IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Användaning av lack eller inte vid byggen

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Användaning av lack eller inte vid byggen Empty Användaning av lack eller inte vid byggen

Inlägg av Taccarino lör sep 02 2017, 22:09

Hej!

Har efter många års uppehåll börjat bygga lite modeller igen vilket är roligare än vad man minns. Kanske för att man nu hade råd att köpa airbrushen som man bara kunde sukta efter innan. 

Sedan är ju internet fullt av fantastiska sidor som ger tips och idéer men ibland kan de vara lite motsägelsefulla. Har en fundering kring hur man skall ställa sig till användandet av lackering av modeller. 

Har gjort en handfull modeller och använt mig av Tamiyas färger som är lätta att spraya och ger ett bra resultat. Har då använd mig av processen måla vagnen, mattlack (Tamilya TS80 men även Vallejo Varnish på sprayburk), sätta på dekaler, mattlack och sedan använda produkter såsom panel line, streaking grime, pigment osv för att piffa till det. Har fått intrycket att det krävs för att inte färgen skall lösa upp sig. 

Nu har jag dock funderat på att gå ifrån Tamiyas pga att det luktar lite väl bra i min lägenhet. Känns tryggare att använda en snällare akrylfärg även om de kanske är lite svårare att använda. Har tittat på Ammo Mig och Vallejo. Ammo Mig har stort utbud och även trevliga tutorials som passar en nybörjare. I dessa står det dock inte något om att man skall använda lack för att skydda färgen när man kör på washes och liknande. 

Blir inte klok. Vad gäller med lack? När skall man använda dessa för bästa resultat? Är det inte nödvändigt att lacka? 

Vänliga hälsningar

Tobias Carlsson

Taccarino


Till överst på sidan Gå ner

Användaning av lack eller inte vid byggen Empty Sv: Användaning av lack eller inte vid byggen

Inlägg av Warsawpact sön sep 03 2017, 00:11

Taccarino skrev:Hej!

Har efter många års uppehåll börjat bygga lite modeller igen vilket är roligare än vad man minns. Kanske för att man nu hade råd att köpa airbrushen som man bara kunde sukta efter innan. 

Sedan är ju internet fullt av fantastiska sidor som ger tips och idéer men ibland kan de vara lite motsägelsefulla. Har en fundering kring hur man skall ställa sig till användandet av lackering av modeller. 

Har gjort en handfull modeller och använt mig av Tamiyas färger som är lätta att spraya och ger ett bra resultat. Har då använd mig av processen måla vagnen, mattlack (Tamilya TS80 men även Vallejo Varnish på sprayburk), sätta på dekaler, mattlack och sedan använda produkter såsom panel line, streaking grime, pigment osv för att piffa till det. Har fått intrycket att det krävs för att inte färgen skall lösa upp sig. 

Nu har jag dock funderat på att gå ifrån Tamiyas pga att det luktar lite väl bra i min lägenhet. Känns tryggare att använda en snällare akrylfärg även om de kanske är lite svårare att använda. Har tittat på Ammo Mig och Vallejo. Ammo Mig har stort utbud och även trevliga tutorials som passar en nybörjare. I dessa står det dock inte något om att man skall använda lack för att skydda färgen när man kör på washes och liknande. 

Blir inte klok. Vad gäller med lack? När skall man använda dessa för bästa resultat? Är det inte nödvändigt att lacka? 

Vänliga hälsningar

Tobias Carlsson

Hej Tobias. 
Som generell regel så använder man mattlack som sista stadiet på ett bygge, om en matt finish önskas. Inte direkt på färg innan dekaler. 
Detta är pga att klarlack förseglar färgen och dekalerna mot frätande/lösgörande medel t.ex. panel line och wash. Klarlack ger också en bättre fördelaktig yta att använda wash på.  

Exempelvis på målarstadier: Färg+klarlack+dekaler+klarlack+wash/vädring+mattlack. 

När det gäller lacker så använder jag Johnson Klear (för airbrushning) alternativt Vallejos (på sprayburk för stora områden)
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Användaning av lack eller inte vid byggen Empty Sv: Användaning av lack eller inte vid byggen

Inlägg av cas sön sep 03 2017, 09:22

Hej Tobias, och välkommen till forumet!
Som Chrille säger så klarlackar man innan dekaler just för att dom skall fästa bättre och utan luftbubblor som gör att dekalerna är ute som klistermärken och inte sådär vackert målade som man strävar efter.
Vilken klarlack man vill använda beror på byggaren. Det finns nästan mer åsikter i frågan än byggare....själv använder jag Alclad Aqua Gloss, även den en akryl-klarlack som är nära luktfri.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Användaning av lack eller inte vid byggen Empty Sv: Användaning av lack eller inte vid byggen

Inlägg av Taccarino sön sep 03 2017, 11:34

Tack för era svar! Har förstått att det inte är så himla lätt att få konsensus i vilket fabrikat som är bäst och väntar mig nog inte heller detta ;-). Men det är med andra lämpligt att göra en lackering både före och efter dekalsättandet. Att kanske avsluta med en mattlack. Inte gjort detta då jag fruktat att vädring med pigment och liknande blir lidande. Har kört samma matta och det har fungerat okej men skall testa att köra med gloss nästa bygge. Skall även testa att köra via Airbrush istället för att gå ut på balkongen och spraya. Dock var det milsvid skillnad i doft mellan Tamiyas TS80 och Vallejo sprayburk. 

När det gäller lackning så har jag även hört olika hur många lager man skall göra. Behöver man köra multipla lager? Kanske inte går att få konsensus här heller...

Taccarino


Till överst på sidan Gå ner

Användaning av lack eller inte vid byggen Empty Sv: Användaning av lack eller inte vid byggen

Inlägg av Warsawpact sön sep 03 2017, 23:55

Angående flera lager med lack så kör iaf jag med två tunna lager varje gång, två före dekalerna o två efter.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Användaning av lack eller inte vid byggen Empty Sv: Användaning av lack eller inte vid byggen

Inlägg av Stefan E mån sep 04 2017, 08:53

Hejsan och varmt välkommen till forumet!

Det är inte lätt att ge råd i den här frågan, det beror på så många olika faktorer och inte minst vad man själv gillar, men så här gör jag;

Om modellen har en matt yta från början;

Klarlack (jag använder Alclad Aqua Clear), Dekaler, klarlack (mera AAC), vädring/wash och det sista jag gör är att lägga på en lämplig topplack som förseglar allt (Alclad Satin/Matt).
Jag skrev lämplig för det varierar på vad man bygger, för flygplan brukar jag använda en något mera sidenmatt topplack, för pansar en helmatt, man får moderera efter vad det är man bygger och vad man själv gillar.

Om modellen är målad med blanka färger kan du hoppa över första klarlacken.

Tänk på att ge varje lager klarlack/färg ordentligt med tid att torka!
Att ytan är torr nog att ta på innenbär inte att färgen är genom härdad, den behöver betydligt längre tid än så, helst ett dygn (gäller sk "enamels typ Humbrol, extracolor, WEM/Soverign colorcoates etc.)

Hur många lager klarlack skall man lägga?

Tills modellen har en yta som är slät nog att lägga dekalerna på, blankheten i sig har ingen betydelse, det viktigaste är att ytan är slät och jämn så ingen luft kan bli instängd under dekalerna (det är den instängda luften som orsakar sk."silvring").
Ju slätare/blankare desto bättre.

Hur man bäst hanterar pigmentpulver kan jag inte svara på då jag inte har använt det i någon större omfattning ännu, men det kan pansarbyggarna svara på.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Användaning av lack eller inte vid byggen Empty Sv: Användaning av lack eller inte vid byggen

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet