IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

chippning av stug 4.

+6
MagnusE
Gigabyte
Janne.S
Joppo
MiniStuff
legion
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion mån apr 26 2010, 22:08

nu är den klar .

Jag var lite för snål med washen, ser de nu.
men det är inte så lätt när man är nybörjare Smile


chippning av stug 4. - Sida 2 P3260029.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260028.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260027.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260026.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260025b.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260024.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260023.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260044.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260043.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260042.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260041.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260040.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260039.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260036.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260035d.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260034l.th
chippning av stug 4. - Sida 2 P3260033.th
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Janne.S mån apr 26 2010, 22:23

Det var väl inte så illa pinkat det där! cheers

Den blev ju till och med utordentligt snygg! Behöver inte alltid vara fel att snåla på washer...ibland så är "less is more" som gäller.

Enda som jag reagerade på faktiskt så var det injektionsmärket i luckan..... lite synd med tanke på hur bra resten blev. Men den kan du spackla igen och slipa i en handvändning Very Happy


Färg som kloggar igen sprutor beror på att de torkar för fort. De lägger sig som en avlagring på nålen varje gång du släpper trycket och till sist får ingen färg plats att komma ut genom munstycket. Detta råder man bot på genom att tillsätta en så kallad "retarder" i färg mixen, denna gör att färgen tar längre tid på sig att torka men å andra sidan så kloggar inte sprutan igen.

Härliga bilder legionar!

Vad blir det här näst?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion mån apr 26 2010, 22:54

Hej Janne! Very Happy

Jag är ganska osäker när det gäller washa, för att jag har inte riktigt fått kläm på de hur de fungerar, så jag försöker försiktigt klura ut de chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_redface .

hehehe, jo jag vet, luckan, en stor miss där Smile chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_redface
Har gjort många missar, vissa medvetna andra inte.
Jag hade så bråttom med att se hur resultatet skulle bli med marmiten så jag slarvade en hel med spackling och slipning. chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_redface

Nästa bygge ska jag anstränga mig lite mer Smile

Tack för din feedback Janne! chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_cheers

Nästa bygge Smile ? hehe, vet inte om jag ska köra ryskt? typ KV-1 eller om jag ska bygga tyskt igen, var sugen på en afrikansk (afrika korps) panzer 4 med massa marmiting heehe Very Happy

Janne.S skrev:
Färg som kloggar igen sprutor beror på att de torkar för fort. De lägger sig som en avlagring på nålen varje gång du släpper trycket och till sist får ingen färg plats att komma ut genom munstycket. Detta råder man bot på genom att tillsätta en så kallad "retarder" i färg mixen, denna gör att färgen tar längre tid på sig att torka men å andra sidan så kloggar inte sprutan igen.

Japp exakt så var de med vallejo färgerna, det satte sig som som en torr hinna / skin på nålen och täppte till. den här retardern, är de vallejos egna eller funkar de med vilken som helst? har aldrig använt mig av retarder nämligen.

Finns det nåt annat alternativ än den här retardern?



Ha de gott! Very Happy
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av MiniStuff mån apr 26 2010, 22:56

Härligt! Blev ju helfin! Vad tyckte du om Marmiten? Tycker den är extremt lättjobbad och man kan exprimentera lätt med den, göra långa streck etc. Sen att den smakar och luktar lite kan man leva med... Förstår inte hur någon kan vilja stoppa det på smörgås. Razz

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av MiniStuff mån apr 26 2010, 22:58

Legionar skrev:Hej Janne! Very Happy

Jag är ganska osäker när det gäller washa, för att jag har inte riktigt fått kläm på de hur de fungerar, så jag försöker försiktigt klura ut de chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_redface .

hehehe, jo jag vet, luckan, en stor miss där Smile chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_redface
Har gjort många missar, vissa medvetna andra inte.
Jag hade så bråttom med att se hur resultatet skulle bli med marmiten så jag slarvade en hel med spackling och slipning. chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_redface

Nästa bygge ska jag anstränga mig lite mer Smile

Tack för din feedback Janne! chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_cheers

Nästa bygge Smile ? hehe, vet inte om jag ska köra ryskt? typ KV-1 eller om jag ska bygga tyskt igen, var sugen på en afrikansk (afrika korps) panzer 4 med massa marmiting heehe Very Happy

Janne.S skrev:
Färg som kloggar igen sprutor beror på att de torkar för fort. De lägger sig som en avlagring på nålen varje gång du släpper trycket och till sist får ingen färg plats att komma ut genom munstycket. Detta råder man bot på genom att tillsätta en så kallad "retarder" i färg mixen, denna gör att färgen tar längre tid på sig att torka men å andra sidan så kloggar inte sprutan igen.

Japp exakt så var de med vallejo färgerna, det satte sig som som en torr hinna / skin på nålen och täppte till. den här retardern, är de vallejos egna eller funkar de med vilken som helst? har aldrig använt mig av retarder nämligen.

Finns det nåt annat alternativ än den här retardern?



Ha de gott! Very Happy

Vallejo har en egen ja men annars funkar nog vilken akrylbaserad retarder som helst. Flera konstnärsmaterialstillverkare (oj vilket långt ord det blev) gör sådana, oftast i större flaskor än Vallejos, men å andra sidan så är det inte så mycket man behöver.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Janne.S mån apr 26 2010, 22:58

det ska funka med vilken som helst som är gjord för just acryl...jag har införskaffat men ännu inte proivat så jag kan åtrkomma om hur det går Razz

Varför inte en Syrisk Pz4? De och Finnarna var de som fortsatte med tyskt VKII pansarlångt efter kriget..... det ryktas till och med om att fransmännen använde Panthrar i Indokina....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Joppo tis apr 27 2010, 00:37

Stugen blev ju kanonfin Smile Jag gillar rostrinningarna... Är det oljefärg eller?

jag har länge letat efter de där x-22 men det är slutsålt överallt :/ , vet du nån e-affär som kan ha de? gärna svensk.

Mmm... Den kan vara lite lurig att få tag på... Tydligen har det varit nåt strul med importören. Rebellhobby har Gunzes klarlack inne iaf, den funkar finfint den också. Annars kanske den finns på ModelCraft i Malmö? Har du kollat där?

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av JOooCKE tis apr 27 2010, 07:37

Den där blev en riktig goding, tio tummar upp! cheers

Ser fram emot nästa bygge Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av johan r tis apr 27 2010, 14:44

Härligt bygge!

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Warsawpact tis apr 27 2010, 14:57

Sehr gut!
Förbannat bra det blev med chippningen, förbannat bra !!!

Använde du olja för att få framd e där "rinnande" märkena som kan ses på schürzen?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion tis apr 27 2010, 22:46

MiniStuff skrev:Härligt! Blev ju helfin! Vad tyckte du om Marmiten? Tycker den är extremt lättjobbad och man kan exprimentera lätt med den, göra långa streck etc. Sen att den smakar och luktar lite kan man leva med... Förstår inte hur någon kan vilja stoppa det på smörgås. Razz

/M

hehe, Tack ska du ha Smile

Jag har testat hårspray och marmite på samma modell och med samma färger, första gången misslyckades jag helt med h-sprayen då jag snålade med h-sprayen, sen efter tips från Joppo lyckade jag bättre andra gången men var inte helt nöjd, så det fick bli mr.muscle igen och sen tredje gången blev de marmite. Jag kan tycka att marmiten är överlägsen, men det är bara min upfattning, jag tror att hårspraymetoden kicks ass när de väl fungerar och man vet hur man gör, men det är inte lika lätt som marmite, inte en chans. Men detta är enbart min generella upfattning, andra kanske inte upfattar det lika.

Problemmet jag hade med h-sprayen var att när jag skulle chippa med blötad pensel så kunde bli lite grötigt eller hur jag nu ska förklara, och lite för stora flingor kunde lossna, mao kunde jag inte förutse hur chippen skulle se ut, med marmite vet man någorlunda och man kan kontrollera det själv.


hehe, mjo, så hemskt va de väl inte, kunde inte låta bli o smaka hehehe chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_lol

MiniStuff skrev:
Vallejo har en egen ja men annars funkar nog vilken akrylbaserad retarder som helst. Flera konstnärsmaterialstillverkare (oj vilket långt ord det blev) gör sådana, oftast i större flaskor än Vallejos, men å andra sidan så är det inte så mycket man behöver.

/Markus

ska ta och titta på de där med retardern, mitt nästa bygge tror jag kommer måla med vallejo. får se, only time will tell Smile

ha de gott Markus och tack för dina värdefulla tips! Very Happy

Mvh
Kostadin Lozanovski "Kotte"
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion tis apr 27 2010, 22:51

Janne.S skrev:det ska funka med vilken som helst som är gjord för just acryl...jag har införskaffat men ännu inte proivat så jag kan åtrkomma om hur det går Razz

Varför inte en Syrisk Pz4? De och Finnarna var de som fortsatte med tyskt VKII pansarlångt efter kriget..... det ryktas till och med om att fransmännen använde Panthrar i Indokina....

Ja återkom gärna med hur de går! Jag är seriöst nyfiken.


hehe Syrisk Pz4? det var udda Smile var hittar man en sån hehehe.

Mvh
Kotte


Senast ändrad av Legionar den tis apr 27 2010, 23:18, ändrad totalt 1 gång
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion tis apr 27 2010, 22:59

Joppo skrev:Stugen blev ju kanonfin Smile Jag gillar rostrinningarna... Är det oljefärg eller?

jag har länge letat efter de där x-22 men det är slutsålt överallt :/ , vet du nån e-affär som kan ha de? gärna svensk.

Mmm... Den kan vara lite lurig att få tag på... Tydligen har det varit nåt strul med importören. Rebellhobby har Gunzes klarlack inne iaf, den funkar finfint den också. Annars kanske den finns på ModelCraft i Malmö? Har du kollat där?

/J

Tack Joppo!

Yes, både "washen" och rostrinningarna är oljefärg, tror de va bränd umbra jag använde mig av.

Ahh, ModelCraft där är man inte stammis hehehe Wink , min favorit affär Smile , jag har aldrig sett x-22 på hyllan där heller tyvärr.. Sad .

Jag använder mig av valejjos satin varnish när jag avslutar och gillar det starkt, trots alla avbrott i sprutan då och då Sad .


Mvh
Kotte
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion tis apr 27 2010, 23:01

JOooCKE skrev:Den där blev en riktig goding, tio tummar upp! cheers

Ser fram emot nästa bygge Very Happy

/ Jocke

Taaack hehe! Very Happy chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_bounce


ska se om jag startar en byggtråd.

Mvh
Kotte
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion tis apr 27 2010, 23:03

Warsawpact skrev:Sehr gut!
Förbannat bra det blev med chippningen, förbannat bra !!!

Använde du olja för att få framd e där "rinnande" märkena som kan ses på schürzen?

Hehe danke schön! Very Happy

Jepp! olja bränd umbra! Smile

Mvh
Kotten
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Joppo ons apr 28 2010, 10:39

Ahh, ModelCraft där är man inte stammis hehehe Wink , min favorit affär Smile

ModelCraft är sjyst... Jag brukade också hänga där när jag bodde i Malmö chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_smile . Bra sortiment och trevlig personal tycker jag.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Gigabyte ons apr 28 2010, 12:46

Ett toppen bygge ,,och din chipping blev mycket bra ,, gillar din ljuddämpare ochså härligt knotterrostig ,,,plus mycket mer
Ser redan fram mot ditt nästa bygge från dig chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_cheers chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_cheers chippning av stug 4. - Sida 2 Icon_cheers
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av legion tor apr 29 2010, 19:38

Tack så mkt Gigabyte! Då jag fortfarande ser mig som nybörjare, måste jag erkänna att jag blev toknöjd med bygget även om jag kunnat göra vissa saker bättre Smile

Tack Smile

Mvh
Kotte
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

chippning av stug 4. - Sida 2 Empty Sv: chippning av stug 4.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet