IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

+13
bjork_larsson
dm4
johan r
merlin1953packard
Stefan E
T-34
MiniStuff
JOooCKE
Azgaron
Caverö
Janne.S
Gigabyte
MagnusE
17 posters

Sida 3 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av MiniStuff sön aug 23 2009, 22:29

Börjar se riktigt läckert ut. cheers Skita på och glöm inte chippa ordentligt runt av- och påstigningsställen samt luckor och andra ytor som besättningen kan tänkas ha klättrat runt på.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av Gigabyte sön aug 23 2009, 22:48

Ser mycket lovande ut,, snygga blekta partier och ljuddämparen är kalas fint preparerad , Mums för en annan att titta på !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av Janne.S sön aug 23 2009, 23:19

Den där börjar se riktigt najsig ut minsan! Du fick inspiration på Axvalla förstår ja Razz (jag e åxå supersugen på att bygga pansar nu)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av T-34 mån aug 24 2009, 18:54

Jättesnyggt, säger som några andra att det är lagom med vädring.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av Azgaron mån aug 24 2009, 20:12

Ser mycket snyggt ut så långt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av MagnusE mån aug 24 2009, 20:24

Tack ska ni grabbar. Nä den här kommer inte bli extremvädrad men lite försiktig chipping tänkte jag ändå försöka mig på runt luckor och trampytor som Markus föreslår. Funderade även på att få det att se ut som den underliggande panzergrå anas lite på vissa ställen med hjälp av Mig pigment. Har en Warrior jag målat nästan på samma sätt som får vara testobjekt på de tricks jag vill prova.

dm4, det ljusa kommer sig av blekning med oljefärg. Små duttar med vitt, gulvit och lite mörkare på de nedre delarna av vagnen och därefter smeta ut färgen med thinner. Washerna har varit åt det bruna hållet.

Jo Janne Axvall gjorde susen. Nu fick man upp lite fart igen, några dagar iallafall.

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av bjork_larsson mån aug 24 2009, 21:35

Det här ser riktigt bra ut Magnus, skall bli kul att se den helt klar. Imponerande att se hur ni får till alla saker och detaljer här på forumet. Denna tanksen blir kanon!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av ErikM mån aug 24 2009, 21:40

Skit läcker vagn, ser precis lagom sleten ut
ErikM
ErikM


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av MagnusE mån aug 24 2009, 22:16

Tack Terje o Erik, det värmer. Nu till saken. Eftersom den känns som jag är ute på djup vatten när det gäller chipping vill jag be om forumets ärliga åsikt angående nedstående försök till detta. Har läst på lite om bla. Adam Wilders teknik som verkar logisk med en ljusare färg som liknar basfärgen därefter en mörkare rostaktig i. Tanken är även att det skall in lite metallslit här och var.Vad tror ni, OK eller gör om?

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Pz4-19
Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Pz4-20

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av Janne.S mån aug 24 2009, 22:38

JAg har hört om den tekniken (såg en T-72 som målats eller chippats med den tekniken i Military in Scale)

Jag tycker det ser rätt ut....tyskarna målade alla vagnar i en rostbrun grundfärg som torde vara den som lyser igenom. annars om det ska vara slitet ända in till metallen på vissa luckor och så då skulle jag använda grafitpulver och gnugga med topz eller finger.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av Azgaron mån aug 24 2009, 22:47

Ser bra ut tycker Jag!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av Gigabyte tis aug 25 2009, 12:20

Tycker att du har fått till slitaget mycket bra för att inte säga perfekt , men det är lite tycke o smak också för ingen vagn var ju exakt likadant sliten
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av dm4 tis aug 25 2009, 19:24

Nu är jag ingen pansarexpert, långt därifrån, men jag tycker det ser mycket naturtroget ut. Just det med de ljusare partierna samt rostfärgen gör att man verkligen får intrycket av trovärdigt slitage.

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av JOooCKE tis aug 25 2009, 19:51

Tycker det där ser mycket bra ut ! Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av MagnusE tis aug 25 2009, 20:14

Gött, då kör jag på lite grann med den metoden. Få se om jag kan få lite variation i det hela också.

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av Caverö tis aug 25 2009, 20:49

Lovley Magnus!!! mycket naturnära och lagom mängd.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av MagnusE ons aug 26 2009, 22:44

Tack, jo försöker hålla det lagom.
Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av bjork_larsson tor aug 27 2009, 13:09

Jo Magnus, jag håller med dom andra. Jag tycker att det ser väldigt bra ut och det känns "äkta" på någe vis... Gillar det verkligen!

Det enda som jag kan ha åsikt om, utan att egentligen inte vet vad jag babblar om, och det kanske inte rör just denna modell så mycket men det känns som att man kanske kan kolla upp var och hur dom slits. Om du/ni förstår hur jag menar, man kanske kan "slita/chippa" den mera på vissa ställen, t.ex. undertill och fram till och sedan där man vet att den utsatts för hårdare angrepp... eller är jag kanske ute och cyklar?

Men hur som helst Magnus, den ser kanon ut! cheers

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av Caverö tor aug 27 2009, 21:57

Helt riktigt Terje.

Det gäller att tänka efter så man får slitage där crew kan ha utsatt färgen för upprepad kontakt och där delar är utsatta för fysisk påverkan.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av MagnusE tor aug 27 2009, 23:11

Tack Terje! Som Caverö säger. Tanken kan ju vara också att försöka tänka kronologiskt. Kom det där skrapet före det där? Hur skitigt hann det bli innan den nya skiten kom osv. Själv sitter jag här med en hel hög med referens e-böcker från Osprey och Concord men det är rätt svårt att se detaljslitaget på de gamla gryniga svartvita bilderna. Bätte är då att åka till Axvall.
Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Chipp2

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av merlin1953packard fre aug 28 2009, 00:49

Ser väldigt realistiskt ut, Magnus!


Senast ändrad av merlin1953packard den fre aug 28 2009, 23:31, ändrad totalt 1 gång
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av Claes fre aug 28 2009, 23:13

MagnusE skrev:Tack Terje o Erik, det värmer. Nu till saken. Eftersom den känns som jag är ute på djup vatten när det gäller chipping vill jag be om forumets ärliga åsikt angående nedstående försök till detta. Har läst på lite om bla. Adam Wilders teknik som verkar logisk med en ljusare färg som liknar basfärgen därefter en mörkare rostaktig i. Tanken är även att det skall in lite metallslit här och var.Vad tror ni, OK eller gör om?
Magnus

Testa att ta en silverpastell penna (nyvässad!) eller blyerts (oxå nyvässad) och få lite metall-effekt där färgen "skavts av". På ett fordon som används blir ju ställen med avskavd färg mer svart-metalliga än rost-matta.

Dessutom vill jag tillägga att det ser j-----t bra ut som det gör! cheers

Claes


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av MagnusE fre aug 28 2009, 23:50

Tack Claes, det skall jag testa.

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av MagnusE lör aug 29 2009, 23:55

Vafalls, han går ju inte i! Vad tror ni den höftbrede tysken helst vill smaka? Vaselin eller Dremel?
Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Pz4-21

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Pz4-22
Lite jox som skall på någonstans.

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av merlin1953packard sön aug 30 2009, 00:38

Achtung, Magnus! Sie mussen den Dremel benutzen! Nicht vaselin für dem stürmpanzer!


Senast ändrad av merlin1953packard den sön aug 30 2009, 08:51, ändrad totalt 1 gång
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35 - Sida 3 Empty Sv: Pz.Kpfw. IV Ausf.D Dragon 1:35

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet