IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur gör man modeller!

+2
Azgaron
Janne.S
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hur gör man modeller! Empty Hur gör man modeller!

Inlägg av Janne.S fre 21 aug 2009 - 11:15

På Hobby link Japan´s sida kna man hitta en podcast från Model Factory Hiros nya fabrik (inga garage modeller här inte)

Om ni inte hört talas om MFH tidigare så är det för att ni inte bygger bilar Razz De gör svindyra och otroligt fina resinmodeller av bilar främst F1 och LeMan bilar.

Ett måste att titta på!

Model Factory Hiro
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man modeller! Empty Sv: Hur gör man modeller!

Inlägg av Azgaron fre 21 aug 2009 - 12:16

Intressant länk Janne! Kul att se hur de gör! Verkar ju vara väldigt fina modeller!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man modeller! Empty Sv: Hur gör man modeller!

Inlägg av Warsawpact fre 21 aug 2009 - 12:30

Högst intressant klipp Janne !

Visste ni att Trumpeter släppt 1/32 skalamodeller på deras maskiner som gör modellerna.
Ganska ironiskt, en maskin som gör en avbild av sig själv som maskin Smile
.....känns som om Skynet vaknar till liv!!! pale

Här är samma klips fast i youtube för er som använder firefox o har svårt att installera quicktime på foxen.



Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man modeller! Empty Sv: Hur gör man modeller!

Inlägg av MiniStuff fre 21 aug 2009 - 22:09

Helt klart väldigt intressant! även om jag inte är någon direkt bil-fan så blir man helt klart sugen på att bygga en gammal F1:a Smile

Och dessutom blir man ju inte lite sugen på att producera en egen modell... har länge gått å tänkt på allt svenskt pansar som inte finns i plast Razz man vet aldrig vad framtiden ger...

/MArkus

p.s

är det någon av er som har erfarenhet från att beställa från HBJ? tull och så går det att undvika?

d.s.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man modeller! Empty Sv: Hur gör man modeller!

Inlägg av Warsawpact fre 21 aug 2009 - 22:20

MiniStuff skrev:Helt klart väldigt intressant! även om jag inte är någon direkt bil-fan så blir man helt klart sugen på att bygga en gammal F1:a Smile

Och dessutom blir man ju inte lite sugen på att producera en egen modell... har länge gått å tänkt på allt svenskt pansar som inte finns i plast Razz man vet aldrig vad framtiden ger...

/MArkus

p.s

är det någon av er som har erfarenhet från att beställa från HBJ? tull och så går det att undvika?

d.s.

HLJ har bra rykte och är ordentliga. Mest erfarenhet av HLJ har nog Janne, dags att börja kalla han för Japanen för det är nog han som har mest kontakter med japan i detta sammanhang Very Happy
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man modeller! Empty Sv: Hur gör man modeller!

Inlägg av merlin1953packard fre 21 aug 2009 - 23:11

Tittade på klippen och det såg verkligen ut att vara kvalitet i de byggsatserna! Förmodar att det också kostar en slant! Gör han bara bilar? Skulle vara intressant om en sådan här herre gav ut den ultimata byggsatsen av Me-110 i 1/48! Då skulle nog Eduard få kalla kårar!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man modeller! Empty Sv: Hur gör man modeller!

Inlägg av Janne.S fre 21 aug 2009 - 23:43

HLJ är ett av de stora namnen bland internationella plastlangare tillsammans med Lucky Models (Hong Kong).

HLJ ägs av en japaniserad amerikan (han som snackar med mäster Hiro i podcasten)

Bra service och snabba sändningar...tull kan man åka på ibland, tror det är om värdet överstiger 1000 kr eller något sådant. Tror det går att förhandla med HLJ om vilket värde de sätter på paketet och därigenom får man betala lite lägre tull.
Jag har faktiskt bara beställt från HLJ en gång...en trave med Star Wars modeller (de finns någonstans i "Titta vad brevbäraren kom med"-tråden)

trots att jag åkte på tull och frakt så blev försändelsen nära 30% billigare än om jag köpt samma modeller i Sverige. (dollarn var gynnsam då åxå ska jag säga)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man modeller! Empty Sv: Hur gör man modeller!

Inlägg av Stefan E lör 22 aug 2009 - 18:47

Hejsan!

Jag har handlat från HLJ under flera år, och måste säga att det är en av de allra bästa i Fjärran Östern!

Många "unika" märken Fine Molds, Bandai, Sweet, Platz mfl och har mycket bra priser på Hasegawa o Tamiya.
En snabb, snygg, lättnavigerad och högst användbar (och inte minst sökbar) site!

HLJ skriver ALLTID ut rätt värde på paketen, det tillhör deras affärs-policy att köra med "öppna kort" gentemot tullen.
Har man tur KAN det slinka igenom...
Servicen är snabb, paketen kan spåras från start till mål, lagerstatus uppdateras snabbt och frakten rimlig.

Dessutom kan man kan se sin egen historik, leveransstatus och varje beställning flera år tillbaka.

Som ni kanske gissar, min favorit-firma i Fjärran Östern!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hur gör man modeller! Empty Sv: Hur gör man modeller!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet