Classic Airframes Tp 52 Canberra
+9
glimturen
Janne.S
linusorn
Azgaron
Stefan E
Mal
Marlin
cas
AndersW
13 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Classic Airframes Tp 52 Canberra
Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Liten uppdatering efter kompressorbyte. Två tunna lager av Alclads Klear Kote Gloss (sic! deras stavning) pådammade och diverse antenner och noskon maskade och målade. Förhoppningsvis dekaler imorgon!
Och nosen blir ju inte mindre framträdande i svart...
Och nosen blir ju inte mindre framträdande i svart...
AndersW
Tjusigt!
Knasig nos på den som sagt, ser mer ut som en gammal rysk ICBM än ett plan.
Knasig nos på den som sagt, ser mer ut som en gammal rysk ICBM än ett plan.
glimturen
Mycket läckert alltså!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser riktigt, riktigt snyggt ut!
Gillar din metallfärg, ser väldigt realistisk ut!
Stefan
Gillar din metallfärg, ser väldigt realistisk ut!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Återigen stort tack för uppmuntran och beröm! Jag har faktiskt gått i mål nu, nästan i alla fall; lite mer vädring i form av krutfläckar på skrovet från startpatronerna saknas.
Hänt se'n sist:
Dekaler har landat! En blandning av RBD, Airfix och Model Alliance. Jag hade införskaffat Model Alliance ark med dekaler för Tp52 men det enda jag använde av dem var flottiljsiffra och individnummer på fenan. Kan inte rekommendera dem, kronmärkena var inte gula utan orange. Blev en tur till Kempes/Alfa Hobby där det visade sig att kronmärkena från Robert Bergvalls Mustang-ark i 1/48 skulle passa utmärkt. Det visade sig dessutom att MA:s dekaler var extremt känsliga för Solvaset så efter torkning fick jag fylla i med svart tuschpenna på ett par ställen där de mer eller mindre löst upp sig. Men det är fascinerande vad dekaler får en modell att "växa":
Efter att ha kikat igenom massvis med bilder hittade jag ett par riktigt bra i SFFs bildarkiv, tagna 1968 på F4 som visade 52002 med blyertsnos. Intressant är att FV verkar ha minskat ner på stencils radikalt jämfört med när Canberran var nylevererad vilket innebar att dekalarbetet gick snabbt och det blev dags att vädra lite. På de flesta bilderna ser FVs Canberror rätt så ruggiga ut, så jag tog i lite:
Och efter klarlack (matt) och slutmontering ser hon ut som nedan, kvalar in i kategorin bra halvmetersmodell; tål inte detaljgranskning, men på normalt avstånd ser hon OK ut tycker jag .
Och med sydafrikanskt sällskap:
Nu blir det YF-23.... Och så sneglar jag på lite sovjetisk hårdvara... Su-9 och -11.
Hänt se'n sist:
Dekaler har landat! En blandning av RBD, Airfix och Model Alliance. Jag hade införskaffat Model Alliance ark med dekaler för Tp52 men det enda jag använde av dem var flottiljsiffra och individnummer på fenan. Kan inte rekommendera dem, kronmärkena var inte gula utan orange. Blev en tur till Kempes/Alfa Hobby där det visade sig att kronmärkena från Robert Bergvalls Mustang-ark i 1/48 skulle passa utmärkt. Det visade sig dessutom att MA:s dekaler var extremt känsliga för Solvaset så efter torkning fick jag fylla i med svart tuschpenna på ett par ställen där de mer eller mindre löst upp sig. Men det är fascinerande vad dekaler får en modell att "växa":
Efter att ha kikat igenom massvis med bilder hittade jag ett par riktigt bra i SFFs bildarkiv, tagna 1968 på F4 som visade 52002 med blyertsnos. Intressant är att FV verkar ha minskat ner på stencils radikalt jämfört med när Canberran var nylevererad vilket innebar att dekalarbetet gick snabbt och det blev dags att vädra lite. På de flesta bilderna ser FVs Canberror rätt så ruggiga ut, så jag tog i lite:
Och efter klarlack (matt) och slutmontering ser hon ut som nedan, kvalar in i kategorin bra halvmetersmodell; tål inte detaljgranskning, men på normalt avstånd ser hon OK ut tycker jag .
Och med sydafrikanskt sällskap:
Nu blir det YF-23.... Och så sneglar jag på lite sovjetisk hårdvara... Su-9 och -11.
AndersW
Ser riktigt fint ut! Bra jobbat, hoppas det blir en till byggtråd på yf-23an? 😉
frznlogic
Kors vilket fint tranbär det blev till slut!
Bra jobbat på alla de sätt
Halvmetersmodell kan ju också syfta på storleken...
Bra jobbat på alla de sätt
Halvmetersmodell kan ju också syfta på storleken...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt, mycket snyggt.
Nu blev jag väldigt sugen på att bygga en egen Canberra.
/Bosse
Nu blev jag väldigt sugen på att bygga en egen Canberra.
/Bosse
Marlin
Nu är du liiiite hård mot dig själv.....
Den blev ju riktigt, riktigt fin!
Stefan
Den blev ju riktigt, riktigt fin!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Du är alldeles för själv kritisk,,
Mycket fint och stilsäkert bygge
Mycket fint och stilsäkert bygge
Gigabyte
Ser mycket fint ut! Dekaler och vädring gör mycket!
Håkan
Håkan
Gvörsk, vilken charmant best!
Fick dessutom en svår nostalgi-flashback till ett urgammalt nummer av en Airfix-tidning där någon händig britt karvade till nosen ur ett stycke balsaträ. Good times!
Fick dessutom en svår nostalgi-flashback till ett urgammalt nummer av en Airfix-tidning där någon händig britt karvade till nosen ur ett stycke balsaträ. Good times!
Matt_Public- Master of DNF
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Bf 109 V-6 (Classic Airframes)
» Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
» Grumman J2F-2A, Classic Airframes 1/48
» J28 Vampire (Trumpeter/Classic Airframes)
» Grumman J-2F Duck, Classic Airframes 1/48
» Fairey Gannet ASW, Classic Airframes 1/48
» Grumman J2F-2A, Classic Airframes 1/48
» J28 Vampire (Trumpeter/Classic Airframes)
» Grumman J-2F Duck, Classic Airframes 1/48
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|