IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

+10
Azgaron
glimturen
Cdrengelin
rsm.gbg
Matt_Public
Gigabyte
Stefan E
TommyKillander
Marlin
cas
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av rsm.gbg tor nov 25 2021, 09:29

cas skrev:Däremot muttras det en hel del över stashens utrymmeskrav, så vart den hamnar är inte helt utrett eller färdigdebatterat ännu.
Men så här nära en permanent bygg och målningsplats har jag inte varit på åratal!
En lucka i taket (i hobbyrummet givetvis), sen har du hela vinden att ha stashen i cheers
Det blir Timo storlek på utrymmet.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Matt_Public and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Marlin tor nov 25 2021, 09:50

rsm.gbg skrev:
cas skrev:Däremot muttras det en hel del över stashens utrymmeskrav, så vart den hamnar är inte helt utrett eller färdigdebatterat ännu.
Men så här nära en permanent bygg och målningsplats har jag inte varit på åratal!
En lucka i taket (i hobbyrummet givetvis), sen har du hela vinden att ha stashen i cheers
Det blir Timo storlek på utrymmet.

- Roland

+1 på den. cheers
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Timo P fre nov 26 2021, 07:16

Och där fick man ett tips av Roland hur jag kan fördubbla mitt stashutrymme . . . .

Nu får vi bara hitta en lämplig dag att göra ett besök så att bygghörnan kan invigas.
Timo P
Timo P


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av rsm.gbg fre nov 26 2021, 07:31

Timo P skrev:Nu får vi bara hitta en lämplig dag att göra ett besök så att bygghörnan kan invigas.
Jomän jag hänger på bounce

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Matt_Public fre nov 26 2021, 10:19

Timo P skrev:Och där fick man ett tips av Roland hur jag kan fördubbla mitt stashutrymme.
Om vinden därtill inte vinterbonas så får modellerna automatiskt den intressanta doften av engelsk second hand utan onödiga mellanhänder. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas fre nov 26 2021, 16:50

En extra tacklucka!? Att jag inte tänkte på det...
Kan ju bli ganska spännande att såga upp med tanke på all lösulls-isolering som är frikostigt utspridd däruppe.
Engelsk second hand vill jag nog undvika trots allt.

Officiell invigning får nog vara på andra sidan nyår...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av rsm.gbg fre nov 26 2021, 17:24

rsm.gbg skrev:Taklucka till vinden i hobbyrummet så har du mycket plats för stashen Very Happy
Glöm inte platsen för ölkylen i Hobbyrummet.
- Roland
Så skrev jag 21 September Very Happy   (sida 1)

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av rsm.gbg fre nov 26 2021, 17:25

cas skrev:En extra tacklucka!? Att jag inte tänkte på det...
Kan ju bli ganska spännande att såga upp med tanke på all lösulls-isolering som är frikostigt utspridd däruppe.
Engelsk second hand vill jag nog undvika trots allt.

Officiell invigning får nog vara på andra sidan nyår...

Det gäller att såga innan inredningen är på plats, sen är det kört Razz

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas mån dec 06 2021, 06:40

Ajdå, dfet missade jag att man skall såga först!

Nåja, i helgen blev det NÄSTAN klart med byggplats. Inte riktigt skulle det visa sig, men nu har jag ställt dit skärmattan, sprutboxen och lite verktyg så det är helt klart intecknat. Sen måste man ju så klart koppla in strömmen också, men var sak har sin tid...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron, Matt_Public and glimturen like this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas ons dec 15 2021, 06:43

Nu är strömmen ansluten också, så nu har jag slut på ursäkter att inte använda hela baletten!
Så några bilder kan man ju uppbåda också.
Ena väggen kläddes med bokhylleskåp som så
Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 51747773270_17d591d048_k
Dom sväljer både mer och mindre än vad man tror!
Det lutar just nu åt att jag får använda en hylla efter eget huvud, eftersom i princip all media på skivor inte kommer packas upp...
Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 51746893136_7d72c50f9a_k
Datorplats är ett måste, speciellt i dessa tider. Den där skärmen kostade mig också ett par glasögon som jag knäckte när den skulle hämtas ut. Håhåjaja.
Tur att man inte är lättdistraherad, för att ha sin arbetsplats 1 meter ifrån sina modeller kan ju vara vanskligt annars.
Så, hur ser då den permanenta bygghörnan ut just nu?
Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 51747539529_c57909d023_k
Ganska lagom med plats för en person. Läsglasögonen har en given plats, dubbla skärmattor och ett skåp strax utanför bild som innehåller några av alla pågående projekt, färg och sånt.
Tror jag behöver också minst en hylla till för att gömma mer saker på.
SWMBO har också bestämt att en tavla skall upp på väggen, men eftersm det är Vickers Wellington på den så går jag med på det.
Kostade på mig ett Sparmax sprutbås också, för att sätta lite lyx på tillvaron. Den kom i ett platt paket så man får mecka ihop det hela själv. Kanske inte helt så tyst som man önskar, utan har ett lätt brummande. En fungerande fläkt och ett slang som an kan leda ut genom fönstret är dock nte en helt dålig idé så familjen har gått med på allt. Puh!
Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 51746893091_4aa08cd482_k
Fläktens slang går ju att koppla lite som man vill i och med att hela fläkten går att slruva fast i olika riktningar. Praktiskt! Dock bygger hela härligheten ganska mycket på djupet, men det är smällar man får ta.

Sista stötestenen är nu stashen
Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 51747773195_5fb3bc9593_k
5 Flyttlådor till fick inte plats på bilden, men allt det skall in i skrubben på nåt vänster.
Hur i hela friden det skall gå till vet jag inte, men förmodligen får väl ett och annat långtida projekt helt enkelt stryka på foten, för att göra plats åt lite mer moderna saker pale

Nu så är jag redo för julstrul 2021! Så snart min 3 veckor långa semester börjar då vill säga.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron, Gigabyte and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Marlin ons dec 15 2021, 07:04

Så där ja, det börjar ju se riktigt bra ut Christer. cheers
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Matt_Public ons dec 15 2021, 07:09

cas skrev:SWMBO har också bestämt att en tavla ska upp på väggen; eftersom det är en Vickers Wellington på den går jag med på detta.
Jag tänkte kommentera på bilderna, men citatet ovan stal showen. Laughing

Rak och ren kvalitet blir alltmer sällsynt hos samtida kjoltyg. Ge människan blommor eller choklad. Cool
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


cas, Marlin and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av rsm.gbg ons dec 15 2021, 07:49

Najs, där kommer du kunna färdigställa många fina modeller.
Nu finns det inga ursäkter för att inte göra det Very Happy

När ska du såga hål i taket så du får upp stashen på vinden?

vindslucka

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Stefan E ons dec 15 2021, 09:13

Fin, men alldeles för ren arbetsplats!   lol!

Skönt med en egen arbetsplats.

En hylla eller avställningsplats för "pågående projekt" och nymålade grejer kan rekommenderas!  Very Happy


Stefan   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Azgaron ons dec 15 2021, 10:42

Ser väldigt trevligt ut! Gott jobbat och grattis till egen bygghörna! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Bygghörna 2.0

Inlägg av Mårten Fredrik fre dec 17 2021, 08:08

Hej Christer!
Grattis till bygghörnan!   Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 1f4a5 

Mvh

Martin
Mårten Fredrik
Mårten Fredrik


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Tobias fre dec 17 2021, 08:54

Ser riktigt schysst ut! cheers Tycker det borde bli både blommor och choklad a la Mattes förslag? Wink

Lite spännande saker i stashen med..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av glimturen lör dec 18 2021, 22:06

Toppen!

Då kanske vi snart få se den unge mannen att bygga lite? Very Happy Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Timo P sön dec 19 2021, 10:50

IPMS Mark funderar på byggträff 6 jan i Sätila. Så att CAS får komma ut och bygga lite. Och vi andra kan utbyta byggsatskartonger och virusvarianter.

Kul Att CAS bygghörna verkar ju bli klar före min i alla fall . . . 

T
Timo P
Timo P


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Sadolf ons feb 16 2022, 19:55

Sjysst projekt.
Förslag till färger: RLM 81/RLM82 på taket, väggarna RLM 76
Alternativt:
Väggarna botten Insignia White, Uppe Intermediate Blue, Taket: Dark Sea Blue

Lycka till!
Sadolf
Sadolf


cas and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av cas mån maj 09 2022, 15:02

Tjipp och välkommen till Hajk!
I avdelningen "Engineers do it in CAD first" (tihi) har vi nu kommit fram till en mur, men inte vilken mur som helst, utan en stapelvara som tar massa viktig modelltid på helgerna.
Lång historia kort så skall det byggas en stödmur för att kunna ha lite halvhöga buskar, träd och annan grönska på lite lagom höjd som vindskydd.
Eftersom jag är som hag är (se ovan) så ritade jag hel enkelt upp blocken i mitt vanliga CAD-program och satte igång med en liten layout.
Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 52060658471_c973b8ac5a_c
Det var lättare att göra så för att räkna ut hur mycket stenar jag behövde beställa...
Efter en mindre kostnad av ca 23 Tamiya Phantom fick jag hem en faslig massa betong-stenar, säckar med grus och makadam i olika storlekar och lite annat.
Sen var det bara att börja gräva ur, fylla igen och hålla på som en tok.
Lång senare kom jag fram till detta.
Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 52060032475_a233b79d4a_k
Puh!

Man kunde ju tro att det bara skall fyllas ut bakom med jord, men nehej då! Närmast muren skall man ha ca 2dm makadam innan jorden, så det är inte bara att be en av de cirklande grävmaskinerna att dumpa en hög jord och sen är man klar Sad

Mer grovarbete väntar...


_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Azgaron mån maj 09 2022, 17:24

Gott jobbat! Ser bra ut! Smile
Blir säkert ännu finare med omnämnda buskar! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Matt_Public mån maj 09 2022, 18:22

Likt den unge Gärdestad önskade sig en egen måne trängtar den gode CAS tydligen efter Vaxholms fästning.

Friskt framåt! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Gigabyte and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av glimturen mån maj 09 2022, 19:49

Matt_Public skrev:Likt den unge Gärdestad önskade sig en egen måne trängtar den gode CAS tydligen efter Vaxholms fästning.

Friskt framåt! Very Happy

Åhå, en kanon ovanpå? Laughing Laughing

Repertoaren har nu utökats i Cas slip och spackel. Wink

Finfint! cyclops

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Stefan E mån maj 09 2022, 21:52

Snyggt murbygge!  cheers


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus" - Sida 5 Empty Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet