IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo Empty Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo

Inlägg av Gäst sön apr 01 2018, 16:58

Tjena gänget


Metallfärgerna från Vallejo (liquid/metallic) , går det överhuvud taget att penselmåla dessa färger på små ytor ??  


Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo Empty Sv: Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo

Inlägg av glimturen sön apr 01 2018, 21:09

Ingen fråga är för dum, det är så man lär sig! Very Happy

Tveksamt.
De är nog avsedda för Airbrush och väldigt tunna, om det är de jag tror det är.
Vissa är nästan för tunna även för Airbrush....
De vanliga vallejo metall på småflaskor går dock utmärkt att måla med pensel, för det är väl det du tänkt?
Om du redan har de ovan nämnda flaskorna så testa på någon överbliven gammal bit.
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo Empty Sv: Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo

Inlägg av Gäst sön apr 01 2018, 21:26

glimturen skrev:Ingen fråga är för dum, det är så man lär sig!  Very Happy

Tveksamt.
De är nog avsedda för Airbrush och väldigt tunna, om det är de jag tror det är.
Vissa är nästan för tunna även för Airbrush....
De vanliga vallejo metall på småflaskor går dock utmärkt att måla med pensel, för det är väl det du tänkt?
Om du redan har de ovan nämnda flaskorna så testa på någon överbliven gammal bit.
cheers



Tjena

Tackar så mycket Wink  , har inga av dessa flaskor och nästa dumma fråga är , hur ser dessa ut , för mig är det som att leta efter rätt tandpetare i tandpetarasken  scratch

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo Empty Sv: Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo

Inlägg av TommyKillander sön apr 01 2018, 22:51

Det går att penselmåla små detaljer med Vallejo Metal Colours (stora svarta burkarna, 32ml), men finishen blir sådär och man måste måla flera lager för att det skall täcka.
Dessutom är färgen tunn att det kan vara svårt att kontrollera var den hamnar som man penselmålar.

De små 17ml flaskorna har jag inte provat så jag har ingen uppfattning.
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo Empty Sv: Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo

Inlägg av glimturen sön apr 01 2018, 23:19

Ola skrev:......och nästa dumma fråga är , hur ser dessa ut , för mig är det som att leta efter rätt tandpetare i tandpetarasken  scratch


Inte alls så dumt det heller. Wink

Så här ser de ut.
17ml (vanlig airbrush färg) till vänster och 32ml (Metal color) till höger.

Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo DSCN7646

Den vanliga (17ml, vänster) går utmärkt att penselmåla med, även om den är avsedd för airbrush.

De på bilden är något använda.... Wink

cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo Empty Sv: Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo

Inlägg av Gäst mån apr 02 2018, 11:25

tackar ödmjukast för eran hjälp i fråga , då vet man vad man skall kolla efter Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo Empty Sv: Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo

Inlägg av Andre B fre apr 06 2018, 12:54

Någon som vet var man kan få tag i Humbrol's metslcote färger idag? De verkar vara slut överallt...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo Empty Sv: Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo

Inlägg av cas fre apr 06 2018, 13:01


_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo Empty Sv: Superdum fråga gällande metallfärger från Vallejo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet