IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

+7
Gigabyte
Caverö
merlin1953packard
Janne.S
Azgaron
johan r
MiniStuff
11 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av MiniStuff tis maj 26 2009, 00:59

Halloj allahopa!

Här sitter jag i ett rum på Stenungsunds Yacht Club (hotell) och skall egentligen försöka sova. Är på tjänsteresa. Och kunde inte låta bli att ta med mig något att pilla på när jag var borta från mitt ordinarie modellbord...

Tog med mig två stycken små lådor med modeller jag fått av min 12-åriga dotter i present och julklapp. Ett stycke amerikansk stridsvagn och ett flygplan i skala 1/72. Lagom små att packa med i packningen och inte något som kräver några avancerade verktyg etc. Tänkte jag skulle sätta ihop minst en av dem så långt att det bara kräver målning när jag kommer hem.

So without further adue I present to you lite bilder...

min tillfälliga byggplats:
På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Vid-bordet

tornet ihopsatt:
På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Tornet

så här kan det gå när man har 2 starköl och en 6:a whiskey i kroppen, trodde allt hade så j-a taskig passform....

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Fel_bak

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Fel_fram


... en efter lite studerande av ritning och delar inser jag att jag vänt allting bak och fram.... Very Happy

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Ratt_bak

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Ratt_fram


och här en överblick... nu blir det godnatt för idag.

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Overview


/Markus


Senast ändrad av MiniStuff den mån jul 06 2009, 01:33, ändrad totalt 1 gång

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av johan r tis maj 26 2009, 01:07

Så du har tagit dig ner till Västkusten Markus sunny

Påminner om när jag var i Malmö en vecka och bodde på ett extremt tråkigt Hotell.
Strövade på stan och hittade en Hobbyaffär. Inhandlade en liten tysk jagdpanther i 1/72 Hasegawa samt lite lim mm och satt och byggde på kvällarna.
Mina rumsgrannar undrade säkert vad det var för rävgift som jag drack och som luktade i halva hotellet Very Happy men jag hade trevligt Exclamation

Ser väldigt trevligt ut Markus och jag hoppas att du inte blandar ihop flaskorna drunken

Trevlig liten vagn du pillar med. Ser fram emot fortsättningen.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Azgaron tis maj 26 2009, 06:10

Ser bra ut så långt Markus! Ingen dum idé att ta med sig nått att bygga på hotellet!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Janne.S tis maj 26 2009, 11:38

Hehehe. skönt att du kom på att det var bak å fram till sist Very Happy

Intressant med ett litet res-bygge i bagaget:D
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av merlin1953packard tis maj 26 2009, 22:10

Ja. där ser man, Markus! Ibland har de små skalorna sina fördelar! Är kanske ett framtida tema för en tråd á la "Vad tar du med dig och bygger på resan?"
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Caverö ons maj 27 2009, 14:39

Trevlig Wink pryl du har att pyssla med på kvällarna, själv brukar jag ha med mig ngt att bygga på jobbet (rasterna) sådant som inte behöver målas innan montage.
Sådant som (bara) är tråkbygge som tar tid man inte har hemma, där vill man ju vara effektiv med i första hand målning och inte limmning.

Så tänker jag.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Gigabyte ons maj 27 2009, 19:21

fy skit i spriten o och ta med bygget till bardisken i stället Very Happy trevligt bygge att ta död på trista hotelltimar
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av bjork_larsson tor maj 28 2009, 00:45

Ser bra ut Markus, kil idé att plocka med när man är i väg! Inte dumt alls faktikst! Smile

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av johan r fre maj 29 2009, 16:12

Hur gick det Markus, fick du något mer gjort på ditt hotellrum?

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av MiniStuff fre maj 29 2009, 20:56

Jo tack Johan, jag hann nästan få dit alla delar...

ska posta lite bilder senare ikväll eller imorgon, beroende på om jag inte somnar i soffan vid den första ölen här nu. tongue

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av MiniStuff lör maj 30 2009, 23:23

... och visst somnade jag, nästan med ölen i hand... Smile

men här kommer lite bilder på den färdiga lilla vagnen. Hade glömt bort att allt är så smått i denna skalan. Byggde en hel del Matchbox 1:72 eller om det var de som gjorde i 1:76 på det glada 80-talet. Allt är färdigt för grundning och målning, som förhoppningsvis kan påbörjas imorgon.

/Markus


På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy M-24-pre-paint_front

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy M-24-pre-paint_back

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Azgaron lör maj 30 2009, 23:33

Snyggt! Ska bli kul att se den målad!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Janne.S sön maj 31 2009, 09:21

Håller med Håkan Very Happy
Se vad lite öl och lim kan åstadkomma cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av MiniStuff sön maj 31 2009, 22:43

Himla produktiv jag känner mig för tillfället - primade modellen i morse vid 07.00 innan jag drog iväg för lite jobb, målade basfärg och lite "highlight" vid 13-tiden, åkte sen iväg för lite middag med vänner och kom hem för att grunda de bedrövliga gummilarvbanden och ett par lager pledge på vagnen och torn...

nästa steg: dekaler, något jag inte pillat med på många år (inte så mycket sånt på figurer) här följer två bilder på den grundade vagnen innan dekaler - vilket får bli ett projekt för morgondagen.

/Markus

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy M-24_basic-paint01

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy M-24_basic-paint02

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Azgaron sön maj 31 2009, 23:15

Ser bra ut Markus! Lycka till med dekalerna!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Janne.S mån jun 01 2009, 10:21

Så blev den grön Very Happy Tror nog inte du kommer ha några bekymmer med dekalerna cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Caverö ons jun 03 2009, 23:17

En liten söting snart färdig. Det blir fitnt med lite dekaler på.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Gigabyte tis jun 09 2009, 18:59

så nu är den snart klar , ser fint ut så långt Markus Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Stefan E tis jun 09 2009, 21:15

Hejsan!

Kul bygge av en liten trevlig vagn!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av MiniStuff tis jun 09 2009, 21:46

Tackar allahopa!

... visst blev det trubbel med dekalerna... Mad de försvann innan jag hann börja med dem Shocked

så jag jobbar på att lösa det medelst handmålning alternativt spruta med mall... är ingen rocket-science som ska på i dekalväg, ett par stjärnor och lite "text" så smått att det mest liknar vitt kludd Cool

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Janne.S tis jun 09 2009, 22:41

Hehehe...räcker med ett par rafflande slagord så blir det bra Very Happy

Za Stalino, Za Rodina eller liknande ;P
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av MiniStuff fre jun 12 2009, 17:09

Hallå alla kära modellvänner!

Tänkte bara skriva att jag inte har somnat ifrån allt byggande, har bara haft det fullt upp med vardagen = har haft ett par hetsiga fyllda dagar med skolavslutning och framför allt en son som tagit studenten med allt vad det innebär.


Very Happy <-- mycket stolt fader

vardagen kommer nu tillbaka och jag hinner med lite byggande/målande då och då

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av MiniStuff tis jun 16 2009, 21:47

Lite bilduppdatering på vad jag har hunnit med under veckan, blåst "dekaler", lagt en första wash, lager på lager med glaze/filter, lite handgjord highlight, fler lager med glaze/filter, lite pinwash. Kommer nog inte göra denna speciellt chippad/nedsmutsad, tänker mig en ganska nykommen vagn till Korea, Vietnam eller Italien -43 med bara lite vägdamm och ngn mindre rostfläck vid hjulen kanske.

Vad tror ni?

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy M24_pre_detail01

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy M24_pre_detail02

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy M24_pre_detail03

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy M24_pre_detail04

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Caverö tis jun 16 2009, 21:55

En snygg liten kärra det där, hoppas du fixar till det lilla sista. Skall du måla titthålen i kupolen,hur isåfall?
Den är väl ganska liten den där va? Liten och tuff. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Janne.S tis jun 16 2009, 22:17

Den ser skinande ny ut Very Happy Tjusigt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy Empty Sv: På vift hemifrån med skala 1/72 - M24 Chaffee by Academy

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet