IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

+13
flarpen
linusorn
Sadolf
Asuraswe
Tobias
LasseThid
Azgaron
glimturen
cas
Gigabyte
Matt_Public
Stefan E
Marlin
17 posters

Sida 8 av 16 Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 12 ... 16  Nästa

Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Stefan E tor mar 09 2023, 08:39

Rejäl laddning färg, modeller och resinpryttlar där!   cheers

Det bygget ser jag otåligt fram emot!    bounce


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin tor mar 09 2023, 09:13

Tack Stefan. Very Happy
Jo jag gick som sagt all-in.
Synd att det ska behövas lägga ytterligare 900.- på en byggsats som redan kostar 900.-
Men vill man bygga Viggen så får man helt enkelt slanta upp.
Och som sagt så planerar jag på att påbörja bygget redan till kvällen.
Fast så värst mycket mer än rensade delar lär jag inte ha att visa förrän till nästa vecka.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Sadolf tor mar 09 2023, 15:18

Riktig trevlig paket.
Det med super hobby- har inte de blivit dyra sista tiden? Eller bara de grejor jag tittar på blivit dyrare hos de?
Fick panik idag. Min ultra thin tagit slut!
Då provar jag Söders hobby första gången- De har tamiyas ultra thin quick setting för endast 55 spänn...
Givetvis blev lite mer prylar för man ändå betalar frakten...
Få se, har aldrig handlat hos de ...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin tor mar 09 2023, 15:24

Sadolf skrev:Riktig trevlig paket.
Det med super hobby- har inte de blivit dyra sista tiden? Eller bara de grejor jag tittar på blivit dyrare hos de?...

Jag har inte så himla bra koll på deras tidigare priser, men de flesta resin setten var någon/några 10:or billigare i Polen än i Sverige skulle jag säga.
Och nu gick ju min order på en vacker slant, så jag behövde inte tänka på portokostnaden.
Samtidigt fanns allt jag ville ha på ett och samma ställe och sånt väger tungt hos mig när jag beställer.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Sadolf tor mar 09 2023, 15:29

JA det är ett plus, utbudet har de brett, det kan man säga.
Visa byggsatser typ hasegawa har de dock helt sjuka priser på
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Azgaron tor mar 09 2023, 17:35

Trevliga inköp, Bosse! En hel del godis där! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin fre mar 10 2023, 07:46

Hejsan, och tack Håkan. Very Happy

Här kommer en totalt oplanerad uppdatering.
Jag hade intentionen att börja bygga Viggen igår kväll.
Men så blev det inte.
Sk50 behövde lite slip arbete för att kunna blåsa på primer ikväll på den. (inga bilder än)

Sen låg J26 ivägen på byggbordet.
Och där har jag klantat mig å det grövsta. Sad
Jag tror att jag har limmat vingen för långt fram på flygkroppen, och nu blir det lappa och laga.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 52738075465_e1d1c1aff6_k205 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 52738145873_7db7a5a8aa_k206 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 52737142327_f02d2131f2_k207 by Bosse Persson, on Flickr

Och nu kommer då frågan om jag fortfarande kan göra denna metall ren Question scratch
Om inte så köper jag nog nya dekaler och gör den som den grön/gråa Blå Niklas från F16 med hjälp av Moose Republics dekaler.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 J26MustangInstructionsPart3Page2MRD

Vi får se hur det blir efter allt laskande, spacklande, slipande och putsande.
Oavsett vad det blir så kommer det nog ta ett tag innan det är dags för primer och färg på denna maskin.

Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Stefan E fre mar 10 2023, 08:15

Jag tycker det ser helt ok ut.

När du slipar så använd bara fina sandstickor, det tar mycket längre tid, men skapar inte så djupa repor i plasten.

Prima för att kolla resultatet, sanda och lägg på mera primer om det behövs, repetera tills det ser bra ut.

Du kan använda samma metod som för att polera huvar även för att polera upp plasten.

Tyvärr finns inga genvägar om du vill ha en metallren finish....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Sadolf fre mar 10 2023, 09:25

Den där "hot pants " ser lockande ut....
Det flyter på bra Bosse!
Sadolf
Sadolf


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin fre mar 10 2023, 09:48

Tackar mina Herrar. Very Happy
Jag tror nog att jag kan få till fogarna tillräckligt bra.
Men samtidigt lockar den grön/gråa rätt mycket, så det kanske blir den iallafall.
Har även beställ ett Moose ark till.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 J26MustangInstructionsPart1Page2MRD
Beställde detta av två orsaker.
Jag har Grön Kalle från F8 i 1/72, det är faktiskt det enda plan jag har kvar av min 1/72 samling då jag lyckades måla spinnern grön och helt utan penselmärken så blev jag rätt förtjust i den och har inte kunnat slänga den.
Så jag hoppas kunna återskapa samma plan i 1/48.
Den andra orsaken är ju att min Svenska samling kommer ju inte bli komplett utan en S26, och Svart 6 från S26 med sina "polis rutor" på vingspetsarna ser ju hur cool ut som helst så den vill jag också bygga.
Det kan ju inte var så särskilt svårt att få till lod kameran på en S26:a Question scratch

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Sadolf fre mar 10 2023, 10:26

Ja definitivt skulle välja själv den med "polis schackbredda"
Sadolf
Sadolf


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Matt_Public fre mar 10 2023, 12:40

Sadolf skrev:Den där "Hot Pants" ser lockande ut.
Eller hur?  Very Happy

Jag vet då rakt inte varför en B-ponny ännu saknas i stashen. scratch
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin fre mar 10 2023, 13:04

Angående Hot Pants, så har jag noll intresse av de dekalerna.
Så ni kan slåss om dem när de dyker upp.
Det enda jag begär är att vinnaren i slagsmålet står för portot.

/Bosse
Marlin
Marlin


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Azgaron fre mar 10 2023, 13:42

Blir fint när du knåpat klart! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin fre mar 10 2023, 13:48

Tack för förtroendet Håkan. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Sadolf fre mar 10 2023, 14:39

Matt_Public skrev:
Sadolf skrev:Den där "Hot Pants" ser lockande ut.
Eller hur?  Very Happy

Jag vet då rakt inte varför en B-ponny ännu saknas i stashen. scratch

Marlin skrev:Angående Hot Pants, så har jag noll intresse av de dekalerna.
Så ni kan slåss om dem när de dyker upp.
Det enda jag begär är att vinnaren i slagsmålet står för portot.

/Bosse
Vetefan har redan 2 B musse på hyllan- en från accurate och en från ICM...
Men det ser ut att Eduard kommer med B musse inom en framtid...
Det som jag skulle gärna bygga är allison musse...

Skulle gärna bygga en B/C musse i RAF färger- som ex. Horbaczewskis ex.
Men det ligger en hög med andra grejor jag ska bygga så det blir någon gång i framtiden--
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Matt_Public fre mar 10 2023, 14:51

Marlin skrev:Det enda jag begär är att vinnaren i slagsmålet står för portot.

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Images?q=tbn:ANd9GcRbUCVqz0XKcnhdQrdU4HBPVU61PhfdS0flIA&usqp=CAU
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin fre mar 10 2023, 14:55

Matt_Public skrev:
Marlin skrev:Det enda jag begär är att vinnaren i slagsmålet står för portot.

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Images?q=tbn:ANd9GcRbUCVqz0XKcnhdQrdU4HBPVU61PhfdS0flIA&usqp=CAU

Dekalerna är dina om du vill ha dem Matt. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin mån mar 13 2023, 08:36

Hejsan. Very Happy

Då har ytterligare en helg passerat.
Och tiden räckte inte till för att hinna starta på Viggen.  No
Jag och mina bröder håller på och tömmer mammas lägenhet inför försäljningen av den och då försvinner många timmars byggtid.
Nåja, vi är snart klara med det som kan plockas bort innan mäklaren ska bilder, och framåt våren får jag väl lite mer byggtid igen.

Men den lilla tid jag hittade gick åt till att måla Sk50 GUL.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 52744611678_06f72d7f38_k208 by Bosse Persson, on Flickr

Jag la på färger i tunna lager, och det krävdes 7 lager innan jag blev nöjd med det.
Måste komma ihåg rosa basfärg till nästa gång jag ska måla gult, eller orange.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 52744611958_544c33eced_k213 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 52744371689_86d8f4ccdf_k214 by Bosse Persson, on Flickr

Och så har jag jobba med vingfogarna på J26:an.
Jag byggde upp med små plasticard bitar, och sen på med spackel över det.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 52743604487_0d4a18a47b_k215 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 52744538240_c4d18a34f5_k216 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 52744612088_e972c3b81d_k217 by Bosse Persson, on Flickr

Planen för veckan blir att matt alternativ satin lacka S31:an, klarlack och dekaler på Sk50 och förhoppningsvis börja bygga på Viggen.  Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 121011601

Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron and Sadolf like this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Sadolf mån mar 13 2023, 11:17

Fint jobbat!
Gul blev nice som en som står på en pelare vid Linköping...
Också skönt se Musse bygger rullar frem
Hälsn. Sadolf
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin mån mar 13 2023, 11:59

Tack Sadolf. Very Happy
Det tog sin tid med all gul färg.
Men samtidigt fick jag svar på min fråga; hur mycket en 10ml färgburk räcker till.
Skulle säga att jag har gjort av med 2/3 av innehållet i den gula burken, och jag späder färgen 50/50 med AK's egen thinner, till bara denna Sk50.
Kan vara värt att komma ihåg när man kommer till de mer vanligt förekommande grå och öken färgerna jag normalt använder mest av.
Bäst att ha några reserver hemma av de vanligaste kulörerna så man inte står utan färg mitt i ett projekt.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Sadolf mån mar 13 2023, 12:05

Hej!
Ja jag märkte de ljusa färger går åt mer- folk brukar grunda med vit eller tom pinkrosa för att göra färgen mer intensiv...
Generellt så gul och vit och andra färger av den typen som ex. orange som jag har gjort på Nanzan hör till de svara.
Så glad att se Du fått fin resultat!
Sadolf
Sadolf


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin mån mar 13 2023, 12:17

Tackar allra mjukost. Very Happy

Jag bävar för den dagen jag bestämmer mig för att göra klart min påbörjade Luftwaffe Canberra 99 + 34.  Shocked  What a Face
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Canberra_luftwaffe

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Azgaron mån mar 13 2023, 15:01

Snyggt målat och knåpat, Bosse! Ser fint ut! Smile

Gult brukar vara lite "besvärligt" att måla, så rosa under kan vara en bra idé! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin mån mar 13 2023, 15:07

Tack Håkan. Very Happy
Det tog betydligt längre tid än jag hade beräknat.
Men slutresultatet är milsvida ifrån vad jag hade klarat med pensel.

/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 8 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 8 av 16 Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 12 ... 16  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet