IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

UMP primer problem

+2
cas
rsm.gbg
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

UMP primer problem Empty UMP primer problem

Inlägg av rsm.gbg mån jan 22 2018, 08:13

Tjaba,

Började använda UMP black primer efter allas inrådan.
Den täcker väldigt bra och ytan blir kalas.
men...
Verkar som färgen torkar så himla snabbt i airbrushen att det blir flagor i färgen som sen sätter sig i "utblåset"
Efter en stunds målande kloggar airbrushen ihop helt.
Och det är total rengöring som gäller.
En halv kopp med UMP är det mesta den klarar av.
Jag späder inte alls enligt instruktion.
provade 0.5mm nål, lite bättre.
Provade en droppe Paint retarder, lite bättre

UMP primer problem 00116

Här ser man tydligt dessa flagor av torkad UMP black

UMP primer problem 00312
Sen får jag peta ut skiten med en gammal kass nål, se vilken goja som kommer ut Crying or Very sad
Inte undra på att det inte kommer nån färg Evil or Very Mad
Efter en omgång målning med UMP måste det till en total rengöring av Airbrushen.
Måla halvkopp, total rengöring, måla halv kopp, total rengöring...
Så kan man ju inte hålla på!
Gör jag nåt fel?

Det blir likadant med Svart och Vit.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av cas mån jan 22 2018, 09:39

Va?
Det verkar vara torkade UMP-flagor i färgen?
Inget kul alls, och inte är det nåt jag har stött på tidigare, åtminstone inte som jag lidit av.
Hade det bara varit den svarta och inte de andra så kunde man ju misstänka att det var just den flaskan som var lite dålig, men nu vet jag inte.
Tommy borde ju kunna bidra med nåt smart för han har ju använt UMP rätt länge.
Annars skulle jag tipsa om att sila färgen genom en väldig finmaskig sil och sen tappa upp det i nya flaskor.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av Matt_Public mån jan 22 2018, 10:41

cas skrev:Annars skulle jag tipsa om att sila färgen genom en väldig finmaskig sil och sedan tappa upp den i nya flaskor.
Visdom! Jag använder silduk från färgaffären, och ibland ett flergångsfilter avsett för kaffebryggare.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av Gigabyte mån jan 22 2018, 18:42

jag upplever att när man använt Alclad och  går över till spritbaserade färger  så får jag just dom problemen som du beskriver 
 
och  har inte slarvat med rengöring ,, men ändå så blir det småflagor  .. antingen så är det något jag missar vid rengöringen .. 

men var skiten sitter i så fall vet jag ej ,, så kör med en spruta till Alc och en till spritbaserad färg och då slutade dom problemen för mig
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av TommyKillander mån jan 22 2018, 19:54

Verkligen skumt...

Färgflagorna i koppen kan vara en förklaring kanske... Jag har märkt att korken är duktig på att samla på sig färg som torkar in, så jag brukar torka av den innan jag stänger locket. Det skulle kunna vara flagor av intorkad färg som letat sig ner i färgkoppen?
Men samtidigt verkar det ju konstigt om du exakt samma problem med alla flaskorna... Suspect

Kan det vara någon form av kontaminering som Gigabyte är inne på?

Jag har nog inga bra svar på detta mysteriet Neutral

Jag sprutar UMP primer med 0.4 mm nål och 20 psi tryck. Helt outspädd primer, ingen förtunning och ingen retarder. 
Det enda problemet jag har är att färgen samlar sig i "hornen" på nålskyddet på min H&S så jag måste torka av nålen med jämna mellanrum för att inte färgen skall skvätta.

scratch
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av glimturen mån jan 22 2018, 21:39

Jag hade det (har det ) problemet med Vallejo primer, men aldrig med UMP? Shocked

Jag sprutar UMP med 15-20 psi, 0.4 nål och tar bort hornen.... Wink

Det kan ligga något i det Tommy säger, med torkade färgflagor från korken.
Annars kan det vara något med trycket och sprutan.
När det kloggar ihop så i utblåset så tror jag färgen torkar för tidigt och fastnar där. Det händer mig ibland med annan akryl.
Annars är det väl någon kemi? Vad du rengör med kan spela in om det reagerar med färgen.

Mystery continues..... scratch
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av rsm.gbg mån jan 22 2018, 22:21

Tackar för alla ideer, måste labba lite mer märker jag.
Tog ingen bild på det men om jag fyller koppen och sprutar ut allt bara rakt ut så ser man hur rinnet i koppen har torkat fast, vi pratar om 10 -15sek
Så jag tror inte det är flagor ifrån korken.

Jag gör rent med ajax fönsterputs (ammoniak) sen blåser jag rent med lite Aqueous Hobby Color thinner.
Det sista för att ta bort resterna av Ajax.
Funkar prima för allt utom UMP.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av TommyKillander mån jan 22 2018, 22:38

Jag gör rent min airbrush med UMP Airbrush Cleaner och/eller ren IPA och det funkar perfekt.

Jag hittar ingen Ajax hemma men det skulle vara kul att testa att mixa Ajax och primer för att ser hur det reagerar.

/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av cas tis jan 23 2018, 05:31

Du skulle kunna vara Ajax-resterna som gör flagorna? Har fått nån hemsk reaktion med Ajax vid nåt tillfälle då allt bara blev en gröt och efter det slutade jag använda Ajax.
Ammoniken i det käkade ju dessutom upp kromete i sprutan och det var ju inte heller roligt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av rsm.gbg tis jan 23 2018, 08:17

cas skrev:Du skulle kunna vara Ajax-resterna som gör flagorna? Har fått nån hemsk reaktion med Ajax vid nåt tillfälle då allt bara blev en gröt och efter det slutade jag använda Ajax.
Ammoniken i det käkade ju dessutom upp kromete i sprutan och det var ju inte heller roligt!
hmm, min krom försvinner faktiskt.
I Australien använde jag Windex, som inte finns här vad jag vet.
Den käka inte krom, det började med Ajax.
Kanske skall omvärdera Ajax, jag tycker att den är förbaskat effektiv att göra rent med dock, mycket bättre än windex.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av cas tis jan 23 2018, 08:22

Ajax är grymt effektiv och bra att späda Tamiya med! 
Började man som jag med en Aztek-spruta i plast så hade man inga problem alls med Ajax (även om den var lite mer potent förr, nya sorten är lite klenare), men kromade fin-sprutor är inte alls lika impade.
Jag använder uteslutande Utimate Airbrush cleaner numera för den är snäll mot både sprutan och familjen (Tamiya Airbrush Cleaner luktar ordentligt, och mycket mer än MrPaint!). Vissa påstår sig använda spolarvätska och få bra resultat med det, men det vågar jag inte prova längre.

Men testa att göra rent sprutan ordentligt med nåt annat än Ajax och försök igen.
Vi är grymt nyfikna!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av rsm.gbg tis jan 30 2018, 09:56

ok, liiiite tester har gjorts.
Det blir betydligt bättre om jag gör rent med IPA.
Men lite kleggigt blir det fortfarande, men dom torkade flagorna är borta!
Måste vara Ajax kemi.
Mer tester kommer.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

UMP primer problem Empty Sv: UMP primer problem

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet