IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Alclad- och Vallejo-primer..

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Alclad- och Vallejo-primer.. Empty Alclad- och Vallejo-primer..

Inlägg av Tobias tis sep 29 2015, 15:58

Tjena!

Har det senaste året använt mig av Vallejos "Surface Primer" grå polyurethane) för större grejor och ibland Games Workshops/Citadells sprejbomb Chaos black som primer. Ibland även hederlig Tamiya XF-1 om det är små grejor som inte kommer nötas mycket och jag vill jobba med det fort.

Trivs bra med Vallejos, jag kan ta den långa torktiden, väntar jag bara minst fem dagar går den utmärkt att polera där det behövs. Mycket bra bas tycker jag.

Nu hört mycket bra om Alclads grå (t ex) primer (köpte deras gloss black för mina Vallejo-metallfärger och använt det oavsett typ). Microfiller, snabb torktid, bra täckning etc.

Testat lite men förutom torktid har jag inte känt att den är *bättre*. Jag får en helt annan yta jämfört med Vallejo - inte slät utan snarare raspig. Är det normalt? Jag har sprejat på 14-15 psi, tunna lager 5-10, kanske ibland 15 cm ifrån ytan.
Antar att den skall poleras?Kanske blir det bättre med 2-3 tunna lager (jag kör tunnt nu men har ett test med ett tunnt lager som är ganska "rough"). Är den liksom gjord för att man måste polera den alltid?

Inte direkt stött på problem men just att det känns så annorlunda i ytan gör mig lite försiktig så tänkte kolla tips, tips på hur man använder Alclads gråa primer kort och gott. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet