IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tysk-frågor - färg

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Tysk-frågor - färg

Inlägg av Tobias sön nov 14 2021, 17:50

Hej-hopp!

Kompisen som fick en Eduard Spitfire Mk. IX har kämpat sig in en bit i bygget.. Smile  Kanske itne var bästa, första modellen - men det var det jag ahde att ge bort.. Jag har ju nämnt Tamiya och han har vart sugen på Focke Wulfer och annat otyg. Wink Så när han köper själv - prova en sån!

Nu verkar han sugen på just det - en Fw 190A-3, i 1/48. Då frågan om färger dök upp hade jag inget att säga mer än att vi kollar Scalemates och byggbeskrivningen. Där skulle man blanda.. Hmm.. Måste finnas färdiga set kom jag på då..

Han vågar inte fråga själv här ännu - antingen för att ni är scary (sa att inget bits, inte så mycket iaf) eller han vet att jag gör det åt honom så han slipper? (Slugt!)

Men någon som har bra koll på vad man behöver till en sån modell? In- och utvändigt? Vilka set är bra? Vallejo kanske har något? jag hittade bara pre-war till 1941 - kanske funkar men inte optat? AK hade något?


Jag är till ganska lite hjälp när det gäller Germaner, Focke Wulfer o annat - RLM etc. För mig är Focke Wulfer något man ser i siktet på Dunderbulten liksom.. What a Face

Han höll på med barnen och grejor när vi pratatde i telefon så jag erbjöd mig att slänga ut frågan - sen får han regga ett konto själv.. Twisted Evil Cool
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av LasseThid sön nov 14 2021, 18:16

Sturmbocken (Fw190 A-8/R-2) vill ha RLM 02 Grau, RLM 82 Hell Grün, RLM 75 Grauviolett, RLM 70 Schwartzgrün och RLM 76 Lichtblau, sedan finns det säkert andra kombinationer också.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av Matt_Public sön nov 14 2021, 18:30

Tobias skrev:Han vågar inte fråga själv här ännu — antingen för att ni är scary (sa att inget bits, inte så mycket i.a.f.) [...]
Det är inte jag själv på bilden. Razz

Om kompisen nu gör det enkelt för sig så följer jag gladeligen hans exempel och länkar en smula: https://www.ipmsstockholm.se/home/urbans-color-reference-charts-part-i/urbans-colour-reference-charts-germany/

I referenslistan anges vilka färger som användes när och till vad samt anger möjliga alternativ från olika tillverkare. I mitt enkla tycke är Gunze Sangyo vägen till seger.

Ju tydligare frågorna formuleras framöver desto mer specifika kommer svaren att bli. I love you
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av Tobias sön nov 14 2021, 18:51

Tack grabbar.
Ah.. Jag var inte helt säker Matte! Man vet aldrig.. What a Face

Mm, jag önämnde Gunze - De kostar 36kr på Rebellen.. Vet inte hur många som behövs - tre ovanfärger och en till undersidan? Kanske ett par i kontoret?
Jag köper Gunze där men funderade om det fanns set som blir ev billigare att starta med. Typ Vallejos - han har använt Vallejo tidigare och jag har sett att der har något Luftwaffe-set Blir väl iofs inte tokmånga kronor billigare om man flaskorna köper lösa.
Men tror inte Tamiyas byggbeskrivning anger RLM-koder för de olika färgena? Kikade bara snabbt iofs.

RLM-koder är bra, men det var säkert första gången han hörde uttrycket idag när jag nämnde det då vi talades vid. Det hjälper inte så mycket att säga RLM-82, ex, då.

Ja, jag vet bara att han är intresserad av den A3an - bara kikat på byggbeskrivningen och såg färgblandningarna som kändes lite onödigt komplicerade på ett första bygge.
Tyckte Tamiyas Fw 190A3 1/48 var hyfsat tydligt.. Wink De har ett par dekalalternativ/profilbilder etc. Jag kan inget om dem. Men jag kan länka byggbeskrivningen.

Här

Tamiya, Fw 190A3 - sen får han hoppa in själv - regga ett konto och fråga.. Det är lite awkward att fråga åt någon annan men kände att jag kan slänga ut första delen - han har länken till tråden och är han tillräckligt intresserad får han haka på själv. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av Tobias sön nov 14 2021, 19:11

Skickat denna videon nu och tidigare - ser ganska bra ut med tips på alla nivåer? Nämner färger, färgset, man ser hur och var de målas etc?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av Matt_Public sön nov 14 2021, 19:26

Fw 190 Anton blir en utmärkt början; Tamiyas modell är rena Lego-bygget.  pirat

Färg enligt nedan:

Undersida: RLM 76 Lichtblau
Ovansida: RLM 74 Graugrün (mörkare fält) och RLM 75 Grauviolett.
Motorkåpans nederdel och sidorodret: RLM 04 Gelb
Propeller och navkåpa: RLM 70 Schwartzgrün
Hjulhus och landningsställ: RLM 02 Grau
Inredning: RLM 66 Schwartzgrau

Matcha RLM-numren mot tabellen och välj sedan fabrikat utifrån tycke och smak. Hjulnaven var därtill blanksvarta och däcken mattsvarta.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av Tobias sön nov 14 2021, 20:33

Härligt att höra. Den ser ut att vara från ungefär samma tid som deras P-51D så jag kan ana om det är samma. Då får han det bra att pilla med den.

Det var snällt upplagt Matte.  Cool tack.
Skall försöka att vurma för Gunze, de är ju utmärkta. Henke kan regga ett konto om han vill fråga mera - sufflösen är out.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av Tobias fre nov 26 2021, 16:38

Nu har Henke målat.. Smile  Spitfiren först. tror han köpte Tamiya-färger, men Ocean grey ser lite off ut..?
Ah, han är medveten om ev fel - men för ett första flygplan, och bygga en förhållandevis pillig Eduard var det väl bra? Smile

Tysk-frågor - färg 51707078275_5346628ee6_h261185825_431925651980962_2858458155075522516_n by Tobias Björkman, on Flickr

Han är naturligtvis mera självkritisk.. Bygger och målar gubbar till diverse brädspel annars och en massa 40k-grejs. Olika fordon och figurer, snyggt med! Lät som att flygplan vart lite av en chock i början - hur mycket fler och mindre delar det var..

Tysk-frågor - färg 51707078585_7c00ee8960_h261158615_923562431867738_5660536549304896729_n by Tobias Björkman, on Flickr

Focken var väl ännu bättre? Vart nog Vallejo Air här efter er hjälp.

Lät som om han ville testa amerikanskt sen.. Tror jag tipsar om en Tamiya P-51D..?

Han är inte lika tjötig som mig heller så var inte sugen på att skriva själv.. Hoppas han kommer in senare. Alltid kul med fler byggare.
Tobias
Tobias


Azgaron and Matt_Public like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av Azgaron fre nov 26 2021, 17:20

Mycket tjusiga byggen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av Matt_Public fre nov 26 2021, 17:46

Tobias skrev:Han är inte lika tjötig som mig heller [...]
Äsch då! Laughing

Alltid kul med fler byggare.
Visdom! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av cas fre dec 03 2021, 16:48

Jag ser att den ökanda Eduard-motorkåpan har skördat ännu ett offer Sad

Fortsatte polaren att bygga sån här plast även efter dessa byggen?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av Tobias fre dec 03 2021, 17:10

Han är inne på en stridsvagn, typ "Fury". Troligen Tamiya. Ringde faktiskt innan och frågade lite om byggena var klara och de var de.
Han kikar lite på Shermans från Tamiya i 1/35 (jag föreslog 1/48) men han vill också bygga ett amerikanskt plan och funderade på en Eduard P-51 (jag förespråkade faktiskt Tamiyas istället.. Embarassed )

Så han bygger nog mera. Smile Verkar gilla det. Även 1/32-plan har nämnts (Revells billga) men nu var det någon Games-Workshop-bok, ny lista som skulle komma i december så han kommer nog mecka lite med det. Försöker få hit honom men han verkar vara ganska ointresserad av att interager. Lite synd.. Smile

Ja den motorkåpan fick man spackla har jag för mig.. Och resin-varianten passade dåligt? Jag har dock för mig att min blev helt ok (planet står hos farsan, får kolla). Men kommer ihåg att din trilskades eller var det bara sättet de gjort delarna du inte gillade?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tysk-frågor - färg Empty Sv: Tysk-frågor - färg

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet