IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Fenix1980 tis nov 14 2023, 21:09

Jag hittade svar på föregående tråd jag postade och det var inte mycket Renown och Repulse hade gemensamt under VK2 så det skulle bli för mycket jobb att göra om Trumpeters VK2 Repulse till VK2 Renown så det verkar inte finnas någon HMS Renown i 1/350. Så jag har börjat titta på skala 1/700 som har en del olika HMS Renown. Så min fråga nu är vilken är den bästa VK2 HMS Renown i 1/700?

Fenix1980


Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Sadolf ons nov 15 2023, 14:45

Hej!
Jag är ingen expert på krigsfartyg men kollar man på scalemates då verkar det renown i 1:700 skala finns mest i varianten från 1942 och 1945.
Så kanske kan Du kolla där och fråga folk som har byggd dessa byggsatser?
https://www.scalemates.com/search.php?fkSECTION[]=Kits&q=HMS+Renown&fkTYPENAME[]="Full kits"&fkSCALENORMALISED[]="1:00700"&fkSCALENORMALISED[]="1:00350"

Ps . då det krånglar med länkar på forumet kopiera hela linje till webbläsare...
Annars bars gå på scalemates och sök HMS Renown , markera full kits och skala...
Se man på vad som finns så vekar det finnas bara två fabrikat " Pit road" och "Trumpeter" som gör dessa i 1:700...och kollar man vidare så ser det ut som pit road är bara rebox på trumpeter så det i princip samma---
Tyvärr det ena manualen som finns på scalemates och alla de byggsatser hänvisar till är Repulse från Trumpeter så det svårt att se hur mycket de satser skiljer från varandra.
Repulse finns i övrigt från Tamiya i 1:700 men de har inte gjort Renown...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Fenix1980 ons nov 15 2023, 19:49

Jag ska göra det tack för länk.

Fenix1980


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Stefan E ons nov 15 2023, 21:40

Här har du en utmärkt sida för skeppsbyggare;

https://steelnavy.net/


Där kan säkert någon svara på dina frågor.


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Sadolf tor nov 16 2023, 12:29

Det var bra webbsida Stefan... hur mycket grejor som helst....
Nej Nej Nej... jag ska inte bygga skepp... det räcker med flygplan och lite pansar...
Nej Sadolf nej... det finns inte plats i hyllan...
Men alla de hangarfartyg......Akagi..Enterprise.....

UH.. farlig område... jag går härifrån...

..men ...Kaga....Shokaku... bara en liten i 1:700.....

NEJ!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Marlin tor nov 16 2023, 13:58

Sadolf skrev:Det var bra webbsida Stefan... hur mycket grejor som helst....
Nej Nej Nej... jag ska inte bygga skepp... det räcker med flygplan och lite pansar...
Nej Sadolf nej... det finns inte plats i hyllan...
Men alla de hangarfartyg......Akagi..Enterprise.....

UH.. farlig område... jag går härifrån...

..men ...Kaga....Shokaku... bara en liten i 1:700.....

NEJ!

lol!
"Resistance is futile"

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Stefan E tor nov 16 2023, 14:44

...du vet att du vill....   Twisted Evil

Fartyg är ett fascinerande område ända från de gamla segelfartygen till dagens moderna fraktfartyg!

Jag tycker 1/350 är en lagom fartygsskala, men det beror förstås på vad man vill bygga, en fisketrålare blir LITEN i 1/350!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Sadolf tor nov 16 2023, 15:51

Jag byggde förut några jägare i plast  ( 1:700 tror...) och ett par fartyg i kartong, minns inte skalan men något runt 1:350 kanske?
Men man kan inte bygga allt hur lockande skulle det vara....
Jag har massor med flyg i stashen nu så bara sitta och snickra tills man blir mätt...Värre med plats.. förra året fick en billy vitrin och den blev till bra användning.
Nu börjar det bli lite trångt igen... Har inga båtar i stashen, men istället ett par byggda /skadade inte färdiga bilar/motorcyklar som... jag vet inte riktig vad ska jag göra med..
Annonserade någon gång men ingen nappade på... Kanske bygger de färdig eller nåt...

Ah förresten--- jag har EN båt- i 1:48 som jag fått nyligen- en LCM landningsbåt som jag ville kanske bygga en liten diorama med lastbil någon gång...!

Nu ber om ursäkt jag har stulit tråden...igen...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Fenix1980 tor nov 16 2023, 19:46

Än så länge är mitt fartygs intresse begränsat till slagskepp från VK2 och hangarfartyg i allmänhet från början var det bara tyska slagskepp från VK2 men har utökats till brittiska slagskepp från VK2. Jag föredrar 1/350 men som jag sagt tidigare Renown verkar inte finnas i 1/350 så jag får gå ner till 1/700 för den. Jag har byggt en Bismarck i 1/350 påbörjat Tirpitz i samma skala och har en till Bismarck som ligger och väntar. Jag har även påbörjat CVN65 USS Enterprise (80-tals refiten) och en Titanic i 1/350. Titanic åkte in i lådan efter ett bra tag och sen långt in i garderoben, jag pallade inte med den icke fungerande passformen på Academys Titanic. Både HMS Renown och HMS Warspite överlevde 2 världskrig bara för att säljas som skrot strax efter VK2 vilket inte var ett ärofyllt slut om du frågar mig. Nu kapade jag min egen tråd .Laughing

Fenix1980


Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Sadolf tor nov 16 2023, 21:32

Ja skepp är fascinerande, jag samlar på plan från VK2 i Stilla Havet, men först min intresse byggde på marinhistoria.. Har också spelat ett tag i World of Warships för ett par år sedan, det var ett slags virtuell samling av skeppsmodeller... Allt började när jag läst en bok om kamikazeattacker och sen en annan om Midway slaget...
På tal om Big E.. här finns en fantastisk podcast...




På tal om Renown så finns det också en resin byggsats Renown i skicket från 1a VK...
Men det kan vara problematisk att hitta...
Repulse är så populärt objekt på grund av det som japanska flyget har gjort....
Kanske de Trumpeter satser kan vara ett bra val i 1:700, då kan man klämma 2 varianter 1942 och 1945..
Warspite var en av mina favoriter och det ödet som den mött var väldigt tråkig... men det gäller också Enterprise...
Det som finns kvar är bevarat..jag själv skickade lite peng när de skulle rädda USS Texas- och den repareras som tur...
Ja det kul med fartyg....
Hälsn. Sadolf
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Fenix1980 fre nov 17 2023, 17:54

Jag vet inte var mitt intresse för Slagskepp från VK2 kommer ifrån. Jag började spela World of Warships på grund av intresset och spelar fortfarande det spelet till och från. En Renown i VK1 version skulle vara häftigt tillsammans med VK2 Renown. Men jag vägrar bygga en resin modell till en J 34 Hunter i 1/72 jagade bort mig från den banan. J 34:an blev klar men aldrig en hel resin modell igen.

Fenix1980


Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Sadolf fre nov 17 2023, 21:35

Själv har inte provat en komplett resin modell... Resindelar som motorer och pilothytt har ställt till problem för mig...Kanske på grund av extra jobb med rengörning av gjutplattor osv. plus att jag har inte något vettig CA lim...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown Empty Sv: Följdfråga på mitt tidigare inlägg om HMS Renown

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet