IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

+12
Andre B
Matt_Public
glimturen
Gigabyte
Marlin
frznlogic
johan r
Azgaron
Janne.S
Stefan E
TommyKillander
cas
16 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av cas lör jul 29 2017, 16:00

Tack!
Visst kan jag berätta lite om det.
Leran är alltså Florys mud brown ler-baserade wash. Det är alltså väldigt finfördelad lera i vatten som man bara blaskar på rätt grovt och sen torkar av. När det torkar så ser det ganska matt trist ut, men efter en en skyddande lack så brukar washen framträda betydligt mer!
http://www.florymodels.co.uk/washes/
Kolla på filmerna på deras hemsida för mer info.
Finns vissa som tom sprutar det med färgspruta, men det verkar lite galet...

Pigmenten köpte jag av Ministuff på AIM för att roa mig med min stora Typhoon.
https://www.ministuff.se/sv/fargervadring/ammo-of-mig/pigment/ammo-pigment-light-dust.html
Jag laddar en gammal flat pensel, ca 1cm bred med pigmenten, duttar på det på rätt område och sen förrar jag stöppla, gnugga och gnussa runt pigmenten hejvilt tills jag är nöjd med hur det ser ut.
Sen blåser jag bort överflödet.
Pigment är ju lättflyktiga så de bör också förseglas med en lack, och då kommer de tyvärr att nästan försvinna, men man kan ju alltid lägga på mer.
Det gör det lite vanskligt att pilla på modellen i efterhand bara, eftersom det är lätt hänt att man torkar av pigmenten.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av Andre B lör jul 29 2017, 16:39

Vad för effekt önskade du få fram med pigmenten?

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av cas lör jul 29 2017, 16:46

Pigmenten drog jag till med för att få till en ökendammig och sliten yta.
De flesta foton man ser visar ju en allt annat än uniform finish.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av Zander_Lindstrom lör jul 29 2017, 17:17

Fördelen som du får när du sprutar på det med sprutan är att det landar mycket finare, och går lättare att lufttorka (i mitt tycke).
Jag är inget större fan av dessa ler-washer, men tycker väldigt mycket om dem ifall man ska göra någonting riktigt dammigt eftersom att man kan blåsa luft på och torka grejerna väldigt fort.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av Azgaron lör jul 29 2017, 21:50

Snyggt jobbat med wash och damm! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av glimturen sön jul 30 2017, 00:11

Dammiga och snygga kärror! cheers
Väl jobbat! 1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 1288785663
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av Matt_Public sön jul 30 2017, 13:26

Huga! Man blir ju torr i halsen bara av att titta på. king

*blandar sig något gott*

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av cas fre aug 04 2017, 21:50

Tack tack!
Det skall ju vara lite dammtorrt i Egypten har jag hört, så man kan ju inte ta i för lite...

Avgasrör kan man antingen köpa i resin, eller borra och sminka som jag gjorde.
1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 36194866072_1c501be8b8_o
Academys underst, och ca dubbelt så stora so Airfix. Väl på plats sticker de ut dubbelt så långt också.
Fräsigt!

En annan frustrationsövning är riggning!
Bägge kärrorna skall ha 3 vajrar från fenan och till olika stälen.
Inte lätt nånstans och jag har en tendens att dutta för mycket snabblim på saker och ting också. Embarassed
1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 36226834941_51744f6c53_o
Jag är gruvligt impad av dom som riggar dubbeldäckare utan tama spindlar eller förminskningstrålar. JAg är kass på det!

Inför F10 var planen att bli helt klar med dessa bägge kärrorna. Jag kom inte i mål Sad
Men dom är åtminstone utställningsbara, så jg nöjer mig med det.
Till AIM skall dom vara helt klara med alla vajrar, propellerdekaler, chippning, sikten och alla tusen och åter tusen saker som återstår!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av Azgaron fre aug 04 2017, 22:46

Ser snyggt ut! Inte fel med borrade avgasrör! Smile

Klaga över några få snören, en annan ska ju rigga en hel skuta! Wink

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av Zander_Lindstrom fre aug 04 2017, 23:23

Har du inga tama spindlar alltså?  Laughing
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av glimturen lör aug 05 2017, 00:31

Snyggt cas!drunken
Nästan färdigt är minsann inte illa!cheers
Dresserade spindlar för trådriggning låter som en affärsidé! Suspect
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av cas lör aug 05 2017, 05:50

Tack tack!
Tror det är dags att starta en spindelfarm. Om man kunde få en sort som bajsar snabblim på markerade ställen och en annan som riggar?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av TommyKillander lör aug 05 2017, 10:11

Jag har ju rätt så duktigt med spindlar i min källare - man kanske skulle göra ett försök att dressera dem Razz

Bra jobbat Christer, jag tycker dom ser fantastiskt snygga ut!

Deadlines är ett elände, men ibland behövs dom för att man skall bli klar någon gång. Jag tycker du gör helt rätt i att ta detaljerna sen istället för hasta igenom dem inför tävlingen, med risken att det inte blir som man tänkt sig.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av Matt_Public mån aug 07 2017, 09:31

cas skrev:En annan frustrationsövning är riggning!
Eller hur? Hitintills har jag undvikit det momentet som pesten. Laughing

Har dock en liten Fokker i stashen som lär komma att kräva en sådan insats. Huga!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

1 - Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix - Sida 5 Empty Sv: Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet