IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vallejo Primer

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vallejo Primer Empty Vallejo Primer

Inlägg av fowi tis feb 07 2012, 15:27

Nån som har erfarenheter av denna primer.
Jag tycker inte den biter speciellt bra.
Tamiya's fine surface primer sitter, men eftersom den är i sprayburk är dosering svår och små delar blir dränkta.
undrar
Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Vallejo Primer Empty Sv: Vallejo Primer

Inlägg av Hayabusa tis feb 07 2012, 16:04

Använder denna primer och tycker att den är bra. Saken är den, att den måste få torka rejält. Det är en stor skillnad på Vallejo primer som fått torka 4-5 veckor jämfört med 24 timmar, exempelvis. Samma uppfattning har jag om Vallejo Model Air - stor skillnad på färg som fått torka riktigt länge.

Primer från Tamiya eller Gunze (Mr Surfacer) är väldigt bra produkter, men de innehåller rätt "nasty" lösningsmedel vilket är en nackdel i min värld. Fördelen med Vallejo är att den är vattenlöslig, men som primer betraktat så är den inte bättre än Tamiya/Gunze.

/S
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Vallejo Primer Empty Sv: Vallejo Primer

Inlägg av Joppo tis feb 07 2012, 16:49

Har du airbrush Folke?

Om du vill ha en primer som funkar bra i AB:en kan jag rekommendera Alclads variant. Den funkar direkt i sprutan och gör ett mycket bra resultat. Dock luktar den kemfabrik, så gasmask och god ventilation är att föredra.

Vallejo Primer Boxtop
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Vallejo Primer Empty Sv: Vallejo Primer

Inlägg av fowi tis feb 07 2012, 17:25

Joppo skrev:Har du airbrush Folke?

Om du vill ha en primer som funkar bra i AB:en kan jag rekommendera Alclads variant. Den funkar direkt i sprutan och gör ett mycket bra resultat. Dock luktar den kemfabrik, så gasmask och god ventilation är att föredra.

Vallejo Primer Boxtop

Jo spruta och sprutbox och mask finnes MEN aggresiva färger är INTE bra för allergier. Tamiya sprutar jag utomhus.
Därför är jag förtjust i akryler.
Så tack för förslaget men nä tack tror jag

folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Vallejo Primer Empty Sv: Vallejo Primer

Inlägg av fowi tis feb 07 2012, 17:27

Hayabusa skrev:Använder denna primer och tycker att den är bra. Saken är den, att den måste få torka rejält. Det är en stor skillnad på Vallejo primer som fått torka 4-5 veckor jämfört med 24 timmar, exempelvis. Samma uppfattning har jag om Vallejo Model Air - stor skillnad på färg som fått torka riktigt länge.

Primer från Tamiya eller Gunze (Mr Surfacer) är väldigt bra produkter, men de innehåller rätt "nasty" lösningsmedel vilket är en nackdel i min värld. Fördelen med Vallejo är att den är vattenlöslig, men som primer betraktat så är den inte bättre än Tamiya/Gunze.

/S

Hur länge realistiskt bör den torka??
4-5 veckor är LÄNGE
undrar
Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Vallejo Primer Empty Sv: Vallejo Primer

Inlägg av Hayabusa tis feb 07 2012, 18:57

Det beror på. Ska den vara fullt slipbar & ha max "bett" så skulle jag personligen låta den torka/härda 4-6 veckor. Ska man "bara" ha den som ett underlag för toppskikten så...2 veckor kanske? Du får prova dig fram, helt enkelt. "Den som har bråttom når aldrig fram" Wink
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Vallejo Primer Empty Sv: Vallejo Primer

Inlägg av Jokkocze tis feb 07 2012, 19:50

Använder Vallejo's primer till det mesta och att det tar väldigt lång tid för den att härda helt stämmer ganska så bra. Ungefär 4-5 veckor (som redan sagts) verkar det vara som gäller, beroende på förhållanden. (Luftfuktighet, temperatur osv)

Min erfarenhet är dock att man kan börja pilla med andra saker ovanpå den efter 20-25 timmar och ibland även efter bara 10-15. (Då har den tagit sin slutgiltiga form och hårdnat så att den är "hård", men man kan ännu inte dra saker över den utan att få märken)

Visst vore det dock trevligt om det fanns något lite rejälare som man kan använda utan att ha ett dedikerat rum till det hela, samt andningsskydd med lufttillförsel från annan källa än rummet, men tyvärr :/

Kort sagt:
Vallejo = Bra resultat, men lång härdningstid.
Andra starkare saker = Liknande resultat på kortare tid, men omöjligt att använda inomhus om man inte har rejält skydd eller helt enkelt inte bryr sig om sin hälsa.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Vallejo Primer Empty Sv: Vallejo Primer

Inlägg av fowi tis feb 14 2012, 16:58

Tack för svaren.
Valet tycks vara som vanligt mellan kolera (LÅÅÅNG väntetid) eller Pest (hälsorisker)
Men man måste ju inte ha en primer eller?

Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Vallejo Primer Empty Sv: Vallejo Primer

Inlägg av MiniStuff tis feb 14 2012, 17:11

OM du bygger en modell med olika media, ie ets/resin/plast/trä, så är det att rekommendera. Färgen du skall fortsätta med biter bättre och du löper inte risk att det inte fäster eller flagnar av och själva modell-mediat syns.

Har själv struntat i primer vid något tillfälle när jag gjorde någon resinfigur blandat med metalldelar där färgen inte bet som den skulle utan bara "rann" av. Var bara att börja om/göra om.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vallejo Primer Empty Sv: Vallejo Primer

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet