IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airbrush?

+10
Azgaron
Matt_Public
Gigabyte
cas
Sadolf
Stefan E
linusorn
rsm.gbg
Tobias
LasseThid
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Airbrush? Empty Airbrush?

Inlägg av LasseThid mån dec 13 2021, 16:06

Det verkar som att jag skulle kunna bli med airbrush till jul bounce , så jag har googlat runt lite för att se vad man behöver, men det kommer upp så mycket prylar att hälften hade varit för mycket...  Shocked

Vill jag ha det så får jag Biltemas minikompressor MC 90 i julklapp, men det ska ju till lite mer grejer... 
Tryckluftsslang borde jag kunna köpa på Biltema, men vad gäller själva sprutan har jag läst att det är bättre att lägga på några kronor till, så där funderar jag på H&S Ultra istället för Biltemas airbrush. Dock såg jag precis en video där man rekommenderade 0.4 mm nål till Vallejos färger och Ultran har en 0.2 mm nål...

Men, vad mer behöver man?
Bås, mask, färg (märke och typ?), förtunning, rengöringssaker...
Det plockar ju snabbt på och blir mycket pengar.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Tobias mån dec 13 2021, 16:51

Ja det är nog klokt emd en Ultra om du kan köra på det. Smile  Finns några paket där man får två nålar. Jag har 0.2mm och 0.4mm och just nu är det mest den lilla som används - för att jag är lat.. Men lite mer pigmentstarka akrylfärger som Vallejo (Citadell, Humbrol) är ganska bra att köra genom en större nål. Eller byt färger.. Wink  Tamiyas och guznes går fint genom en 0.2mm.

Generellt brukar jag annars prajma och lacka med dens törre men inte alltid. Och större ytor kör jag ibland också den större.. Men det har blivit mindre och mindre.

Jag har faktiskt inget bås men det är väl smart. Mask är dock bra.
Målar du vidare med de färger du har, har du redan förtunning?  Du kommer troligen bara att behöva späda mera. Smile

Jag skaffade Tamiyas och Guznes färger, ja de jag behövde, när jag skaffade min AB. Tycker de är trevliga att spruta och då förtunnade jag med IPA plus Tamiyas Retarder (någon droppe eller tre) men nu kör jag Tamiyas X-20A eller Mr Levelling Thinner. Men har du färger, öva med dem du har? Sparar lite pengar. Men det är absolut skillnad på färger och färger i en AB.. Humbrols akryl, Citadells och Vallejos vanliga får man späda ganska mycket, är min erfarenhet (50-70%) och de kan klogga ändå..
Har dock knappt erfarenhet av Vallejos Airbrush-färger.. De kanske är bra..

För rengörning.. Jag brukar köra IPA om jag skjutit de färgerna ovan. Biltemas förtunning om jag använt MRP/Mr Paints lackfärger 8eller vad de är) och Alclad..


Kul om det blir en Ab! Helt ny värld.. Very Happy
Hoppas de andra poppar in snart, jag känenr mig fortfarande som en AB-noob.. Bara lite random tips där.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av rsm.gbg mån dec 13 2021, 17:24

Kul, grattis.
Jag skulle definitivt köpa en Ultra, men som så många sagt, köp en billig spruta först för du kommer ha sönder den innan du lär dig att plocka isär/ihop och göra rent den.
Det är känsliga grejer dom där sprutorna, minsta lilla och du har pajat nålen eller en packning eller munstycket.

0.4 0.5 nål är bra att börja med, Vallejos färger är enkla att använda direkt ur burken.
Jag skulle börja med dom.
Jag rengör allt med T-röd funkar klockrent men luktar. Om man plockar isär airbrushen så funkar det med vatten.
Jag har inte fått det att funka bra att bara göra rent med vatten, men andra har.

Man kan inte jämföra en airbrush och ex. tamiyas sprayburkar som sprider färg och ett moln av ångor.
En airbrush sprider inte färg överallt, det skulle räcka med en tidning som underlag om man är försiktig.
En papplåda räcker långt som sprutbås.

Listan på prylar man behöver blir ju rätt lång när man tänker efter...
Kolla på Facebook marketplace, massor av airbrush kit med alla tillbehör för 500-5000 beroende på kvalitet.

mycket bra info om airbrush prylar

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av LasseThid mån dec 13 2021, 18:47

Om jag ändå kommer att ha sönder den kanske det är lika bra att börja med Biltemas airbrush för 470 kr... Cool
Det går ju alltid att köpa bättre grejer efter hand...
Jag hittar inget kul vare sig på Facebook, Blocket eller Tradera.

Sprutbås kan jag med andra ord bygga ett på jobbet. 10 mm Reboard med lite goa 45graders skär så kan man göra en låda 60x60x50 cm och sätta dit den LED-slinga som ligger och skräpar i en hörna...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Tobias mån dec 13 2021, 19:01

Det låter ju händigt, gör två!

Wink

Jag är inte riktigt av samma åsikt angående sprutan. Hade nog köpt en Ultra direkt, men ta det lite försiktigt istället - kika lite videor och ha koll på vad som är ömtåligt. 

Här t ex, 0,2mm nål iofs, men 799 mot 470.. Jag hade tagit kvalitén alla dagar i veckan.. Kan se argumenten för en "billiG", men så mycket billigare är den inte?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av LasseThid mån dec 13 2021, 20:31

Ska man ha 0.4 mm nål får man antingen gå upp på Ultra 2 in 1 eller hoppa på Iwata Neo som förvisso bara har 0.35 mm nål, men den borde väl funka med Vallejos färger?

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av linusorn mån dec 13 2021, 20:47

Jag skulle lägga lite mer pengar på sprutan och få ngt att växa med. Billigare att köpa en ny nål för 200 kr än en ny spruta för 470! Jag skulle även välja en kompressor med tank, då får du jämnare lufttryck=enklare att spruta. Samt att kompressorn inte behöver gå lika mycket. Vill du börja enkelt har du denna på Jula.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer/kompressorer/kompressor-013514/

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av LasseThid mån dec 13 2021, 21:47

Hmm... med tanke på att jag tänkt sitta i köket så känns inte den kompressorn optimal eftersom den ligger på 97 dB, vilket är något värre än Biltemas 47 dB eller den här från Fengda...

LasseThid


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Stefan E mån dec 13 2021, 22:04

Jag håller med Linus här!

Köp en riktig kvalitetsspruta från början, en H&S Evolution är väldigt robust, lättskött och  det finns gott om reservdelar.
Den kan jag gå i god för eftersom jag haft den i mer än 5år nu och jag stortrivs med den!

Dessutom finns det munstycken i flera dimensioner, jag fick med två nålar 0.2 och 0.4mm plus munstycken när jag köpte min.

Lägg också lite mera pengar på en lite större kompressor direkt, helst en med tank, det är värt att kosta på lite här, dessutom brukar det vara så att ju dyrare kompressor, desto lägre ljudnivå.
Den du länkade till ser riktigt bra ut.

Jag har en Classe-kompressor med 10liters tank, den brölar rejält när jag kör upp trycket (ca1min) men sedan kan jag måla 2-3 timmar utan att den går igång.
För mig spelar det ingen större roll eftersom jag bor i egen villa, bor man i lägenhet är det kanske inte OK:

Det blir en stor investering direkt, kanske 2000-3000, men det har du igen tusenfalt och när du sprutat första gången och sett resultatet så vill du aldrig gå tillbaka!

Jag använder färger av Enamel-typ, Humbrol, Xtracolor, White Ensign Colorcoates, Revell etc., färgsprutan gör jag ren med Biltemas standardförtunning och jag använder densamma för spädning av färgerna.
En ny färgtyp som jag blivit mycket förtjust i är lacquer-baserade färger typ Alclad och MRP, de formligen stinker, men vilket resultat de ger!

Det luktar mycket så man måste se till att ha ett bra utsug och god ventilation.

Färger och lösningsmedel är en hel vetenskap så här måste du nog pröva dig fram själv och vad som passar dig bäst.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Sadolf tis dec 14 2021, 06:09

Mina observationer som nybörjare:
Om Du ska lägga 470 på en dålig spruta och få en Ultra runt 700 så det är inte mycket fundera. Har man inte tummen mitt i så behöver man inte ta sönder sprutan. Jag själv köpte en 250 kronsors spruta och fick trixa med den mer än med själva målningen. Bortkastade pengar.
Dessutom H&S sprutor är lättare att ta isär än de billiga. Min china spruta läcker på alla packningar efter 6 månaders användning. Jag samlar nu till en H&S.
Sprutade vallejo med 0,2 munstycke och nål och det inga problem. Använd deras thinner och flow improver en droppe. 0.4 är mera lämplig för varnish...
Hälsningar Sadek
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av LasseThid tis dec 14 2021, 06:38

Tack för all input.
Jag beslutade mig för att köpa den kompressorn jag länkade till ovan samt en H&S Ultra 2 in 1. Rätt eller fel får framtiden utvisa, men jag vill inte plöja ner en massa pengar i något som jag inte vet hur mycket/länge jag kommer att använda det. Visst andrahandsvärdet på dyrare grejer är säkert högre, men det är vad det är... Jag köpte även en rengöringsbehållare, så får vi se hur det går.

Airbrush Cleaner, Airbrush Thinner och Airbrush Flow Improver är det också sådant man behöver eller är det beroende vilken färg man använder?

LasseThid


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Sadolf tis dec 14 2021, 07:38

Som regel varje färgtillverkare har liknande produkter. Bero också om Du ska köra emalj, lack eller akryl.
Akryl är nog lättast för att det går rensa med vatten. Som ex vallejo.
Bäst köra produkter från samma tillverkare som Dina färg sen experimentera lite och hitta vad funkar för Dig.
Jag är nybörjare , hade kommit tillbaka till hobbyn i maj ...Innan hade lite erfarenhet med sprutmålning hade en sådant revell spruta med drivgasflaska.
Så i princip jag lär mig allt från noll nu. Min observation ang akrylfärger- det går bygga väldigt tunt lager. Man ska inte förvänta sig att färgen täcker efter en körpass.
Istället så bygger man lite försiktig lager efter lager tills man är nöjd.Tunna lager torkar ganska snabbt på ytan så man kan köra nästa pass betydlig snabbare än med emaljer.
Lycka till, Du få se det blir skoj-
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av linusorn tis dec 14 2021, 07:44

Beror på vilken färg du använder. Jag använder främst Gunze/Tamiya. Köper isopropanol på Kjell & co som jag både förtunnar och rengör med. För grövre rengöring använder jag Gunze Mr. Color thinner. Till Ak real har jag köpt deras egen thinner.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av LasseThid tis dec 14 2021, 07:45

Jag har penselmålat med Humbrols enamelfärger, men de luktar en del och vad jag förstått så luktar Vallejo betydligt mindre, så jag lutar lite åt att köra med Vallejo till att börja med. Jag får kolla vad som blir nästa projekt och sedan beställa lite färg till det.

Hur är det med Tamiya's färger? Luktar de mycket?

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Sadolf tis dec 14 2021, 07:50

Lasse måste varna akryl blir inte lätt med pensel- man måste lägga flera lager och låta torka annars rinner allt av..typ. Provade...Det finns en snubbe på nätet på youtube från Indien som är förj-lig att måla akryl med pensel. Man ser knappt att det var gjort med pensel. Men han kan ... det lyckades jag inte med riktig.
Om lukten- vallejo air som jag kör med luktar inte- de doftar! Typ godis eller något annat trevlig ( som öl och ölkorv... ne jag skojar) De doftar så gott jag har ibland lust att dricka upp de....nästan.
Hehe Very Happy

Här är förresten video från snubben jag skrev om- han som kör med pensel https://www.youtube.com/watch?v=jZFap65kpgg
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av cas tis dec 14 2021, 08:00

Efter att ha skaffat den där Jula-kompressorn ovan för att ha när jag spikar upp lister så kan jag säga att den inte alls är omtyckt av familjen.
Fasen vad den brötar! Det är hörselskydd på för alla som är i närheten.
För sisådär 18-19 år sen köpte jag en Werter Airbrush-kompressor som har funkat klockrent sen dess.
Den är mycket mycket tyst, det enda som låter är poffet när regulatorn stänger av den.
Visserligen kostade den en rejäl slant på den tiden (tror jag gav 5000 för den på Hobbycenter) men den har varit värd det, hela tiden sen dess.

För bästa WAF, så skulle jag rekommendera en kompressor som ligger på runt 40dBa
Alfa hobby har ju en som stämmer in på det
https://www.alfahobby.se/compressor
Dock inte i lager, och den saknar tank...

Airbrush cleaner / T-röd kommer att behövas för rengörning, så det är bara att utgå ifrån.
Här rekommenderar jag Tamiya Airbrush cleaner, för den biter på det mesta. Vallejo biter väldigt dåligt har jag märkt.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Tobias tis dec 14 2021, 09:30

Grattis! cheers

Kjells IPA är nice men Swedol är billigare. Smile Typ halva priset sist jag kollade, nästan iaf.

Jag kör som Stefan - som tipsade om Biltemas förtunning. Men jag kör den bara till MRp och Alclad o primers typ. Annars som Linus, IPA till Gunze/Tamiya.
Tröd huh? kanske får skaffa det? Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Stefan E tis dec 14 2021, 09:36

LasseThid skrev:Tack för all input.
Jag beslutade mig för att köpa den kompressorn jag länkade till ovan samt en H&S Ultra 2 in 1. Rätt eller fel får framtiden utvisa, men jag vill inte plöja ner en massa pengar i något som jag inte vet hur mycket/länge jag kommer att använda det. Visst andrahandsvärdet på dyrare grejer är säkert högre, men det är vad det är... Jag köpte även en rengöringsbehållare, så får vi se hur det går.

Jag tror du kommer att bli supernöjd med ultran!

Du får mycket bra kvalitet till ett bra pris och den blir en utmärkt reservspruta senare när du vill uppgradera.

Kompressor kan man alltid byta längre fram...

Fördelen med H&S är att man kan ta ut och sätta i nålen framifrån (skruva av nosstycket först!) så man slipper dra in färg i själva sprutan (där avtryckaren sitter).

Använd ALDRIG verktyg för hopsättning, det är så man sabbar gängorna, "been there, done that, got the T-shirt"!   Embarassed

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Sadolf tis dec 14 2021, 09:59

Jag kollade H&S lite och det ser it som Infinity skiljer från Evolution bara med bakdelen och den fina nollstopp knappen.
Det som är bra att alla delar passar mellan deras sprutor.
Jag undrar jur mycket skillnad i sprutbild är mellan 0,15 och 0.20---
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av LasseThid tis dec 14 2021, 10:03

Färg verkar vara ett elände att bestämma sig för. Kanske bäst att göra det enkelt för sig och köra Tamiya eftersom den finns på Hobby Center här i stan, så slipper man att beställa från nätet och vänta på leveranser. Jag får väl i värsta fall sitta med köksfönstret öppet när jag målar om det luktar för jävligt.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av linusorn tis dec 14 2021, 10:48

Färg är en djungel och det bästa är att prova sig fram. Jag har provat vallejo och tycker mest de är ett elände. Torkar på nålen, svårt att kontrollera, dåliga slipegenskaper. Men, det finns de som säger att det är det bästa sen hjulet!  Köp inte upp dig på massa färg av samma fabrikat, utan prova dig fram och välj det du tycker passar bäst för dig. Tamiya t.ex luktar lite citrus om det är lukt vi ska gå på. Och kom ihåg att även om en viss färg inte fungerar bra i sprutan, så kan den funka bra för att penselmåla små detaljer.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Tobias tis dec 14 2021, 11:08

Tamiya är super! Den stinker inte - om du inte förtunnar med Mr Levelling Thinner eller liknande. Vilket är en utmärkt thinner - men du kan också köra på X-20A eller IPA (gärna emd Tamiya Retarder). Då luktar de som Linus så. (Inte tänkt på det innan - citrus. Smile )

Skall du pensla Tamiya behöver du förtunna dem med 10% av deras Retarder. Annars blir det inte bra. Alls. Du lyfter typ färgen t ex, vid lager två då. jag kör dem inte alls med pensel (har iofs hänt med svart på någon detalj..) Behåll de du har för pensling.. (Jag kör Vallejo och Citadell där.)

Jag förtunnar generellt Tamiya-färgerna till 50%. men det är sånt som kommer bli kul att testa vad som funkar för dig. Smile

Det där med att dra ut nålen framifrån tror jag Stefan tipsade mig om när jag skaffade min, men glömde.. Så gjorde det bakifrån  Embarassed Rolling Eyes länge.. Hände iofs inget.. Men undvik.
Nu har jag arbetat in en rutin som när man plockade ihop Ak5an.. Wink Det går av bara farten och likadant varje gång så inte nål o annat skadas
Sen kör jag nog lite för mycket "särskild tillsyn", jag rengör för mycket.. Men det finns bra videor om allt det där på You Tube.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av LasseThid tis dec 14 2021, 11:23

Tamiya blir huvudspåret då, tillsammans med X-20A (som jag har två burkar av hemma). Då borde jag ju kunna göra mig av med min TS-13 och TS-80 också... 

Jag är så gammal att jag hade Ak4 på den tiden det begav sig, även om det inte var min huvudpangare... 

Vi körde med GRK M/41 som huvudpangare, även om vi bara fick dra iväg 12or vid ett tillfälle...  Twisted Evil

LasseThid


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Sadolf tis dec 14 2021, 12:04

linusorn skrev:Färg är en djungel och det bästa är att prova sig fram. Jag har provat vallejo och tycker mest de är ett elände. Torkar på nålen, svårt att kontrollera, dåliga slipegenskaper. Men, det finns de som säger att det är det bästa sen hjulet!  Köp inte upp dig på massa färg av samma fabrikat, utan prova dig fram och välj det du tycker passar bäst för dig. Tamiya t.ex luktar lite citrus om det är lukt vi ska gå på. Och kom ihåg att även om en viss färg inte fungerar bra i sprutan, så kan den funka bra för att penselmåla små detaljer.
Jag gillar de för att de luktar godis... men sant de har inga slipegenskaper alls...Drar man så går de av som vinylfilm. Våtsliper man så kan de få bubblor.
Clear coat är ett måste. Det de gör fint är att de själv utjämnar sig.Sen ytan är lagom bra mekaniskt jämfört med hataka vilken blir så ömtålig att man slippar de bort med fingrarna nästan...
Det bygger mest på vana - funkar bra för mig -ok- Det betyder inte att allt annat är dålig.
Jag är lite udda om det gäller färg- ett måste är att det luktar inte och att det lätt att tvätta bort plus att det är så lite skadlig som möjligt. Bor i en liten tvåa med sambon och hon vill också leva. Så alla mina experiment med färg måste vara "osynliga" och luktfria. Hittade en tyst kompressor med 45 Db som jag dessutom stänger av med liten fjärr så den inte bygger upp trycket i flaskan när jag gör paus i sprutar-sessionen.
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Sadolf tis dec 14 2021, 12:16

LasseThid skrev:Tamiya blir huvudspåret då, tillsammans med X-20A (som jag har två burkar av hemma). Då borde jag ju kunna göra mig av med min TS-13 och TS-80 också... 

Jag är så gammal att jag hade Ak4 på den tiden det begav sig, även om det inte var min huvudpangare... 

Vi körde med GRK M/41 som huvudpangare, även om vi bara fick dra iväg 12or vid ett tillfälle...  Twisted Evil
Lasse om Du ska köra tamiya observera: Emalj- X 20  Akryl- X20 A
Sadolf
Sadolf


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrush? Empty Sv: Airbrush?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet