IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

+5
LudvigN
Gigabyte
LasseThid
Matt_Public
Stefan E
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Stefan E sön okt 08 2023, 15:19

Nu har vi sett varanrdras byggplatser och målar platser, men hur är det med era "dömda" och bortglömda byggen?

Jag brukar säga att jag har ingen "shelf of doom" och jag har ytterst sällan slängt en modell, även om det HAR hänt.

Men jag har en väldigt stor "backlog" eller som jag föredrar att kalla det, min projekthylla.

Alltså, alla påbörjade projekt som har tagit sig "ur asken", men som fortfarande väntar på att bli färdigställda.

De SKA bli färdiga någon gång.....

Nåväl det är väl inte mer än rätt att jag börjar, detta är min projekthylla så som den ser ut idag, 20231008.

Jag ska inte rabbla upp vad som finns där, men ni får ta en titt och jag svarar gärna på frågor.


"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" 53241916320_92a08e784e_k





"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" 53241795579_1e42d9620f_k






"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" 53241916315_6777e20dae_k





Hur ser det ut hos er, är det lika illa?   Embarassed Laughing

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron, Matt_Public and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Matt_Public sön okt 08 2023, 15:32

Stefan E skrev:Hur ser det ut hos er, är det lika illa där?   Embarassed Laughing
Sånär som på att mina alster i vardande travas på höjden i plastbackar, snarare än att förvaras utspridda över rangerbangården, är tendenserna hyfsat likartade. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av LasseThid sön okt 08 2023, 15:58

Jag bröt av så mycket smådelar när jag hanterade min Italeri Ju-87B Stuka att den till slut kraschlandade i papperskorgen.
Det är den enda oavslutade modellen sedan jag återupptog hobbyn. Jag bygger i regel en modell i taget från början till slut innan jag börjar på något nytt, så det blir inga oavslutade projekt. Undantagen från den regeln är väl min Tamileri F35B Lightning som jag byggde när jag behövde ett break från HKM's Lancaster och Academy Tigern som jag bygger parallellt med Rye Field Tigern.

LasseThid


Azgaron, Matt_Public, Mal and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Gigabyte sön okt 08 2023, 21:06

Har en skrälldus med icke avslutade objekt ,närmast  15 /20 st som skall göras färdiga "någongång" står och väntar  i en liten källare
Gigabyte
Gigabyte


Azgaron and Matt_Public like this post

Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av LudvigN mån okt 09 2023, 08:43

Det främsta skälet till att jag bygger 1/72 är förutom plats och pris, att jag inte hinner tröttna på dem 😀 sen har jag nån gammal Tamiya F1-bil som ligger påbörjad nånstans…
LudvigN
LudvigN


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Marlin mån okt 09 2023, 09:16

Inga bilder på det, men jag har nog en 10-15 surdegar som ligger och tar plats och energi från mig.
Tanken är väl att ta sig i kragen och bygga klart dem en efter en under de kommande åren. clown

/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Noobson fre okt 13 2023, 21:05

Det var en rejäl "parkering" 😳😀
Lite som en sån där boneyard som USA förvarar gamla plan. 
Själv har jag inte så mycket sånt ännu. 

Det jag har är en Tamiya mossie som jag nog försökte mig på cirka 10-12år sedan och en Airfix P-40 som inhandlades för nått årsedan.
. Skall nog ge mig på dem igen nångång"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" 20231011
Noobson
Noobson


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Matt_Public lör okt 14 2023, 10:22

Noobson skrev:Lite som en sådan boneyard där USA förvarar gamla plan. 
Åsyftas 309th AMARG? Inte helt olikt, ju. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Noobson likes this post

Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Stefan E lör okt 14 2023, 10:37

Matt_Public skrev:
Noobson skrev:Lite som en sådan boneyard där USA förvarar gamla plan. 
Åsyftas 309th AMARG? Inte helt olikt, ju. Laughing

Den var bra!   lol!

Nu får jag kalla projekthyllan för "the Boneyard"!   Laughing

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron and Noobson like this post

Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Noobson lör okt 14 2023, 11:22

Yes 309th ☺👍
Noobson
Noobson


Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Mal tis dec 26 2023, 21:04

Herrejäklar vilken boneyard  What a Face...
det är pågående projekt....alla har sin väg att göra saker på Cool

har gjort så m nån eller ett par modell, men det slutar med att när man återupptar det bygget massor med år senare så har man utvecklats lite eller en del som gör att jag krasst kasserat en sådan modell synd nog men det ör alldeles för lång tid, de slutar som testobjekt/experiment då man provskjuter eller testar nåt nytt.

håller mig regel med 1 modell med motgångar, få färdig helt enkelt sen gå vidare.

men thats me. och ja, har inte inte utrymme, ger bort överskottet färdigbyggda till dem som uppskattar sådant
Mal
Mal


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Sadolf ons dec 27 2023, 14:45

Ja det är inte lätt att prata om det, men någon gång måste det komma fram.
För mig modellbygge de senaste 2 åren var en sorts terapi. jag har problem att föra mina projekt till slut, och  tyvärr många byggen stannar på grund av jag har inte orken kvar. Sist November var mycket produktivt, jag spottade ut en arma hobby bygge efter den andra men så fort jag hamnade på MPM s Reppu tog krutet slut mycket snabbt. Ibland problemet med mig är att jag försöker mig på överambitiösa problem och sen fastnar i enorm mängd av extra jobb som krävs. Simpelt för att jag kan inte nöja mig med det som finns i kitet. Ett bra exempel var hur snabbt min entusiasm sjönk ned med Supermarine Attacker, när jag upptäckte det krävs ett komplicerad ombyggnad av bakre stabilisatör som är helt fel i trumpeters upplaga.
När jag väl kommer igång så brukar det gå... Tyvärr det finns många byggsatser på min hylla som saknar små detaljer, antenner, luckor och annat som jag samlar i små snusdosor...
Hoppas i nyår kan jag visa mer uthållighet och avsluta de påbörjade projekt.
Det på bilder är min hela samling i min älskade Billy. Hoppas någon gång kan jag köpa en till vitrinskåp av samma typ eller två, det kan ge mig utrymme för byggsatser för några år fram till...
Här kommer De dömdas hylla:
"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" ABLVV862Xy_vFy5BMES7LP4YOlp8nlKtbYJdJuzrPi54RoPGOZTt7WU4bs3aGG1loXVsjXrf13GxhhT3FBxqR_pCe8RJuGDTQT2GYezgHQm7kBQemWrgguwPwl57K79_PP15I3icTeKJYvNqxOzUuxTKYzLBbA=w1310-h971-s-no?authuser=0
Längst ner i hyllan ligger två Monogram vraker som jag byggde på nittiotalet och som har återfunnits i källaren. Jag KANSKE bygger om AT6 då jag har alla detaljer till den ( dock inte dekaler som är förbrukade). Musse ville jag reparera och lämna som den är för att den ska påminna mig hur jag byggde förr... men jag kan inte hitta det ena landstallet som jag har sett någonstans....Den kanske poppar upp en dag. Jag vet att den var någonstans bland skrotdelar...Tyvärr hade jag inte hittad själva planet då.
Nästa är påbörjat Reppu som... väntar...

En trappa upp är den verkliga dömdas hylla: Devastator som jag saknar inredning till landstall luckor och planerade att scratchbygga... Den fick eduards klaffarna men det var min första verk av den typen så det gick inte så bra...
Nästa plan är Mirage PZL P24, som ska byggas i grekisk variant. Jag byggde inredningen men stannade på motorn och de " strutten " under vingarna som måste modifieras...

Tredje är min första "svenska" bygge, en P35/ J9 som jag började scratchbygga inredningen och stannade någonstans i bygge.
Dessutom jag har gjort en dålig jobb med vinge och detalj saknas i landstallets luckor precis som i ddevastator fallet- En överambitiös projekt som jag tappade orken till.
Det som syns inte i bilden är satser i deras boxar- påbörjat Supermarine Attacker från Trumpeter och Special Hobby FG 1. Den sissta har jag avstannad på grund av jag tycker den behöver uppgradering i form av aires F4U4 pilothytt och landstallluckorna i resin. Vilka jag har inte råd med just nu, så den har legat från förra Jul...
Ditto Kellet Autogyro som behöver seriös hackande på inredningen och jag tappade lite lusten...Så den ligger i påse i sin kartong.

Tittar man på min hylla vidare: En delvis klar och lite avstannat Seafire Mk 1 b ombyggd från Tamiyas Spitfire: Jag laborerar med egentillverkade dekaler och har inte dekalpapper just nu... Plus landningskroken måste scratchbyggas... Till höger av den står mina 1:72 byggen från höst: Lockheed Vega, Martlet , två hurricane och Yak. Överraskning här: Dessa är kompletta och ingenting saknas!!!

Nästa hylla: Seafire trumpeter byggd sommaren- saknas små detaljer: Dekaler på propeller, kanske lite wash och missilerna under vingar är delvis målade.
Plus att staller kollapsade en bit så den måste repareras kanske...
 Seafire Mk47- inte riktig hundra avslutad , den saknar missiler och en del bättring på de vita dekaler.. Pitot och två antenner....Lite detaljer kring hytten.
Klassiker: något som jag har gjort till 95% och lämnat till " Att torka ordentligt"
Sea Hurricane är klar...
Kawanishi Kyofu- inte riktig målat och dekalerat till sist- en del jobb kvar på den ( typisk)
Sista två översta hyllor är ungefär i samma styl: det saknas småbitar: De tre modeller som är 100% klara : P 51 B " Princess Elizabeth"
Sea hornet prototypen och R W D 8. Resten saknar en eller annan smådetalj.... ( den översta hyllan inte syns i bilden , den innehåller P 40, Bf 109 E 1, Bf 109 D , polsk P11 och R W D Cool

Till sist min andra hylla: Här finns det en del kits som saknar en eller annan småpryl, och även en stor del som är avklarade...

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" ABLVV86z3gi4tedRUPPgAdJefDjic7A7dhszOSD5LgYdNKUrY8Zop0EHIrWMVLK18t3ZtNs9ggLiaFD0X7QiqiOayIi8KS_fHJrLICKQ0UAOpRuGDUYHGBv4rq0A0BdbWeU9s3lq0kzKiaT2F9yjOuqR9TMnTA=w720-h971-s-no?authuser=0

Kanske dags att gå igenom och fixa alla småbrister en fin dag...

Önskar alla Kamrater en God Fortsättning och orken att göra klar alla projekt stora och små!
Sadolf
Sadolf


Azgaron and Mal like this post

Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Sadolf ons dec 27 2023, 15:00

LudvigN skrev:Det främsta skälet till att jag bygger 1/72 är förutom plats och pris,  att jag inte hinner tröttna på dem 😀 sen har jag nån gammal Tamiya F1-bil som ligger påbörjad nånstans…
Det ligger något i det Ludvig säger- När jag hade att göra med Armas 1:72 de gick bygga så snabbt och allt passade så väl att jag hann inte köra slut på krutet och har gjort de klara i ett svep.
Det var de roligaste byggen jag hade i år...
Också Tamiyas pansar i 1:48 till våren fick jag framställa från början till slut i ett svep...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

"De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom" Empty Sv: "De dömdas hylla" eller "Shelf of Doom"

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet