Classic Airframes Tp 52 Canberra
+9
glimturen
Janne.S
linusorn
Azgaron
Stefan E
Mal
Marlin
cas
AndersW
13 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Classic Airframes Tp 52 Canberra
När jag äntligen fått hobbyrummet klart och grönt ljus från resten av hushållet att kliva in
är det dags att börja avsluta några projekt. Först ut blir Classic Airframes Canberra B.2 i svenskt utförande med jättenäsa. Denna är i stort sett färdig så jag hoppas på att kunna knyta ihop säcken till nästa månadsmöte. I stort sett en ok modell för att vara kortserie, passformen på stora delar är bra, däremot kräver luftintagen en hel del jobb. Och i princip inga smådelar funkar. När hon stod på egna hjul första gången visade sig att noshjulstället är för långt, det såg nästan ut som en hangarfartygsvariant:
" />
Bara att såga sönder, korta ett par mm och sätta tillbaka. Dock vågar jag inte testa att ställa henne än, det ligger vid pass 120 g bly i nosen...
" />
Under stjärtfenan finns en dränering av något slag som CA missat, lite tillplattad Contrail-tub löste det problemet oväntat enkelt:
" />
Nästa steg blir att sätta på ett gäng antenner, tur att det låg ett set med etsade diton i stashen:
" />
Fortsättning följer!
är det dags att börja avsluta några projekt. Först ut blir Classic Airframes Canberra B.2 i svenskt utförande med jättenäsa. Denna är i stort sett färdig så jag hoppas på att kunna knyta ihop säcken till nästa månadsmöte. I stort sett en ok modell för att vara kortserie, passformen på stora delar är bra, däremot kräver luftintagen en hel del jobb. Och i princip inga smådelar funkar. När hon stod på egna hjul första gången visade sig att noshjulstället är för långt, det såg nästan ut som en hangarfartygsvariant:
" />
Bara att såga sönder, korta ett par mm och sätta tillbaka. Dock vågar jag inte testa att ställa henne än, det ligger vid pass 120 g bly i nosen...
" />
Under stjärtfenan finns en dränering av något slag som CA missat, lite tillplattad Contrail-tub löste det problemet oväntat enkelt:
" />
Nästa steg blir att sätta på ett gäng antenner, tur att det låg ett set med etsade diton i stashen:
" />
Fortsättning följer!
AndersW
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Snygg och prydlig Mancave där Anders!
Mycket snygg och prydlig cranberrie också!
Kapandet av nosstället ser ut att vara av nödvändighet ja, men 120g nosvikt?
Jisses!
Mycket snygg och prydlig cranberrie också!
Kapandet av nosstället ser ut att vara av nödvändighet ja, men 120g nosvikt?
Jisses!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Allright....
Vilken modellhörna du har...grymt...
Sen en grym start....
Ska bli spännande..
Vilken modellhörna du har...grymt...
Sen en grym start....
Ska bli spännande..
Mal
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Hej o varmt välkommen till forumet!
En fin modellhörna du har, fast du behöver nog "bo in " den lite mera, skrämmande rent....!
Canberran är en läcker maskin, blir spännande att se fortsättningen.
Stefan
En fin modellhörna du har, fast du behöver nog "bo in " den lite mera, skrämmande rent....!
Canberran är en läcker maskin, blir spännande att se fortsättningen.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Trevlig bygghörna! Kul med en svensk Canberra! Ser bra ut så långt!
Har velat bygga en sån sen jag var och kollade på en, av de två som finns, på Svedinos.
Håkan
Har velat bygga en sån sen jag var och kollade på en, av de två som finns, på Svedinos.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Snygg Tp52! Airfix har ju gett ut sin Canberra i 1/48 på nytt. Blir sugen...
linusorn
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Förtjusande litet krypin
Den stornästa Canberran går inte av för hackor heller ....skådade jag en YF-12 stashen förresten?
Den stornästa Canberran går inte av för hackor heller ....skådade jag en YF-12 stashen förresten?
Janne.S- Moderator
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Oj vad det kom svar, tack för uppmuntran!
Och tack för feedback på byggrummet, det är nystädat => inte helt representativt. Om intresse finnes slänger jag gärna upp lite fler bilder, jag har förmånen att ha fått inreda ett helt eget krypin och kombinerat bygge och lagring. Och dina skarpa ögon har rätt; det är en YF-12 du skymtar lite klämd under två SR-71or.
Massan i nosen beror på att CA dimensionerat enligt filosofin hellre för mycket än för lite, det är mycket plast för pengarna. Det i kombination med att ha byggt Airfix Canberra som blev en utpräglad tail sitter gjorde att jag öste på med bly så hon står mycket prydligt när jag testade.
Airfix nedan, vinkeln döljer stöttan under bakkroppen.
" />
Och tack för feedback på byggrummet, det är nystädat => inte helt representativt. Om intresse finnes slänger jag gärna upp lite fler bilder, jag har förmånen att ha fått inreda ett helt eget krypin och kombinerat bygge och lagring. Och dina skarpa ögon har rätt; det är en YF-12 du skymtar lite klämd under två SR-71or.
Massan i nosen beror på att CA dimensionerat enligt filosofin hellre för mycket än för lite, det är mycket plast för pengarna. Det i kombination med att ha byggt Airfix Canberra som blev en utpräglad tail sitter gjorde att jag öste på med bly så hon står mycket prydligt när jag testade.
Airfix nedan, vinkeln döljer stöttan under bakkroppen.
" />
AndersW
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Fint bygge!
Det hobbyrummet är jag avundsjuk på ända sen jag såg det i somras!
Det hobbyrummet är jag avundsjuk på ända sen jag såg det i somras!
glimturen
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Mmmmm, En supersnygg Canberra till.
Precis vad jag behövde till mitt morgon kaffe.
/Bosse
Precis vad jag behövde till mitt morgon kaffe.
/Bosse
Marlin
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Sorry Linus, Englandsresa och höstlov kom emellan... Japp, det är en sydafrikansk kärra. Dekaler från Model Alliance, men deras instruktioner var inte överens med mina referenser så det är ett visst mått av spekulation över slutresultatet.
Och stort tack för berömmet! Den ser bättre ut på bild än i verkligheten.
Och stort tack för berömmet! Den ser bättre ut på bild än i verkligheten.
AndersW
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Det går framåt, om än sakta... Höstlov, Londonresa och båthusbygge har konkurrerat med modellbygge om tiden men nu rör det på sig igen. Canberran har fått lite antenner:
Luftintagen har fått en omgång Alclad Stainless Steel. Ser lite väl mörk ut, men jag avvaktar med att byta tills kontrasten mot resten av kärran syns.
På den bild jag utgår från hade 52002 en rejäl utväxt på babords vingspets, räddning i form av Lansen-pitot från Maestro Models kortades och passades in:
Hittills har jag bara brutit loss den en gång. Gissa om det följdes av ett par invektiv ...
Därefter har jag maskat huven och limmat den på plats, passformen var inte helt bra men Humbrols Clearfix är lysande för att fylla upp springorna. Kan dessutom slätas ut med t-röd, ser rätt OK ut nu. Senast avslutade moment var att preshejda panellinjerna med Humbrol 85, huven fick ett extra lager för att ge bra svärta på insidan. Nästa steg blir Alclad Dull Aluminium, hoppas/tror den blir en bra utgångspunkt för FVs silverfärg. Alclad kan användas på en del andra sätt också...
Och en glimt av nästa projekt, ett snabbygge medan Canberran torkar:
Luftintagen har fått en omgång Alclad Stainless Steel. Ser lite väl mörk ut, men jag avvaktar med att byta tills kontrasten mot resten av kärran syns.
På den bild jag utgår från hade 52002 en rejäl utväxt på babords vingspets, räddning i form av Lansen-pitot från Maestro Models kortades och passades in:
Hittills har jag bara brutit loss den en gång. Gissa om det följdes av ett par invektiv ...
Därefter har jag maskat huven och limmat den på plats, passformen var inte helt bra men Humbrols Clearfix är lysande för att fylla upp springorna. Kan dessutom slätas ut med t-röd, ser rätt OK ut nu. Senast avslutade moment var att preshejda panellinjerna med Humbrol 85, huven fick ett extra lager för att ge bra svärta på insidan. Nästa steg blir Alclad Dull Aluminium, hoppas/tror den blir en bra utgångspunkt för FVs silverfärg. Alclad kan användas på en del andra sätt också...
Och en glimt av nästa projekt, ett snabbygge medan Canberran torkar:
AndersW
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Trivsam shade och fina utväxter!
Snyggt konverterat från Lansen.
Såna saker brukar trilla av mer än 1 gång. Jag fixar numera alltid dit sådant sist, då jag av erfarenhet vet att jag alltid lyckas bryta av det annars...
Snyggt konverterat från Lansen.
Såna saker brukar trilla av mer än 1 gång. Jag fixar numera alltid dit sådant sist, då jag av erfarenhet vet att jag alltid lyckas bryta av det annars...
glimturen
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Snyggt jobbat!
Ska bli kul att se den målad!
Håkan
Ska bli kul att se den målad!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Små söta etsdelar på en jättestor flygkropp...
Mycket prydligt Anders!
(och byggtråd på YF-23 när du ändå är i farten om man får be )
Mycket prydligt Anders!
(och byggtråd på YF-23 när du ändå är i farten om man får be )
cas- Vicesheriff
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Canberran är ett både spännande och vackert flygplan, men fy, vad den Svenska nosen är ful!
Läckert bygge som säkert kommer att bli gör-snyggt!
Classics modeller är inte de lättaste att bygga, men fina blir de när de väl kommer ihop!
Stefan
Läckert bygge som säkert kommer att bli gör-snyggt!
Classics modeller är inte de lättaste att bygga, men fina blir de när de väl kommer ihop!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Ser mycket bra ut! Fortsätt så, så blir det en kanon maskin ☺️
frznlogic
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Snyggt bygge och intressant objekt.
Jag kollade in Svedinos exemplar i somras...
Bra jobbat, fortsätt så!
Tommy
Jag kollade in Svedinos exemplar i somras...
Bra jobbat, fortsätt så!
Tommy
TommyKillander
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Återigen tack för uppmuntran och trevliga tillrop Tyvärr har jag inte lurat ut att citera snyggt så här nedan en ostrukturerad samling svar:
Spetsnosen på Tp52 är inte snygg, men faktum är att det inte var Flygvapnet eller FRA som tänkte ut den, engelsmännen hade själva lyckats med att förfula Canberran med Mk.11, en träningsversion med radarnos för utbildning av piloter och framför allt navigatörer för allvädersjakt:
I ljuset av detta blir man inte förvånad över att samma nations bilindustri frambringade Vandenplas 1500...
Modellen är faktiskt mer lättbyggd än sitt rykte, visst det är kortserie men problemen är begränsade. Passform på kropp och vingar är helt OK, vingarna till och med riktigt bra! Luftintagen bjöd på respektingivande motstånd, men inget som inte lite 80-papper kunde betvinga
Sedan igår luktar det Alclad i byggrummet, Dull Aluminium har doserats i två tunna skikt. Efter första omgången blev resultatet detta:
Jag hade grundat med Alclads grå primer, men efter slipning var den på många ställen borta, så jag sprutade extremt tunt. Är man försiktig och inte överdoserar funkar Alclad direkt på plast utan att angripa, men i gengäld får man bygga upp finishen i etapper. Som synes lyser preshejden kraftigt genom. Efter ett ytterligare lager ser hon nu ut så här:
Känns som rätt nivå nu, dags för lite klarlack och dekaler. Klarlack på silver? Japp, tyvärr är ytan perfekt som matt aluminium, alltså känns risken för silvriga dekaler för stor ....
Och det kommer en separat tråd på YF-23:an, jag har lovat mig själv att den skall bli klar innan jul. F-n tro't, men 100 % OOB så när som på dekalerna skapar i alla fall förutsättningar för att det skall vara möjligt.
Spetsnosen på Tp52 är inte snygg, men faktum är att det inte var Flygvapnet eller FRA som tänkte ut den, engelsmännen hade själva lyckats med att förfula Canberran med Mk.11, en träningsversion med radarnos för utbildning av piloter och framför allt navigatörer för allvädersjakt:
I ljuset av detta blir man inte förvånad över att samma nations bilindustri frambringade Vandenplas 1500...
Modellen är faktiskt mer lättbyggd än sitt rykte, visst det är kortserie men problemen är begränsade. Passform på kropp och vingar är helt OK, vingarna till och med riktigt bra! Luftintagen bjöd på respektingivande motstånd, men inget som inte lite 80-papper kunde betvinga
Sedan igår luktar det Alclad i byggrummet, Dull Aluminium har doserats i två tunna skikt. Efter första omgången blev resultatet detta:
Jag hade grundat med Alclads grå primer, men efter slipning var den på många ställen borta, så jag sprutade extremt tunt. Är man försiktig och inte överdoserar funkar Alclad direkt på plast utan att angripa, men i gengäld får man bygga upp finishen i etapper. Som synes lyser preshejden kraftigt genom. Efter ett ytterligare lager ser hon nu ut så här:
Känns som rätt nivå nu, dags för lite klarlack och dekaler. Klarlack på silver? Japp, tyvärr är ytan perfekt som matt aluminium, alltså känns risken för silvriga dekaler för stor ....
Och det kommer en separat tråd på YF-23:an, jag har lovat mig själv att den skall bli klar innan jul. F-n tro't, men 100 % OOB så när som på dekalerna skapar i alla fall förutsättningar för att det skall vara möjligt.
AndersW
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Dull aluminium levde verkligen upp till det namnet...
Borde den inte varit målad i High Speed Silver?
Ett stort hejja för framstegen, helt oavsett!
Borde den inte varit målad i High Speed Silver?
Ett stort hejja för framstegen, helt oavsett!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Har för mig att dom Svenska Canberrorna var i omålad metall, inte målade HSS som de Engelska.
´Berran på Flygvapenmuseet är definitivt omålad.
Du kan lugnt använda Alclads egna klarlacker (Aqua Clear Gloss/Matt) över Alclads (och andra) metallfärger, de påverkar inte metallystern alls!
Stefan
´Berran på Flygvapenmuseet är definitivt omålad.
Du kan lugnt använda Alclads egna klarlacker (Aqua Clear Gloss/Matt) över Alclads (och andra) metallfärger, de påverkar inte metallystern alls!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet