IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

+6
Caverö
MiniStuff
T-34
Gigabyte
Janne.S
Azgaron
10 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Azgaron lör maj 16, 2009 1:32 pm

Här är ännu ett av mina långtidsprojekt! Iofs inte så gammalt som Challengern men har nått år på nacken! Smile
Tyvärr finns inte så många vettiga bilder då kameran jag hade då och min kamerateknik kanske inte var så bra! Smile
Vet inte om min kamerataknik har blivit bättre, men kameran är det och det kompenserar ju en del! Smile

Min tanke är att det ska bli en tank från 51a bataljonen Kursk 43.
Modellen är enligt min åsikt rätt trevlig och har motor som kan ses under den öppningsbara motorluckan!

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Panther_d_engine_800x600

Ett problem dock, är bristen på korrekta dekaler! På vagnarna från 51a fanns ett panterhuvud målat på tre sidor av tornet! Den märkningen medföljer en del modeller, men inte denna. En bild från en recension togs hem och skrevs ut, och en mall skars ut! Mallen användes sen som grund för det handmålade huvudet!

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Panther_d_painted_head_800x600

Likaså var balkkorsen av ett smalare slag än det jag fått för mig användes på de här vagnarna, så nån vänlig själ skänkte några överblivna kors i rätt bredd (tror jag iaf), och så här såg den ut när jag för 5011e gången sätter mig och pillar med modellen! Smile

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Panther_ausf_d_recent_progress_640x480

Eftersom att jag inte investerat i några bättre band så får ju de medföljande vinylbanden duga! Efter att ha målat och med hjälp av Tamiyas vädringssmink fått på lite rost så åkte banden på!

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Panther_ausf_d_tracks_on_640x480

Nu har visserligen även alla verktyg åkt på, och det som saknas nu är väl lite detaljmålning och lite mera vädring, sen får den väl anses vara klar! En sak till som ska göras är att banden ska få lite bättre häng enligt den metod som Magnus(T-34) visade!
Märkningen på baksidan av tornet har jag tillsvidare struntat i då jag inte hittat siffror i rätt storlek! Jag kanske målar dit ett huvud dock!

Nästa gång dyker den förhoppningsvis upp i bildrutan!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Janne.S lör maj 16, 2009 4:05 pm

E mycket Panther nu Razz

Snyggt blir det i alla fall! Kör så det ryker!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Azgaron lör maj 16, 2009 4:42 pm

Tack Janne! Smile

Har inte tänkt på det, men det är det nog! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Gigabyte lör maj 16, 2009 6:15 pm

Ser lovande ut Håkan och det är kul när man för lust att bygga klart en gamla hyllvärmare , när man lägger i hyllan så är man ju så inibänken trött på bygget , men så ,,,,,,,nja den ligger ju där tänker man ,,, den är ju inte så dum ,,,, och sen är det bland det roligaste man kan sätta händerna i Shocked , man har väl inte alla fåren i hagen eller avlad rätt Very Happy Very Happy


Bäääää clown
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av T-34 lör maj 16, 2009 6:43 pm

Detta blir bra ska du se Håkan. Ska bli kul att se den färdig.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av MiniStuff lör maj 16, 2009 7:23 pm

Gillar det handmålade Panterhuvudet, trodde det var en dekal när jag såg bilden först och inte hade läst texten. Bra gjort Håkan!

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Caverö lör maj 16, 2009 8:33 pm

Bra jobbat Håkan det blev en snygg (dekal) panterhuvudet. cheers

Pantrar kan man väl inte få för mycket av eller?
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Azgaron lör maj 16, 2009 10:27 pm

Tack Giga, Magnus, Markus och Caverö!

Kul att ni gillade min målade dekal! Smile Största problemet var ju inte att måla en utan flera! En till baktill på tornet ska ju dit om det ska vara korrekt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Azgaron sön maj 17, 2009 5:49 pm

Lite till! Smile
Först en bild på banden som de ser ut nu efter att jag torrborstat med silver!

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Panther_ausf_d_tracks_done_640x480

Kanske blev bilden aningen ljus för banden ser väldigt ljusa ut!
Sen undrar jag lite över hur verktygen mm ska se ut? Så här ser de ut just nu!

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Panther_ausf_d_tools_1_640x480

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Panther_ausf_d_tools_2_640x480

Trähandtagen blev nog inte så bra, ser kladdigt ut! Sen är ju inte allt klart än, men jag tänkte att jag visar och frågar innan jag målar klart!

Jag har ju tänkt att damma ner den lite sen, men ska dammet vara mer åt rödbrunhållet för att det ska passa till Kursk?

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Janne.S sön maj 17, 2009 6:31 pm

Hehe...ska det bli en Kursk Panther?
Då får det väl bli ett diorama med Panthern trasig vid väggrenen gärna med brinnande motor ....... av 200 panthrar i Kursk så havererade 131 Razz
Panther A hade lite barnsjukdomar kan man säga....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Azgaron sön maj 17, 2009 7:55 pm

Hehe, jo de hade ju en del problem i Kursk! Sån tur att jag har ett set mekaniker! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Linus mån maj 18, 2009 1:56 pm

Tillägg: De största spädbarnsjukdomarna var "botade" när slaget började. Då menar jag givetvis de allra extremaste felen som motorer som brann osv. Smile
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Janne.S mån maj 18, 2009 2:14 pm

De hittade en hel serie nya Razz

Panthern tvingades ut i operativ tjänst alldeles för tidigt och besättnigarna saknade tillräcklig utbildning till en början......så Pantherns insatser vid Kursk var knappast spektakulära.....kanske en gnutta pinsamma
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Azgaron mån maj 18, 2009 3:05 pm

Man kan ju undra lite hur det hade gått ifall flertalet hade funkat?

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Janne.S mån maj 18, 2009 4:51 pm

Var nog inte tillräckligt många för att ändra på något bara för att det var panthrar....var nog mycket annat som styrde slagets förlopp annat än hårdvaran.
Står två tanks 50 meter från varandra så spelar det nog mindre roll om det är en PzIV eller en Panther som skjuter på Razz
Om man ska tänka rent strategiskt så förkortade Panthern kriget avsevärt....men inte till Hitlers fördel. Det var en alldeles för tekniskt avancerad och dyr konstruktion som åt upp mer resurser än den gjorde egentlig nytta.
Hade de varit klipska så hade de ju moddat PzIV med sloped armor å bättre kanon så hade de kunnat köra på på existerande produktions linor och producera mångdubbelt fler tanks.
PzIV var en alldeles utmärkt vagn och den var välutvecklad i både drivning och växellåda...och den var enkel!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Azgaron mån maj 18, 2009 5:01 pm

Nä, att öht strida i ryssland var ju inte hemmaplan precis och bra mycket kallare! Sen gjorde de väl en del strategiska missar har jag för mig!
Måste erkänna att jag inte är så insatt i det historiska förloppet utöver det jag lilla jag läste i Historia på Komvux! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av T-34 mån maj 18, 2009 5:12 pm

Håller med Janne där. Hade tyskarna koncentrerat sin produktion till säj Pz IV Ausg G/H/J och utvecklat den och gått in för lite mer kvantitet hade det säkert gått bättre än allt detta experimenterande med Panther och Tigervagnarna som var både dyra att tillverka och komplicerade att underhålla. Ja menar, logistiken lång bort i Ryssland är inte att leka med.
Som tur var för alla byggare av tyskt pansar så testades det friskt in i det sista. Very Happy
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Janne.S mån maj 18, 2009 5:34 pm

Ja fyfan för att bygga hela alfabetet med PzIV Razz gött att det kom lite annat godis åxå.....antagligen var det framtida modellbyggare de tänkte på Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Azgaron fre maj 22, 2009 6:56 pm

Dags för lite uppdatering! Smile

Efter en del trixande har banden fixats i läge! Kanske inte helt 100 men klart bättre än helt sträckta!
Jag har också satt dit alla delar och det mesta är målat, och det som saknas är lite touch up och vädring!
Vädringen får dock vänta tills jag skickat en liten beställning på pigment av Markus! Smile
Så just nu står tanken i hyllan i väntan på bättre tider! Jag har dessutom en del mer brådskande byggen! Wink
Lite bilder kanske?! Smile

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Panther_ausf_d_nearly_done_1_640x480

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Panther_ausf_d_nearly_done_2_640x480

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Panther_ausf_d_nearly_done_3_640x480

Hoppas återkomma snart med detta bygge, och då färdigvädrat och i bildrutan!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Janne.S fre maj 22, 2009 7:18 pm

´Whohooo!!! Vilken snygg liten misse!
Ser fram emot att den ska få lite skit på sig Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av JOooCKE fre maj 22, 2009 8:02 pm

Ser riktigt bra ut Håkan ! cheers

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av MiniStuff fre maj 22, 2009 9:25 pm

Ser kanon ut Håkan! Ska bli kul å se hur den blir vädrad...

... och ... jag kunde inte låta bli att notera paketet med BlåVita Cocktailpinnar i bakgrunden - vilken relik! Blir lite nostalgisk... Smile

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av johan r lör maj 23, 2009 12:31 am

Snabbt jobbat Håkan.

Ser riktigt fin ut på bilderna Exclamation

På med lite smuts så att vi får se den i sin fulla prakt cheers

Gott jobbat

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Azgaron lör maj 23, 2009 9:50 am

Tack för kommentarerna grabbar! Smile

Markus, lådan med cocktailpinnar är allra högsta grad aktuell. Har en ny ask beredd när denna tryter! Smile
Sen har du en beställning att vänta, på pigment och lite till kanske!

Jo, lite smuts lär det bli så fort jag skickat beställning och fått hem sakerna!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av MagnusE sön maj 24, 2009 6:56 pm

Den här kommer bli en riktig goding..bra jobbat.

MagnusE
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35 Empty Sv: Panther ausf D Kursk 43 - Italeri 1/35

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet