IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

+6
frznlogic
TommyKillander
Janne.S
tiking
Pyret
Hauptmann
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av Hauptmann sön jan 29 2017, 12:06

Inför ett flygplansbygge i 1:32 funderar jag på att börja med airbrush för första gången. Hittills har jag bara använt mig av sprayburk alternativt pensel.

Men jag har ingen lust att lägga ut hundratals kronor för en enda airbrush, utan är ute efter en relativt billig men ändå prisvärd airbrush samt en tystgående kompressor, som inte väcker halva familjen så fort jag använder den.

Några förslag?

Jag vet att Jula och Biltema har sådana, men frågan är vilken kvalitet det är på dessa varor, som sannolikt är Made in China (precis som i stort sett allt det köper in).

Hauptmann
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av Pyret mån jan 30 2017, 19:51

En bra luftpensel för nybörjare finns exempelvis hos Biltema:  http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Airbrush/Airbrush-fargspruta-2000031138/
Finns även att köpa direkt från Kina genom ex. Wish-appen för 150:- ink frakt till Sverige. Längre levtid men billigare. Gällande kompressor så är det faktorn imho som avgör hela upplevelsen kring airbrush. Där kan man också köpa från Biltema men där kan jag bara att rekommendera att lägga krutet och slantarna på riktigt bra. Gärna med em stor och fin tank med ett lågt kompressorljud!
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av tiking tis jan 31 2017, 09:27

Jaha. I så fall vilka kompressor rekommendera du för så låg jlud ninå som möjligt då?

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av Janne.S tis jan 31 2017, 11:35

En bra och tyst kompressor brukar sällan vara billigt. Man kan komma undan med  billiga sprutor men ennkompressor är det värt att satsa på.

Hyfsat billig kompressor...men knappast ljudlös.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Minikompressor-MC-90-2000031136/

Claes Olhson dito
http://m.clasohlson.com/se/Airbrushkompressor-Cocraft/40-9444

Dessa kompressorer puttrar på i runt 50 decibel, går väl att ställa på filtar och annat men ljudlöst så får man kika på dyrare saker.

Detta kändes som ett prisvärt set från CDon
http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-kompressor-airbrush-inkl-3-sprutpistoler-p36511373

http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-minikompressor-airbrush-inkl-2-sprutpistoler-p36510280


Senast ändrad av Janne.S den tis jan 31 2017, 11:41, ändrad totalt 2 gånger
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av tiking tis jan 31 2017, 11:38

Ok. Men jag fråga igen. Vad är en bra nästan ljudlös kompressor man kan får får en vettigt pris? Om nån vet kan ni berätta? Tack.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av Janne.S tis jan 31 2017, 11:45

tiking skrev:Ok. Men jag fråga igen. Vad är en bra nästan ljudlös kompressor man kan får får en vettigt pris? Om nån vet kan ni berätta? Tack.
Ska det vara kyskåpstyst så är det sådana här som gäller

http://www.pumahobby.se/KOMPRESSOR/KOMPRESSOR/KOMPRESSORER_INDEX_.htm
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av tiking tis jan 31 2017, 13:17

Tack för det. Bra att veta nu. Har nåt o siktar mot.Wink

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av TommyKillander tis jan 31 2017, 17:56

Jag har en SIL-AIR den är väldigt tyst, ~30 dBA

Finns på Matton
http://www.mattonbutiken.se/index/browse/category/107/Kompressorer_Airbrush/Kompressorer.html

eller här:
http://automatic.jetshop.se/kompressorer/sil-air-tysta-kompressorer-c-914-1.aspx

Ang ljudnivå; tänk på att 6 dB ökning motsvarar en fördubbling av ljudnivån, så skillnaden mellan 30 dBA och t.ex Biltema-kompressorn på 47 dBA är nästan tre gånger.

Man får vad man betalar för; min SIL AIR är köpt beg av en kompis som i sin tur köpte den för 20 år sedan. Enda nackdelen är att den bara har en 1 liters tank och att den blir väldigt varm om man kör den i timmar i sträck.
Samma sak med en airbrush. En kass airbrush kan kosta 400:- (Jula, kinesisk Badger-kopia) och en riktigt bra 1800:- (Harder & Steenbeck Evo Cr+ 2in1).

Min Jula-borste förstörde jag munstycket på vid tredje modellen och skulle i princip behöva köpa en ny eftersom jag inte lyckades hitta reservdelar. Då tog jag mig en funderare på om jag verkligen skulle lägga samma pengar en gång till, men kom fram till att det var bättre att langa upp lite mer pengar och köpa en H&S.

Om du känner att airbrusha känns som något om du kommer hålla på med, köp bra grejjer med en gång. Om du är osäker, låna och testa eller investera i en billig.
(PS. bra grejjer går alltid att sälja beg. om du skulle ångra dig Wink

MVH
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av frznlogic tis jan 31 2017, 18:54

Tillägg på det Tommy säger, om du köper något billigt skit så är också risken stor att man får svårt att se fördelarna med Airbrush. Jag köpte min hs evolution 2in1 för 15 år sedan med en skitsunkig Kompressor som enligt papperen ska låta 56 dB, enligt min mobil närmare 65 dB. Det tog 12 år typ innan jag köpte en ny Kompressor och jag tyckte inte om att måla innan med den, och kunde inte heller för den delen... Hade väckt hela kvarteret med den.

Iaf, jag har en likadan sil air Kompressor som redan nämnts och är skit nöjd nu. Kör den vägg i vägg (gipsvägg dessutom) med barnen som sover och dom hör den inte.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av Janne.S tis jan 31 2017, 19:11

frznlogic skrev:Tillägg på det Tommy säger, om du köper något billigt skit så är också risken stor att man får svårt att se fördelarna med Airbrush. Jag köpte min hs evolution 2in1 för 15 år sedan med en skitsunkig Kompressor som enligt papperen ska låta 56 dB, enligt min mobil närmare 65 dB. Det tog 12 år typ innan jag köpte en ny Kompressor och jag tyckte inte om att måla innan med den, och kunde inte heller för den delen... Hade väckt hela kvarteret med den.

Iaf, jag har en likadan sil air Kompressor som redan nämnts och är skit nöjd nu. Kör den vägg i vägg (gipsvägg dessutom) med barnen som sover och dom hör den inte.
Precis, jag skaffade min silair när vi fick kids och det har jag aldrig ångrat....inte kidsen heller Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av glimturen tis jan 31 2017, 23:13

I mitt enkla tycke är det värt att lägga lite mer pengar på en bra (och tyst) kompressor.
Jag köpte en rätt dyr kompressor (En Revell master-class, tyst) och en billig spruta (aztek) för rätt många år sedan.
Det jag hade hört av andra var att du ändå pajjar den första sprutan....de hade rätt....
Kompressorn håller fortfarande, men jag har bytt upp mig på sprutan efterhand som jag lärt mig och har nu en H&S Infinity som är mycket bra.
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av Stefan E ons feb 01 2017, 10:35

Jag köpte en "billig" spruta från Clas i sjön för ca.400:-, den hade jag i mer än fem år innan jag vågade på mig att använda min Harder & Stenbeck Evolution som jag använder idag.

Jag hade fått rådet "köp en billig spruta för du kommer att ha sönder den", därför blev det en Classe (Kinesisk Badger-Kopia).
Det var ett utmärkt råd, det gick åt TRE sprutor innan jag "växte ur " den, alltså att JAG ville mera än vad sprutan kunde.
INGET av tillfällena berodde på dålig kvalitet på sprutan eller brist på reservdelar, utan helt enkelt bara på min egen klantighet!

Den sista sprutan har jag fortfarande kvar och använder för enklare jobb, som ett komplement till min Evo.

Claes Olsson har reservdelar till sina sprutor, det är bara att beställa så tar dom hem delarna på ett par dagar, och inte är de särskilt dyra heller.

Jag är jättenöjd med mina billiga "skräpsprutor", de fungerade utmärkt, lätt o bra att lära sig på, billiga både att köpa o reparera.
Visst inte är det topp-kvalitet, det går inte att jämföra med en Iwata eller H&S, men det får man ju inte heller för det priset.
Men som förstaspruta var den utmärkt!

Däremot snålade jag på Kompressorn och köpte en billig stånka utan tank på Biltema.
Visst den gjorde sitt jobb men den brölade HELA TIDEN och hoppade jenka och vibrerade något fruktansvärt!
Jag fick ha en handduk under så det blev lite bättre men den blev jäkligt varm efter ett litet tag.

Mitt råd är samma som jag fick; Köp en billig spruta och lägg pengarna på en tyst och bra kompressor från början.

Idag har jag en kompressor från Classe med 10-liters tank (ca1500:-), tryckregulator och automatisk laddning/avstängning.
Den brölar rätt rejält när den laddar, men det går fort att fylla tanken (ca20sek om den är tom), men eftersom jag bor i hus och jag har hobbyrummet i källaren (sovrummet finns på övervåningen) så spelar ljudnivån ingen större roll för mig.

Ju tystare kompressor du vill ha, desto mera får du betala...

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av Hauptmann ons feb 01 2017, 18:01

Så med andra ord 3.500:- till 4.500:- för att få en hyffsad nybörjar-airbrush med en kylskåpstyst kompressor?

Mycket pengar...

Tror jag håller mig till traditionell pensel för det här projektet.

Tack och bock för svar.

Hauptmann
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av glimturen ons feb 01 2017, 19:37

Lite tillägg.
Jag skall dock säga att utvecklingen av kompressorer har gått framåt.
Min 10 år gamla revell bygger på kylskåpsteknologi, med olja är mycket tyst (~35dB), men den väger 22kg! Den kostade typ 4-5000 vad jag minns.

Som komplement, relativt tyst (45dB)och oljefri, köpte jag förra året en Greeloy GW106 med en 3 literstank. Den väger kanske 5kg och kostade c:a 1800:-
En sådan eller motsvarande, som är avsedd för just hobbybruk, kan vara en idé som start.
Den gör i princip samma jobb och jag tycker den är helt ok, men av naturliga skäl klarar den inte så långa sessioner.
Med en billig Clas-spruta hamnar man då bara strax över 2000 för ett start-kit.

Very Happy


Senast ändrad av glimturen den ons feb 01 2017, 23:51, ändrad totalt 2 gånger
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av Janne.S ons feb 01 2017, 19:48

Ett annat tips är att hålla ögonen på begagnade kompressorer, det går att göra kap....jag vet en som knep en silair på blocket för en tusenlapp! Jag vet för jag hämtade den åt vederbörande...och testade den...
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av cas ons feb 01 2017, 20:50

Frugan lät mig inte ha in gamla Hobbex-kompressor nån längre tid, av rädsla för vad grannarna skulle tycka. Ni som har varit med på våra speedbyggen vet hur mycket den lilla plåtlådan väsnas, men jag sålde den vidare till en kompis som låter mig låna den så mycket jag behöver. Han verkar också tycka att den är en smula bullrig...

Istället masade jag mig iväg till Hobbycenter och köpte en stor tung gul pjäs, och nog kattsingen är den en Sil-Air i den.
Den kostade mig 5000 spänn för 12-13 år sen, en det har jag inte ångrat en minut!
Den är tyst, pålitligt och helt igenom trevlig. 4-5 färgsprutor har jag avverkat genom åren, men kompressorn är fortfarande med mig, och den tänker jag inte skiljas ifrån!

Så som de flesta andra säger alltså, lägg pengar på en tyst kompressor, för det kommer du aldrig att ångra!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av frznlogic tor feb 02 2017, 00:05

Nyfiken I en strut, ni som avverkat sprutor, vad är det som ger upp för er och vad har gjort att ni behöver byta dem? Nyfiken på om det är något ni känner att ni gjort fel eller så i handhavandet med dem 😊

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av cas tor feb 02 2017, 06:41

Av de fyra sprutor jag har, så är det bara en som är kass.
Min Aztek 470 eller vilket modell nummer den nu har, där har färg läckt in i sprutan och härdat rejält. Förmodligen en xtracrylix, som inte går att få bort utan mekanisk hjälp och det går inte att öppna den utan att den går sönder. Kaputt alltså.
Efter det skaffade jag mig en fin trevlig EVO, som gjorde god tjänst!
Dock blev 0,2mm insatsen sliten och kromet hade frätts bort av all ajax som jag använde och det var lite dyrt med ersättningsdelar... Nu använder jag den med den stora nålen istället som min Primer-spruta.

Premi-Air G35 - det var billigare att köpa en ny sån här än nål och munstycke till Evo...körde med den ganska länge ända tills pengarna i plånboken började brinna. Nu är denna nerpackad och används inte mer.

Iwata-sprutan som jag köpte efter att känt mig rik är min vardagliga spruta. Används till allt utom primer Cool

Slutsatsen blir, endast en spruta har "gått sönder", de andra har bytts av mer eller mindre prylhets...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Kompressor

Inlägg av sorams ons okt 17 2018, 20:29

Är nybörjare inom airbrush.
Kan man använda denna kompressor?
Köpte den i somras.https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer/kompressorer/kompressor-200057/

sorams
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av cas ons okt 17 2018, 21:19

Den bullrar i 97dB så den är låååångt ifrån tyst!
En gammal trött Werther på 55dB är jobbig bara det, men det här är ju inget man vill ha inomhus.
Så ja, du kan använda den för sprutmålning, men glest bara i garaget och med hörselkåpor på!
Förmodligen är den mer anpassad för billackering med en betydligt större spraypistol än vad vi använder som räknar färg i milliliter.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av rsm.gbg tor okt 18 2018, 08:20

Har förbrukat några billiga Airbrush i några år.
Nu kör jag på en AirCobra och är nöjd med den.
Tycker att billigare är mycket svårare att reglera och få ett jämt resultat.

Ett par billiga kompressorer utan tank har jag åxå, dom klarar inga längre sessioner då dom blir varma.
Dessutom så är arbets trycket sällan över 15 och dom låter hela tiden, inte mycket men ändå.

Köpte en stor Biltema kompressor då jag målar i garaget, den stånkar igång och låter förfärligt i 1 minut, sen är den tyst länge länge innan 24L tanken tar slut.
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompressor-ol-20-24-2000033889
Min tanke var att använda den som kompressor till verktyg med.
Ingenting för för lägenheten, men jag är riktigt nöjd med den.

Conrad har billiga set
1400Kr https://www.conrad.se/p/airbrush-start-set-med-kompressor-sparmax-sk-55-1166513
Revelle Master class  3600kr https://www.conrad.se/p/airbrush-kompressor-revell-master-class-55-bar-32-lmin-231766

Den här tittade jag mycket på, fått bra betyg.
https://airbrushes.com/product_info.php?cPath=400_403_2_41&products_id=566

Den här guiden är riktigt bra och lärorik.
https://airbrushes.com/iwata_compressors.php#application
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor? Empty Sv: Förslag på bra budget-airbrush och bra tystgående budget-kompressor?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet