IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

+10
Azgaron
glimturen
Cdrengelin
rsm.gbg
Matt_Public
Gigabyte
Stefan E
TommyKillander
Marlin
cas
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas fre aug 21 2020, 06:08

Idag inleds processen för att jag skall få en liten permanent modellhörna/stash igen! cyclops cyclops

För att ta processen från början:
För ca 6 år sen var äktenskapet rätt knakigt, men vi kom till slutsatsen att det faktiskt var husete vå då bodde i som var roten till det.
En blåbetongskåk från 1965, med ett renoveringsbehov som aldrig tog slut, en trädgård som var för stor och som vi inte vill veta av men som mste skötas om för vad skulle grannarna säga?
Efter mycket våndande så bestämde vi oss för att INTE skiljas, utan istället sälja huset.
För att inte hamna i samma fälla igen, så bytte vi både kommun och boendeform och lyckades köpa en 4:a i ett blivande hus i Varberg.
Det tog ca ett år för det att bli klart, men i Juli 2016 kom vi ner, och allt blev faktiskt riktigt lyckat.
Äktenskapet höll, barnen fick en fantastisk ny skola och lägenhetslivet var en välbehövlig paus.
För två år sen började vi nosa på idén om att bygga nytt och sätta oss i ett eget hus igen, men vi var inte riktigt mental förberedda på det speciellt inte när vi inte hade värderat lägenheten som ledde till att banken skrämde bort oss från det hela, med tal om en ränte och amorteringskostnad på över 25000 i månaden.

I sommar så började vi igen med tankarna för det vore kul att vara med om hela husbyggarresan, även om det är dyrt.
Först tänkte vi att skaffa en tomt lägre bort (priset faller kraftigt så fort man kommer öster om E6 här i Varberg) och stäla ett fritidshus där som man kunde bygga ut till ett riktigt hus efter pensionen, men hur kul är det att planera för nåt som händer om 20-25 år?
Inte så.
Istället kände vi att vi har amoterterat tillräckligt på lägenheten och den har stigit i pris tillräckligt så att vi kan få loss en miljon för det.
Då plötsligt är det möjligt!
Igår pratades det med banken, som tyckte att allt faktiskt ser riktigt bra ut och dom gav oss klartecken att rulla igång.

Idag kommer vi boka en tomt, med en trädgård stor som ett frimärke (trädäck FTW!) och sen ställa ett lösvirkeshus från Varbergshus på den tomten.
Huset ser ut som så här, men kommer tweakas , spegelvändas och allmänt krånglas med
https://www.varbergshus.se/vara-hus/bosmart/solviken-traditionell

Det är dock ett feltryck på planritningen för det skall stå modellbyggarutrymme istället för klädkammare.
Inte stort utrymme för mig, men det är inomhus, det kommer finnas plats för både mig och min stash (jag hade ungefär ett sånt här utrymme i det gamla huset) och en permanent airbrushstation så jag är nöjd!
Dessutom kommer TV-rummet tillbaka igen så nu jäklar skall det köpas högtalare igen!
Subbas är nödvändigt nu när man inte längre hör toner över 15KHz.

Summa summarum:
Här skall byggas modellhörna á 5 m³!
Det kommer bli billigt, bara 4,7MKr enligt nuvarande prospekt. affraid affraid affraid

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Marlin fre aug 21 2020, 06:45

Schysst projekt. Very Happy
Lycka till med huset och lägg gärna upp bilder under resans gång så vi alla får följa med när du bygger din mancave med ett hus runt. Razz

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av TommyKillander fre aug 21 2020, 07:35

Mycket spännande!

Huset ser ju kanonfint ut med öppen planlösning och gott om rum.
Lycka till - det där med ofrivillig trädgård och hemmabio-saknaden känner jag igen... Razz

Men när ongarna flyttar ut så blir det gott om plats i vårt trångbodda hus Wink

cheers
Tommy

TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas fre aug 21 2020, 07:40

Ja, det skall bli kul detta.
Det är en lagom samling med rum och finns möjlighet för mycket garderober och annat.
Så fort jag har lite bra bilder så kommer jag lägga upp, var så säker!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Marlin fre aug 21 2020, 07:53

cas skrev:Det är en lagom samling med rum och finns möjlighet för mycket garderober och annat.

Skit i garderoberna, satsa på ordentliga vitrinskåp i tv rummet istället så du kan visa upp allt du har byggt på ett snyggt sätt. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas fre aug 21 2020, 07:58

Marlin skrev:
Skit i garderoberna, satsa på ordentliga vitrinskåp i tv rummet istället så du kan visa upp allt du har byggt på ett snyggt sätt. Very Happy
/Bosse
Jag tänkte först och främst garderober för allsköns bröte så att man inte behöver hänga vinterkläder i min modellhörna!
Men med ett sånt stort vardagsrum så skall det finnas plats för åtminstone en belyst utställnings-vitrin  What a Face

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Stefan E fre aug 21 2020, 08:54

Ser ut att vara ett riktigt trevligt hus!

Men priset.... det är tydligen lika dyrt att köpa hus i din ända av landet som här....

Det är skönt att ha en egen bygghörna, om än aldrig så liten, det gäller bara att organisera den väl.

Jag skulle aldrig kunna det....

Lycka till med husdrömmarna!  Very Happy


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas fre aug 21 2020, 09:01

Huset i sig kostar bara 2,5Mkr men det är tomtmarken, schaktning, VA och allt sånt som lägger på resten.
Plus en hel drös med småavgifter hit och dit.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Gigabyte fre aug 21 2020, 13:51

Lycka till med bygget ,,, har byggt helt nytt en gång ,, och jo man gör det bara en gång  Laughing
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Matt_Public fre aug 21 2020, 18:14

Sett till pris per kvadratmillimeter blir det ju inte blodigt. Undvik dock att addera övrig boyta och tomtmark. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas fre aug 21 2020, 20:26

Bygga nytt en gång låter ganska lagom...

Men att räkna på priset per kvadratmillimeter känns ju lite mer prisvärt, speciellt om man skulle jämföra med en skrubb i Stockholm

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av rsm.gbg lör aug 22 2020, 10:36

Sjysta bananer va bra det blir.
Kom ihåg att bygga huset RUNT modell hörnan Very Happy

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Cdrengelin lör aug 22 2020, 18:11

Fantastiskt skoj Christer!
Sitter själv och väntar på att få tillträde till vår nya kåk på 156kvm. Jag får en modellbyggar rum jag medan jag är snäll 👌
Cdrengelin
Cdrengelin


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av glimturen mån aug 24 2020, 18:12

Verkar vara ett skojjigt projekt som lär ta lite tid! Men lyckan kommer när skrubben är klar. (och huset runt det) Very Happy
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas tis aug 25 2020, 13:59

Idag har man skrivit på ett avtal och första fakturan kom också. Hejdå 50kkr...
JAg har inte glömt bort att det skall vara ett hus runt heller, men det är ju sekundärt.
Stash-skydd och målningsbox inomhus är liksom prio ett. Tycker jag.
Frugan har en annan åsikt konstigt nog.

ooohh, najs kåk Christian!
Pics or it didn't happen du vet Wink

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av glimturen ons aug 26 2020, 20:25

För den summan får man ju skapligt med modeller, men då behöver man ju ett hus att ha dem i! Very Happy
Bådar mycket gott detta cas! Very Happy
Lycka till med huset!
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Cdrengelin fre aug 28 2020, 18:06

cas skrev:Idag har man skrivit på ett avtal och första fakturan kom också. Hejdå 50kkr...
JAg har inte glömt bort att det skall vara ett hus runt heller, men det är ju sekundärt.
Stash-skydd och målningsbox inomhus är liksom prio ett. Tycker jag.
Frugan har en annan åsikt konstigt nog.

ooohh, najs kåk Christian!
Pics or it didn't happen du vet Wink
 Nice Christer 🤙
Det kommer bilder så fort vi får tillgång till kåken. Jag lovar🤘
Cdrengelin
Cdrengelin


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas mån sep 21 2020, 06:32

Pengakarusellen rullar vidare!
Nu var det handpenning på tomten som skulle betalas så det var ytterligare 130000 som försvann.
Gulp!

Det blir ett trähus som sagt, tämligen fyrkantigt (ju färre vinklar i ytskiktet destor tätare hus = lägre vuppvärmningskostnad )
Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" 50364835497_d1794870b7_o
Liggande panel som förmodligen skall blir Tamiya NATO black i nyans och kompletteras med en dörr på kortsidan som kommer vara bäldigt nära British Racing Green.
Nej, jag kommer inte köpa Tamiya-färg och airbrusha utsidan, åtminstone inte med min Iwata.
Plockar nog fram Evolution för det...

Planlösningen inne är nu satt.
Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" 50363975798_2ef412cb10_o
KLK = hobbyrum och det är inte stort men det är inte jag heller. Ett lagom utrymme för platsbyggd lösning som skall innehålla spraybås, byggplats och stash. Det gick förr och kommer nog gå igen, men denna gången blir det ju uppvärmt och mycket trevligare!

Denna vecka skall vi så när som på kakel, klinker och el bestämma hur insidan skall se ut, och det betyder kök, badrum, handtag till innerdörrar, ytterdörrar och ungefär 90 saker till. För att göra det ännu roligare och covid-säkert så skall vi ha ett 5 timmars Skype-möte, istället för att åka 2km och sitta på deras kontor. Bah!


_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Marlin mån sep 21 2020, 06:53

WOW: cyclops
Det där ser ju rikigt mysigt ut. cheers
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av TommyKillander mån sep 21 2020, 07:39

Läckert! drunken

Plats är bra, men inte nödvändigt. Det går att sitta och bygga på ett ganska litet utrymme och ett spraybås tar inte så mycket plats heller.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas mån sep 21 2020, 07:54

Ja, vi gillar det här ganska mycket faktiskt!
Dessutom så lär väl tösen flytta hemifrnå sisdår 2,5 år efter att huset är klart och då blir det ju ett ledigt sovrumt som går att göra om till "kontor"

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Marlin mån sep 21 2020, 08:05

cas skrev:Dessutom så lär väl tösen flytta hemifrån sisdår 2,5 år efter att huset är klart och då blir det ju ett ledigt sovrum som går att göra om till "kontor"

Framtidsplanering gillas skarpt. Very Happy
/Bosse - som väntar på att dottern ska bli klar med universitets studierna så han kan sno hennes sovrum till biblotek/byggrum. Razz
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av rsm.gbg mån sep 21 2020, 08:50

Najs villa, men skall inte hobbyrummet vara i den där rutan det står Sovrum1 Razz
Taklucka till vinden i hobbyrummet så har du mycket plats för stashen Very Happy
Glöm inte platsen för ölkylen i Hobbyrummet.


- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Stefan E mån sep 21 2020, 09:16

Trevligt med öppen planlösning....


Men, nu kommer jag med mina tråkiga praktikaliteter igen....


Kök och vardagsrum i ett?
Jag vet att det "ska" vara så idag, men du kommer att få allt matos i vardagsrummet, inte kul.
Vi har en dörr emellan kök och vardagsrum men oset tar sig in i alla fall och lägger sig på hyllor, saker, böcker, överallt!

Ska bli kul att se vad du kan göra av ditt hobbyrum, med smart möblering får man plats med mer än man kan tro (husvagnsprincipen).

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Matt_Public tis sep 22 2020, 12:41

Vilka dekaler har du tänkt dig till fasaden?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet