IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott.

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott. Empty AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott.

Inlägg av Marlin fre mar 18 2022, 07:22

Hejsan, Very Happy
Fick via mail veta igår att Ville som driver hpns.eu i Finland och som har varit min leverantör av Akan akryl färger högst troligt kommer lägga ner den produkten.
Jag försökte göra en kompletterings beställning på ett antal färger jag behöver, men tyvärr var de slut i lager och Ville tror inte att han kommer beställa nya.
Om jag har förstått saken rätt så tillverkas färgerna i Finland, men för Ryska Akans räkning.
Och med alla sanktioner som börjar få återverkning innebär detta att det Ryska bolaget inte kan betala för sig, och då blir det inga leveranser.

Så för min del blir det till att hitta ett nytt märke.
Jag kommer testa Hataka lite mer.
Jag har de svenska färgerna och de har funkat bra, så nu ligger en beställning hos Ville på de vanliga gråa färgerna moderna jet plan har.
Och sen får jag komplettera vart efter.

Jag har gillat AKAN, framför allt deras metall färger, så frågan är vad jag kan ersätta dem med Question scratch

/Bosse


Senast ändrad av Marlin den tis mar 22 2022, 06:51, ändrad totalt 1 gång
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott. Empty Sv: AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott.

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 10:15

Aha, var de ryska? Borde man kanske gissat på namnet.. Hann aldrig testa deras metallfärger men de skulle vara bra ja. cas berömde dem har jag för mig?

Så kan det gå..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott. Empty Sv: AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott.

Inlägg av cas fre mar 18 2022, 15:06

Akan har jag faktiskt inte gett mig på, även om det finns några flaskor i färg-stashen.
Lite tråkigt att det sker, men så blir det när alla skall sanktioneras från vårs rysska (o)vänner.

Penselmåla metall-färg har jag tyvärr inget bra tips på.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott. Empty Sv: AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott.

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 17:42

Aha.. Vilka metallfärger var det jag såg dig prova tro? Eller tipsades om.. Hmm..? Jag blandar visserligen ofta ihop märken jag inte själv använder. För mig har MiG och AK alltid vart samma "skit", något jag inte använder men de verkar liknande.. Till exempel. Embarassed

GW7Citadell kanske fortfarande har ok klass på sina metallfärger? De är ju högst penselbara iaf.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott. Empty Sv: AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott.

Inlägg av cas mån mar 21 2022, 07:34

Tobbe, du tänker på AK Xtreme Metal. Dom är bara spraybara enamel, men tack vare deras "luktlösa" bas så känner man inte hur hjärncellerna försvinner.

Mission Models är dock dom bästa penselbara färgerna jag har, och självutjämingsförmågan är riktigt bra.
Har dock inte testat deras metallfärger.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott. Empty Sv: AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott.

Inlägg av Tobias mån mar 21 2022, 10:38

Aha, ja det känner jag igen.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott. Empty Sv: AKAN Acrylics via hpns.eu i Finland snart ett minne blott.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet