IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32

+11
Gigabyte
TommyKillander
Cdrengelin
Marlin
Janne.S
frznlogic
Azgaron
cas
Matt_Public
glimturen
Stefan E
15 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32

Inlägg av Matt_Public tor okt 08, 2020 5:42 am

Stefan E skrev:[...] ett gult band kan innebära både aktiv sökare och skarpladdat vapen.
Ja, rent implicit. Gult indikerar högexplosiv sprängladdning (jfr t.ex. Mk82) och missiler med skarp laddning utan sökare vore som bäst otäcka fyrverkeripjäser. Brunt indikerar lägre sprängfara — i missilsammanhang som sagt raketmotorn. Emellertid nyttjas brunt inom övriga NATO även för att indikera aktiv sökare; randen placeras då vid de främre fenorna. Troligen var det detta som Professorn tänkte på. Svarta ränder används där sektioner på missiler möts (se t.ex. AIM-7).

Rött indikerar generell brandfara och napalm faller ju under den beskrivningen i allra högsta grad. Denna märkning ses därför främst på vapen från Vietnam-konflikten.

Som med precis allt annat i den här välsignade hobbyn är vapenlastsmarkeringar ett enda stort gungfly. I jakten på referensmaterial till ovanstående hittade jag dock detta: LÄNK!

Samma webbsida är även hyperinformativ sett till ett begränsat antal vapenprofiler: EN ANNAN LÄNK!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32

Inlägg av Stefan E tor okt 08, 2020 7:37 am

Ja, det är ett både intressant och eftersatt ämne och många modeller skulle tjäna på bättre research (mina egna inkluderade  Embarassed ).

Tack för länkarna, den ena sidan hade jag hittat själv, men den andra var ny för mig.


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32

Inlägg av TommyKillander tor okt 08, 2020 8:05 am

Tack för informationen 🙇

Jag inser att missilerna på mina modeller är ett sammelsurium av missvisande och motsägelsefull information, map på ränderna Laughing

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32

Inlägg av linusorn tor okt 08, 2020 11:05 am

Snyggt jobbat! F-5 är som en liten flygande sportbil. Sköna former. Vapendiskussionen ger jag mig inte in in. Går långt över mitt huvud.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32

Inlägg av glimturen sön okt 11, 2020 12:19 pm

Tjusig blev den! cyclops
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Northrop F-5E Tiger II, Revell (Hasegawa) 1/32

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet