IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

+13
flarpen
linusorn
Sadolf
Asuraswe
Tobias
LasseThid
Azgaron
glimturen
cas
Gigabyte
Matt_Public
Stefan E
Marlin
17 posters

Sida 2 av 16 Föregående  1, 2, 3 ... 9 ... 16  Nästa

Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin tor nov 17 2022, 08:50

Tack Stefan. Very Happy
Lägenheten har verkligen blivit fräsch.
Så vi är helnöjda, även om det kommer bli mycket jobb framöver.
Mitt största jobb kommer bli att sålla i min boksamling.
40 lådor som måste bantas med runt 50%.
Mycket av böckerna är från SMB och de känns inte som man vill slänga. Sad
Men de kanske jag kan kolla här om det finns intresse att ärva dem, mot portokostnaden. scratch
Men några 25 år att packa upp ska det inte behöva ta. Razz
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Matt_Public tor nov 17 2022, 16:06

Efter en flötig flyttpizza och en iskall Stella så är man hemma; det är sedan gammalt. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Tobias lör nov 19 2022, 15:30

Vackert. Smile holken ser hyfsat adekvat ut den med. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Asuraswe sön nov 20 2022, 10:15

Att bygga både modeller och mancaves är alltid trevligt. Själv påminner min bostad om filmen "40 year old Virgin" med alla modeller, figurer, spel mm😂

/Oskar
Asuraswe
Asuraswe


Matt_Public and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Tobias sön nov 20 2022, 14:16

Låter som ett paradis?

Wink
Tobias
Tobias


Matt_Public and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin mån nov 21 2022, 07:05

Tackar mina Herrar. Very Happy
Uppackning fortlöper som planerat.
Vad som inte var planerat är att de har flyttat runt på eluttagen i vardagsrummet vilket får till följd av att ingen av mina vitrinskåp passar där det stod tidigare.
Så nya hål i bakstyckena måste tas upp innan jag kan ställa dem på plats.
Dessvärre är min multisåg i stugan.
Men tack och lov så är det ju den årliga högtiden "Fejkjul" till helgen, och självklart skall den firas med pompa och ståt i stugan. santa santa santa santa
Och då kan jag hämta hem de verktyg jag kommer att behöva de kommande dagarna.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Azgaron mån nov 21 2022, 22:21

Trevligt att er lägenhet är klar, eller nästan iaf! Smile
Förhoppningsvis blir allt klart i sinom tid!
Alltid kul när saker å ting är nytt och fräscht! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin tis nov 22 2022, 06:55

Tack Håkan. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Tobias tis nov 22 2022, 14:50

Vad var fejkjul nu igen, vet att u nämnt innan mnen glömt.. 
Hoppas julöl är något som tillhör? Wink
Tobias
Tobias


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin tis nov 22 2022, 15:04

Tobias skrev:Vad var fejkjul nu igen, vet att u nämnt innan mnen glömt.. 
Hoppas julöl är något som tillhör? Wink

Fejkjul är vad alla andra skulle kalla 1.a Advent.
Men Axel uppfann helgen för 11 år sedan.
Då hade vi året innan firat jul i stugan, men inget ville göra om det.
Det var så mycket snö den vintern att det enda vi kunde göra den helgen var att smälta snö på kaminen så vi fick vatten till toaletten och till disk.
Snön var för djup för att pulsa ner till pumpen och hämta vatten.

Så ingen ville göra om det, utom Axel som tyckte vi kunde fira jul i stugan en annan helg än julhelgen.
Sagt och  gjort, fredagen före 1.a Advent är sedan dess Fejkjul, och den firas som om det är Julafton.

Komplett med jul-mat, -öl, -godis , -gran, ljus, -musik etc. santa
Kl 15.00 kollar vi inte på Kalle Anka, men däremot Trolltyg i Tomteskogen som finns på DvD. Razz
Och sen blir det en fejkjul-klapp. Razz

Vi har alltid tagit ledigt den fredagen för att komma fram till stugan redan på förmiddagen, och då blir det glögg och passande fika bröd framför kaminen.
Vissa år har jag även köpt någon pysselsats och sen sitter vi alla runt matbordet och petar ihop något som ska föreställa julpynt.
Hur mysigt som helst.

På lördagen brukar vi ta en promis i området om vädret inte är för dåligt, och sen hem till en ny glöggfika, och sen julbord även på lördagskvällen.
Så vad som ursprungligen kanske var en liten killes önskan om fler julklappar har blivit till en familjetradition som faktiskt nu betyder rätt mycket för oss alla.
Lite halvgalet kanske, men faktiskt väldigt kul.

/Bosse santa
Marlin
Marlin


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Matt_Public tis nov 22 2022, 19:45

Marlin skrev:Lite halvgalet kanske, men faktiskt väldigt kul.
Låter som modell-hobbyn i stort. What a Face


Skämt åsido är det snudd på genialt att ha en generalrepetition inför storhelgen.

Mer jul, liksom. santa
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Tobias tis nov 22 2022, 21:21

Lite så - dubbelt upp med julmat, öl etc.. Wink Trevligt att vara iväg med lite mera primitiva saker.. Som att behöva smälta till kaffet - och muggen.. Smile
De är vintrarna 11-12 år sedan komemr jag ihåg.. Inte dåligt med snö o kyla! Bodde i Sollentuna då..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin ons nov 23 2022, 06:50

Matt_Public skrev:
Marlin skrev:Lite halvgalet kanske, men faktiskt väldigt kul.
Låter som modell-hobbyn i stort. What a Face


Skämt åsido är det snudd på genialt att ha en generalrepetition inför storhelgen.

Mer jul, liksom. santa

Tobias skrev:Lite så - dubbelt upp med julmat, öl etc.. Wink Trevligt att vara iväg med lite mera primitiva saker.. Som att behöva smälta till kaffet - och muggen.. Smile
De är vintrarna 11-12 år sedan komemr jag ihåg.. Inte dåligt med snö o kyla! Bodde i Sollentuna då..

Tackar mina Herrar.



/Bosse santa
Marlin
Marlin


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin mån dec 05 2022, 09:09

Hejsan, Very Happy

Förra veckoslutet var fejkjul 2022. santa
Och vi mötes av ett lite vinterpyntat Norduppland när vi kom fram till stugan.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52526702726_1d730d4f38_k052 by Bosse Persson, on Flickr

Helgen startade traditionellt med Österbybruks Hembageris smaskiga saffransemlor och glöggfika.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52526232197_33133e4bcf_k053 by Bosse Persson, on Flickr

Vi behövde inte år heller pynta granen, den har ju stått på samma plats i snart 10 år. Razz
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52526233212_a77090fece_k054 by Bosse Persson, on Flickr

Vi hade självklart ett litet julbord till middag så som man bara måste ha på fejkjulen.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52527178345_c5058950e1_k055 by Bosse Persson, on Flickr

Själv undrade jag om Tomten skulle komma med någon fin fejkjulklapp. Very Happy
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52526977109_1c73da5039_k056 by Bosse Persson, on Flickr

På Fejkulen rullar alltid Love Actually på kvällen.
Och visst kom Tomten. santa
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52527251808_9b6c85cdb9_k057 by Bosse Persson, on Flickr

Kvällen avslutades med Helene Fischers Julkonsert och mer glögg och pepparkakor.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52526703951_a3c49a5d15_k058 by Bosse Persson, on Flickr

Jag måste ha varit väldigt snäll under året.
Tomten tyckte jag behövde lite nya kallingar, och lite mer plast i stashen.
Av barnen fick jag denna ståtliga gubbe.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52544140435_8cb5fd7a6b_k059 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52543194327_a32d226f0d_k060 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52544204143_9a4363b7a3_k061 by Bosse Persson, on Flickr
Jag ser verkligen fram emot att få bygga och måla denna brittiska parad soldat.
Lite lattjo är den för den kommer med dekaler för gradbetackningar, manschetter, medaler och revärerna på byxorna. Very Happy
Ska bli kul att se om jag kan få den att se verklig ut.
En klar utmaning.

Inte nog med en fin gubbe från ungarna, utan jag fick mig en annan utmaning lagom till svensk bygget.
En J8 Gloster Gladiator från Roden. Very Happy
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52544204218_fb2a9c4316_k062 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52544140720_d65babe25d_k063 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52543949274_d1b07ab073_k064 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52544204368_ddd18bb8ff_k065 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52544140825_b0013555eb_k066 by Bosse Persson, on Flickr

Byggsatsen kommer med skidor, så en frivillig svensk från F19 är klart möjlig att bygga ur denna, även om inget sägs om det i beskrivningen. Roden gör en annan låda där F19 är ett av alternativen.
Dekalerna ser inte mycket ut för världen, så de kommer att bli utbytta.
Vad som dock var lite kul med dem är att man får möjlighet att bygga en kärra från Lettland, eller en från Litauen.
De har man ju aldrig sett.

Som sagt dekalerna behöver bytas ut.
Och när jag hittade detta ark släppte jag tanken på en F19 maskin.
Den är ju så himla vanlig så jag vill bygga något man inte ser varje dag.
Så min maskin kommer bli #5 från F8 Barkarby från 1938 i aluminium dope colour. Very Happy
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52543655626_ee4bfd3dc4_k067 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52544204493_0451a935da_k068 by Bosse Persson, on Flickr
Gillar jag byggsatsen kan jag alltid skaffa en till och göra en F19 maskin av den.

Dekalerna hittade jag hos Super-hobby i Polen, och de hade ganska mycket annat till Rodens Gladiator.
Och jag gick loss ordentligt på AM-prylar till den.

Roder och hjul från Aires.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52543194797_10b93385b1_k069 by Bosse Persson, on Flickr

Fotoets från Part.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52544204613_5fa6a068c2_k070 by Bosse Persson, on Flickr

Och från Quickboost, kanonkapslar och avgasrör.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52544204743_1aaca7979f_k071 by Bosse Persson, on Flickr

samt skotten bakom piloten, luftintag och cockpit dörrar.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52544141185_6ba4e48b01_k072 by Bosse Persson, on Flickr

På hemmafronten fortgår uppackningen.
Och nu när jag har hämtat hem ett par sågar från stugan kunde Axel och jag få vitrinskåpen på plats igen.
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52543948764_0dc0217632_k073 by Bosse Persson, on Flickr
Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 52544203903_0e9c95139d_k074 by Bosse Persson, on Flickr
Jag var tvungen att ta upp nya hål i bakstyckena på två hyllor då ett eluttag hade blivit lite större efter renoveringen, samt ett nytt tillkommit.

Nu ska jag bara skura av glashyllorna till vitrinskåpen och sen ska alla flygplan ställas på plats.
Undrar hur många som har gått sönder? scratch

Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Stefan E mån dec 05 2022, 10:37

Låter som ni hade en riktigt mysig fejk-jul!

Rodens Gladiator är en riktigt fin byggis och du har fått samma delar som fanns i Eduards utgåva, alla delar till alla versionerna följer med!

Den maskinen du valt är ett ypperligt första "offer" för färgsprutan, ett enkelt, enfärgat schema.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin mån dec 05 2022, 10:56

Tack Stefan, Very Happy
Jag ser verkligen fram emot att bygga den.
Även om mängden ets delar skrämmer även mig lite grann.
Men tolkar jag beskrivningen till ets settet rätt så är riggningen i ets. Very Happy
Kanske lite lättare att få på plats än tråd. scratch

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Matt_Public mån dec 05 2022, 18:07

Ooh, Helene Fischer är då minsann smarrigare än alla semlor, saffranshalten oaktad. Super weich und wunderschön! What a Face

Med detta sagt såg de förblånat goda ut, semlorna, för att inte tala om allt övrigt krubb. Du är i sanning helt rätt man för årstiden, prima liv für alle. Grattis till de äkta fejkjulklapparna, förresten.

Duktig stämningshöjare, det här. santa
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Tobias mån dec 05 2022, 19:08

Saffranssemlan ser spännande ut! Och så även ölen och maten.. Smile Trevligt!

Kul me en Gladiator med! Vart sugen på den..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin tis dec 06 2022, 07:21

Tackar mina Herrar. Very Happy
Jo Helene är en av mina favoriter, och genom hennes musik, och andra tyskspråkiga artister, har min tyska också blivit bättre. Razz
Ska försöka gå på en av hennes konserter någon gång.
Konserten i München i somras hade en publik på nästan 200.000 åskådare.
Kan tänka mig att det måste ha varit rätt öronbedövande runt den arenan.

Gladiatorn och resten av mina svenskbyggen ligger och hånar mig där hemma.
Men uppackningen är inte klar ännu, och mitt nya byggbord ligger fortfarande i sin kartong.
Två och en halv vecka kvar på min egen satta tidsrymd till allt ska vara klart, och de borde räcka.
Nu när vitrinen är på plats kan jag få bort alla flygplans kartonger, och då kommer resten att bli lättare att hantera.

Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Tobias tis dec 06 2022, 12:40

Tror aldrig jag hört om henne.. Embarassed Men ser ut som att jag får ordna den bristen.. Wink
Munchen?? Perfekt att kombinera med Germansk öl.. Very Happy Typ Weissbier..

Du får uppdatera oss med biler när det färdigställs!
Tobias
Tobias


Matt_Public and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin tis dec 06 2022, 13:07

Tobias skrev:Du får uppdatera oss med biler när det färdigställs!

Den här tråden kommer innehålla både det ena och det andra. Very Happy
Och den kommer att hålla på fram till nästa nyår. Razz

Så det kommer bli modellbygge, bygge av mitt nya byggbord, grillningar av diverse olika djur och grönsaker etc.
Antagligen en hel del misslyckade airbrush försök, förhoppningsvis något lyckat airbrush försök.

Kanske lite reflektioner från sommarens stundande resa till Tyskland.
Kommer definitivt att besöka Aeronaticum utanför Nordholz basen igen.
Har varit där två gånger tidigare, men då hade jag bara mobilen att fota med.
Nu har vi en systemkamera och kommer nog försöka dokumentera alla plan det har i utställningen.

För den som inte vet vad Aeronaticum är så kan man kort sammanfatta det som Tyska Marinflygets eget museum, och de behandlar allt från luftskepps epoken fram till dagens verksamhet med Orion och helikoptrar.
MFG3 "Graf Zeppelin" är fortfarande baserade på den anliggande flygbasen Nordholz, och man ser Orion och främst Lynx helikoptrar i rörelse var dag där nere.
Och om något år kommer de P-8 Poseidon plan Tyskland har beställ också vara baserade där.
Mer om museet kan man läsa här: https://aeronauticum.de/


Så håll i er, det kommer bli en resa över mer än ett år.

/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Azgaron tis dec 06 2022, 14:08

Det såg ju ut som en trevligt fejk-jul, speciellt då det vankats både mat och presenter! Smile

Kul med både flyg och figur! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Marlin tis dec 06 2022, 14:53

Tack Håkan. Very Happy
Jo det blev en riktigt trevlig helg. santa
/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Matt_Public tis dec 06 2022, 18:23

Marlin skrev:Kommer definitivt att besöka Aeronaticum utanför Nordholz-basen igen.
Det är rätta takter! pirat
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av glimturen tis dec 06 2022, 20:13

Bygge, bo , Bosse och mat! Very Happy

Smakar liksom gott i säsongen. Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 121011601

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023  - Sida 2 Empty Sv: Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 16 Föregående  1, 2, 3 ... 9 ... 16  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet