IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur förvarar ni era färger?

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hur förvarar ni era färger? Empty Hur förvarar ni era färger?

Inlägg av denstore lör feb 27 2010, 17:25

Som det framkom i en annan tråd, så har jag precis köpt på mig ytterligare en större mängd färg. Och jag sålde precis av en annan stor flock små burkar....

Någon som har något riktigt bra tips på hur man kan förvara dem, och allra helst hålla någon form av vettig ordning? Vallejo-flaskorna är suveräna att hantera, och är även platsmässigt bra, med sina ganska smala och höga flaskor, med skruvlock. Dock så är det mer eller mindre omöjligt att hitta kulören man är ute efter om man står och kollar ner i en låda eller kartong. Inte ens om man ställer dem med etiketten framåt är det särskilt enkelt att avgöra vilken som är vilken. Några bra idéer?
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Hur förvarar ni era färger? Empty Sv: Hur förvarar ni era färger?

Inlägg av Anders lör feb 27 2010, 19:28

En databas där färgernas placering lagras enligt konceptet låda-rad-kolumn kanske...... Very Happy

Anders
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur förvarar ni era färger? Empty Sv: Hur förvarar ni era färger?

Inlägg av Warsawpact lör feb 27 2010, 19:46

De färger jag använder till en speciell modell mosar jag ner i samma "paket" när jag är klar för dagen, så att säga. Annars har jag alla mina färger ståendet ganska tight ihop i en stor verktygslåda.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hur förvarar ni era färger? Empty Sv: Hur förvarar ni era färger?

Inlägg av MiniStuff lör feb 27 2010, 21:22

Jag fick ett tips när jag läste en artikel i min favvo prenumationstidning Military Model International där en använde sig just av Vallejofärger. Han hade skrivit färgnumret på den vita korken, dock har ju då Air-färgerna svart så där får man isf köpa sig en vit lackpenna a la guld/silverpennor som finns i handeln. Sen kommer ju då iofs grejen att veta vilket färgnummer som är vilken färg men det borde inte vara ett så där jätteproblem om man använder de ganska frekvent och själv använder jag mig av en färgkarta som hela tiden finns till hands.

Det är iaf något som jag hade tänkt mig göra med mina Vallejofärger som jag för övrigt förvarar då just ståendes i en IKEA-hurts.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur förvarar ni era färger? Empty Sv: Hur förvarar ni era färger?

Inlägg av denstore lör feb 27 2010, 21:27

Jag har funderingar på någon slags snedställt träställ, med borrade hål, och nummer vid varje hål. Måste dock vara utbyggbart, då jag misstänker att sortimentet kommer att öka.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Hur förvarar ni era färger? Empty Sv: Hur förvarar ni era färger?

Inlägg av Janne.S sön feb 28 2010, 00:35

Huller om buller .....eller så har det blivit i alla fall Razz
Ibland när jag har riktigt tråkigt så sorterar jag färgerna......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur förvarar ni era färger? Empty Sv: Hur förvarar ni era färger?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet