IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

En kort liten reserapport från Tyskland

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

En kort liten reserapport från Tyskland Empty En kort liten reserapport från Tyskland

Inlägg av Marlin ons jun 27 2018, 10:49

Hejsan,

Ja då var man hemkommen från Tyskland igen.
Vi hade en fantastisk semester med massor av god mat, bra utflykter, en hel del shopping.

Här kommer en kort liten rese rapport.
Själva ner resan gick mycket bra, och för första gången slapp jag åka söderut utan hällande regn på natten.
En av det första sakerna jag gjorde när vi kom ner till Tyskland var självklart att köpa lite öl.
Jag slängde in ett par flaskor i frysen direkt vi fick tillgång till stugan, och en stund senare kunde jag avnjuta ett par kalla Störtebeker på altanen.
En kort liten reserapport från Tyskland 42085560535_7f2e35a9fa_h001 by Bosse Persson, on Flickr

Utsikten från altanen går ju inte direkt av för hackor.
En kort liten reserapport från Tyskland 42085566215_561af36ee4_h003 by Bosse Persson, on Flickr'

Sen vill man ju gärna ha lite mat i magen när man har kört 113 mil.
Så vi tog en kort promenad i stugbyn till en plats där några food trucks stod uppställda.
En kort liten reserapport från Tyskland 28118732747_8e62128dca_h002 by Bosse Persson, on Flickr
Ny fritterade fisk filéer med pommes och remouladsås, ner sköljda med mer gott tyskt öl blev första dagens middag.
Jag tror jag betalade under €10 för denna portion inklusive två 33 cl ölflaskor.
Mätt blev man och mycket gott var det.

Några utflykter blev det, St Petri Dom i Bremen och Minitur Wunderland i Hamburg, och Wilhelm Bauer i Bremerhaven var några av dem.
En kort liten reserapport från Tyskland 28118813067_caa2703698_h007 by Bosse Persson, on Flickr

En kort liten reserapport från Tyskland 28118757597_62c416b77b_b010 by Bosse Persson, on Flickr
(klicka på bilden för att spela upp filmen)
Miniatur Wunderland var väldigt intressant att se, men galet mycket med folk.
Och då var vi ändå där en vardag under låg säsong.
Jag vågar inte tänka mig hur det är där under högsäsong.

En kort liten reserapport från Tyskland 42988956892_367786537b_h012 by Bosse Persson, on Flickr
WIlhelm Bauer var kul att gå ombord på, men välidgt trångt.
Det var svårt att tas sig fram när man är lite mer storvuxen som jag. Razz

Vi åt som sagt mycket gott under dessa dagar, men ibland undrar jag om tyskarna är helt riktigt funtade när man kan hitta sånt här i frysdisken.
En kort liten reserapport från Tyskland 41177071640_db74ac01c5_h008 by Bosse Persson, on Flickr
En choklad pizza Exclamation Shocked cyclops

Stygbyn ligger rätt nära Nordholz där det tyska marinflyget håller till, vi såg Lynx och Sea King nästan dagligen.
Ett par gånger drog en Orion förbi ovanför huset.
En kort liten reserapport från Tyskland 42986999891_fce065677c_h004 by Bosse Persson, on Flickr
En kort liten reserapport från Tyskland 42268542924_56af07bb09_b005 by Bosse Persson, on Flickr

En dag drog en Tornado förbi över huset, men den försvann så himla fort att jag inte han få fram telefonen för att ta några bilder.
Den lät rätt skönt när den kom flygande rätt lågt.

En dag såg vi en tysk polisbil modell Ä.
En kort liten reserapport från Tyskland 28118728847_254b89d4ff_h006 by Bosse Persson, on Flickr
Jag tvivlar på att de använde dessa för att jaga fartdårar med. Razz

Och på tal om dårar, så fanns det väldigt gott om fotbolls dårar.
Vissa hade gått lite väl långt för att visa sina nationalkänslor.
En kort liten reserapport från Tyskland 42937522552_d9cc83e3c4_h009 by Bosse Persson, on Flickr

Och lite påfyllning i stashen blev det också, både för mig
En kort liten reserapport från Tyskland 28118667097_9596119724_h051 by Bosse Persson, on Flickr
, och för Axel.
En kort liten reserapport från Tyskland 42937253752_8b8764069c_h052 by Bosse Persson, on Flickr

Och med det var denna semester slut. Sad
Men om ganska så precis 50 veckor är det dags att återvända till landet med god mat, gott öl och massor av Revellbyggsatser.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

En kort liten reserapport från Tyskland Empty Sv: En kort liten reserapport från Tyskland

Inlägg av Azgaron ons jun 27 2018, 11:37

Tack för trevliga bilder, Bosse! Smile
Ser ju ut att ha varit en trevlig semester! Skulle vara kul att besöka de platser du nämner.

Brukar köpa Dr Oetker, men choklad är väl kanske att ta det lite för långt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

En kort liten reserapport från Tyskland Empty Sv: En kort liten reserapport från Tyskland

Inlägg av Marlin ons jun 27 2018, 12:28

Tack Håkan.
Detta var vår tredje semester i Tyskland, och det kommer bli fler.
Tyskland är ett jättebra land att semestra i.
Allt funkar och det är rent och snyggt överallt.
Dock är det lite svårt att göra sig förstådd på engelska, framför allt ute på landsbygden.
Jag pratar knaglig, halvtaskig tyska, men tack och lov så pratar Anne flytande tyska.
Men behöver man språkhjälp så fråga ungdomarna/skolbarnen om hjälp.
De kan engelska, det kan inte de äldre generationerna.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

En kort liten reserapport från Tyskland Empty Sv: En kort liten reserapport från Tyskland

Inlägg av Matt_Public ons jun 27 2018, 13:31

Azgaron skrev:Brukar köpa Dr. Oetker, men choklad är väl kanske att ta det lite för långt! Smile
Vadfalls?! Doktorns ordinationer ska följas strikt! Laughing

Snygg utflyktsrapport. Den där miniatyrutställningen borde jag kunna klämma in vid nästa besök till ärans och hjältarnas land.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

En kort liten reserapport från Tyskland Empty Sv: En kort liten reserapport från Tyskland

Inlägg av Stefan E ons jun 27 2018, 14:08

Ni ser verkligen ut att ha haft en himla skön semester!

MIWuLa står mycket högt på min önskelista att få se, vi har pratat om att åka dit någon gång.

Jag har faktiskt varit nere i en svensk U-båt av Vargen-klassen när jag var tonåring.
Det var intressant men väldigt trångt och då var jag mycket yngre och mindre än idag!

Dr, Oetker gör riktigt goda pizzor, ett av våra "standard-märken" i pizzadisken, men choklad?????

Ni verkar ha haft en kanonsemester hela familjen med nöje, kultur, mat och god öl och skapligt väder, vad kan man mera begära?

Tack för reserapporten!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

En kort liten reserapport från Tyskland Empty Sv: En kort liten reserapport från Tyskland

Inlägg av Marlin ons jun 27 2018, 14:26

Tackar mina herrar. Very Happy
Jo visst hade vi en fin semester.
Vädret var väldigt omväxlande, mycket blåsigt ute vid kusten i stugbyn.
Regnskurar om var annat, men vi planlade våra utflykter efter väderleksrapporterna och lyckades få kortbyx-väder hela semestern på det sättet.
Jag gillar verkligen området vid Nordsjökusten, och det var definitivt inte sista gången jag var där.
Även om nästa års Tysklandsresa går till Kappeln vid Östersjökusten.
/Bosse



Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

En kort liten reserapport från Tyskland Empty Sv: En kort liten reserapport från Tyskland

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet