IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

chippning av stug 4.

+6
MagnusE
Gigabyte
Janne.S
Joppo
MiniStuff
legion
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

chippning av stug 4. Empty chippning av stug 4.

Inlägg av legion lör apr 03 2010, 12:55

Hej alla! chippning av stug 4. Icon_biggrin

Ny här på forumet! chippning av stug 4. Icon_redface


jag ska för första gången i mitt liv nu använda mig av, salt/hårspray metoden (har inte bestämt mig riktigt än vilken de blir) på min tamiya 1:35 sturmgeschützIV sdkfz 163.

Hursomhelst, mina frågor är, grundfärgen, dvs färgen som ska "titta ut", måste den vara ENAMEL, om ja, varför? eller går det bra med akryl också?
Jag har enamel färger men vill helst undvika använda dem om det går då vi bor i lägenhet och det blir ett h***ete att bli av med lukten sen. Jag trivs bäst med tamiya akryl.

hur fungerar scratch/chip tekniken generelt?

jag menar, ponera nu att man använder sig av salt metoden, man airbushar först färgen som ska "titta ut", sen applicerar man blötad salt där man vill chippa lacken, sedan airbrushar man dit huvudfärgen som ska sedan chippas med ev. blötad hård borste? är de rätt? är risken stor att man kan råka även chippa bort grund färgen? chippning av stug 4. Icon_redface

finns det någon "historisk korrekt" grundfärg tyskarna använde sig av under kriget på sina stridsvagnar? I detta fallet StugIV?

hehe många frågor här Smile
hoppas ni orkar besvara dem.


Mvh
Kostadin Lozanovski
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av MiniStuff lör apr 03 2010, 13:38

Hej och varmt välkommen till forumet!


Jag har personligen inte använt mig av salt eller hårspraysmetoden men däremot "Marmite-metoden". Hur jag gick till väga finns beskrivet i denna tråd: Marmite-metoden


Jag använde akryl (vattenbaserad färg) och hade inga problem med att det följde med, bara färgen får torka minst 1 dygn, gärna längre. Däremot bör man använda just akrylfärg när man skall ha bort "chippningen" iaf i den metod jag använder mig av.

Vad gäller "historiskt korrekt" grundfärg så ja det kan man säga att det fanns. En röd-brun färg användes från fabrikerna. Dock målades många maskiner på fabrikerna sedan med den grå (i början av kriget) och senare den gula färgen innan trupperna fick vagnarna. I slutskedet så hanns det inte alltid med utan de fick även maskiner i grundfärgen och trupperna blaskade på egna färger.

Jag kommer inte ihåg färgnumret i huvudet (sitter på jobbet nu), men googla lite så kan du säkert hitta den. Röd-brun iaf, åt rostbrun-hållet.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite.

/markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Joppo lör apr 03 2010, 14:59

Välkommen hit Legionar Smile

Hursomhelst, mina frågor är, grundfärgen, dvs färgen som ska "titta ut", måste den vara ENAMEL, om ja, varför? eller går det bra med akryl också?

Jag har använt mig av akrylfärg(tamiya/gunze) till båda lagren när jag vädrat med hårspraysmetoden och det har fungerat bra. Några tips för ett bra resultat: Var inte för snål med hårsprayen, dvs spreja ett relativt tjockt lager och vänta inte för länge när du har sprejat på det sista lagret färg. Väntar man för länge så har jag upplevt att den kan bli svår att få bort.

Det finns en mycket omfattande tråd på MIG-forumet om du vill ha lite inspiration:

http://www.migproductionsforums.com/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=3293

Lycka till! Du får hutta upp lite bilder när du har nåt skoj att visa Smile

/Jesper
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Janne.S lör apr 03 2010, 19:28

Jag har inget att tillägga rörande salt metoden (då jag inte använt den själv Razz ) men jag vill ta tillfället i akt och välkomna dig till forumet! chippning av stug 4. Icon_cheers

Hoppas du kommer trivas med oss andra plastmissbrukare och att vi får följa dina spännande projekt!

Välkommen!

/Janne
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Gigabyte sön apr 04 2010, 00:31

Hej o välkommen till forumet
jag har använt både salt o spray metoden men bara en gång så ,, men det funkade rätt fint
Du fick en bra tråd från joppo ,,kör på den o dom råden som du har fått här,, så skall det gå vägen för dig !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion sön apr 04 2010, 11:45

MiniStuff skrev:
Jag har personligen inte använt mig av salt eller hårspraysmetoden men däremot "Marmite-metoden". Hur jag gick till väga finns beskrivet i denna tråd: Marmite-metoden

Hej Markus!

Herregud! vad bra de blev !! det här marmite? är de någon sort honung? var kan man köpa det? vill nog inte minnas att jag har sett marmite nånstans i ngn hylla...

Jag blev väldigt imponerad av ditt resultat! Jag bara måste få tag på det här Marmite!

MiniStuff skrev:Vad gäller "historiskt korrekt" grundfärg så ja det kan man säga att det fanns. En röd-brun färg användes från fabrikerna. Dock målades många maskiner på fabrikerna sedan med den grå (i början av kriget) och senare den gula färgen innan trupperna fick vagnarna. I slutskedet så hanns det inte alltid med utan de fick även maskiner i grundfärgen och trupperna blaskade på egna färger.

Jag kommer inte ihåg färgnumret i huvudet (sitter på jobbet nu), men googla lite så kan du säkert hitta den. Röd-brun iaf, åt rostbrun-hållet.

det där rödbruna, kan man inte använda sig av Tamiyas xf-9? chippning av stug 4. Icon_redface


Joppo skrev: Jag har använt mig av akrylfärg(tamiya/gunze) till båda lagren när jag vädrat med hårspraysmetoden och det har fungerat bra. Några tips för ett bra resultat: Var inte för snål med hårsprayen, dvs spreja ett relativt tjockt lager och vänta inte för länge när du har sprejat på det sista lagret färg. Väntar man för länge så har jag upplevt att den kan bli svår att få bort.

Det finns en mycket omfattande tråd på MIG-forumet om du vill ha lite inspiration:

[url=http://www.migproductionsforums.com/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=3293]http://www.migproductionsforums.com/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=3293[/url]

Lycka till! Du får hutta upp lite bilder när du har nåt skoj att visa Smile


Hej Jesper! Very Happy

Vill först och främst tacka dig för den fina länken! det var verkligen det jag behövde.

När du säger att man inte ska vänta för länge efter man har sprayat med hårsprayen, hur menar du då? Menar du att man ska airbrusha direkt de önskade färgen och börja omedelbart chippa efter man har applicerat hårsprayen? chippning av stug 4. Icon_redface

Hur beter sig hårsprayen när den har torkat? jag menar kommer det synas fula märken/linjer på modellen där man har sprayat med hårspray på de ställen och inte chippat ?

När du sprayar. Airbrushar du dit hårsprayen eller sprayar du direkt ur burken?


Jepp Smile , ska försöka lägga upp bilder på den när den är klar chippning av stug 4. Icon_rabbit hehe

Tack ska du ha Joppo!


Janne.S skrev:Jag har inget att tillägga rörande salt metoden (då jag inte använt den själv Razz ) men jag vill ta tillfället i akt och välkomna dig till forumet! chippning av stug 4. Icon_cheers

Hoppas du kommer trivas med oss andra plastmissbrukare och att vi får följa dina spännande projekt!

Välkommen!

/Janne

Tack så mkt ! Very Happy

Jag tror också jag kommer trivas bra då detta verkar vara en kanon forum Very Happy


Gigabyte skrev:Hej o välkommen till forumet
jag har använt både salt o spray metoden men bara en gång så ,, men det funkade rätt fint
Du fick en bra tråd från joppo ,,kör på den o dom råden som du har fått här,, så skall det gå vägen för dig !


hehe Smile Tack ska du ha! chippning av stug 4. Icon_rabbit

vi får se hur resultatet blir.



Tack snälla ni, tack ska ni ha alla för hjälpen!


Mvh
Kostadin Lozanovski
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av MiniStuff sön apr 04 2010, 12:04

Marmite är ett engelskt påfund, slags jästextrakt som man använder till grytor mm SAMT de hugade har det på smörgås. Har smakat på det, var inge vidare Razz

Jag hittade det i en svensk specialshop för engelsk och amerikansk mat, som även har en online shop då de ligger i Uppsala (om jag inte tar fel). Kommer inte ihåg namnet just nu men jag tror jag har lagt upp en länk i tråden du läste. Kan även finnas i större välsorterade "vanliga" mataffärer, har dock aldrig hittat det här hemma i lilla Arvika så det fick bli via det stora världsnätet.

Rekommenderas varmt, var väldigt lätt att jobba med.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Joppo sön apr 04 2010, 12:41

Hej Jesper! Very Happy

Vill först och främst tacka dig för den fina länken! det var verkligen det jag behövde.

När
du säger att man inte ska vänta för länge efter man har sprayat med
hårsprayen, hur menar du då? Menar du att man ska airbrusha direkt de
önskade färgen och börja omedelbart chippa efter man har applicerat
hårsprayen? chippning av stug 4. Icon_redface

Hur
beter sig hårsprayen när den har torkat? jag menar kommer det synas
fula märken/linjer på modellen där man har sprayat med hårspray på de
ställen och inte chippat ?

När du sprayar. Airbrushar du dit hårsprayen eller sprayar du direkt ur burken?

Jag menar såhär Smile : Spreja först på den underliggande färgen och låt den torka ordentligt. Jag skulle säga ett dygn ungefär. Därefter sprejar du på hårsprayen och låter den torka tills den inte ser blött ut. Uppskattningsvis tar detta ungefär 5 minuter så länge du inte lägger på den väldigt tjockt. Därefter sprutar du på det sista lagret färg och låter det torka i 30-40 minuter. Sen är det bara att gå loss på modellen med diverrse verktyg. Jag brukar använda en liten oljefärgspensel(de har lite hårdare borst som passar ändamålet bra) och tandpetare. Först fuktar du ytan med penseln och väntar 15 sekunder och sedan stöpplar du ytan med penseln och skrapar med tandpetare. Jag råder dig att testa detta på nåt skrot först, innan du ger dig på finmodellen Smile.

Angående märken av hårsprayen så ger iaf min hårspray en ganska blank yta. Detta har inte varit nåt problem för mig eftersom jag täckt hela modellen med färg efter hårspraysapplikationen. Önskar du göra ett hard edge kamoflage som är chippat gissar jag att det bästa sättet är att maska innan med tamiyatejp. Åter igen råder jag dig till att göra ett litet test och se om du blir nöjd med resultatet.

På en stridsvagn skulle jag använda airbrushen för att spruta på hårsprayen. Min hårspray funkar att använda direkt i aribrushen utan förtunning.

Mvh Jesper
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av MiniStuff sön apr 04 2010, 13:11

hittade online-shopen jag handlade ifrån: http://webshop.englishshop.se/

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion ons apr 07 2010, 18:02

jävla &=%¤)@! Sad

hehe

jag har misslyckats med min kära panzer chippning av stug 4. Icon_redface .

jag förstår inte vad jag gör för fel ?

om ni tittar på min bild, så blev resultat så här! hemsk! Sad

Vad gör jag för fel ?? Jag är ute efter resultat där man kan se te x som färgen har flagnat bort, typ flingor som har lossnat? och inte som på bilden. Nä nu får de bli en Mr.Muscle bad och göra om allt från början. :/

chippning av stug 4. P3070088


Detta resultat vill jag uppnå.

bilden är lånad ur Mig Jimenez blogg.

chippning av stug 4. 221ee


vad beror detta på ?
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Joppo ons apr 07 2010, 20:39

Synd att det inte blir som du vill Legionar Sad

Jag gissar att anledningen till ditt dilemma beror på att haft på för lite hårspray. Om du har på mer hårspray så borde du kunna få till större chips så som Migs ser ut. Det ser också ut som om du bara använt en pensel för att ta bort färgen. Jag gissar att Mig gjort vissa av de mindre chipsen med en tandpetare eller liknande.

Hoppas det löser sig och det blir som du vill chippning av stug 4. Icon_smile

Hårspraysmetoden är lite halvlurig att hålla på med tycker jag... Det går att få till väldigt sjysta resultat med den, men den är lite svår att behärska... Personligen brukar jag måla mina chips, eftersom jag tycker att det är lättare att få kontroll på det. Det kanske är ett alternativ?

Mvh Jeppe
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av MagnusE ons apr 07 2010, 22:49

Hej och välkommen till västkustens trevligaste forum. Surt att det inte går som du tänkt dig men det är nog som Joppo säger, för lite spray. Snåla heller inte med vattnet när du skall lösa upp sprayen men var försiktig, det kan lätt gå överstyr med för stora och inte skalenliga chips.

Finns en snutt på tubem om detta. https://www.youtube.com/watch?v=7CNFdEZnQN8

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Caverö tis apr 13 2010, 21:39

Ja hej och välkommen till oss på framsidan, jag har inte provat någon av dessa metoder men tänkte mig lägga lite salt på något objekt och se vad det blir av det.

Däremot har jag försökt att äta det där som nämns tidigare med fasansfullt resultat. Vad fan stoppar dom i sig engelsmännen, shait vad discusting.

Hoppas du lyckas med ditt chipping så får ngt fint att titta på. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion tis apr 13 2010, 21:57

Hej!

hehe tack så mkt MagnusE och Caverö ! Smile

Verkligen jätte trevligt forum, har de t om som startsida! Very Happy
Otroligt fina bygge ni har! Skulle också vilja ladda upp lite bilder av mina!

jag är lite dålig på att uppdatera och skriva, är ledsen för de Smile
har haft en hel del bry här hemma och på arbetet, så det har inte blivit så mkt tid för varken stugen och forumet, har dock provat hårspraymetoden igen efter den första misslyckade försöket med mkt bättre resultat, gjorde som Joppo sa, att inte snåla med sprayen, ska dock också prova Marmite och salt. Marmite är redan beställt. Gillade verkligen ministuff´s / markus resultat.

När det gäller Hårspraysmetoden så tyckte jag att det var väldigt svårt att kontrollera chippningen. Men det är nog vanesak och träning som gäller där.

Lägger upp bilder när det blir klart Smile

Ha de gott! chippning av stug 4. Icon_cheers
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Janne.S tis apr 13 2010, 22:34

Ja det är alltid massa jobb och annat som stjäl tid från byggandet Razz
Det är nästan som omgivningen inte förstår!

Ser fram emot bilder på försök nr 2 Very Happy Trial and error är melodin!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion sön apr 25 2010, 16:13

Så här blev de.

Jag använde mig av Marmite! Dock snålade jag en hel del eftersom jag inte visste hur resultatet skulle bli. Men jag är nöjd ändå.
Hårspraymetoden gillade jag inte alls, då jag hade det svårt att kontrollera slitaget, för när jag chippade stridsvagnen kunde stora flingor lossna och gjorde objektet orealistiskt sliten, men det är säkert övning där med, Marmite kan vem som helst kontrollera känns det som, så för mig kommer de bli Marmite i forsättningen, möjligtvis hårspray kommer jag använda till någon gammal dålig sliten vintercamo.

Jag är inte nöjd med bygget annars, larfötterna var värst, vet inte om de berodde på att tamiya moddellen var för gammal eller nåt, men så fort man rörde vid dem gick dem sönder så jag hade inget annat val än att häfta ihopa dem, det stör mig något så kopiöst mycket.

Objektet är inte washad eller färdig vädrad än men jag tänkte visa bilder ändå.


chippning av stug 4. P3250022.th
chippning av stug 4. P3250021z.th
chippning av stug 4. P3250020.th
chippning av stug 4. P3250019.th
chippning av stug 4. P3250018.th
chippning av stug 4. P3250017.th
chippning av stug 4. P3250016.th
chippning av stug 4. P3250015.th
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Joppo sön apr 25 2010, 17:08

Det blev ju nice det där Legionar chippning av stug 4. Icon_smile Jag har inte testat Marmite själv(det verkar lukta så äckligt Smile ) men du verkar ju ha fått kläm på det.

För att få lite variation på chipsen skulle du kunna fylla i vissa med lite rost(exempelvis Vallejo Chocolate brown eller Flat earth) samt
rita vissa utsatta delar(handtag luckor etc) med en mjuk blyertspenna för att simulera bart stål.

Jag ser fram emot fortsättningen!

/Jesper
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Janne.S sön apr 25 2010, 17:39

Perfekt färgsläpp!Very Happy

Det är alltid något på varje bygge som bråkar lite mer än övriga grejer. Men banden är ju tillstörre delen täckta så det lilla jag ser av banden så ser det riktigt bra ut...sedan som byggare vet man ju alltid var missarna sitter Razz Så håller man tummarna att tävlingsdomarna inte ser dom Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion sön apr 25 2010, 20:32

Joppo skrev:Det blev ju nice det där Legionar chippning av stug 4. Icon_smile Jag har inte testat Marmite själv(det verkar lukta så äckligt Smile ) men du verkar ju ha fått kläm på det.

För att få lite variation på chipsen skulle du kunna fylla i vissa med lite rost(exempelvis Vallejo Chocolate brown eller Flat earth) samt
rita vissa utsatta delar(handtag luckor etc) med en mjuk blyertspenna för att simulera bart stål.

Jag ser fram emot fortsättningen!

/Jesper

Tack så mkt Joppo chippning av stug 4. Icon_redface

Jag blev grymt imponerad av markus / minstuffs Imperial Baneblade och hans marmiting guide.
Så jag beställde Marmite direkt från U.K.

Tack för dina fina tips, rost brukar jag imitera med oljefärger av kostnärstyp, ska se hur de blir Smile
Men ska ta och testa vallejon också! Ska beställa dem färgerna redan ikväll!
Ska testa de också med pennan som du nämnde!

Är otroligt tacksam Joppo!

Har sett dina verk Joppo och jag smälter! chippning av stug 4. Icon_redface

Din gypsy panther . WoW! chippning av stug 4. Icon_cheers


Janne.S skrev:Perfekt färgsläpp!Very Happy

Det är alltid något på varje bygge som bråkar lite mer än övriga grejer. Men banden är ju tillstörre delen täckta så det lilla jag ser av banden så ser det riktigt bra ut...sedan som byggare vet man ju alltid var missarna sitter Razz Så håller man tummarna att tävlingsdomarna inte ser dom Razz

Hehe tack Janne.

Men man blir aldrig nöjd, nu vet man iaf hur Marmite beter sig så nästa bygge (tror de blir en afrikansk panzer 4) kommer se bättre ut hehe, När jag byggde stugen slarvade jag med en hel del saker, spackling, gjutskägg m.m , ville bara göra den klar för att se hur resultatet skulle bli med Marmiten.

Ahh det med larvbanden stör de mig så otroligt mycket.

Tack för din feedback anyway chippning av stug 4. Icon_cheers
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion sön apr 25 2010, 20:38

Jag passar på och frågar här så jag slipper starta en ny tråd.

Ibland när jag airbrushar får jag lite problem med färgen.
Av någon konstig anledning kan färgen bli väldigt sträv, kornig? om ni förstår vad jag kan mena, har ingen direkt bild att visa för stunden tyvärr.

Hur kan jag undvika att det blir så där ?
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av MagnusE sön apr 25 2010, 20:42

Det där blev ju kanon med Marmiten! Och funkar det inte nästa gång kan du alltid äta upp det.

chippning av stug 4. Marmite

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion sön apr 25 2010, 20:48

hehehehehehehehehehehehe
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Janne.S sön apr 25 2010, 21:12

Ach so....kan det vara typ appelsinskalseffekten du råkat ut för?

Det går att putsa ytan med polerduk och fint våtslippapper så får du väck det.
Sedan vad det beror på...
tja det kan vara olika saker men ett skäl kan vara blandningen av thinner och färg, alltså att det inte mixat ordentligt. Thinnern dunstar bort och lämnar torra färgflagor som blandas med med våt färg och bildar en ojämn yta.

Det kan åxå bero på för lågt lufttryck när du blåser eller att det sitter fel munstycke på sprutan.....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Joppo sön apr 25 2010, 23:05

Tack för berömmet Legionar chippning av stug 4. Icon_biggrin

Ibland när jag airbrushar får jag lite problem med färgen.
Av någon
konstig anledning kan färgen bli väldigt sträv, kornig? om ni förstår
vad jag kan mena, har ingen direkt bild att visa för stunden tyvärr.

Det kan som Janne skriver bero på en massa olika saker... Är det Tamiyafärg du använder? Jag har också haft samma problem...Den blir lite som ett sandpapper va?... Jag kom fram till två olika lösningar:

1. Tillsätt lite Tamiya X-22 klarlack. Då upplever jag att färgen blir mindre benägen att bli grynig. Nackdelen är att färgen då blir blankare.

2. Byt ut Tamiya Isopropanolthinner mot deras Laquer thinner istället. Den ger färgen längre torktid och motverkar på så sätt det problem du beskriver. Dock luktar denna thinner så starkt att jag använder gasmask när jag sprayar den, vilket är lite jobbigt. Jag tror inte den går att få tag på i en svensk affär... Jag beställde min flaska från http://www.luckymodel.com/


Ahh det med larvbanden stör de mig så otroligt mycket.

Jag har några band till en stug III som du kan få om du vill. Jag vet inte om de har samma längd som banden till en 4, men det borde ju gå att "fulgömma" bakom sidoplåtarna. Du slipper iaf häftklämrerna Smile. De är dina gratis om du vil ha dom... Jag har ingen använding av dem eftersom jag tänkt byta ut dom mot frulleband.

/Jeppe
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion mån apr 26 2010, 22:08

Janne.S skrev:Ach so....kan det vara typ appelsinskalseffekten du råkat ut för?

Det går att putsa ytan med polerduk och fint våtslippapper så får du väck det.
Sedan vad det beror på...
tja det kan vara olika saker men ett skäl kan vara blandningen av thinner och färg, alltså att det inte mixat ordentligt. Thinnern dunstar bort och lämnar torra färgflagor som blandas med med våt färg och bildar en ojämn yta.

Det kan åxå bero på för lågt lufttryck när du blåser eller att det sitter fel munstycke på sprutan.....

Hej Janne!! chippning av stug 4. Icon_biggrin

Aaah där ser man... Det är ganska förädiskt eftersom, ytan kan var hur fin som helst och plötsligt händer detta :/
kan de kanske bero på att jag kör med billig spruta? jobbar nämligen med jula spruta. (ska snart investera i en finare)

Men tack för tipset Janne, ska ta och lägga de på minnet med polerduken. chippning av stug 4. Icon_smile

Joppo skrev:Tack för berömmet Legionar chippning av stug 4. Icon_biggrin .....

Det kan som Janne skriver bero på en massa olika saker... Är det Tamiyafärg du använder? Jag har också haft samma problem...Den blir lite som ett sandpapper va?... Jag kom fram till två olika lösningar:

1. Tillsätt lite Tamiya X-22 klarlack. Då upplever jag att färgen blir mindre benägen att bli grynig. Nackdelen är att färgen då blir blankare.

2. Byt ut Tamiya Isopropanolthinner mot deras Laquer thinner istället. Den ger färgen längre torktid och motverkar på så sätt det problem du beskriver. Dock luktar denna thinner så starkt att jag använder gasmask när jag sprayar den, vilket är lite jobbigt. Jag tror inte den går att få tag på i en svensk affär... Jag beställde min flaska från http://www.luckymodel.com/

Jag har några band till en stug III som du kan få om du vill. Jag vet inte om de har samma längd som banden till en 4, men det borde ju gå att "fulgömma" bakom sidoplåtarna. Du slipper iaf häftklämrerna Smile. De är dina gratis om du vil ha dom... Jag har ingen använding av dem eftersom jag tänkt byta ut dom mot frulleband.

/Jeppe

Joppo heeej hehe Very Happy chippning av stug 4. Icon_cheers

otroligt generöst av dig att ge bort banden, men jag lyckades fixa de ändå, skadan syns inte då det göms bakom sidosköldarna. men tack ändå Joppo!, otroligt snällt av dig!

Exakt! Jepp, det blir som sandpapper, man kan se det på bilderna om du tittar. Det som är så störigt är när man gör en wash så rinner washen helt fel om du förstår vad jag menar.
hmmz.. jepp det stämmer, jag jobbar bara med tamiya och tunnar ut de med isopropanol.
ska följa dina tips joppo och se hur de blir, jag har länge letat efter de där x-22 men det är slutsålt överallt :/ , vet du nån e-affär som kan ha de? gärna svensk.

Hmm, ja just de, det här lacquer thinnern, ska jag ta en titt på.

hur som helst så funderar jag med att börja använda vallejo färger, där är så många fler options känns det som när de gäller färgval. Mitt problem med vallejo är att min spruta brukar sätta sig ofta när jag sprutar, menar att det blir lätt stopp och det är inte kul när man har kommit halvägs med målandet, detta händer aldrig med tamiya färger, därför har jag hållt mig till tamiya. Men ska ta och ge det ett försök till med vallejo.

jag undrar dock
Brukar de bli också så när det gäller vallejos färger? menar den här apelsinskal effekten?

hur som helst, tack så mkt Joppo för dina värdefulla råd! det uppskattas väldigt mkt!


Senast ändrad av Legionar den mån apr 26 2010, 22:14, ändrad totalt 1 gång
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet