IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ny airbrush?

+3
Hayabusa
cas
T-34
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Ny airbrush? Empty Ny airbrush?

Inlägg av T-34 fre jul 29 2011, 13:12

Tänkte höra lite med alla kunniga modellbyggare här om ett eventuell köp av ny airbrush.
Har för närvarande en H&S Evolution Silverline 2 in 1 som jag har vart mycket nöjd med men det skulle vara kul att testa nåt annat.
Kom gärna med förslag om fördelar respektive nackdelar på olika märken och gärna var man kan skaffa dom.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av cas fre jul 29 2011, 13:20

Hej!
Har en exakt likadan spruta som din, men min verkar ha gett upp helt.
Den atomiserar uruselt och är riktigt dålig på att spruta ut splutter.
Det är så illa att polarens Biltema-spruta känns som rena rama fröjden i jämförelse.
Förmodligen tålde den inte kombinationen Ajax och rödspit för det är inte mycket krom kvar i koppen...
Kikar på att beställa en Premi-Air G35 då den verkar vara riktigt riktigt prisvärd!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Hayabusa fre jul 29 2011, 14:25

Finns för-& nackdelar med allting. Sedan spelar individuella preferenser också in, anser jag. En del trivs med produkt A, medan andra gillar produkt B.
Själv gillar jag Airbrush med underliggande kopp:
Ny airbrush? UnderliggandekoppAB
...medan de flesta verkar föredra med överliggande kopp. Jo, jag har en AB med överliggande kopp också, men trivs inte alls med den.
En annan liten detalj som jag gillar, är munstycken är av s.k. "Drop-In" typ. Många AB´s har munstycken som ska skruvas i och det är bekvämt att slippa det momentet. Dessutom brukar de ha en väldigt fin gänga = lätt att dra sönder.
Men, det är ju bara vad jag tycker... Wink
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Joppo fre jul 29 2011, 17:19

Ny airbrush? Iw-ecl-cs-l

Jag har en Iwata Eclipse CS som jag är mycket nöjd med. Den har ett munstycke av "drop-in"-typ som Stefan nämner, vilket även jag tycker är en bättre utformning i förhållande till den skruvade varianten. Till denna spruta har jag köpt till en 0.5 nål+munstycke vilket gör den mer mångsidig. Den medföljande 0.35-nålen är bra till småpill , men har enligt mig en lite för tunn stråle för "basecoating". Om jag kortfattat ska beskriva den så tycker jag den är en bra bas-airbrush utan krussiduler med hög materialfinish. Dessutom är den rätt "sexig" Very Happy (+10 nördpoäng på den kommentaren hehe)

Den finns att köpa på Airbrushes.com för 137 pund.

En annan spruta som jag själv inte äger, men är intresserad av, är denna: https://airbrushes.com/product_info.php?cPath=1_9_46&products_id=1851&osCsid=42c112226335b93c7ad8be8dad880559 . När jag får min skatteåterbäring i December ska jag köpa en sån.

/Joppo The Iwata fanboy
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av T-34 fre jul 29 2011, 17:43

Tack för svaren.
Har förstått att Iwata är lite R&R bland sprutor men jag kollade lite på YouTube och hittade ett klipp där man presenterade H&S Infinity som också verkar vara en bra spruta för runt 2.200-2.500 sek.
Skulle nog kunna köpa en Iwata men frågan är om jag målar tillräckligt bra för att äga en. Smile
Läste nånstans om nåt märke som hette typ Grex eller nåt liknande. Nån som vet något om dessa sprutor.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Hayabusa fre jul 29 2011, 17:59

Jeppe: Eclipse är en bra AB, inget snack om det. Finns för 125,- Euro här:
http://www.spraypal.com/default.asp
Vid 135,- Euro är det dessutom fraktfritt (spårbar leverans hem till dörr).
De har TR2:an också, Jeppe Wink

T-34: Eftersom du redan har en H&S Silverline, så tror jag inte att du skulle uppleva en H&S Infinity som en märkbar förändring. Släktskapet mellan dessa två modeller är påtagligt. Nål & munstycke är identiska t ex.

Grex säljs i Sverige av Denstore. Kolla på förstasidan av detta forum, bland företagsannonser: MAGMARDESIGN

En nyfiken fråga: Du skriver att du är mycket nöjd med din Silverline, men vill ändå testat något annat? Enbart för att det är kul att prova något annat? Visst, jag håller med - det är kul att prova nya prylar Wink


Senast ändrad av Hayabusa den fre jul 29 2011, 20:03, ändrad totalt 1 gång
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Joppo fre jul 29 2011, 19:28

Bra pris på Eclipsen... ~1100 kr får jag det till. Jag glömmer alltid bort Spraypal av nån anledning Smile Hur ligger deras frakt till om man inte kommer upp över 135 euro?

Det blir nog de som får äran att förse mig med trigger action-pickan när det blir dags.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Hayabusa fre jul 29 2011, 20:02

Jeppe: Frakten är 15,- Euro, så det lönar sig alltså att köpa på sig prylar för 10,- Euro (om man nu väljer en Eclipse). De har en hel del användbara prylar, så det borde inte vara nå´t problem. Har du testa någon "trigger-action-picka"?

Har beställt två gånger från SprayPal, deras service & leveranstider var kanonbra.

Bra priser på allt möjligt, t om en del begagnat som använts på workshops. Eclipse, använd 2-3 ggr: 85,- Euro. Eller Iwata-kompressor för 249,- Euro.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av T-34 fre jul 29 2011, 20:40

Tack för alla svar.
Kan hålla med om att det kan låta lite konstigt att vilja ha en ny när man är nöjd med den första men det är kanske snarare så att jag behöver en till för lite mer finlir om man säjer. Very Happy
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av denstore lör jul 30 2011, 00:39

Om du har frågor om Grex, så bara fråga på.
Jag har haft det väldigt körigt i vår och sommar, bland annat förlorat min mor, men lite airbrushsnack lättar nog upp jämfört med att röra runt i morsans prylar.Wink
Angående de som nämnts här, så stämmer väl alltihopa, även om jag kanske prioriterar lite annorlunda.
Alternativ till de nämnda från Grex är väl Grex XG till Eclipse (egentligen mer lik HP-C), och Grex TG och TS istället för Iwatas TR2.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av T-34 lör jul 30 2011, 07:47

Kom gärna med lite mer upplysningar om Grex. Eller finns det någonstans där man kan läsa om dessa sprutor?
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Joppo lör jul 30 2011, 12:01

Hayabusa skrev:Jeppe: Frakten är 15,- Euro, så det lönar sig alltså att köpa på sig prylar för 10,- Euro (om man nu väljer en Eclipse). De har en hel del användbara prylar, så det borde inte vara nå´t problem. Har du testa någon "trigger-action-picka"?

Har beställt två gånger från SprayPal, deras service & leveranstider var kanonbra.

Bra priser på allt möjligt, t om en del begagnat som använts på workshops. Eclipse, använd 2-3 ggr: 85,- Euro. Eller Iwata-kompressor för 249,- Euro.

Det låter ju kanon. Nej, jag har inte testat nån sådan ännu. Det närmaste jag kommit är att jag klämt på en av Manges Grex-sprutor på Ipms Open 2010. Intrycket jag fick var bra, så därför bestämde jag mig att jag skulle köpa en sådan typ av spruta nån gång. Det blir ju lite som att köpa grisen i säcken, men jag känner mig ändå rätt säker på att det är ett bra köp. Skulle det bli så att jag inte gillar den så är det säkert inget större problem att sälja den vidare.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av denstore lör jul 30 2011, 12:18

En trevlig sak med Tritium-sprutorna är att de dels kan utrustas med olika storlekar, även om jag anser att 0.3mm är rätt idealiskt. Men framförallt är munstycket mycket större än på de flesta andra HP-kloner. Det är skruvat, men ungefär lika stort som H&S munstycken.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Joppo lör jul 30 2011, 12:46

denstore skrev:En trevlig sak med Tritium-sprutorna är att de dels kan utrustas med olika storlekar, även om jag anser att 0.3mm är rätt idealiskt. Men framförallt är munstycket mycket större än på de flesta andra HP-kloner. Det är skruvat, men ungefär lika stort som H&S munstycken.

Hrm... Där sa du nåt som jag inte tänkt på. Har jag fattat det rätt att Iwatas trigger-action:s inte går att byta till en större/mindre nål? Dvs om jag skulle vilja ha en 0.2-variant så måste jag köpa en TR0 sitället för att bara byta ut nålen och munstycket i min TR1 eller TR2?

Isf låter ju Grex-varianten intressant. Hur mycket skulle jag få ge för en Tritium.TS?
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av T-34 lör jul 30 2011, 13:48

Läste igenom artiklarna om Grex på armorama och tyckte det verkade mycket intressant. Frågan är vilken man skulle välja. TG modellen har ju överliggande kopp vilket jag gillar så det var nog den jag fastnade för.
Säjer som Joppo, vad skulle jag få ge för en Tritium TG?
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Hayabusa lör jul 30 2011, 15:40

Jeppe: Som jag fattat det så går det att använda 0.2, 0.3 och 0.5 nål/munstycke i såväl TR1 som TR2.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Joppo lör jul 30 2011, 15:56

Hayabusa skrev:Jeppe: Som jag fattat det så går det att använda 0.2, 0.3 och 0.5 nål/munstycke i såväl TR1 som TR2.

Efter att ha kikat på Airbrushes.com verkar det som om du har rätt. De hänvisar till samma pdf gällande reservdelarna för TR0, TR1 och TR2 så det är nog samma airbrush fast med olika nålar och munstycken. För säkerhets skull så ska jag nog slänga iväg ett mail till dem och be dem klargöra vad som gäller Smile
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Hayabusa lör jul 30 2011, 16:20

Jeppe: Jag drog iväg ett mail till dig.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av denstore lör jul 30 2011, 17:18

Visst går det att byta även på Iwatas. Inga problem. Men de är bökigare.
Egentligen tycker jag att man skall ha en storlek, och hålla sig där. Bättre att skaffa olika airbrushar för olika jobb. Men det är ju en smaksak.
Däremot är den gravitationsmatade TG-modellen är väldigt flexibel.
Grejen med Tritium-varianterna är just flexibilitet. De är större i kroppen än Iwatas, så de har lite bättre flås igenom, tror jag. Dessutom är färgkanalerna grövre.
De kostar cirka 2400kr, men man får mer för pengarna, i mitt tycke.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av T-34 lör jul 30 2011, 18:24

Verkar vara en bra spruta med många kvalitéer men priset är också högt.
Hittade dessa för 209 dollar på denna sida http://acceleart.com/shop/index.php?cPath=21_49&osCsid=b8c5d50bdcd1805bea05c223dbbcb554
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av denstore lör jul 30 2011, 18:54

T-34 skrev:Verkar vara en bra spruta med många kvalitéer men priset är också högt.
Hittade dessa för 209 dollar på denna sida http://acceleart.com/shop/index.php?cPath=21_49&osCsid=b8c5d50bdcd1805bea05c223dbbcb554
Magnus

Hmmh, så är det tyvärr är man är handlare i Sverige. Det priset som de säljer för är i stort sett vad jag får betala för Tritium:arna in, när man räknat ihop frakt, tull, moms och liknande. Jag kan tyvärr inte göra så mycket åt det hela.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av T-34 tis aug 02 2011, 13:10

Nå det blev en Grex TG från denstore i alla fall. Nu väntar jag otåligt på att den ska anlända så man kan testa den. Får återkomma med en rapport senare.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Joppo tis aug 02 2011, 13:31

Spännande Smile Det ska bli kul att höra en recension.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Joppo tis aug 02 2011, 13:56

Ny airbrush? Iw-neo-cn-l

På tal om airbrushes så fick jag precis ett nyhetsbrev från airbrushes.com med en spännande nyhet. Iwata ska tydligen släppa en lite billigare variant som de kallar för Neo. Den kommer att kosta 47 pund, vilket borde göra den till en attraktiv nybörjarspruta. Jag kommer nog köpa en och använda till emalj och laquerfärger. Jag ska försöka att komma ihåg att posta en recension när det blir av.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Ny airbrush? Empty Sv: Ny airbrush?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet