer! Alltid kul med udda brittiska maskiner! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av cas fre jan 06 2023, 10:59

Tack Håkan!
Brittiska fula flygetyg är nåt speciellt med, så är det bara!
Av nån konstig anledning blir jag sugen på mer konstiga Blackburn-alster...

Nåväl.
Vad skall man göra när Hannants krånglar?
Man testar Aviation Megastor i Holland så klart!
Hispanokanonerna såg för bedrövliga ut, och hjulen skall vi inte tala om så jag la en liten beställning bara för att testa hur det går.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52610424819_e548c7341d_o
Priserna var helt ok, men frakten kanske lite dyr. Men man slapp ju allt schabbel med tull och moms och sånt!
Sen fick man hem sina pyttesaker i ett gigantiskt platt paket, så det var ju lite fånigt. Strax dags att börja lite ordentligare med den där leksaken.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av glimturen fre jan 06 2023, 13:54

Återigen ett bygge i sann masochistist anda! Laughing

Svårt att slå de där britiska flygande strykjärnssakerna. Very Happy

Ser ut att bli en intressant resa!

Kör på! Wink

cheers



_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Stefan E fre jan 06 2023, 15:19

Härligt, strykfult Brittiskt flygetyg som man nästan aldrig hört talas om!  cheers


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av cas mån jan 09 2023, 08:31

Tack för hejjaropen!
Det är ju ett nytt år med allt vad det innebär av självförverklingar och liknande och en sak som jag behöver bli bättre på är planering och nedbrytning i olika steg. Funkar det på jobbet så kanske det funkar här? Men istället för att tråka ut er om agila arbetsmetoder och sånt bjäfs så fokuserar jag på att bryta ner detta bygget i 6 steg, så att jag får nån styrsel på det.
Steg 1, vingen och landställschaktet
Steg 2, cockpit och flygkropp
Steg 3, huvudmontering samt primer-spackel-slip-snurren
Steg 4, målning och dekaler
Steg 5, vädring
Steg 6, slutmontering
För det mesta så brukar mina byggen stanna runt steg 3-4 så jag får sällan lite övning på de sista bitarna. Men nu skall det bli ändring!
(Hoppas jag)

Ok, Steg 1 var det ja. Då kör vi igång, och vad passar bättre än att ta upp hålen för alla hylsutkast på undersidan?
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52610582350_131fdb254c_o
Plasten är närmare 2mm tjock här så konsten att göra fyrkantiga hål med bara en skalpell är lite marigt. Smartare människor hade väl plockat dram en Dremel och tunnat ut insidan FÖRST men så, det tänkte jag inte på. Istället karvade jag med skallpellblad länge och väl och bröt väl av spetsen på dom några gånger...

Sen är det väl en bra idé att få ihop övervingen kan tänkas?
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52610654093_b946c1e6bd_o
För att göra livet till lite mer realistiskt så har Valom naturligtvis struntat att skicka med någon form av vingbalk eller liknande så att yttervingarna kan hamna i rätt läge.
Nå, det fick lösas med långsam torkning med stöd under.
För säkerhets skull tog jag och förstärkte på insidan också med lite plastremsor och annat.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52615361119_b2405fe22c_o
Den skarpsynte noterar också att jag har börjat bygga landställschaktet och pillar på passformen för kylarna! Så klart att passformen är lite för spännande What a Face

Utsidan av vingskarven förstärktes med flytande (nåja, den är mer gloopig nu än flytande) gjutstam och så får man hoppas att vingarna blir tillräckligt starka.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52615533175_69585ecdd8_o

Då lallar vi vidare!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Stefan E mån jan 09 2023, 08:36

Det är en riktig short-run, det där!  cheers

Det ser kanonbra ut så här långt!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Marlin mån jan 09 2023, 08:58

Snyggt slöjdat Christer. cheers
Kommer bli kalas det här.
En bra planering är alltid skönt att ha, även om den brukar spricka på direkten. Razz

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Azgaron tis jan 10 2023, 15:57

Snyggt knåpat, Christer! Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Sadolf ons jan 11 2023, 14:20

De har intressanta udda plan från valom och MPM  Azur och de andra mindre Tjeckiska firmor.
Har en reppu från MPM men det skrämmer mig lite hur mycket filandet blir det...
Följer upp Ditt bygge med stor intresse...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av cas ons jan 11 2023, 16:30

Special Hobby har ju hur mycket kul som helst, och det finns rätt gott om det i stashen också, så lite på att det kommer fler tjeckiska short och mid-run kits så småningom!

Lite till har det allt hänt med vingen, eller rättare sagt inkråmet.
Till landställschaktet får man med ett fram och ett bakstycke av jämn slät plast.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52615590523_c51698609f_o
Inte så jätteroligt direkt, så jag tänkte att man kanske skulle lägga till lite?
Ett mittstöd karvades fram ut den där vita evergreen biten, och så tänkte jag lägga till lite lagom ribbor som så:
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52615360839_d25865dbf3_o

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52614590417_9a76402be2_o

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52615100221_a4db2ebecb_o

Kikade även på en genomskärningsritning som nån hade gjort på kärran så jag bestämde mig för att lägga till två hydraultankar också.
Testade att sätta en bit gjutstam i chucken på en Dremel och sen försöka slipa till nåt.
Det gick ganska bra.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52614590332_5be43e6cbc_o
Iallafall rent mekaniskt. Storleksmässigt var dom alldeles för stora så jag fick allt leta upp lite Evergreen Ø1,6mm stav och slipa till det.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52615590368_3b4793732d_o
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52615360809_72ae293284_o

Härnäst, färg.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Stefan E ons jan 11 2023, 17:02

Snyggt snajdat!  cheers


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Sadolf ons jan 11 2023, 20:04

Fin detaljering!!
Scratchbygge classic.
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Azgaron tor jan 12 2023, 09:19

Tjusigt knåpat, Christer! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Marlin tor jan 12 2023, 09:26

Snyggt slöjdat Christer. cheers
Klart bättre utseende efter än innan.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av glimturen sön jan 15 2023, 17:54

Du slöjdar så fint i det som knappast syns! Very Happy

Imponerande! cyclops king

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av cas ons jan 25 2023, 06:31

Tack skall ni ha!
Att slöjda där det inte syns betalar sig bäst ju!

Hela vingen har nu limmats ihop. Yttre vingpaneler fick sig en omgång flytande gjutstam i skarven så att man har möjlighet till en lite bättre skarv, där man dessutom borde kunna rista nån panellinje eller två.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52615533175_69585ecdd8_o
Det skulle kunna funka?

Sen kom det på färg och klarlack i hjulhuset och en liten wash på kylarna.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52619139322_df14738525_o
Men bara för att vingen har gått ihop helt och hållet, så betyder inte det att spackelomgången är slut! Nej då, det har bara börjat.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52620134768_ee978ac5ff_o
Kul med kortserie...
Men bara för att man har en komplett vinge så behöver man ju inte sluta att hänga dit saker för det!
Lite puffertar behövs ju, och som alla kommer ihåg så köpte jag ju porrpipor till denna, bara för att.
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52647440128_685cc10e56_o
Ganska säker på att det är en förbättring, även om formen kanske inte är 100% korrekt.
Till slutt har man då en komplett vinge:
Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II 52646959026_70f5410363_o

Med det, så blir steg 1 avklarat. Dags för steg 2.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre:  Blackburn Firebrand TF.II Empty Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet