IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bästa lack för Tamiya acrylics?

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Bästa lack för Tamiya acrylics? Empty Bästa lack för Tamiya acrylics?

Inlägg av JonteS tor feb 23 2012, 21:44

Hitindags har jag använt Ocean från Panduro, men har känslan att det förändrar färgernas ton åt det mörkare hållet. Vad använder ni andra för att skydda era verk som är målade med Tamiya acrylics (flat)? Tamiyas egna clear? Finns det på sprayburk eller är det att blanda med thinner och köra med airbrush?

Ska i dagarna lägga en gloss coat på en 1:8 Spitfire innan jag går på med washer. Alla tips & råd mottages tacksamt.

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Bästa lack för Tamiya acrylics? Empty Sv: Bästa lack för Tamiya acrylics?

Inlägg av Kent tor feb 23 2012, 22:00

Jag kör med Tamiyas Clear utspädd med Tamiya furtunning.Kör även med Johnsson och Vallejos Clear,den är färdig att användas i sprutan.

Tycker att alla tre funkar fint.
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Bästa lack för Tamiya acrylics? Empty Sv: Bästa lack för Tamiya acrylics?

Inlägg av Joppo tor feb 23 2012, 22:02

Jag använder mig först av Microscales Satinlack för att skapa ett bra underlag för washning och eventuella dekaler. Därefter sprutar jag antingen på Microscales matta lack eller Tamiyas mattlack XF86. Microscalevarianten ger ett något mindre matt resultat i jämförelse med Tamiyas variant. Jag upplever också att färgmättnaden minskas mer med Tamiyas variant. Det beror lite på vilket resultat du är ute efter.

Alla dessa lacker späder jag med Tamiyas egna X20-thinner och sprutar på med min AB.

Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Bästa lack för Tamiya acrylics? Empty Sv: Bästa lack för Tamiya acrylics?

Inlägg av Janne.S fre feb 24 2012, 00:08

Jag kör johnsons future/pledge Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Bästa lack för Tamiya acrylics? Empty Sv: Bästa lack för Tamiya acrylics?

Inlägg av JonteS sön feb 26 2012, 19:49

Lutar åt att ge Tamiya clear en chans, flera verkar använt det med gott resultat. Är Johnsons future/pledge beständigt om man använder modellen eller lämpar det sig bara för statiska plastmodeller? Spitfiren jag jobbar med är en radiostyrd modell i glas- och kolfiber.

Att göra ett försök att gå på med wash och pigment utan att göra något ovanpå Tamiyas XF-färger är ingen bra idé? Eller funkar det?

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Bästa lack för Tamiya acrylics? Empty Sv: Bästa lack för Tamiya acrylics?

Inlägg av Janne.S sön feb 26 2012, 21:40

Heh har ju inte direkt ställt modellerna på balkongen för att se hur de klarar väder och vind direkt Razz

Vet inte vad som skulle vara bra till radiostyrt....

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Bästa lack för Tamiya acrylics? Empty Sv: Bästa lack för Tamiya acrylics?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet