IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Primer och färger

+6
Stefan E
JOooCKE
T-34
Azgaron
Janne.S
dm4
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Primer och färger Empty Primer och färger

Inlägg av dm4 mån aug 03 2009, 13:05

Tjenare,

Helt ny på detta med modeller, höll på när jag var 13-14 år men det är nu nära 30 år sedan. Hittade detta forumet och här finns ju väldigt mycket information. Dock har jag funderingar kring detta med målandet och skulle vilja veta hur ni gör. Tvättar slipar ni modellen innan påläggning av primer? Är primer någon speciell vätska eller är det bara den grundfärg ni vill använda på modellen?

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Janne.S mån aug 03 2009, 13:53

Halloj!, Välkommen till forumet dm4, och kul att du letat dig tillbaka till hobbyn på äldre dagar!Very Happy

Japp, alla delarna putsas och slipas innan grundmålningen...tvätta bör man väl visst åxå göre med en mild tvållösning.......men det har jag aldrig gjort och det verkar funka ändå Razz

Det finns ändamålsenliga "primers" på spray burk från Tamyia, mr color och Alclad (alclads primer kommer färdigblandad i en burk och kan hällas i en eventuell färgspruta direkt).
Dessa är bra då de även täcker små repor och liknande man lyckats orsaka innan målning. De skapar ett bra "fästlager" för färger då vissa färger kan ha lite svårt att fästa direkt på plasten.

Sedan kan man leka med olike grundmålningar för att få fram olika effekter som lyser igenom sedan när målningen kommer på.


Om du bläddrar lite bland byggtrådarna så ser du hur olika personer använder grundmålningen på olila sätt.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av dm4 mån aug 03 2009, 14:17

Tackar..

Det här med färger verkar vara en djungel, enklare förr då det bara fanns Humbrol (eller vad den nu kallades..) Wink.

Eftersom jag nu skall investrera i ny uppsättning färger så är det intressant och höra vad ni rekommenderar, skall försöka använda airbrush och även testa drybrush. Min utgångspunkt är RLM's färgskala då jag till att börja med kommer att köra tyska WW2 plan. Någon som har förslag?

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Janne.S mån aug 03 2009, 14:24

Mmm...nog e det en djungel där ute!

Ska man använda acryl eller enamel? sedan ska man köpa "rätt" fabrikat åxå Razz

Ur ren hälsosynpunkt så rekomenderar jag acrylfärger....mindre giftiga, luktar mindre och är vattenlösligt om man skulle råka söla lite.
MAtchade RLM färger har Tamyia, Xtracrylics och Lifecolor (jag har säkert glömt något fabrikat)

Stockolmsforumet har utmärkta tabeller för att hitta rätt färg från rätt tillverkare...spana in länken Tyska WWII färger

Lycka till Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Azgaron mån aug 03 2009, 14:47

Välkommen hit och tillbaka till hobbyn dm4!

Det finns ganska många sorters färger som funkar fint att måla med och som har färger som passar tyskt flyg och har RLM angivelser!
Agama är ett märke som jag tycker funkar bra, men som måste beställas utomlands! Vallejo är ett bra märke med lättanvända flaskor med dropp-pip, vilket gör det lätt att få precis så mycket färg man vill ha! De har också motsvarigheter i RLM Vallejo tabell
Tamiya har också ett bra sortiment med färger och troligen också motsvarigheter till RLM.
De nämnda färgerna är akryl och därmed slipper man starka lösningsmedel!

Det finns ju många fler färgsorter, men de har jag ingen erfarenhet av, utöver Humbrol då förståss! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av dm4 tis aug 04 2009, 19:05

Tillhör väl inte tråden direkt men nu har jag inhandlat följande:

1st Airfix Focke Wulf 190D 1/72
1st Airfix Messerschmitt Bf109 G-6 1/72
1st Revell Focke Wulf Fw190A8/R11 1/72

(Vad smått det är, skulle kanske börjat med 1/32 istället..)

Lägger upp byggtråd när jag väl sätter igång så får ni se hur en total nybörjare klantar sig..

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av T-34 tis aug 04 2009, 19:55

dm4 skrev:Tillhör väl inte tråden direkt men nu har jag inhandlat följande:

1st Airfix Focke Wulf 190D 1/72
1st Airfix Messerschmitt Bf109 G-6 1/72
1st Revell Focke Wulf Fw190A8/R11 1/72

(Vad smått det är, skulle kanske börjat med 1/32 istället..)

Lägger upp byggtråd när jag väl sätter igång så får ni se hur en total nybörjare klantar sig..

Mvh
Jupp, det är smått. Du skulle prova pansar 1/35. Wink
Mvh
Magnus pansarnörd.
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av JOooCKE tis aug 04 2009, 20:29

T-34 skrev:
dm4 skrev:Tillhör väl inte tråden direkt men nu har jag inhandlat följande:

1st Airfix Focke Wulf 190D 1/72
1st Airfix Messerschmitt Bf109 G-6 1/72
1st Revell Focke Wulf Fw190A8/R11 1/72

(Vad smått det är, skulle kanske börjat med 1/32 istället..)

Lägger upp byggtråd när jag väl sätter igång så får ni se hur en total nybörjare klantar sig..

Mvh
Jupp, det är smått. Du skulle prova pansar 1/35. Wink
Mvh
Magnus pansarnörd.


eller så kan du ju prova flyg i 1/48 eller civila fordon i 1/24 Razz

Jocke all ätare Laughing
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Janne.S tis aug 04 2009, 21:32

Små modeller för små tabbar och stora modelller för stora tabbar Razz Alla var vi nybörjare någon gång men det kommer gå fort att komma i kapp Very Happy

Annat var det när man satt i sitt gamla pojkrum å pillade...då var det svårt att få byggtips. Allt utom Hobby var väl den enda tidningen man ibland kunde hitta lite byggtips i men annars fick man klura ut saker själv!

Länge leve internet!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av T-34 tis aug 04 2009, 22:43

Janne.S skrev:Små modeller för små tabbar och stora modelller för stora tabbar Razz Alla var vi nybörjare någon gång men det kommer gå fort att komma i kapp Very Happy

Annat var det när man satt i sitt gamla pojkrum å pillade...då var det svårt att få byggtips. Allt utom Hobby var väl den enda tidningen man ibland kunde hitta lite byggtips i men annars fick man klura ut saker själv!

Länge leve internet!

Amen Very Happy
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av dm4 ons aug 05 2009, 08:53

Då kanske jag skall börja med något nytt, stora tabbar för små modeller Wink

Det här med målning, är följande arbetsgång rätt:
1. Tvätt av modellen
2. Primer, grundfärg
3. Ev preshade
4. Målning
5. Klarlack/golvpolish?
6. Dekaler
7. Klarlack/golvpolish?
8. Ev wash, stenskott osv
9. Slutförsegling med lämplig lack (klar/matt)

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Janne.S ons aug 05 2009, 09:55

Det funkar Very Happy
Ska bli skoj att se resultaten.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Stefan E ons aug 05 2009, 20:05

Hejsan dm4!

Först av allt ett stort välkommen till oss här på Götets forum!

Kul att du kommit tillbaka till plastmodell-byggandet igen, likson de flesta av oss här.

Jag fick mitt "återfall" 2002, det håller i sig ännu och kommer förhoppningsvis att så förbli!

Färger är ett enormt stort kapitel och jag kan bara tala för mig själv.

Jag tillhör antagligen till den "gamla" skolan, uppvuxen med Humbrol, så för mig är det enamels ("oljefärger") som gäller.

Mina favoriter är Humbrol, White Ensign och Revell.

Humbrol är ju lätta att få tag på och finns i varje hobby- och leksaks-butik som säljer plastmodeller.
Detta är en mycket bra, om inte den allra bästa om man vill penselmåla.
Fungerar även mycket bra i färgsprutan.

White Ensign är färdiga special-kulörer för många flygvapen under andra världskriget (RAF, USAF, RAAF, Luftwaffe, Italien, Ryssland, Japan och Frankrike, plus moderna färger!

Jag tycker WE är absolut bäst i färgsprutan, de fungerar hyfsat att stryka med pensel men de är tunna så flera lager behövs.

Revell är bra med pensel men jag har inte använt dem så mycket.

X-tracolor är Hannants eget färgmärke, de är i rätt kulörer men de är helblanka så man slipper klarlacka modellen innan dekalerna.
Fungerar som WE, mycket bra, men måsta beställas från Hannants i England och då endast om man köper en modell!

Jag använder lacknafta som penseltvätt och för washer, men för att späda för airbrush och att göra ren sprutan med, använder jag Beckers standardförtunning.

Lycka till med ditt byggande och visa oss gärna resultatet.

Kom ihåg att större modeller gömmer små fel!

Limma Lugnt!

Förresten, jag tycker mig ana ett tågintresse i din tag?
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av dm4 ons aug 05 2009, 22:39

Tackar för tipsen, var får man tag på WE?
Inser att jag förmodligen behöver skaffa färger från minst två tillverkare då vissa märken inte fungerar så bra med airbrush respektive pensel.

Phantom2 skrev:
Förresten, jag tycker mig ana ett tågintresse i din tag?

Tågintresse har jag, sålde dessvärre min märklinsamling för några år sedan. Min tag kommer dock inte från tåg utan från något helt annat.

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av dm4 ons aug 05 2009, 22:43

Janne.S skrev:Det funkar Very Happy
Ska bli skoj att se resultaten.

Det blir det garanterat.. Wink

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Stefan E ons aug 05 2009, 23:07

dm4 skrev:Tackar för tipsen, var får man tag på WE?
Tågintresse har jag, sålde dessvärre min märklinsamling för några år sedan. Min tag kommer dock inte från tåg utan från något helt annat.
Mvh

Hej igen!

Ursäkta om jag var lite nyfiken men tåg är ett av mina största intressen, faktiskt större än modellbyggandet!
Amerikanskt 50-tal i västra delen av USA, fram till början på -60, och jag kör full DCC (Digital två-räls likström) på Roco-räls.

White Ensigns färger måste man skicka efter från England och du hittar dom här;

http://www.whiteensignmodels.com/


Inga krav på minimimängd eller något tvång att köpa modeller och färgerna kommer på 3-5 dagar direkt hem i brevlådan!
Med frakt brukar priset hamna på ca20:- burken, det är vad Humbrol kostar numera, men WE-färgerna är i min mening MYCKET mera prisvärda!
Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av dm4 tor aug 06 2009, 11:58

Phantom2 skrev:
Ursäkta om jag var lite nyfiken men tåg är ett av mina största intressen, faktiskt större än modellbyggandet!
Amerikanskt 50-tal i västra delen av USA, fram till början på -60, och jag kör full DCC (Digital två-räls likström) på Roco-räls.
Inga problem, dm4 kommer från det första riktiga online spelet, QuakeWorld, vilket jag under några år i slutet av 90-talet lirade många (för många) timmar om dygnet. Tåg är roligt, det verkar som du har en rejäl anläggning, några bilder?

Phantom2 skrev:
White Ensigns färger måste man skicka efter från England och du hittar dom här;
http://www.whiteensignmodels.com/

Tittat men jag kommer förmodligen att införskaffa jps färger i kombination med något annat oljabaserat märke. Har utgått från denna sidas utvärdering http://www.rlm.at/cont/thema02_e.htm, någon som har synpunkter?

För övrigt införskaffat min första airbrush, blev en billig modell från Jula för 299 kr. För se om jag kan använda den. Nu saknas bara lim, färger, knivar och penslar samt att jag skall försöka bygga mig en lackbox med utblås.

Mvh

Fick nu besked av Rebell om att JPS inte längre finns, de har endast enstaka färger kvar..


Senast ändrad av dm4 den tor aug 06 2009, 13:46, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : jps)
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Obed fre aug 07 2009, 13:16

Hur länge bör man vänta efter jag primat med Tamiya Fine Surface primer.
Lustigt namn, fin sur fejs Wink
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Azgaron fre aug 07 2009, 13:36

Smile
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Janne.S fre aug 07 2009, 15:34

är det inte sådant som torkat rätt omgående? kan väl låta det stå en halvdag eller en dag för att vara säker.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av MiniStuff sön aug 09 2009, 21:23

Får ta och välkomna dig till forumet jag också dm4!

Jag tillhör skaran återförsäljare egentligen men är en riktig nörd på allt som är miniatyr av verkligheten med figurer och pansar som största intresse. Ska bli kul att se ännu en återfallare in action.

Lycka till!

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av dm4 tor aug 13 2009, 14:36

Tjenare,

Ni som använder (om någon..) Gunze Sangyo och Vallejo färger, vad använder ni för 'thinner' och rengöring av airbrush samt penslar?

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av JOooCKE tor aug 13 2009, 16:12

Hejsan !

Jag har aldrig provat Gunze eller Vallejo , jag använder bara tamiya ,och då använder jag vanlig standard förtunning från biltema , så det borde fungera på Gunze och Vallejo också Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av MiniStuff tor aug 13 2009, 16:40

Gunze har jag aldrig provat och vet för lite om men Vallejo däremot använder jag i stort sett varje gång jag målar, vare sig det är med pensel eller spruta. Vallejos färger kan du i regel späda, förtunna med vanligt vatten. Deras Vallejo Air som är framtagna för att ha i spruta finns det en speciell förtunning för, tveksam till biltemavarianter (antar att det är någon alkohol/oljebaserad?) eller annan typ av förtunning. Airfärgerna går dessutom alldeles utmärkt att spruta som de är.

Vanliga MC (ModelColour) och GC (Game Colour) bör spädas innan användning, tex. i en palett eller färgkopp eller kakelplatta eller vad man nu föredrar, då de är väldigt pigmentstarka och lämpar sig inte att måla direkt ur flaskan med.

Hoppas den infon kan hjälpa dig på traven.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Caverö fre aug 14 2009, 06:47

Hej dm4 och välkommen till oss!!
Jag har prövat gunze och tycker dom är riktigt bra. Där finns riktigt justa luftwaffe färger.

Har inte målat med dom på ett tag men tror jag använde vatten och spolarvätska som tunning.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Primer och färger Empty Sv: Primer och färger

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet