IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

+5
Matt_Public
Gigabyte
Asuraswe
Stefan E
AndersW
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av AndersW sön nov 20 2022, 00:41

Long time, no post.....

Egentligen så bygger jag flyg, företrädesvis jet-dito, i skala 1/48. Men ibland går man vilse och i det här fallet var det bra för produktiviteten. Inför AIM i september var planen att ställa ut en Il-62 (sovjetisk trafikkärra) men efter att den flygtestats två gånger av våra katter gav jag upp och åkte till Alfa Hobby för att införskaffa något snabbyggt. Tanken var modern ubåt i 1/350, de brukar vara släta och inte innehålla alltför många delar men tji fick jag; inte en enda på hyllan. Däremot låg Zvezdas Щука-klass i 1/144 på hyllan och lockade likt en siren med sin sång; köp mig, köp mig.... Min motståndskraft varade knappt fem sekunder efter att ha öppnat lådan och den slank ner i ryggsäcken tillsammans med ambitionen att få den klar till början på september. Hade det inte varit för att jag gjorde misstaget att beställa en rejäl etssats från ryska Mikrodesign från en serbisk handlare via Ebay (jag vet, trippelfel) hade tidplanen hållit. Men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge så det får bli AIM 2023 istället.

Tyvärr smög sig Hobby Boss DKM Typ XXIII med hem från tävlingen istället så plötsligt befann sig två u-båtar i skala 1/144 på byggbordet istället en F-106 eller en SU-57 i 1/48. Mycket märkligt. Men det är kul att bygga u-båtar och skönt att bara bygga och inte drunkna i referenser. Jag har et par hundra böcker om flyg och EN om u-båtar så det vara att sätta igång.

Zvezda Щука-klass: Mycket fin byggsats med bra passform och kul alternativ att bygga. Jag fastnade för Щ-402 från Norra Havs-flottan som hon skall ha sett ut 1940. Efter att ha färdigställts i Leningrad 1937 gick hon via Vita Havs-kanalen till tjänstgöring i Norra Havsflottans andra division som varade till 1944 när hon försvann, troligen minsprängd utanför norska kusten. Mycket trevlig byggsats som rekommenderas varmt.

Hobby Boss Typ XXIII: Lite grovt detaljerad men bra passform och få delar borgar för snabbt framåtskridande. Innehåller delar för tre olika utföranden på tornet men inga dekaler och ytterst generella målningsanvisningar; tre varianter i grått.Vilket i och för sig var trevligt Very Happy och fick bygget att gå snabbt.

Båda är försedda med antenner av MiGs 0,3 mm rigging. Smidigt att jobba med, men i tunnaste laget för skalan.


Jag har inte dokumenterat bygget mer än sporadiskt så detta får bli en ren roll-out, eller snarare sjösättning Laughing

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3343

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3344

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3345

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3347

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3349

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3352

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3355

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3356

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3358

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3360

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3361

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3363

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  DSC-3368
AndersW
AndersW


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av Stefan E sön nov 20 2022, 08:46

Trevliga små u-båtar!   cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


AndersW likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av Asuraswe sön nov 20 2022, 10:11

Bra jobbat Smile
Asuraswe
Asuraswe


AndersW likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av Gigabyte sön nov 20 2022, 13:27

Fina prydliga ubåtar där  Very Happy


 Snyggt jobbat  cheers


   //Kent sunny
Gigabyte
Gigabyte


AndersW likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av Matt_Public sön nov 20 2022, 17:07

Fiskkonserver i deluxe-utförande, minsann! 

Mjamm!  drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


AndersW likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av AndersW sön nov 20 2022, 22:16

Tackar och bockar  Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  2699807934 för alla positiva kommentarer!
AndersW
AndersW


Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av cas mån nov 21 2022, 06:22

Eh? En GRÖN-målad ubåt? Hade dom bara en färg som dög för militära ändamål eller?
Alldeles oavsett så blev det både stöddig och fin o samma gång, och den lille rackaren går inte av för hackor den heller.

Fint gjort!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


AndersW likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av Marlin mån nov 21 2022, 06:53

Rackarns vilka snygga ubåtar. Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  1288785663
/Bosse
Marlin
Marlin


AndersW likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av AndersW mån nov 21 2022, 22:25

Tackar igen!! Kul att de uppskattas och äntligen kan jag vara med i sjömålsklassen (eller hur Cas Cool ) på Battlefield när det är dags nästa gång. 

Och japp, Färgfabriken Krasnaja Zvezda tillverkade nog bara grönt under den femårsplanen gällde då, och visst är det trevligt med enhetlighet? Det fanns två scheman i lådan, en variant från 1937 med ljusgrå målning ovan vattenlinjen och härligt blymönjeröd undervattenskropp men mörkgrön och svart ser betydligt mycket mer ändamålsenligt ut på en u-båt. Och även om jag inte är GAISare är det kul att bygga en makrill Very Happy (även om sovjeterna envisades med att det var en gädda = Щука (Sjtjuka)).
AndersW
AndersW


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av Azgaron mån nov 21 2022, 22:33

Tjusiga ubåts byggen, Anders! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


AndersW likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av glimturen tor nov 24 2022, 00:17

Snyggt jobbat! Riggen är kanonfin! cyclops

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av AndersW fre nov 25 2022, 00:00

Azgaron skrev:Tjusiga ubåts byggen, Anders! Smile

Håkan

Tack och bock igen! Blir fler undervattensfarkoster, lite terapeutiskt att slippa hjulhus, cockpit, utblås och liknande detaljorgier. Bara bygga och måla.

glimturen skrev:Snyggt jobbat! Riggen är kanonfin! cyclops

cheers

Tackar! Jo, när den kom på plats var det lite som pricken över i, att ett par snören gör så mycket överraskade. Ligger en Titanic i 1/350 och ropar nu... Men det blir en annan gång.
AndersW
AndersW


Till överst på sidan Gå ner

Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt  Empty Sv: Ready for inspection: Undervattensflyg - 2 x u-båt

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet