Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
+13
Azgaron
Kent
Henrik Bergman
denstore
Obed
Caverö
Jokkocze
cas
Marlin
Matt_Public
MiniStuff
Janne.S
Stefan E
17 posters
Sida 1 av 8
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Hejsan!
Nu har jag just avslutat två short-run byggen, så nu är det dags att börja på nästa!
Vad sägs om en Fairey Gannet ASW?
Vad sjutton är det för en fågel, en Alka/Sula?
Nej, inte en fågel, utan det är en Brittisk, fet, ful och klumpig U-båts jägare från Fairey!
ASW betyder "Anti-Submarine-Warfare", dvs ubåtsbekämpning.
Gannet var unik eftersom den kunde både spåra upp, och sedan bekämpa ubåtarna, och var mycket framgångsrik i sitt jobb.
Maskinen tillverkades i drygt 500 exemplar och såldes även till Tyskland, Australien och Indonesien.
Byggsatsen är i 1/48 och kommer från kära gamla Classic Airframes.
Jag köpte den här byggsatsen när jag var i Kalifornien, hösten 2005, priset var modest, bara 30 dollar (ca 210:- då) som var ett REA pris (sliten ask), normalpriset låg på närmare 50 dollar.
Det var ett riktigt fynd, och jag hade letat länge efter en sådan här byggsats!
Lådan fick åka med runt i 4 delstater under nästan 14 dagar, så lådan blev mycket sliten (den var ju rätt ankommen redan när jag köpte den).
Den har legat o ropat på att bli byggd ända sen dess, och nu är det dags!
Idag har jag sågat resin, och tagit bort gjuttorn, inte så spännande, men nödvändigt och tidsödande.
Återkommer när jag har lite mera "kött på benen".
Limma Lungt!
Stefan
Nu har jag just avslutat två short-run byggen, så nu är det dags att börja på nästa!
Vad sägs om en Fairey Gannet ASW?
Vad sjutton är det för en fågel, en Alka/Sula?
Nej, inte en fågel, utan det är en Brittisk, fet, ful och klumpig U-båts jägare från Fairey!
ASW betyder "Anti-Submarine-Warfare", dvs ubåtsbekämpning.
Gannet var unik eftersom den kunde både spåra upp, och sedan bekämpa ubåtarna, och var mycket framgångsrik i sitt jobb.
Maskinen tillverkades i drygt 500 exemplar och såldes även till Tyskland, Australien och Indonesien.
Byggsatsen är i 1/48 och kommer från kära gamla Classic Airframes.
Jag köpte den här byggsatsen när jag var i Kalifornien, hösten 2005, priset var modest, bara 30 dollar (ca 210:- då) som var ett REA pris (sliten ask), normalpriset låg på närmare 50 dollar.
Det var ett riktigt fynd, och jag hade letat länge efter en sådan här byggsats!
Lådan fick åka med runt i 4 delstater under nästan 14 dagar, så lådan blev mycket sliten (den var ju rätt ankommen redan när jag köpte den).
Den har legat o ropat på att bli byggd ända sen dess, och nu är det dags!
Idag har jag sågat resin, och tagit bort gjuttorn, inte så spännande, men nödvändigt och tidsödande.
Återkommer när jag har lite mera "kött på benen".
Limma Lungt!
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den sön aug 14 2011, 09:41, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Strålande initiativ, Stefan!
Kan vara det underligaste som någonsin lyft från ett fartygsdäck
Kan vara det underligaste som någonsin lyft från ett fartygsdäck
Janne.S- Moderator
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
den såg minst sagt underlig ut! som en korsning av jag vet inte vad och något mer riktigt brittisk, lika ful som britterna är fula fast ändå så vacker... hm tror jag börjar bli kär
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Oh, min eviga älskling!
Den där är bra tjusig alltså, och så egenartad. Mjamm!
En av hobbyhökarna här i hålan har en, men vill ha 739 pix för den.
Dessutom har jag redan fått ont av Classic Airframes så det räcker.
Eller?
Nog om detta. Må lycka och framgång följa dig på byggbordet.
Den där är bra tjusig alltså, och så egenartad. Mjamm!
En av hobbyhökarna här i hålan har en, men vill ha 739 pix för den.
Dessutom har jag redan fått ont av Classic Airframes så det räcker.
Eller?
Nog om detta. Må lycka och framgång följa dig på byggbordet.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
WOW, En Gannet.
Kommer det bli en brittisk fågel ?
/Bosse
Kommer det bli en brittisk fågel ?
/Bosse
Marlin
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Tysk! Snälla söta rara.Marlin skrev:Kommer det att bli en brittisk fågel?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Dumma Stefan! Nu har du fått mig att spendera pengar på något jag inte alls hade planerat
Det blev en Revell i 1/72 med diverse tillbehör. Hade varit kul med en i 1/48 men så mycket som 750:- har jag inte lust med och dessutom verkar den vara lite svår att få tag i.
Det blev en Revell i 1/72 med diverse tillbehör. Hade varit kul med en i 1/48 men så mycket som 750:- har jag inte lust med och dessutom verkar den vara lite svår att få tag i.
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Marlin skrev:WOW, En Gannet.
Kommer det bli en brittisk fågel ?
/Bosse
Sorry, ingen av er har rätt svar!
Det kommer att bli den Australiensiska maskinen på boxarten!
Det var den enda som bröt lite mot de andra, då den hade en grön i stället för svart spinner.
Annars är alla fyra märknings-alternativen (Brittisk, Australiensisk, Tysk eller Indonesisk) exakt lika, målningschemat är också exakt lika, Extra Dark Sea Grey över sky!
Jag hade nog också backat där, Markus, över sjuhundra spänn är lite väl saftigt!
Men jag har sett ÄNNU högre priser, detta är den enda Injektions-gjutna Ganneten som finns, vad jag vet.
Den är ur produktion sen flera år och börjar bli mycket sällsynt, man ser den sällan, och jag har aldrig sett någon byggd heller.
Det har ryktats i flera år att Trumpeter skulle "skala upp" sin 1/72a, men det har vi inte sett ännu.
Revells 1/72 modell lär vara kanonfin, och är tämligen ny, den kom bara för något/några år sedan, så den kan sägas vara helt "modern".
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Phantom2 skrev:
Jag hade nog också backat där, Markus, över sjuhundra spänn är lite väl saftigt!
Men jag har sett ÄNNU högre priser, detta är den enda Injektions-gjutna Ganneten som finns, vad jag vet.
Den är ur produktion sen flera år och börjar bli mycket sällsynt, man ser den sällan, och jag har aldrig sett någon byggd heller.
Det har ryktats i flera år att Trumpeter skulle "skala upp" sin 1/72a, men det har vi inte sett ännu.
Revells 1/72 modell lär vara kanonfin, och är tämligen ny, den kom bara för något/några år sedan, så den kan sägas vara helt "modern".
Limma Lungt!
Stefan
Ja det var vad jag läste också, 2010 kom den, tog med lite Eduard-ets och utblås från aires. Såg en byggd och den såg riktigt nice ut! Trodde det var en 1/48 först tills jag läste lite mer ordentligt.
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
En Gannet!
Så länge som jag har stirrat på min Revell-dito så börjar jag nu tycka att den både är snygg och smäcker!
Skall bli kul att se hur Classic Airframes variant ter sig.
För egen del har jag ju Revells Gannet i ett avstannat skede, men det kan ju vara dags att plocka fram den igen
Svårast med den var att få plats med allt bly och ändå få ihop kroppshalvorna ordentligt, vilket inte gick helt som smort
Nästa krux är nosstället som är gjort av riktigt många ömtåliga delar.
Hmm, kanske skulle skaffa en till och göra en i Oxford blue?
Där är den ju nästan fulländad
Så länge som jag har stirrat på min Revell-dito så börjar jag nu tycka att den både är snygg och smäcker!
Skall bli kul att se hur Classic Airframes variant ter sig.
För egen del har jag ju Revells Gannet i ett avstannat skede, men det kan ju vara dags att plocka fram den igen
Svårast med den var att få plats med allt bly och ändå få ihop kroppshalvorna ordentligt, vilket inte gick helt som smort
Nästa krux är nosstället som är gjort av riktigt många ömtåliga delar.
Hmm, kanske skulle skaffa en till och göra en i Oxford blue?
Där är den ju nästan fulländad
cas- Vicesheriff
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Ja, jag har kollat lite på Xtradecals jag med, samma ark fast i 1/48.
Men Nope, inget som får mina klockor att ringa.
Jag föredrar faktiskt originalschemat, ESDG/Sky, och Classics dekaler håller eftermarknadsklass så det är onödigt att skaffa något annat, men ändå likadana dekaler.
Maskinen är inte ful, den är MUCHO MATCHO!
Stefan
Men Nope, inget som får mina klockor att ringa.
Jag föredrar faktiskt originalschemat, ESDG/Sky, och Classics dekaler håller eftermarknadsklass så det är onödigt att skaffa något annat, men ändå likadana dekaler.
Maskinen är inte ful, den är MUCHO MATCHO!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
De blå där var ju rätt koola! Gillar ju den i delad färg men man kanske skulle göra något annorlunda för en gångs skull
Måste bara få hem min först...
Måste bara få hem min först...
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Min första Gannet får bli rätt ur lådan hursomhelst, och dessutom tysk.
Har inte den energin/lusten som krävs för att måla 8 band på spinnern för att göra en brittisk.
Varför Revell inte slängde med dekaler för det är ju en gåta.
EDSG/Sky är som vanligt mycket klassiskt, och mycket snyggt!
Fast kängurur istället för rundlar vore ju lite häftigt
Har inte den energin/lusten som krävs för att måla 8 band på spinnern för att göra en brittisk.
Varför Revell inte slängde med dekaler för det är ju en gåta.
EDSG/Sky är som vanligt mycket klassiskt, och mycket snyggt!
Fast kängurur istället för rundlar vore ju lite häftigt
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Hejsan!
Nu drar vi igång bygget av denna (inte alltför) vackra fågel!
Fairey Gannet var en ”Submarine Hunter/Killer," alltså ett ubåtsjakt-flygplan.
Det kunde alltså både spåra upp ubåtarna, och sedan sänka dem!
Det var ett av de mest framgångsrika flygplanen på detta område, och fruktade av ubåtarna.
Maskinen var unik eftersom den var två-motorig, och drevs av två motroterande propellrar.
Det var en perfekt lösning för ett hangarfartygsbaserat flygplan eftersom vridmomenten från motorerna tog ut varandra!
Under långa uppdrag stängdes ofta den ena motorn av, och man flög bara på en motor.
Piloten satt högt i kroppen och långt fram, vilket gav god sikt vid landning.
Maskinen hade också stora flaps som var mycket effektiva vid landningen.
Kärran ansågs väldigt trevlig att flyga, hade snälla egenskaper, var mycket lättlandad och väldigt omtyckt av sina besättningar.
Man tillverkade lite drygt 500 flygplan, och det exporterades till Australien, Tyskland och Indonesien.
Men nu tar vi en titt i lådan, innan bygget börjar.
Gannet är ett relativt stort flygplan, ungefär 15 meter i spännvidd och lite drygt 12 meter långt.
Classics byggsats är den enda injektionsgjutna som finns, dessutom är den ur produktion sedan ett par år, och börjar betinga nästan löjeväckande priser.
Byggsatsen följer det vanliga mönstret, för Classic Airframes byggsatser.
Denna innehåller ett 70-tal gråa, mycket välgjutna delar med i stort sett inget gjutskägg.
En gjutram med 5 klara injektionsgjutna delar, ingen självklarhet i short-run byggisar!
En innehållsrik påse med ett 25-tal fina resin-delar.
Inget ets denna gång, så bälten får man finna på annat håll.
Dekalerna är som vanligt i perfekt register med klara fina färger, tryckta av Cartograf i Italien.
Byggbeskrivningen;
En av dessa fyra maskiner kan byggas;
Den Australiensiska (markerad med en liten pil) tänker jag bygga.
En bok skaffade jag också, eftersom detta inte är det vanligaste flygplanet!
Mycket bra bok (liksom alla jag sett i denna serie), med många fina och nyttiga bilder.
Jag brukar alltid börja ett short-run bygge med att ”rensa” resindelarna från sina gjutblock (som kan vara ganska rejäla).
Ett arbete som alltid görs med hjärtat i halsgropen, och som jag avskyr!
Men resultatet brukar bli bra, bara man tar det lugnt och inte stressar.
Jag började med nosdelen som satt i ett massivt block, så här ser det ut när det är ”befriat”;
Bakre instrumentpanelen;
Close call, men lite plasticard räddar situationen;
Väldetaljerade smådelar;
Ett annat tråkigt och tidsödande jobb är att ta bort alla gjuttorn.
De här märkena är rester av tillverkningsprocessen, ”utstötarna” i formarna har inte den precisionen som hos stortillverkarna.
De måste bort helt, annars passar inte delarna!
Som vanligt börjar det egentliga bygget i cockpit.
Detta är ett Brittiskt flygplan från 50-talet då man hade ljusa glada färger, alltså skall det vara helsvart!
I en ”mixed media” byggsats kan det finnas flera olika material både ”vanlig", injektionsgjuten plast, resin-plast (en typ av två-komponents härdplast), etsade metalldelar och vacuumformade huvar.
Det betyder att man måste använda olika lim, beroende på vilka matrial man vill limma med varandra.
Jag brukar använda CA-lim (Locktite) till resindelarna, i mycket små mängder.
Cockpiten ihoplimmad.
Det bakre skottet bär upp cockpiten och bär samtidigt upp vingbalken.
Jag limmade dit en liten ”list” (2x2mm) för att underlätta monteringen av golvet.
Efter första kvällens byggande;
Jag limmade även dit hjulhusen i vingarna;
Det är tunt!
Limma Lugnt!
Stefan
Nu drar vi igång bygget av denna (inte alltför) vackra fågel!
Fairey Gannet var en ”Submarine Hunter/Killer," alltså ett ubåtsjakt-flygplan.
Det kunde alltså både spåra upp ubåtarna, och sedan sänka dem!
Det var ett av de mest framgångsrika flygplanen på detta område, och fruktade av ubåtarna.
Maskinen var unik eftersom den var två-motorig, och drevs av två motroterande propellrar.
Det var en perfekt lösning för ett hangarfartygsbaserat flygplan eftersom vridmomenten från motorerna tog ut varandra!
Under långa uppdrag stängdes ofta den ena motorn av, och man flög bara på en motor.
Piloten satt högt i kroppen och långt fram, vilket gav god sikt vid landning.
Maskinen hade också stora flaps som var mycket effektiva vid landningen.
Kärran ansågs väldigt trevlig att flyga, hade snälla egenskaper, var mycket lättlandad och väldigt omtyckt av sina besättningar.
Man tillverkade lite drygt 500 flygplan, och det exporterades till Australien, Tyskland och Indonesien.
Men nu tar vi en titt i lådan, innan bygget börjar.
Gannet är ett relativt stort flygplan, ungefär 15 meter i spännvidd och lite drygt 12 meter långt.
Classics byggsats är den enda injektionsgjutna som finns, dessutom är den ur produktion sedan ett par år, och börjar betinga nästan löjeväckande priser.
Byggsatsen följer det vanliga mönstret, för Classic Airframes byggsatser.
Denna innehåller ett 70-tal gråa, mycket välgjutna delar med i stort sett inget gjutskägg.
En gjutram med 5 klara injektionsgjutna delar, ingen självklarhet i short-run byggisar!
En innehållsrik påse med ett 25-tal fina resin-delar.
Inget ets denna gång, så bälten får man finna på annat håll.
Dekalerna är som vanligt i perfekt register med klara fina färger, tryckta av Cartograf i Italien.
Byggbeskrivningen;
En av dessa fyra maskiner kan byggas;
Den Australiensiska (markerad med en liten pil) tänker jag bygga.
En bok skaffade jag också, eftersom detta inte är det vanligaste flygplanet!
Mycket bra bok (liksom alla jag sett i denna serie), med många fina och nyttiga bilder.
Jag brukar alltid börja ett short-run bygge med att ”rensa” resindelarna från sina gjutblock (som kan vara ganska rejäla).
Ett arbete som alltid görs med hjärtat i halsgropen, och som jag avskyr!
Men resultatet brukar bli bra, bara man tar det lugnt och inte stressar.
Jag började med nosdelen som satt i ett massivt block, så här ser det ut när det är ”befriat”;
Bakre instrumentpanelen;
Close call, men lite plasticard räddar situationen;
Väldetaljerade smådelar;
Ett annat tråkigt och tidsödande jobb är att ta bort alla gjuttorn.
De här märkena är rester av tillverkningsprocessen, ”utstötarna” i formarna har inte den precisionen som hos stortillverkarna.
De måste bort helt, annars passar inte delarna!
Som vanligt börjar det egentliga bygget i cockpit.
Detta är ett Brittiskt flygplan från 50-talet då man hade ljusa glada färger, alltså skall det vara helsvart!
I en ”mixed media” byggsats kan det finnas flera olika material både ”vanlig", injektionsgjuten plast, resin-plast (en typ av två-komponents härdplast), etsade metalldelar och vacuumformade huvar.
Det betyder att man måste använda olika lim, beroende på vilka matrial man vill limma med varandra.
Jag brukar använda CA-lim (Locktite) till resindelarna, i mycket små mängder.
Cockpiten ihoplimmad.
Det bakre skottet bär upp cockpiten och bär samtidigt upp vingbalken.
Jag limmade dit en liten ”list” (2x2mm) för att underlätta monteringen av golvet.
Efter första kvällens byggande;
Jag limmade även dit hjulhusen i vingarna;
Det är tunt!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Vilken start! Lysande Stefan! Och så blev jag ännu mer såld på planet
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Mmmm....fint jobbat, inte utan att jag börjar fingra på min Gannet nästan
Janne.S- Moderator
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Oj vad smaskigt!
Ser att Classic har fått till stolarna bättre än Revell, inte illa!
Bombrummet verkar inte kunna göras öppet?
Ser inte nåt som ser ut som en tänkte insida, eller en drös med ASW-vapen heller för den delen.
Kör på bara!
Ser att Classic har fått till stolarna bättre än Revell, inte illa!
Bombrummet verkar inte kunna göras öppet?
Ser inte nåt som ser ut som en tänkte insida, eller en drös med ASW-vapen heller för den delen.
Kör på bara!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
CAS skrev:Oj vad smaskigt!
Ser att Classic har fått till stolarna bättre än Revell, inte illa!
Bombrummet verkar inte kunna göras öppet?
Ser inte nåt som ser ut som en tänkte insida, eller en drös med ASW-vapen heller för den delen.
Kör på bara!
Nej, Tyvärr, inget öppet bombrum, inte någon vingfällning heller, och definitivt inga vapen!
Som vanligt är Classics byggsatser ganska "basic", dom ger en fin modell, men inte mycket lull-lull.
Klokt, eftersom det skulle driva upp priset skyhögt över vad dom kostar nu.
Tänk på att det är en liten firma, och korta serier som gäller här.
Jag är lycklig för att jag överhuvudtaget fick tag i en!
Men jag tror att Aires/CMK har gjort ett fullt bombrum för flera år sedan, när modellen kom ut.
Jag hade hoppats att Revell skulle skala upp sin underbara modell i 1/72 till 1/48, men det verkar inte hända.
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Det är lite underligt att inte ens Trumpeter/Hobbyboss har skalat upp sin AS.Mk4 eller T.2 till 1/48. Dom har ju gjort det med nästan allt annat.
Undrar när Classic kommer igång igen?
Bygger jag en Revell till så skaffar jag nog ett Airwaves-kit och försöker vika ihop vingarna på den
Undrar när Classic kommer igång igen?
Bygger jag en Revell till så skaffar jag nog ett Airwaves-kit och försöker vika ihop vingarna på den
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Matt_Public skrev:Oh, min eviga älskling!
Den där är bra tjusig alltså, och så egenartad. Mjamm!
En av hobbyhökarna här i hålan har en, men vill ha 739 pix för den.
Dessutom har jag redan fått ont av Classic Airframes så det räcker.
Eller?
Nog om detta. Må lycka och framgång följa dig på byggbordet.
Hejsan,
Nu är jag alldeles för sugen för att låta bli. Jag måste försöka få tag i en Gannet.
Vad heter "Hökarn"? och hur kommer man i kontakt med dem?
/Bosse
Marlin
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Hejsan,
Nu är jag alldeles för sugen för att låta bli. Jag måste försöka få tag i en Gannet.
Vad heter "Hökarn"? och hur kommer man i kontakt med dem?
/Bosse
Tyvärr får du åka till Californien; jag köpte den där under min första USA-resa 2005.
CA har tillsvidare lagt ner tillverkningen (av ALLA byggsatser), det är därför den betingar sådana löjliga priser!
Den var väl värd dom 250:- jag gav då, men 750:- idag?
Nej, det skulle jag aldrig ge, det är den inte värd!
Du får ju t.ex. Revells nya He111 i 1/32 för samma peng, men det är ju ingen Gannet, förstås....!
Hannants har en del gammalt från Classic Airframes som dom hittat nånstans, men ingen Gannet, tyvärr.
http://www.hannants.co.uk/search/index.php?product_category_id=&product_division_id=&manufacturer_id=361961&code=&product_type_id=&scale_id=955&keyword_search=&setPerPage=25
Just Gannet är vad jag förstått en av de mest eftersökta (sällsynta!) och åtråvärda byggsatserna från CA, tillsammans med Hudson och Blenheims (har två Blenheims).
Det driver upp priset, men kolla Tradera eller E-Bay.
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Hannants hade mycket som man hade velat ha, fast priserna var ju inte så jätteroliga..
En korrekt TA-4J med drivor av resin vore dock nice, trots prislappen på 30 pund..
En korrekt TA-4J med drivor av resin vore dock nice, trots prislappen på 30 pund..
Jokkocze
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Jokkocze skrev:Hannants hade mycket som man hade velat ha, fast priserna var ju inte så jätteroliga..
En korrekt TA-4J med drivor av resin vore dock nice, trots prislappen på 30 pund..
Det är BILLIGT ju, bara 300:- , ungefär samma pris som för Hasegawas.
Då ingår ju resinet, och du får dekaler från Cartograf i CA-lådan!
Hugget som stucket!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Du kan ju alltid skicka mig, vet inte om han kränger på postorder.Marlin skrev: Nu är jag alldeles för sugen för att låta bli.
Jag måste försöka få tag i en Gannet.
Vad heter "Hökarn", och hur kommer man i kontakt med dem?
Sänd mig ett PM så kan vi reda ut detaljerna den vägen.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
Jasså, du frågade Matt, Bosse!
Trodde du frågade MIG, men har du fått tag i någon Gannet än?
Bygget fortsätter…..
Hjulhusen brukar vara ett problem på denna typ av byggsatser, så därför angrep jag min motståndare direkt!
Efter jag sågat av gjutblocken ”punktade” jag dit hjulhusen av resin med mycket lite CA-lim.
Med spänning lade jag på övervingen, skulle det passa…. ???
Jomenvisst, med flera millimeter tillgodo dessutom!
Nu var det bara att fylla skarven mellan hjulhus och vinge med CA-lim, för att fästa hjulhusen definitivt!
När limmet torkat över natten, limmade jag dit övervingarna, här var passningen i det närmaste perfekt!
Jag lossade de små saxlänkarna från gjutblocken och ”rensade” upp dem.
Ett mycket pilligt och väldigt tidsödande jobb.
De är ju både små och ömtåliga de här rackarna (eftersom de är gjutna i resin).
Men när alla delar var rena passade de perfekt.
Propeller och spinner består av totalt 12 delar, 4 delar till själva spinnern och 8 propellerblad.
Tyvärr är inte spinnern gjord för att kunna snurra överhuvudtaget, utan allt limmas fast.
Först monterade jag inre och yttre spinner var för sig.
Sedan limmade jag ihop de båda delarna, jag valde att ha propeller-bladen ”I kors”.
Man kan se parkerade Gannets med bladen lite hur som helst, eller med bladen prydligt ”uppradade”, med bladen ställda vågrätt o lodrätt.
Det ser lite mera naturligt och levande ut i mitt tycke, men det är ju upp till var och en.
Passformen var ganska bra, men det behövs en slipning av delarna.
Stabben behöver förstärkas, det gjorde jag med en bit rundstav i plast (1mm).
När vingarna torkat ytterligare en natt, blåste jag på Alclad Aluminium i hjulhusen.
Nosställsschaktet;
Landningsställen;
Cockpiten skall ju vara svart i en Gannet, men jag tänker använda en Revell-färg som heter ”Antrazit”, som är en mycket mörkt grå.
Hittade denna färg (som inte finns i Humbrol) i en leksaks-affär i Katrineholm!
Jag behövde färgen till min Revell Queen Mary II i 1/400, det är ett stort fartyg, så jag köpte 4 burkar!
Den kommer väl till pass nu, men först grundade (pre-shadade) med en något ljusare grå (Revell 78/RLM 66).
Lugn, det kommer att bli ännu mörkare innan det är klart!
Limma Lugnt!
Stefan
Trodde du frågade MIG, men har du fått tag i någon Gannet än?
Bygget fortsätter…..
Hjulhusen brukar vara ett problem på denna typ av byggsatser, så därför angrep jag min motståndare direkt!
Efter jag sågat av gjutblocken ”punktade” jag dit hjulhusen av resin med mycket lite CA-lim.
Med spänning lade jag på övervingen, skulle det passa…. ???
Jomenvisst, med flera millimeter tillgodo dessutom!
Nu var det bara att fylla skarven mellan hjulhus och vinge med CA-lim, för att fästa hjulhusen definitivt!
När limmet torkat över natten, limmade jag dit övervingarna, här var passningen i det närmaste perfekt!
Jag lossade de små saxlänkarna från gjutblocken och ”rensade” upp dem.
Ett mycket pilligt och väldigt tidsödande jobb.
De är ju både små och ömtåliga de här rackarna (eftersom de är gjutna i resin).
Men när alla delar var rena passade de perfekt.
Propeller och spinner består av totalt 12 delar, 4 delar till själva spinnern och 8 propellerblad.
Tyvärr är inte spinnern gjord för att kunna snurra överhuvudtaget, utan allt limmas fast.
Först monterade jag inre och yttre spinner var för sig.
Sedan limmade jag ihop de båda delarna, jag valde att ha propeller-bladen ”I kors”.
Man kan se parkerade Gannets med bladen lite hur som helst, eller med bladen prydligt ”uppradade”, med bladen ställda vågrätt o lodrätt.
Det ser lite mera naturligt och levande ut i mitt tycke, men det är ju upp till var och en.
Passformen var ganska bra, men det behövs en slipning av delarna.
Stabben behöver förstärkas, det gjorde jag med en bit rundstav i plast (1mm).
När vingarna torkat ytterligare en natt, blåste jag på Alclad Aluminium i hjulhusen.
Nosställsschaktet;
Landningsställen;
Cockpiten skall ju vara svart i en Gannet, men jag tänker använda en Revell-färg som heter ”Antrazit”, som är en mycket mörkt grå.
Hittade denna färg (som inte finns i Humbrol) i en leksaks-affär i Katrineholm!
Jag behövde färgen till min Revell Queen Mary II i 1/400, det är ett stort fartyg, så jag köpte 4 burkar!
Den kommer väl till pass nu, men först grundade (pre-shadade) med en något ljusare grå (Revell 78/RLM 66).
Lugn, det kommer att bli ännu mörkare innan det är klart!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
» Fairey Gannet - Novo 1/72
» J28 Vampire (Trumpeter/Classic Airframes)
» Grumman J-2F Duck, Classic Airframes 1/48
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
» Fairey Gannet - Novo 1/72
» J28 Vampire (Trumpeter/Classic Airframes)
» Grumman J-2F Duck, Classic Airframes 1/48
Sida 1 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|