IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

+7
glimturen
TommyKillander
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
cas
11 posters

Sida 2 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Stefan E tis jan 05 2021, 23:58

Den KAN vara lite bråkig här o där, men det är bara att ta fram hårdhanskarna!  Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 1507288375

Det var mycket slipande på vingarna innan allt passade som det skulle....  drunken


Jag har en byggtråd på mitt bygge, men det får du nog titta djupt efter, det var några år sedan....


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Matt_Public ons jan 06 2021, 00:13

Stefan E skrev:Jag har en byggtråd på mitt bygge, men den får du nog titta djupt efter; det var några år sedan...
Just! Där har vi en skräckroman till instuderingslitteratur, rent produktupplysningsmässigt. Razz

LÄNK!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas ons jan 06 2021, 08:27

Just det ja. Den där gamla episka tråden.
Fasen, nu blev man ju sugen på att skaffa det där vapenrummet + last....

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Gigabyte ons jan 06 2021, 12:30

Fint pulande med hjulhusen  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Azgaron ons jan 06 2021, 16:58

Snyggt jobbat med hjulhusen Christer! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av rsm.gbg tor jan 07 2021, 07:54

Du ser ut att ha dom där bråkiga hjulhusen under kontroll, tjusigt pulat

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas tor jan 07 2021, 12:09

Tack skall ni ha!
Vapenrummet beställd, men enligt förståsigpåare så skall  bara torpederna användas. Det kan jag leva med.
Sen får man se vad det kommer gå lös på i slutändan med moms, tull och annat roligt.
Jag tar det som läropengar clown

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av linusorn tor jan 07 2021, 19:49

Lysande Sickan!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av glimturen lör jan 09 2021, 19:19

Gott jobbat! cyclops

Mer tillbehör! Shocked Annars vore det väl inte cas! Razz

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas mån jan 11 2021, 07:22

Tillbehör kan man aldrig köpa för mycket av!
Tror att det fattas snyggare däck med rätt mönster också...
De som följer med är till den tidiga sorten med raka spår. På 60-talet så hade dom ett blockmönster istället, men det finns ju skitsnygga resinhjul från ResinArt att köpa!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas tis jan 12 2021, 08:17

Då skall vi se, har det hänt nåt på Gannet-fronten?
Ja.
Ja det har det!
Funnderade en del på hur jag skulle  slipa ner bakkanterna  på vingarna på  ett bra sätt. Det  är ju stora rackarns vingar, så det funker liksom inte med en slipsticka liksom. En lösning  är ju att ta ett helt ark slippapper och lägga det plan och sen gneta på, men jag hade  bara 1000-korns hemma och det  funkar liksom inte så bra för grovavverkning. Jag svängde helt sonika förbi Jem &  Fix och skaffade  lite nytt, men jag var lite snål och skaffade  billigt kina slippaper á 30 spänn för ett tiopack. Det var ganska så kasst, men det funkade hyffsat för detta ändamålet.
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50825186103_3a7e2f2818_o
Sen var det bara att gneta på ett bra jäkla tag.
Kvaliteten på pappret gjorde ju att det kändes  som man slet bort kornen från  det och inte bara plast...
Sen skulle jag limma ihop vingarna och gjorde en viktig upptäckt.
Det är skillnad på Tamiya-lim!
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50826025712_44c837e8db_o
Det segare jörpet  till vänster smälter inte plasten på samma  sätt och limmet i sig bygger på höjden jämfört med TETC!
En dyrköpt erfarenhet!
Mina fina nedslipade bakkanter på ena vingen växte på höjden och blev nästan lika tjocka som innan jag slipade ner dom! Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 2497445064
Vad göra?
Det  fick torka en  stund och sen försökte  jag bända isär allt,  men se det gick inte alls.
Jag fick såga isär eländet istället, och det var  då jag märkte  hur tjockt det hade blivit. Framkanten satt dock som berget så jag gjorde det jag kunde. Naturligtvis resulterade det i första omgången spackel, men så är det också en Classic Airframes-modell!
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50825931566_1c0f2f9d9e_o

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50825931556_530c87a335_o

Nåja, det kanske blir  bra efter lite mer slipande?
Sågade ur positionsljusen också, och gjorde ett halvarschlat försök till  att bygga en landningsstrålkastare av lite plaststav.
Det kanske ser bra ut med färg och glas på plats?

På vingen hittade jag ett bekant mönsteer
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50825186018_4377a2b2a8_o
Jodå, det skall sitta raketräls där!
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 248
Ingen raketräls  i kitet, så ni vet vad det betyder va?
Japp, här skall ritas och 3D-printas lite!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Matt_Public tis jan 12 2021, 18:57

cas skrev:Japp, här ska ritas och 3D-printas lite!
Ett bonnaprojekt! Very Happy


Också: Upplevelsen av Tamiyas tjocklim känns igen från min stackars Tomcat. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Marlin ons jan 13 2021, 07:25

Vackert snickrat Christer. Very Happy
Note to self: Planera in gott om tid när det blir dags för MFG3 Gannet. Razz

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av rsm.gbg ons jan 13 2021, 07:49

Hmmm, jag har inget sånt problem med Tamiyas tjocklim scratch
Men jag är dock känd för att ha alldeles för många klämmor på mina vingar  Razz

Du reder nog ut detta med.

Och klart att du skall ha raket-räls, skall det raket-tåg på dom sen?

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas ons jan 13 2021, 10:40

Matt_Public skrev:
Ett bonnaprojekt! Very Happy
Också: Upplevelsen av Tamiyas tjocklim känns igen från min stackars Tomcat. Laughing
Bonnaprojekt is GO!
Men visst är det nåt skumt med deras tjocklim?

Marlin skrev:Vackert snickrat Christer. Very Happy
Note to self: Planera in gott om tid när det blir dags för MFG3 Gannet. Razz

/Bosse
Tack Bosse!
Det är ju en CA så man måste låta det ta massor med tid...

rsm.gbg skrev:Hmmm, jag har inget sånt problem med Tamiyas tjocklim scratch
Men jag är dock känd för att ha alldeles för många klämmor på mina vingar  Razz

Du reder nog ut detta med.

Och klart att du skall ha raket-räls, skall det raket-tåg på dom sen?

- Roland
Jag använde de största klämmorna jag hade och en hel drös med dom, men det blev ändå inte bra.
Rakettåg är nog inte helt kompatibelt med torpedfiskarna. Man kan hänga upp allt samtidigt, men jag tror inte dom flög med bägge alternativen samtidigt...
Men nu får jag ju en ursäkt att rita finare räls What a Face

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Azgaron ons jan 13 2021, 22:18

Snyggt jobbat med slipande och limmande Christer! Smile

Trevligt med lite raketräls! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av glimturen tor jan 14 2021, 20:39

Fin ursäkt för att förlänga bygget och låta andra göra en del av jobbet! Razz

Bådar gott detta! Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av linusorn fre jan 15 2021, 14:23

Blir nog riktigt bra i slutändan det här!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas tor jan 21 2021, 08:45

Då lämnar jag vingarna för att istället fokusera på inkråmet.
Väntar fortfarande på bombrummet, men det går  väl på en  långsam Rickshaw från england, så bara för att det skickades  den 8e Januari så kan  man ju i dessa tider av Brexit och Covid kanske inte frvänta sig en leverans så snabbt...
Nåväl, man har ju lite mer  att gotta sig med.
Som en  cockpit!
Främre cockpit har en lagom laddning bitar:
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50856960681_b9df6c6e5c_o
Styrspaken är lite grov, och jag behövde  spackla bort en luftblåsa i vänteer sidopanel men annars ser det skapligt ut.
Inga som  helst intsrument i panelen, men jag skaffade ju Airscales dekaler för just såna här saker.
Här behöver man  inte göra så mycket extra.
Bakre cockpit:
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50856961036_30c569a30b_o
Konstigt nog tycker CA att det skall vara en två-delad stol här, men alla bilder jag sett visar en likadan stol som hos piloten. Nå, det skall  väl gå att ordna.
Stora resin-biten med radarn (antar jag) ser lite klumpig ut från ovansidan, så det skall åtgärdas (mer om det senare).
Har inte helt  kollat över hur mycket extra jag skall göra här,  men lite till kansske man kan  knö in?
Cockpiten längst bak till slut.
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50856961011_a35524debd_o
Den är riktigt spartansk!
Instrumentbrädan känns riktigt tråkig, stolen skall som sagt bytas mot den som sitter i mittencockpiten och det behvs nog lite mer sladdar och brôte här.
Undrar om jag inte skulle kunna 3D printa en ny instrumentpanel?
Det kan ju vara ett lämpligt projekt...

Men först måste man ta och skada lite plast, så jag började med att öppna upp skottet bakom pilotens rygg på detta viset:
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50856960931_abfeb96fb6_o
Det skall ju vara luftigt in där, så det var bara att kapa. Stämmer inte helt med hyllan på andra sidan, men det blir bättre på detta viset.
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50857054517_e10ff7d175_o
Att såga loss roderpendalerna var inte alls roligt. De var  gjutna med fot-ytan neråt så att säga, så det var där man fick kapa. Känns som om hela skiten skulle bli till pulver om man sågade lite vildsint, men  som tur var klarade  det sig.
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50856960831_103feaa7dd_o
Radarn och alla instrument uppepå hyllan kapades bort  detta för att få till lite mer grejer som är synliga. Lite greebling tor jag Matt hade sagt...
Har ni aldrig besökt en flugfiskebutik så kan det rekommnderas  varmt!
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50856960796_26428e9dcd_o
Dom har ju blytråd i långa längder till billiga priser, och fantastikt små tunna gummislangar som kan användas till mycket! Perfekt att göra små kontaktdon av tex...
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50856960741_31a0cf624a_o
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 50857054267_aa3430d2cf_o
Sådär blev det till slut.
Nu får man snygga till lite kanter och sen får man väl dra ännu mer kablar antar jag?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Marlin tor jan 21 2021, 08:58

Läckert kontor Christer. cheers
Tror detta kommer bli himla snyggt när du är klar.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Stefan E tor jan 21 2021, 09:23

Ser riktigt bra ut!  cheers


Stefan  cheers
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av rsm.gbg tor jan 21 2021, 09:32

Läckert pilleri, det kommer bli riktigt najs.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av linusorn tor jan 21 2021, 10:32

Fantastiskt pimpande, tror jag ska besöka fiskebutiken i Åkersberga...

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas tor jan 21 2021, 16:51

Tack för hejjatioen!
Så klart du skall spana in fiskebutiken Linus!

Idag fick jag ett brev från PostNord om att jag måste betala importmoms a 41 kr, samt en deklarationsavgift på 75.
Först efter det så kan jag få ett litet bombrum...
Känns lite som att man inte vill beställa från England alls i fortsättningen, för det blir åt helvete för dyrt.
Roland hade ju köpt 10 modeller för de pengarna som jag lägger på ett bombrum och lite torpeder.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av rsm.gbg tor jan 21 2021, 17:07

cas skrev:Tack för hejjatioen!
Så klart du skall spana in fiskebutiken Linus!

Idag fick jag ett brev från PostNord om att jag måste betala importmoms a 41 kr, samt en deklarationsavgift på 75.
Först efter det så kan jag få ett litet bombrum...
Känns lite som att man inte vill beställa från England alls i fortsättningen, för det blir åt helvete för dyrt.
Roland hade ju köpt 10 modeller för de pengarna som jag lägger på ett bombrum och lite torpeder.
Jag tittade på Hannants idag och insåg att det blir svindyrt...

Mitt snittpris på modeller ligger klart under 100Kr stycket Razz  dom flesta i 1/48 och 1/32 ett fåtal 1/72
Har bara 57st kvar i stashen.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 2 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet