IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Diskussionstråden om modeller.

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Diskussionstråden om modeller. Empty Diskussionstråden om modeller.

Inlägg av Stefan E ons feb 23 2022, 15:26

Jag startar en ny tråd för allmänna diskussioner om allt mellan himmel o jord som rör modeller.

Kanske någon snäll moderator kan lyfta över våra diskussionsinlägg från "Kommande heta releaser" hit så ansar vi den tråden.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Diskussionstråden om modeller. Empty Sv: Diskussionstråden om modeller.

Inlägg av Stefan E ons feb 23 2022, 15:39

Airfix har gett ut Hurricane Mk.I med både tygvinge och metallvinge i 1/72, men i 1/48 har de bara gjort Mk.I med metallvingen (än så länge).
Sea Hurricane är en modifierad Mk.I med metallvinge.

Jag slår vad om att en tygvingad Hurricane Mk.I dtker upp från Airfix någon gång.

Hurricane Mk.II är en annan variant och det skiljer mer än man kan tro mellan versionerna, tänk Typhoon/Tempest, även om det knappt syns.


Fram till nu så har det varit Hasegawas Hurricane IIC/D från 1997 som gällt i 1/48, men nu kommer Arma med en helt ny serie.
Den är jag ordentilgt nyfiken på!   bounce


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Diskussionstråden om modeller. Empty Sv: Diskussionstråden om modeller.

Inlägg av Matt_Public ons feb 23 2022, 15:53

Stefan E skrev:Jag slår vad om att en tygvingad Hurricane Mk.I dyker upp från Airfix någon gång.
Hoppas att så sker snart, den varianten är roligast.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Diskussionstråden om modeller. Empty Sv: Diskussionstråden om modeller.

Inlägg av Stefan E ons feb 23 2022, 20:47

Matt_Public skrev:
Stefan E skrev:Jag slår vad om att en tygvingad Hurricane Mk.I dyker upp från Airfix någon gång.
Hoppas att så sker snart, den varianten är roligast.

Ja, visst är den!  I love you drunken

S
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Diskussionstråden om modeller. Empty Sv: Diskussionstråden om modeller.

Inlägg av Sadolf fre feb 25 2022, 12:10

Inte så säkert om det blir en hel serie eller rör det sig om endast IIc
När de har gjort på Arma hurricane i 72 så blev det 2 modeller separat MKI och Mk IIb/c
De har en annan ram med flygkroppen.
Så inte säker vad Arma har för planer om 1:48. Kan vara att Eduard har något avtal med de och de ska stanna mest i 1:72 kategorin...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Diskussionstråden om modeller. Empty Sv: Diskussionstråden om modeller.

Inlägg av Stefan E fre feb 25 2022, 12:23

Det är tveksamt om Airfix skulle göra en Mk.II, men man kan ju alltid hoppas, eller att Eduard gör hela serien.

Ja, tänk om man kunde vara en fluga på väggen på de olika modellföretagens utvecklingsavdelningar, hur resonerar dom egentligen?

Vi som finns på diverse forum tillhör ju inte huvudmålgruppen, utan det är de "tillfällighetsköpare" som kommer in i butikerna.
Det är där huvuddelen av alla modeller säljs, men internethandeln har ju tagit över en del av det också.

Det skulle vara mycket intressant att se försäljningsstatistiken från olika företag.

Men allt VI kan göra är att spekulera och gissa....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Diskussionstråden om modeller. Empty Sv: Diskussionstråden om modeller.

Inlägg av Matt_Public fre feb 25 2022, 14:23

Stefan E skrev:Vi som finns på diverse forum tillhör ju inte huvudmålgruppen, utan det är de "tillfällighetsköpare" som kommer in i butikerna. Det är där huvuddelen av alla modeller säljs [...]
Det är nog så sant. Jag lämnar ytterst sällan en dylik butik tomhänt. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Diskussionstråden om modeller. Empty Sv: Diskussionstråden om modeller.

Inlägg av Tobias fre feb 25 2022, 14:34

Läste nyligen någonstans om skillnaderna mellan Hurricane Mk I och II, var ju en del ja.. Ganska annorlunda mått och itne enkelt att konvertera I till II.. Men de är alla intressanta. Mk I som trotjänare och arbetshäst. Och som tidig, nästan ett biplan fortfarande, tyg och trä, tvåblads-prop.. Very Happy
Men Mk. II med 40mm kanoner, eller 20mm, bomber, elak bombplansjägare på natten... Så många roliga varianter..
Hade gärna sett en "modern" mk. II men Hasses är ganska fin så det funkar väl med.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Diskussionstråden om modeller. Empty Sv: Diskussionstråden om modeller.

Inlägg av Sadolf fre feb 25 2022, 22:55

Ja som sagt modern mk II kommer, men de satsar först på C varianten med 4 hispano, Vilket är lätt att förstå för att de finns inte från andra tillverkare...Inte en modern datordesignat kit iaf.
Skillnaden mellan MK I och II förutom olika typ av vinge var längden på grund av en annan variant på merlin motorer..

Om vi pratar försäljning statistik så tror jag att de mer avancerade dyrare kits går nu första hand till "Whales" som vi är. Det bästa exempel att företag säljer overtrees....Det inget för nybörjare eller impulsköpare.
Kan avslöja "min" försäljning- en sats per dagen senaste 3 månader....Men i princip sålde endast till en butik.. de andra har ignorerat mig, de är för trötta att anstränga sig och tjäna pengar...
Tyvärr så det mesta av min utbud är 72 skala - inte så populärt att köpa dyra lyxiga kit i den skalan...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Diskussionstråden om modeller. Empty Sv: Diskussionstråden om modeller.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet