IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

+9
glimturen
rsm.gbg
Janne.S
Marlin
TommyKillander
cas
Järven
Stefan E
Tobias
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av linusorn tor apr 29 2021, 17:18

Kul med ny spruta, experimentera på ngt skräp tills du kan den sen är det bara att ösa på!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tor apr 29 2021, 18:14

Ah det är samma model.. Smile Evolution. gav den gamla till en kompis som gör terräng och annat till diverse figurspel. Som jag har kul på också så..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tis maj 04 2021, 15:21

Händer lite, sakta med säkert..

Slängt på kroppsbalkarna i resin. Mycket finare med lite detaljer. Går att göra de i boxen ok med klibbisarna men förhoppningsvis höjer dessa modellen lite.

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 51158155094_a8284eca19_b


Slängde på noskonen - vilket innebär att beslutet är definitivt! En attack-Viggen blir denna. Hade redan bestämt men nu finns det ingen återvändo! Wink
Och jag bestämde mig för en F6-kärra. Gjorde ju lumpen i Karlsborg och åt faktiskt ett par gånger på gamla F6 när de renoverade K3s matsal, så fick springa dit och passera A32Aan på piedestal utanför.
Senare flög jag ganska mycket från F6 och övade med Hkp 4 på området (och hade cykelexercis en tidig junimorgon! Very Happy)

Det innebär att det inte blir en AJS dock men Robbans dekalark har en F6-kärra. Som jag tror är den individ som sparats i Trollhättan?

Redan inhandlade AKAN-kapslar skulle hängas med 2x RB 75 men där stötte jag på patrull.. Kikar jag på lastalternativ verkar det som att RB 75 är svårt att kombinera med en del last. Efter lite messande med Emil Lindberg bekräftades att så kan vara fallet..
Isf handlar det om att det kan vara svårt att få till sikten med olika lastalternativ, något sånt.

Så ett alternativ är att byta till RB 05A. Vilet jag tro kan se ganska fränt ut. Den roboten för mig är mycket Viggen för en tidig AJ..

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 51158477620_e4ec41c7a4_b


Skulle tro att det blir så. Gör ju inget att det sitter ett RB 75-sikte i. De kom ju ganska snart - men hänger inte på just här. Redan beställt ett par så det blir nog ett litet diorama som planerat..

Spacklade noskonen efter fotot. Kommer behövas putsas en del. Panellinjer är redan bortslipade i närheten så blir lite "rescribing" där.. Sen dags att måla hjulhusen.
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tis maj 04 2021, 15:22

Och ja - set ur som att balkarna är i osynk.. Hmm..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av linusorn tis maj 04 2021, 20:37

Snyggt jobbat men är det inte ngt snett även med akanen och "resinsträngen" (kommer inte på ngt bättre ord just nu)?

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tis maj 04 2021, 22:31

Tack.

Ja jag funderar också på det. inte kollat modellen men på bilden. Skall kika noggrannare imorgon.Reagerade också på bilden. Den kan vara sned men det ser åtminstone isf mycket mera ut här.
Bra delar för övrigt, lite pilligare än plasten men mycket snyggare. Fick den i spaningslådorna så har dem ju..

"(luftintag är det förresten, ingen AKAN på denna. Smile "strake" kallar de strängen i lådan. Vad säger vi på svenska tro? Jag vet faktiskt inte. Termen verkar finnas på fartyg med så något likt en grund köl? :/ )
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Stefan E ons maj 05 2021, 08:54

Det kan ju vara bildvinkeln, men jag tycker också att mittbalken sitter en aningens snett och "straken" också.

Inte mycket, men det stör ögat, om vi ska vara petiga sitter inte de yttre balkarna lika i längsled heller, det skiljer någon millimeter bara.

Nu är vi petiga.....

Ditt bygge är fantastiskt så här långt så kraven ökar dramatiskt!  Laughing

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias ons maj 05 2021, 09:44

Jo det var balkarna jag själv reagerade på först. Smile När jag tog fotot.
Man borrar upp för dem på angiven plats så jag misstänker att de resin-balkarna kan vara boven..

Skall kika närmare på de andra med, håller med. För främre delen, luftintaget, är det en väldigt grund försänkning. Var lite klurigt att hålla rätt plats. Kan ha rubbat den..

Nja, s¨å fantastiskt är det inte.. Wink Men tack ändå! :cheers:Jag har mycket kvar att lära, och nu var det ett tag sedan jag målade med en del tekniker, kommer bli lite prövande..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av cas ons maj 05 2021, 17:20

Schysst häng på nosklaffarna var det ja. Bra där!
Rb05 och AKAN-kapslar är ju en fin gammal last som bör funka bra på en tidig AJ.
Lycka till med centreringen av balkarna!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias ons maj 05 2021, 17:52

Ja jag tror jag hade en liten "mall", en stick jag fick från Maestro´s resin-canrder.. Kommer itne ihåg graderna men den skall stämma hoppas jag! Very Happy

Eller hur! Gammal Viggen-pilot (AJ) spelar DCS och skjuter RB 05A - och berättar om den.. Smile



Använt den i War Thunder från Sk 60B och SAAB 105Ö.. Bästa skott, träff från 8km på en "light pillbox", sen träff med robot nr 2 från 4km (mer tur än "skicklighte!")
Även fått "kill" med zon-röret på flygetyg... Laughing
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Järven ons maj 05 2021, 19:32

Ser mycket fint ut så långt.

När jag limmande balkar och pyloner på mitt Viggenbygge så använde jag Epoxy, det är rätt förlåtande och ger en chansen att justera.
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias ons maj 05 2021, 20:21

Ja jag har Clas Ohlsons superlim. Får skaffa lite mer förlåtande lim för sånt som kan röra på sig lite.. Använde du resin-balkarna med? Misstänker att piggarna sitter lite "fel" på dem..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias ons maj 05 2021, 22:09

Nyfiken.. @ cas - hanterade du RB 05A (eller AKAN-kapslar) något? Hur aktuella var de på din tid?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av cas tor maj 06 2021, 06:56

Tobias skrev:Nyfiken.. @ cas - hanterade du RB 05A (eller AKAN-kapslar) något? Hur aktuella var de på din tid?
-97/98 var det bara 1:a div på F7 som hade AJS37. Allt fokus låg ju på 2:a div och 2:stationskompaniet (som jag tillhörde) där omskolning till 39 var det viktigaste näst efter att producera flygtid på alla 39or...
Men 1:a div flög ju fortfarande, även om man visste att man snart skulle omskolas.
Jag vet att man hängde 120kg sprängbomber och utförde anfall på F7:s område (nåja, hattefuran är ju en liten bergsknalle i vänern)...
Eller ja, Viggarna kom lågt, gick upp på några hundra meter strax vid infartan på området, påbrjade en dykning och i hjd med markan så släppte dom sina smällare och stack iväg åt nåt annat håll. Mycket fräsigt, även om man vid den tiden försökte vara så blasé och oimponerad som möjligt...
ARAK hade skjutits med på vårkanten 97är jag ganska säker på, och AKAN-kapslarna hägdes upp på de AJS som fick vara incidentberedskap.
Rb05 var verkligen inte poppis bland de gamla am-mekarna förstog man, för det flytande bränslet var inte skoj att hantera.
Piloterna gillade inte heller 05 eftersom de var tvungna att flyga den i mål, och hela tiden se den. Inte så roligt när man helst bara vill sticka ifrån det farliga området.
Den var i princip ersatt med Rb75 vid denna tid, men om den fanns kvar i bergrum kan jag inte svara på.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias tor maj 06 2021, 07:45

Spännande, tack!

Alltid vart lite nyfiken varför AJ 37 inte ärvde fler av de större bomberna från A32A.. Förstår fokuset på RB 04E - men man behöll 120kg men inga större?
Lite feltänk a la inbyggd AKAN? Robotar och raketer å all ära - men skall man bomba, dra en rejäl doning i skiten?
SAAB hade ju fler vapensystem de erbjöd men FV var tydligen nöjda..

Hade vart kul att se ARAKs in action, få en uppfattning vilken verkan är.

Ja RB 05A skall ju relativt fort ha ersatts/kompletterats av/med RB 75 - men de lär ha funnits kvar. Så många RB 75 köpte man ju inte heller (500?). Tippar på att de är sekundärvapen för liknande uppdrag. När de andra är förbrukade kanske? Men du har nog bättre inblick än mig, jag spekulerar mera..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Azgaron tor maj 06 2021, 14:18

Snyggt jobbat Tobias! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av cas fre maj 07 2021, 06:46

Tobias skrev:Spännande, tack!

Alltid vart lite nyfiken varför AJ 37 inte ärvde fler av de större bomberna från A32A.. Förstår fokuset på RB 04E - men man behöll 120kg men inga större?
Lite feltänk a la inbyggd AKAN? Robotar och raketer å all ära - men skall man bomba, dra en rejäl doning i skiten?
SAAB hade ju fler vapensystem de erbjöd men FV var tydligen nöjda..

Hade vart kul att se ARAKs in action, få en uppfattning vilken verkan är.

Ja RB 05A skall ju relativt fort ha ersatts/kompletterats av/med RB 75 - men de lär ha funnits kvar. Så många RB 75 köpte man ju inte heller (500?). Tippar på att de är sekundärvapen för liknande uppdrag. När de andra är förbrukade kanske? Men du har nog bättre inblick än mig, jag spekulerar mera..

Har ingen direkt inblick i FV:s tankebanor men min teori är som följer:
På 60-talet när Viggen blrjade projekteras som en efterföljare till Lansen så var kanoner på flygplan helt ute. Allt skulle ju vara styrda missiler i någon form.
Både Lansens och Viggens primära uppgift var ju att ge slagkraft till Eskader 1, den så kallade ÖB:s klubba.
Den hade ju till uppgift att stoppa överskeppning över Östersjön med alla till buds stående medel, medel som med A36 ansågs vara kärnvapen mot sovjetiska hamnar.
När det ströks och hotbilden över hamnarna var för stor återstår att sänka fartyg. Till det är ju Rb04 bra mycket bättre än bomber eftersom man ligger på några mils avstånd, och därigenom undviker gatloppet över ryska flottan. Då kan man slå och slå igen tills antingen alla RB04 är slut och Eskader 1 har tagit så mycket förluster att de inte längre finns eller tills ryska flottan ligger på botten.
Därefter lämnar man över resterna till resterande försvarsmakten , grupperar om för att börja attackara landstigningsfartyg, trupper , broar etc allt för att hindra den ryska armén att ta sig vidare in i Sverige.
Här kan man då se att ARAK (den kapseln hade ju de största rakterna i väst vid denna tid) och 120 kilos bomberna är utmärkta mot mjuka mål för de täcker ganska mycket yta.
Rb05 var tänkt att stå för precisionsjobben mot brofästen, feta transportplan och kommandocentraler. Därför tyckte man att den skulle vra styrd, och enklaste sättet var att helt enkelt flyga den in i målet.
400 och 650 kg bomber som Lansen hade ansågs ha för dålig precision likadant med de större fria raketerna.
Lägg dessutom till att det är bra mycket snbbare att hänga upp färdigpreppade kapslar på 4 balkar än att hänga 32 raketer parvis eller ensamma på varsin balk så ser man vart FV ville komma.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias fre maj 07 2021, 12:13

Låter som en ganska bra analys. Ungefär den bilden jag fått efter otaligt läsande med. Smile Kanske på att sekundäruppdraget fanns lite tidigare, fast i Norrland mot broar etc (RB 05A) och mjuka mål såsom lastbilar, ammo- och bränsleupplag (ARAK och bomber?)

Det låter ju helt rimligt med bomberna på det viset ja. Och de där ARAK-salvorna skall ha varit ganska kraftiga har jag förstått nu.

Fanns det önskemål från ff som du hört?

Messade Emil Lindberg igen om RB 05, fåpr se om han orkar med mig. Smile Nyfiken på hur de stannade kvar i organisationen..

(Och jag har nästa färdigställt mina lavetter och robotar till gamla JA 37an! Very Happy Skall bara få på klibbisar och lacka... Bilder kommer - soon.)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias fre maj 07 2021, 22:53

Emil nämnde det där med luftmål. Tolkade det som att man kanske hade den som reserv efter RB 75 och för att skjuta ned transportplan a la Il-76:or fullt med soldater - med AJ kanske?

Limmade på mina robotar på JA.. Körde Gunzes 308 på 74:orna men det var mörka (Alclads gråa under). Blandade i lite vitt men de vart fortfarande gråa.. Allt vitt var tok-vitt så körde en grå wash från Flory.. Nu blev de väldigt smutsiga.. Very Happy

Sen på med endast den gula dekalen. Fick raida mina AMRAAMs (trots 8 mot 7 tums diameter i verkligheten är de jag harlika tjocka typ.. Dekalerna gick utmärkt att grafta..)

På enklaste vis, lite mera liv i kärran? Inte helt korrekta färger men i skuggan i hörnet här ser det ok ut. Smile
Min förklaring att denna individ har robotar är.. "Red Storm Rising" händer när den är på RAF Coningsby på flyguppvisning.. Viggen får snabbt engelska robotar (med annan färg).. Så det så! Wink

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 51164071001_75f654e456_h
AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 51163406362_0aab627ad4_h

Så! Nu kan jag koncentrera mig på AJ 37an helt! Very Happy
Tobias
Tobias


Azgaron and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av glimturen ons maj 12 2021, 20:21

Mycket roligt att läsa här och det verkar gå bra framåt! Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Stefan E ons maj 12 2021, 21:37

Supersnyggt bygge!   cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Gigabyte lör maj 15 2021, 12:12

Mycket vackert målat och byggt  AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 1288785663 AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 1288785663 AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 1288785663 AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 1288785663 AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 1288785663

Snyggt bygge !!!!!!!!!!!!!!!!!!


  //Kent  cheers
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av rsm.gbg sön maj 16 2021, 07:43

Super läcker cyclops cyclops cyclops

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Järven sön maj 16 2021, 13:35

Snyggt.  Smile
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Tobias fre maj 21 2021, 12:14

Tack. Smile

Min dator fick lite tuppjuck igen, fick installera om Windows och förlorade alla program och bokmärken etc. Orkade itne fixa alla inlogg direkt..
Blir en ny dator inom en månad..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby - Sida 4 Empty Sv: AJ 37 Viggen - 1/48 Tarangus/Special Hobby

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet