IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

+9
glimturen
rsm.gbg
Janne.S
Marlin
TommyKillander
cas
Järven
Stefan E
Tobias
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tor okt 29 2020, 15:54

Haha, fan.. Fortfarande inte fått mina RB 71 & 74 till gamla kärran.. Hannants skickade för en månad sen men har iaf inte fått tillbaka dem. Hade tänkt att fixa det före nya kärran men nu blir det omfall..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias mån nov 23 2020, 20:22

Vart lite för upptagen med annat och lite besviken på saknade robotarna.. Men fick lite inspiration igen!
Så, ännu en gång, ångrade jag mig och sköt JA till nästa bygge.. Embarassed Rolling Eyes clown

Japp, en AJSF 37..

Lyckades tappa cockpitdelen så stolen for ut och säkringshandtaget till stolen lossnade, oops! Men lätt att fixa. Det gjorde dock att jag såg markeringen där man skall kapa ner ryggåsen, glömt det!
Inte byggt någon första generationens Viggen tidigare, bara 2st JA. Och för att kompensera för RM(Bs extra fläktsteg (?) och de där 13cm (?) så är ryggåsen längre med. Höll på att missa att ta bort det..!

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 50638722841_fa1bf84378_b

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 50638807387_53e29558bd_b

Mal tipsade om RB´s såg någon gång, mycket bra verktyg!

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 50638808147_9f54688347_b

Fixade ihop nosen. övervägde olika alternativ på insidan (måla svart, måla silver etc). bestämde mig för att bara sätta dit kameralinserna/rutorna och lämna det så.
Hittar dock inte mina maskeringsark så får skaffa nya (de finns på Maestro´s ark, men inte på de jag har från Montex - har dock köpt båda så får väl leta..
Putsning och spackling av linjerna får vänta - det blir MYCKET sånt när kärran trillar ihop. Vet jag av erfarenhet..... Wink

Svingade en pensel lite med.. Två färger i RATen.. Det kommer inte synas mycket men skall inka lite, svart och vitt runt "urverken" typ..

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 50638725196_1dbb0d9109_b


Den stora frågan blir vad som skall hängas under.. Hade tänkte mig mörkerspaningskapsel, blixtkapsel, motmedel- och störkapsel plus 2x RB 24J men itne säker.. Ser coolt ut (?) men lite "tråkigt". Funderar faktiskt på 2x RB 74 på kroppsbalkarna och 2x av FFVs AKAN-kapslar. Inte lika realistiskt men inte helt otänkbart heller. Åsikter?
Ett tag kvar innan det blir panik att bestämma sig dock. (Japp, blir en SWAFRAP-kärra!)
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias mån nov 23 2020, 20:28

Jag upptäckte att jag inte hade kvar någon färg till cockpit... Men hade ju redan byggt cockpit till en AJ elelr motsvarande.. Så kör på det därför.. Skall knata till Rebellen och skaffa färger ASAP, men jag jobbar fan varje jävla lördag och ofta tisdagar med..! Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Azgaron mån nov 23 2020, 22:03

Snyggt jobbat Tobias! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av cas tis nov 24 2020, 08:46

Tobias skrev:
Svingade en pensel lite med.. Två färger i RATen.. Det kommer inte synas mycket men skall inka lite, svart och vitt runt "urverken" typ..

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 50638725196_1dbb0d9109_b


Den stora frågan blir vad som skall hängas under.. Hade tänkte mig mörkerspaningskapsel, blixtkapsel, motmedel- och störkapsel plus 2x RB 24J men itne säker.. Ser coolt ut (?) men lite "tråkigt". Funderar faktiskt på 2x RB 74 på kroppsbalkarna och 2x av FFVs AKAN-kapslar. Inte lika realistiskt men inte helt otänkbart heller. Åsikter?
Ett tag kvar innan det blir panik att bestämma sig dock. (Japp, blir en SWAFRAP-kärra!)

Den vapenlasten låter som en incidentberedskapskärra. Nästan. Lite svårt att hitta lede fi utan radar =)
Det leder till bilden ovan, som är visar påfyllnings för syrgas och vågledarluft. Sistnämnda är för radarn och den skall en av "klockorna" bort.
Skall se om jag vet nån som har en bild på det.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tis nov 24 2020, 10:52

Ja jag har letat efter bilder på RAT till SF 37, vet att du nämnde att den såg annorlunda ut men jag visste nog inte varför nej..

Jo det är kanske lite tveksam last. MEN, de kunde efter AJSF-upgraderingen bära dem. Samma med RB 15F.. Hade vart kul att veta mer om det. Vapenbärare tillsammans med andra med radar? (Funkar kanske inte ändå?)
Incidentberedskap utfördes väl även av spaningskärrorna under den ljusa årshalvan? Flög man då en SH och en SF precis som vid verksamhet över ex Östersjön?

Nej lite svårt utan radar men de flög knappast ensamma som rena SF-enheter på incidentberedskap? varken AJ eller SHs radar är optimerad för luftstrid.. Antar att stridsledaren får jobba hårdare? Wink
Men jag vet faktiskt inte hur det utfördes.. Berätta gärna om du vet mer.

Kanske blir bäst med stör och motmedelskapsalr etc. Men kul att veta mer och roligt med ovanligare laster..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tis nov 24 2020, 11:21

Ah, fick svar från Hannants idag med! Mina robotar etc hade kommit tillbaka som "unclaimed" men de skulle skicka det igen, med tracking, gratis..! Tippar på att Posten failat. Jag fick aldrig någon avi och min brevlåda är STOR (de vet att alla i huset har sådana) och brukar dela ut ganska stora paket (kommer med bil till huset).
Ännu ett fail för Posten (anser jag)..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av linusorn tis nov 24 2020, 12:41

Postnord i ett nötskal då. Snyggt jobbat på Viggen, vapenlasten kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Stefan E tis nov 24 2020, 15:26

Träligt när det händer, men inte helt ovanligt för POSTMORD!

Det har hänt mig flera gånger att paket går tillbaka utan att jag fått någon avi eller mail.

Bedrövligt, enda sättet är att skicka spårbart och hålla järnkoll på paketets väg, det brukar gå bra till Svenska gränsen, sen försvinner paketen i mörkret där PN lurar....

Hoppas du får ditt paket snart!

Bygget ser ut att löpa på fint!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tis nov 24 2020, 16:43

Ja.. Jag snålade sist.. Aldrig haft problem med Hannants elelr att få grejorna.. kommer ta tracked alltid nu!
PostNord-lotteriet, kanske är det du som får post idag? Wink
Kommer ihåg när du skrev om postbilen du såg på gatan som troligen sket i ditt paket.. Usch!

Blir till att suturera ihop stjärtmynningen på ev höga Postnord-chefer som kommer till akuten, som bonus på övrig behandling.. Wink
(jk, eller? Hehe..)

Tack båda! Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias ons nov 25 2020, 12:45

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 50643839593_4c05df94c1_b

Nice. Smile Det har sett ut så, mer eller mindre på alla Viggen innan (2). Det blir lite (mycket) putsning och spackling - och lite rescribing.. Men det är ok. Jag har en extra modell som referrens och blir det inte perfekt är det under canardvingen..

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 50644591291_bbbba43ddc_b

Cockpiten är lite av problemet, iaf här framme. Överdelen sticker ut lite över underdelen. För lite torrpassning när Neomega-baljan åkte i? Jag klippte även av staget mellan kanalerna i luftintagen men det hade inte riktigt behövts.
Blir mycket slipning.. Very Happy
Även om mina (lack of-) skillz är lite av problemet är modellen lite trixig här. Varning.. Men det går att få bättre!

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 50643840478_104b76bf32_b

Rått-hålet.. Ja, hade redan limmat när cas påpekade felet. Målade iaf mätarna, de syns knappt. Och såhär bra ser inte jag det.. Men jag ser nu att lite fler förger/detaljer kan målas. Skall bara skaffa bättre glasögon.. Smile

Jag hade vart mer orolig om det var första Tarangus-Viggen men jag har gått igenom det tidigare.. Tar lite tid, kanske itne får till detaljerna super men inga ojämnheter kommer synas..
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Azgaron ons nov 25 2020, 13:55

Snyggt jobbat! Blir lite att spackla och slipa där, men det blir nog fint sen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av linusorn ons nov 25 2020, 15:58

Snyggt pulat, bara att smeka lite till så ramlar allt på plats.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Stefan E ons nov 25 2020, 16:03

Lite fin massage kommer att göra susen!  cheers

Snyggt jobbat!  Very Happy


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias ons nov 25 2020, 16:15

Tack. Smile Jo, jag har gott om putsmateriel sedan tidigare erfarenheter.. Wink Lite tidsödande men jag har datorn framför mig och drar på typ en 2h Battlefied eller något.. Cool 
Lite nyfiken på vad bättre modellerare får för resultat.. Om allt är mitt fel.. Wink
Fogen mellan över och underdel kommer alltid finnas där iofs..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tor nov 26 2020, 16:16

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 50648726622_efeca23564_b
AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 50647893748_0e759ca760_b

Bra början. Smile Det är slätt och fint iaf - som en barnrumpa! Wink Ännu ett bra tips från Mal var Radu´s rescribing tool, andra verktyget jag fick tips om av honom därifrån, det andra såg ni innan... Laughing Laughing Laughing

No?

Embarassed

Den ena bilden är från igår, den andra idag - strax efter gym o bastu. Riktigt torra fingrar! Neutral Kanske borde börja med handkräm så de blir som en barnrumpa de med? clown

Kört Alclads gråa på den del av motorn man ser på sidan vid reverseringsutblåset och bak in i.. Sen kan det mesta börja sättas ihop!  Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Matt_Public tor nov 26 2020, 17:10

Håhå? Det blåser upp till monteringsmaraton! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tor nov 26 2020, 18:12

Jo jag är lite sugen att ta mig an de vackra gråa färgerna så.. Smile

Fasiken, skulle vilja ha en Frösö-kärra med nu när jag ser dig.. Men min förra JA står väl i Optand iaf.. Ser du henne någon gång?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tor nov 26 2020, 18:17

Funderat lite.. Blir nog stör- och motmedelskapsalr och sen kanske vä & hö blixt- och kamerakapsel alternativt RB 74 där.. Kom på att det skulle vara roligare att göra en AJS 37 och sen bygga alla lastalternativ (vapen) som ett litet diorama..




Någon som vet vad det är för ubåt förresten vid 2.00 ungefär? Tysk?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Matt_Public tor nov 26 2020, 18:18

Tobias skrev:Men min förra JA står väl i Optand iaf.. Ser du henne någon gång?
Jodå hon är välbesökt och van. I love you
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tor nov 26 2020, 19:23

Trevligt.. cheers 
Får klappa henne och ge några sockerbitar (?) nästa gång.. I love you I love you I love you
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av glimturen tor nov 26 2020, 21:59

Spackel och slip är en fin framgång! Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias sön nov 29 2020, 11:46

Nedkörd i COVID-träsket över helgen men hann spreja motorn och få på luftintagen - så snart med spackling.. Smile

Motorn blev lite för mycket Jet Exhaust på över Stainless Steel (Alclad II).. Men det får duga.

Torrpassade bakre halvan och det kommer bli bra. Smile Bara lite spackel.. Wink

Tog en bild till en kompis som lirar WH40k så en SM Scout för skala kändes som en bra idé. Wink

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 50660071586_4cfcb46f5e_b

Kanske lite mera tid i veckan.. Men sen hade mina superlim gått solida så måste komma ihåg att skaffa nya! Laughing Var något jag behövde dem till..
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av glimturen sön nov 29 2020, 21:19

Det börjar likna nåt! Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av cas mån nov 30 2020, 06:34

Framåt och vidare, det är rätta takter det!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 2 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet