N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
+7
Caverö
merlin1953packard
Azgaron
JOooCKE
Matt_Public
Janne.S
Stefan E
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Hejsan!
Jag har velat bygga en Super Sabre i fler år nu, ända sedan jag hittade det här dekalarket;
Om man gillar färg på flygplanet (vilket jag alltså gör!) så är den här versionen helt oemotståndlig!
Ren metall och dessa färgglada band, den här maskinen bara MÅSTE jag bygga!
Problemet var att det inte fanns någon modell av en F-100C när jag köpte dekalerna!
Att Cutting Edge hade dom berodde på att dom även gett ut ett konverteringsset till ESCIS gamla F-100E!
Jag köpte dekalerna direkt och började leta efter en ESCI F-100E, och jag fick tag i en modell till ett rätt skapligt pris på E-Bay!
När jag fick hem modellen insåg jag att det var ett gammalt ök som sett sina bästa dagar, och de här underbara dekalerna skulle INTE offras på något så dåligt!
Dekalerna åkte in i en dekalpärm och modellen begravdes i högen, och tiden gick.
Till min stora förvåning och glädje släppte Trumpeter en F-100E i 1/32-skalan för några år sedan.
Cutting Edge var snabba med att ge ut flera fina dekalark, och jag fick tag i ett riktigt färggrannt!
Det var till en annan maskin, men även den var mycket färggrann så den dög!
Det gick några år till och i vintras dök den bara upp under radarn, Trumpeters nya F-100C i 1/48!
ÄNTLIGEN fick jag en ordentlig modell av ”rätt” version som jag kunde använda dekalerna på!
Så här ser lådan ut;
Som vanligt lyckas Trumpeter ”missa” alla roliga målningar och hittar en rätt trist maskin!
Nåja, jag brukar ju inte använda Trumpeters dekaler i vilket fall, jag hade ju redan den detaljen fixad!
Men jag kommer nog att köpa en låda till så jag kan bygga en sådan här, visst är den läcker!
Lådan innehåller ett antal gjutramar i Trumpeters vanliga ljusgråa plast, delarna är fint gjutna med återhållsamhet i nitar och panellinjer, det finns inte tillstymmelse till något gjutskägg och skarven efter formhalvorna är i det närmaste osynlig!
Faktiskt det bästa jag sett från Trumpeter så här långt, mycket snyggt!
En titt på gjutramarna;
Dom klara delarna gav en positiv överraskning, dom är inte bara extremt klara och fina, dom är redan POLERADE!
Alltså, det finns INGEN skarv på huven att polera bort, det har Trumpeter redan gjort!
Alla gjutramar kommer förpackade i sina egna plastpåsar, även de klara delarna och dekalerna.
Det finns många alternativa delar som visar att det troligen kommer fler varianter, en E/F-version är redan aviserad, och lägg märke till att man får TVÅ stolar så en två-sitsare är inte långt borta!
Det här gillar jag, alla inloppstappar sitter på lim-ytorna, INTE bland detaljerna!
En noggrann granskning av modellen visar att man verkligen har TÄNKT vid placeringen av detaljerna på gjutramarna!
Alla delar är vända så att utstötsmärkena hamnar antingen där dom inte syns eller byggs in!
Det här gillar jag, det visar att formmakaren har tänkt till lite extra!
Ett annat exempel, på luftintaget sitter det här märket på utsidan av underdelen;
…och det här sitter på insidan (alltså "i taket"!);
Det betyder att man knappast kommer att se något märke (om man nu inte VÄNDER på modellen förstås!
Snygga hjul;
Stolen är ganska bra, men jag byter den mot en i resin som jag hade liggande i lådan;
Ett ”problem” är att man får vapen till den senare –E/F, vapen som en –C INTE kunde använda (Napalmkapslar och Sidwinders), däremot får man inte det vanligaste alternativet, nämligen vanliga järnbomber!
Över-ljudstankarna och pylonernaser däremot helt OK ut!
Några raketkapslar och Bull-pup missiler från det här Hasegawa-setet kommer att åka på;
Det här blev ju mer av en lådtitt än bygge, men i nästa avsnitt börjar vi bygget!
Limma Lunt!
Stefan
Limma Lugnt!
Stefan
Jag har velat bygga en Super Sabre i fler år nu, ända sedan jag hittade det här dekalarket;
Om man gillar färg på flygplanet (vilket jag alltså gör!) så är den här versionen helt oemotståndlig!
Ren metall och dessa färgglada band, den här maskinen bara MÅSTE jag bygga!
Problemet var att det inte fanns någon modell av en F-100C när jag köpte dekalerna!
Att Cutting Edge hade dom berodde på att dom även gett ut ett konverteringsset till ESCIS gamla F-100E!
Jag köpte dekalerna direkt och började leta efter en ESCI F-100E, och jag fick tag i en modell till ett rätt skapligt pris på E-Bay!
När jag fick hem modellen insåg jag att det var ett gammalt ök som sett sina bästa dagar, och de här underbara dekalerna skulle INTE offras på något så dåligt!
Dekalerna åkte in i en dekalpärm och modellen begravdes i högen, och tiden gick.
Till min stora förvåning och glädje släppte Trumpeter en F-100E i 1/32-skalan för några år sedan.
Cutting Edge var snabba med att ge ut flera fina dekalark, och jag fick tag i ett riktigt färggrannt!
Det var till en annan maskin, men även den var mycket färggrann så den dög!
Det gick några år till och i vintras dök den bara upp under radarn, Trumpeters nya F-100C i 1/48!
ÄNTLIGEN fick jag en ordentlig modell av ”rätt” version som jag kunde använda dekalerna på!
Så här ser lådan ut;
Som vanligt lyckas Trumpeter ”missa” alla roliga målningar och hittar en rätt trist maskin!
Nåja, jag brukar ju inte använda Trumpeters dekaler i vilket fall, jag hade ju redan den detaljen fixad!
Men jag kommer nog att köpa en låda till så jag kan bygga en sådan här, visst är den läcker!
Lådan innehåller ett antal gjutramar i Trumpeters vanliga ljusgråa plast, delarna är fint gjutna med återhållsamhet i nitar och panellinjer, det finns inte tillstymmelse till något gjutskägg och skarven efter formhalvorna är i det närmaste osynlig!
Faktiskt det bästa jag sett från Trumpeter så här långt, mycket snyggt!
En titt på gjutramarna;
Dom klara delarna gav en positiv överraskning, dom är inte bara extremt klara och fina, dom är redan POLERADE!
Alltså, det finns INGEN skarv på huven att polera bort, det har Trumpeter redan gjort!
Alla gjutramar kommer förpackade i sina egna plastpåsar, även de klara delarna och dekalerna.
Det finns många alternativa delar som visar att det troligen kommer fler varianter, en E/F-version är redan aviserad, och lägg märke till att man får TVÅ stolar så en två-sitsare är inte långt borta!
Det här gillar jag, alla inloppstappar sitter på lim-ytorna, INTE bland detaljerna!
En noggrann granskning av modellen visar att man verkligen har TÄNKT vid placeringen av detaljerna på gjutramarna!
Alla delar är vända så att utstötsmärkena hamnar antingen där dom inte syns eller byggs in!
Det här gillar jag, det visar att formmakaren har tänkt till lite extra!
Ett annat exempel, på luftintaget sitter det här märket på utsidan av underdelen;
…och det här sitter på insidan (alltså "i taket"!);
Det betyder att man knappast kommer att se något märke (om man nu inte VÄNDER på modellen förstås!
Snygga hjul;
Stolen är ganska bra, men jag byter den mot en i resin som jag hade liggande i lådan;
Ett ”problem” är att man får vapen till den senare –E/F, vapen som en –C INTE kunde använda (Napalmkapslar och Sidwinders), däremot får man inte det vanligaste alternativet, nämligen vanliga järnbomber!
Över-ljudstankarna och pylonernaser däremot helt OK ut!
Några raketkapslar och Bull-pup missiler från det här Hasegawa-setet kommer att åka på;
Det här blev ju mer av en lådtitt än bygge, men i nästa avsnitt börjar vi bygget!
Limma Lunt!
Stefan
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Fräckt värre! Blir skoj när du väl sätter tänderna i den ordentligt!
Tjusig liten resin stol förresten...black box eller?
Tjusig liten resin stol förresten...black box eller?
Janne.S- Moderator
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Mucho macho! Century-serien är ju bara så... ...så... ...je ne sais quoi...
Heja dig! Med tiopotens.
Heja dig! Med tiopotens.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Intressant!
F-100'an är ett rätt så vacker flyg så det ska bli mycket kul att se när du sätter tänderna i den
/ Jocke
F-100'an är ett rätt så vacker flyg så det ska bli mycket kul att se när du sätter tänderna i den
/ Jocke
JOooCKE
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Ser ut som en mycket trevlig modell, och i kombination med de dekalerna blir det nog ett väldigt najs bygge! Ser fram emot det!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Wow! Det ser ju verkligen ut att bli "allt extra" på det här bygget i NMF! ...och jag som bara har Italeris pluttiga F100 F i 72-skala...
Med det färggranna dekalarket och NMF mäste det bara bli succé, antar jag! Vi följer bygget...
Med det färggranna dekalarket och NMF mäste det bara bli succé, antar jag! Vi följer bygget...
merlin1953packard
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Snygge kärran och mycket färg, sjutton vad spännande.
En F-100 i djungelcamo är inte helt vanligt heller, och nice.
En F-100 i djungelcamo är inte helt vanligt heller, och nice.
Caverö
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Hejsan!
Nu är det dags att börja bygga ”the Hun”!
Jag började som vanligt med att måla interiören i den ”vanliga” Dark Gull Grey, och målade instrumentpanelerna matt svarta.
När allt var torrt gav jag instrument o paneler en torrborstning med silver.
Ursäkta den något suddiga bilden!
Stolen är bara grundmålad för tillfället!
Instrumentpanelen fick samma behandling som övriga delar, men här använde jag blank svart för instrumenten!
Man får visserligen en instrumentpanel som dekal, men det ser mer ut som ett tivoli än en cockpit!
Nä, här var det dags för dekaler från Mike Grant!
Man får ju skära ut varje dekal för sig, så det innebär lite mera jobb, men hela panelen tog inte mer än ca 20 minuter.
Men resultatet talar för sig själv, tycker jag;
Några skyltar i cockpiten fick avsluta;
EBK´n målade jag med Alclad steel, ringarna med H70 Brick Red och slutligen en svart wash för att få lite djup och kontrast i detaljen.
Jag målade även insidan av röret och utblåset Alclad steel.
Sedan kunde jag limma hela montaget på plats!
Cockpiten limmas till översidan på intagsröret och sedan limmas röret på plats, röret, cockpit och främre hjulhus ger en positiv infästning!
Ser komplicerat ut men är förvånansvärt enkelt och allt passar helt perfekt!
Man får ingen "intagsfläkt" utan röret slutar "stumt".
För att undvika att man ser rakt igenom så limmade jag dit en bit plasticard som målats matt svart.
Med innanmätet på plats kunde jag limma ihop kroppen.
En stor (fiske-)vikt av bly (ca30gram) för att hålla ner nosen behövs också, F-100:an är annars en ”säker” stjärtsittare!
Ett stort ögonblick i en modells tillblivelse!
Trots att det var mycket pryttlar asom skulle passa in så klaffade det helt perfekt!
Inte utan att man blir lite impad av Kineserna, trots allt!
Lite spackel på undersidan av nosen och precis bakom cockpit, inga mängder och lätt att sanda bort!
Bakänden fick en omgång också!
Instrumentpanelen sätts i uppifrån, tillsammans med instrumentkåpan.
Fick korta instrumentpanelen ca2-3mm i nederkant, den var en smula för hög.
Njema problema!
Kuporna för landningsstrålkastarna är separata delar, jag rekommenderar starka att dom limmas dit INNAN man sätter ihop kroppen!
OBS! RIKTNINGEN!!! OBS!!! Sätt slitsarna UTÅT!
Tänkte inte på det….
Vingarna monterades snabbt ihop och limmades till kroppen.
Utmärkt, neee…, PERFEKT passform hela vägen!
Nu börjar hon likna ett flygplan!
Limma Lugnt!
Stefan
Nu är det dags att börja bygga ”the Hun”!
Jag började som vanligt med att måla interiören i den ”vanliga” Dark Gull Grey, och målade instrumentpanelerna matt svarta.
När allt var torrt gav jag instrument o paneler en torrborstning med silver.
Ursäkta den något suddiga bilden!
Stolen är bara grundmålad för tillfället!
Instrumentpanelen fick samma behandling som övriga delar, men här använde jag blank svart för instrumenten!
Man får visserligen en instrumentpanel som dekal, men det ser mer ut som ett tivoli än en cockpit!
Nä, här var det dags för dekaler från Mike Grant!
Man får ju skära ut varje dekal för sig, så det innebär lite mera jobb, men hela panelen tog inte mer än ca 20 minuter.
Men resultatet talar för sig själv, tycker jag;
Några skyltar i cockpiten fick avsluta;
EBK´n målade jag med Alclad steel, ringarna med H70 Brick Red och slutligen en svart wash för att få lite djup och kontrast i detaljen.
Jag målade även insidan av röret och utblåset Alclad steel.
Sedan kunde jag limma hela montaget på plats!
Cockpiten limmas till översidan på intagsröret och sedan limmas röret på plats, röret, cockpit och främre hjulhus ger en positiv infästning!
Ser komplicerat ut men är förvånansvärt enkelt och allt passar helt perfekt!
Man får ingen "intagsfläkt" utan röret slutar "stumt".
För att undvika att man ser rakt igenom så limmade jag dit en bit plasticard som målats matt svart.
Med innanmätet på plats kunde jag limma ihop kroppen.
En stor (fiske-)vikt av bly (ca30gram) för att hålla ner nosen behövs också, F-100:an är annars en ”säker” stjärtsittare!
Ett stort ögonblick i en modells tillblivelse!
Trots att det var mycket pryttlar asom skulle passa in så klaffade det helt perfekt!
Inte utan att man blir lite impad av Kineserna, trots allt!
Lite spackel på undersidan av nosen och precis bakom cockpit, inga mängder och lätt att sanda bort!
Bakänden fick en omgång också!
Instrumentpanelen sätts i uppifrån, tillsammans med instrumentkåpan.
Fick korta instrumentpanelen ca2-3mm i nederkant, den var en smula för hög.
Njema problema!
Kuporna för landningsstrålkastarna är separata delar, jag rekommenderar starka att dom limmas dit INNAN man sätter ihop kroppen!
OBS! RIKTNINGEN!!! OBS!!! Sätt slitsarna UTÅT!
Tänkte inte på det….
Vingarna monterades snabbt ihop och limmades till kroppen.
Utmärkt, neee…, PERFEKT passform hela vägen!
Nu börjar hon likna ett flygplan!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Underbart Stefan!!
Ser verkligen fram emot nästa uppdatering!
/ Jocke
Ser verkligen fram emot nästa uppdatering!
/ Jocke
JOooCKE
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Härligt utförlig byggrapport!
Nu väntar man bara på en fortsättning!
// Johan
Nu väntar man bara på en fortsättning!
// Johan
johan r
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Utförligt, metodiskt och noggrant! Kan bara bli succé där, Stefan! Skall bli kul att se hur du vädrar upp värmegenomslaget på bakre delen innan utblåset. Om detta vill vi ha detaljerad rapport, så vi andra eventuellt framtida Hun-byggare vet hur vi skall gå tillväga!
merlin1953packard
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Hejsan!
Jo, jag grunnar redan på HUR jag skall "få till" det!
Men det finns väl bara ett recept; ALCLAD!
Hela modellen blir en övning i Alclad, funderar på en sprayburk för kropp o vingar.
F-100 var ju inte helt metallren, egentligen!
Den var målad med silverfärg så den blev rätt homogen i färgen, men på bakkroppen brände värmen bort färgen, så här finns det möjligheter att leka med färgerna!
Annars var Överste Laven MYCKET noga med "SITT" flygplan!
Han valde ut kärran redan på bandet hos North American, maskinen hade samma sista tre siffror (076) gemensamt med den P-38 han flög under kriget.
Han var mycket noga med att INGEN annan än just HAN fick flyga maskinen, och han höll den EXTREMT vältvättad och ren!
Efter Vietnam gick kärran hem till USA och flög i Nationalgardet i många år, till den slutligen såldes till Turkiet.
Efter mer än 30år återsåg Laven "SITT" flygplan, och flög det igen, under ett besök i Turkiet!
Den här kärran har en lång och intressant historia bakom sig!
Limma Lungt!
Stefan
Jo, jag grunnar redan på HUR jag skall "få till" det!
Men det finns väl bara ett recept; ALCLAD!
Hela modellen blir en övning i Alclad, funderar på en sprayburk för kropp o vingar.
F-100 var ju inte helt metallren, egentligen!
Den var målad med silverfärg så den blev rätt homogen i färgen, men på bakkroppen brände värmen bort färgen, så här finns det möjligheter att leka med färgerna!
Annars var Överste Laven MYCKET noga med "SITT" flygplan!
Han valde ut kärran redan på bandet hos North American, maskinen hade samma sista tre siffror (076) gemensamt med den P-38 han flög under kriget.
Han var mycket noga med att INGEN annan än just HAN fick flyga maskinen, och han höll den EXTREMT vältvättad och ren!
Efter Vietnam gick kärran hem till USA och flög i Nationalgardet i många år, till den slutligen såldes till Turkiet.
Efter mer än 30år återsåg Laven "SITT" flygplan, och flög det igen, under ett besök i Turkiet!
Den här kärran har en lång och intressant historia bakom sig!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Intressant historia!
Detta ska det forskas mer om
/ Jocke
Detta ska det forskas mer om
/ Jocke
JOooCKE
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Aclad, säger du. Då får du väl lägga till Hot Metal Blue och Hot Metal Red, ja även gult finns i denna nyans. Temperaturgenomslaget skall väl "öka" ju närmre utblåset man kommer, antar jag.
Intressant historia om Laven, samt att han faktiskt fick flyga sitt "eget" plan långt efter att den fasats ut ur den amerikanska organisationen.
Intressant historia om Laven, samt att han faktiskt fick flyga sitt "eget" plan långt efter att den fasats ut ur den amerikanska organisationen.
merlin1953packard
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Kul med släktforskning, om man vet lite om förebilden så får modellen lite mer (själ) och det är mysigt.
Caverö
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Hejsan!
Dags för en ny uppdatering!
Vad har hänt sen sist?
Jo, jag fortsatte helt glatt med bygget och limmade dit HUD.en, och målade densamma mattsvart.
MEN, ni kan se att kanterna är lite höga?
Jag såg det INTE, och det resulterade i det här;
HUD:en är någon tiondels millimeter för hög!
Det är inte mycket, men tillräckligt för att få frontrutan helt ur linje och omöjlig att passa in snyggt.
Frontrutan är dessutom liiite bredare än kanten (Limytorna alltså, huven passar helt perfekt, men den är tjockare än vad kanten är bred. Svårt att förklara bra).
Sagt och gjort, fram med kniven och karva bort det ”överflödiga”!
Men jag rekommenderar den som läser det här att sanda ner biten istället, så den är jäms med kanten!
Mycket, mycket snyggare och framförallt bra mycket enklare!
Efter lite mattsvart färg syntes knappt operationen längre, Puh!
Så var det dags att ”utrusta” vingarna, framkants-slats, skevroder och flaps skulle monteras på.
Slatsen passade perfekt!
Flaps och skevroder passade också helt perfekt, MEN dom är gjorda så att de hamnar i neutralläge om styrtapparna används.
För skevrodrena funkar det, dom SKALL vara i neutralläge på ett parkerat flygplan.
Men vill man ha flapsen nere (”Utfällt” läge) så måste man klippa bort styrtapparna!
På en F-100 som stått parkerad ett tag (några timmar eller mera) ”faller” flaps, luftbroms och (inre) landställsluckor ner när hydraul-trycket läcker ur systemet.
När motorn startas går trycket upp till normalt, och luckorna går igen (precis som på en gammal Mustang!).
Framkantsslatsen fungerar på ett annat sätt, dom är fjäderbelastade och är därför ALLTID ute vid parkering eller vid låg flygfart (som tex vid landning).
Piloten behöver inte tänka på dem, de fungerar helt automatiskt och ”styrs” av flygplanets hastighet (lufttrycket som pressar på slatsen) genom luften.
När farten genom luften sjunker (som vid landning) ”trillar” slatsen ut automatiskt, och ger därigenom ett extra lyfttillskott över vingen (flygplanet kan flyga långsammare genom luften).
Det var dagens flygtekniska och aerodynamiska lektion!
Huven som kommer med den här modellen är ovanligt klar, polerad och repfri.
Förklaringen är enkel, Trumpeter har polerat bort den eländiga gjutsömmen, och därigenom gjort modellbyggaren en jätte tjänst!
Efter lite pyssel med en vass skalpell och gul Tesa-tejp av Tamiya-typ, så är huv och frontruta maskade.
Jag använde en resinstol från ett set med tio(!) stolar som Avionix/BlackBox har gett ut.
I detta set får man tio stycken resinstolar till tio vanliga jetflygplan (bl.a F-100, AV-8B Harrier, F-104 Starfighter med flera) till ett mycket bra pris.
Efter målning och en svart wash kunde jag limma den på plats med CA-lim.
När limmet härdat några timmar limmade jag dit frontrutan med vanligt vitlim.
Vitlimmet blir ju klart när det torkar, men jag ”förstärkte” skarven med lite CA-lim från utsidan.
Jag gjorde samma sak med huven, men BARA med vitlim eftersom jag vill kunna ta bort den om det blir nödvändigt!
Nosstället var enkelt att montera och limma på plats.
Huvudställen var lika enkla att montera och att få dit.
Utmärkt passform (börjar nästan låta lite tjatigt, eller hur?!), som det mesta på den här modellen.
Dass war alles för denna gång!
Limma Lugnt!
Stefan
Dags för en ny uppdatering!
Vad har hänt sen sist?
Jo, jag fortsatte helt glatt med bygget och limmade dit HUD.en, och målade densamma mattsvart.
MEN, ni kan se att kanterna är lite höga?
Jag såg det INTE, och det resulterade i det här;
HUD:en är någon tiondels millimeter för hög!
Det är inte mycket, men tillräckligt för att få frontrutan helt ur linje och omöjlig att passa in snyggt.
Frontrutan är dessutom liiite bredare än kanten (Limytorna alltså, huven passar helt perfekt, men den är tjockare än vad kanten är bred. Svårt att förklara bra).
Sagt och gjort, fram med kniven och karva bort det ”överflödiga”!
Men jag rekommenderar den som läser det här att sanda ner biten istället, så den är jäms med kanten!
Mycket, mycket snyggare och framförallt bra mycket enklare!
Efter lite mattsvart färg syntes knappt operationen längre, Puh!
Så var det dags att ”utrusta” vingarna, framkants-slats, skevroder och flaps skulle monteras på.
Slatsen passade perfekt!
Flaps och skevroder passade också helt perfekt, MEN dom är gjorda så att de hamnar i neutralläge om styrtapparna används.
För skevrodrena funkar det, dom SKALL vara i neutralläge på ett parkerat flygplan.
Men vill man ha flapsen nere (”Utfällt” läge) så måste man klippa bort styrtapparna!
På en F-100 som stått parkerad ett tag (några timmar eller mera) ”faller” flaps, luftbroms och (inre) landställsluckor ner när hydraul-trycket läcker ur systemet.
När motorn startas går trycket upp till normalt, och luckorna går igen (precis som på en gammal Mustang!).
Framkantsslatsen fungerar på ett annat sätt, dom är fjäderbelastade och är därför ALLTID ute vid parkering eller vid låg flygfart (som tex vid landning).
Piloten behöver inte tänka på dem, de fungerar helt automatiskt och ”styrs” av flygplanets hastighet (lufttrycket som pressar på slatsen) genom luften.
När farten genom luften sjunker (som vid landning) ”trillar” slatsen ut automatiskt, och ger därigenom ett extra lyfttillskott över vingen (flygplanet kan flyga långsammare genom luften).
Det var dagens flygtekniska och aerodynamiska lektion!
Huven som kommer med den här modellen är ovanligt klar, polerad och repfri.
Förklaringen är enkel, Trumpeter har polerat bort den eländiga gjutsömmen, och därigenom gjort modellbyggaren en jätte tjänst!
Efter lite pyssel med en vass skalpell och gul Tesa-tejp av Tamiya-typ, så är huv och frontruta maskade.
Jag använde en resinstol från ett set med tio(!) stolar som Avionix/BlackBox har gett ut.
I detta set får man tio stycken resinstolar till tio vanliga jetflygplan (bl.a F-100, AV-8B Harrier, F-104 Starfighter med flera) till ett mycket bra pris.
Efter målning och en svart wash kunde jag limma den på plats med CA-lim.
När limmet härdat några timmar limmade jag dit frontrutan med vanligt vitlim.
Vitlimmet blir ju klart när det torkar, men jag ”förstärkte” skarven med lite CA-lim från utsidan.
Jag gjorde samma sak med huven, men BARA med vitlim eftersom jag vill kunna ta bort den om det blir nödvändigt!
Nosstället var enkelt att montera och limma på plats.
Huvudställen var lika enkla att montera och att få dit.
Utmärkt passform (börjar nästan låta lite tjatigt, eller hur?!), som det mesta på den här modellen.
Dass war alles för denna gång!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Rejäla framsteg minsan!, intressant med IPns överdel...... Konstig passforms miss....
Så du limmar på ställen innan du målar dom? blir det inte knivigt att komma åt dom bra då, eller måla i hjulbrunnarna?
Så du limmar på ställen innan du målar dom? blir det inte knivigt att komma åt dom bra då, eller måla i hjulbrunnarna?
Janne.S- Moderator
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Hejsan!
Ja, det är enda "missen" Trumpeter gjort så här långt!
Panelen är lite för hög/lång, kanske det går att korta den mera?
Får se på nästa modell, av vad jag sett på gjutramarna är både en senare D (utblåset/luftbromsen/vapnen) och en tvåsitsig E (två stolar i lådan) på gång!
Jag kommer helt säkert att bygga ett gäng med F-100, jag gillar byggsatsen och älskar flygplanet!
Jo, det blir lite krångligare att komma åt när man sätter dit stället först, men fördelarna överväger!
Jag får en starkare infästning i vingen på ställen (ingen färg "kommer emellan", och ställen skall ju vara Aluminium-målade, som resten av flygplanet.
Jag kommer att använda Alclad Aluminium, så om jag kommer utanför när jag målar hjulbrunnarna går det att ta bort med lite lacknafta, som ju inte angriper cladden!
...och alla luckor sätter jag inte dit...
Att maska ställen och hjulbrunnar är för jobbigt, helt enkelt.
Jag brukar välja "minsta motståndets väg" som det heter, om jag kan.
Det är alltid en kompromiss, men om jag kan sätter jag helst dit ställen så tidigt jag kan.
Praktiskt att ha dem på när man målar!
Limma Lungt!
Stefan
Ja, det är enda "missen" Trumpeter gjort så här långt!
Panelen är lite för hög/lång, kanske det går att korta den mera?
Får se på nästa modell, av vad jag sett på gjutramarna är både en senare D (utblåset/luftbromsen/vapnen) och en tvåsitsig E (två stolar i lådan) på gång!
Jag kommer helt säkert att bygga ett gäng med F-100, jag gillar byggsatsen och älskar flygplanet!
Jo, det blir lite krångligare att komma åt när man sätter dit stället först, men fördelarna överväger!
Jag får en starkare infästning i vingen på ställen (ingen färg "kommer emellan", och ställen skall ju vara Aluminium-målade, som resten av flygplanet.
Jag kommer att använda Alclad Aluminium, så om jag kommer utanför när jag målar hjulbrunnarna går det att ta bort med lite lacknafta, som ju inte angriper cladden!
...och alla luckor sätter jag inte dit...
Att maska ställen och hjulbrunnar är för jobbigt, helt enkelt.
Jag brukar välja "minsta motståndets väg" som det heter, om jag kan.
Det är alltid en kompromiss, men om jag kan sätter jag helst dit ställen så tidigt jag kan.
Praktiskt att ha dem på när man målar!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Snyggt värre....vitlim? vanligt hobby vit lim eller?
/W
/W
Kent
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Jepp!
Det är helt vanligt (vattenlösligt) Casco trälim, i den oranga flaskan.
Väldigt användbart till mycket, även plastmodeller!
Stefan
Det är helt vanligt (vattenlösligt) Casco trälim, i den oranga flaskan.
Väldigt användbart till mycket, även plastmodeller!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Underbar byggrapport Stefan!
Det verkar som jag måste ha en sån här sats... får ta med en när jag beställer en Ra´am
/ Jocke
Det verkar som jag måste ha en sån här sats... får ta med en när jag beställer en Ra´am
/ Jocke
JOooCKE
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Hejsan!
Jocke, den här SKALL du bygga!
Den är rolig och lättbyggd, jag är helnöjd med byggsatsen och det kommer att bli ett helt gäng byggda av den här!
Jepp, nu bär det iväg till sprut båset!!
Jag började med den ”avbrända”, bakre delen av kroppen.
F-100ans bakkropp blir så het vid motorn så färgen bränns bort!
Liksom på J-35 Draken så brukade man lämna bakre delen av flygplanet omålat.
Undantagen var dom camouflerade kärrorna, de kunde se ganska skabbiga ut efter en tid i tjänst.
Jag började med att grunda med Alclad Aluminium, sedan Alclad ”Pale Burnt Metal”, över det ”Jet Exhaust”, till sist avslutade jag med att blanda i lite klar blå lack i ”Jet Exhaust” för att få den där brända ”looken”.
Hela tiden jobbade jag med ”strimmor”, färgen får ju inte bli för jämn.
Så här blev det I alla fall;
När cladden fått torka minst ett dygn, maskerade jag av de ytor som skulle vara “het” metall.
F-100an var ju inte metallren, utan MÅLAD I en silver-lack (utom på bakkroppen) så att använda Alclad skulle vara bortkastat.
Jag köpte en Tamiya sprayburk med TS-12 Silver istället, den fungerade kanonbra och jag fick just den silver färg jag ville ha!
Dagen efter, när allt torkat, tog jag bort maskeringen;
Jag hade ju allt så väl planerat, det var Laven´s flygplan jag skulle göra!
MEN, jag är svag för gult på flygplan och schemat från Iowas flygande nationalgarde tog helt plötsligt över, så jag gjorde det istället!
Jag började med dekaleringen så snart jag kunde.
Jag måste erkänna att jag aldrig gillat Trumpeters dekaler, men de här är en annan sort!
Perfekt tryckta, otroligt starka, inget färggenomsläpp, och trots att de såg en aning tjocka ut, så smälte dom ner i ytan på modellen.
Helt superbt!
Nu är hon så gott som klar, bara det sista småplocket kvar!
Kärran ser riktigt häftig ut med alla sina olika nyanser av silver och metall.
Limma Lungt!
Stefan
Jocke, den här SKALL du bygga!
Den är rolig och lättbyggd, jag är helnöjd med byggsatsen och det kommer att bli ett helt gäng byggda av den här!
Jepp, nu bär det iväg till sprut båset!!
Jag började med den ”avbrända”, bakre delen av kroppen.
F-100ans bakkropp blir så het vid motorn så färgen bränns bort!
Liksom på J-35 Draken så brukade man lämna bakre delen av flygplanet omålat.
Undantagen var dom camouflerade kärrorna, de kunde se ganska skabbiga ut efter en tid i tjänst.
Jag började med att grunda med Alclad Aluminium, sedan Alclad ”Pale Burnt Metal”, över det ”Jet Exhaust”, till sist avslutade jag med att blanda i lite klar blå lack i ”Jet Exhaust” för att få den där brända ”looken”.
Hela tiden jobbade jag med ”strimmor”, färgen får ju inte bli för jämn.
Så här blev det I alla fall;
När cladden fått torka minst ett dygn, maskerade jag av de ytor som skulle vara “het” metall.
F-100an var ju inte metallren, utan MÅLAD I en silver-lack (utom på bakkroppen) så att använda Alclad skulle vara bortkastat.
Jag köpte en Tamiya sprayburk med TS-12 Silver istället, den fungerade kanonbra och jag fick just den silver färg jag ville ha!
Dagen efter, när allt torkat, tog jag bort maskeringen;
Jag hade ju allt så väl planerat, det var Laven´s flygplan jag skulle göra!
MEN, jag är svag för gult på flygplan och schemat från Iowas flygande nationalgarde tog helt plötsligt över, så jag gjorde det istället!
Jag började med dekaleringen så snart jag kunde.
Jag måste erkänna att jag aldrig gillat Trumpeters dekaler, men de här är en annan sort!
Perfekt tryckta, otroligt starka, inget färggenomsläpp, och trots att de såg en aning tjocka ut, så smälte dom ner i ytan på modellen.
Helt superbt!
Nu är hon så gott som klar, bara det sista småplocket kvar!
Kärran ser riktigt häftig ut med alla sina olika nyanser av silver och metall.
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Oj vilken härlig liten modell!
Riktigt snygg metall målning på den och rumpen ser härligt bränd ut.
Jag har en ganska bra upplevelse av trump/hobby bosse dekaler...de brukar vara hyfsat tunna och sitter som en smäck på modellen med minimalt med microsol. (sedan kan själva trycken vara lite si och så i färgerna........... )
Om du vill få mer av den effekten så kan jag rekommendera att tersta tamyias clear färger, gult, blått och smoke.
Man kan lägga ut lite prickar med dom sedan drar man med ett finger så det blir streaks. blir jätte bra som upphettad metall! Sedan kan man dra med fuktiga tops för att ytterligare förstärka eller ta bort färg.
Ungefär som jag gjorde på min Su-27
Riktigt snygg metall målning på den och rumpen ser härligt bränd ut.
Jag har en ganska bra upplevelse av trump/hobby bosse dekaler...de brukar vara hyfsat tunna och sitter som en smäck på modellen med minimalt med microsol. (sedan kan själva trycken vara lite si och så i färgerna........... )
Om du vill få mer av den effekten så kan jag rekommendera att tersta tamyias clear färger, gult, blått och smoke.
Man kan lägga ut lite prickar med dom sedan drar man med ett finger så det blir streaks. blir jätte bra som upphettad metall! Sedan kan man dra med fuktiga tops för att ytterligare förstärka eller ta bort färg.
Ungefär som jag gjorde på min Su-27
Janne.S- Moderator
Sv: N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
Supersnyggt, Stefan! Har gluttat mycket och länge på kit reviews där man byggt F100, för att försöka luska ut hur de får till den där brända looken på utblåsdelen. Med din byggrapport vet jag besked! Urtjusigt, helt enkelt!
Har dräglat lite över Trumpeters F100 i 72-skala hos Kempe, som verkar vara riktigt bra gjuten...
Har faktiskt tidigare gjort ett försök att få till en bränd look på utblåset, men då var det en Me P1111 (PM Model), som tyvärr demolerades under rasmassorna från en utmattad hylla (när den nästan var färdig).
Så här blev mitt amatörmässiga försök!
By merlinpackard at 2009-01-11
By merlinpackard at 2009-01-11
By merlinpackard at 2008-12-30
By merlinpackard at 2009-01-11
Har dräglat lite över Trumpeters F100 i 72-skala hos Kempe, som verkar vara riktigt bra gjuten...
Har faktiskt tidigare gjort ett försök att få till en bränd look på utblåset, men då var det en Me P1111 (PM Model), som tyvärr demolerades under rasmassorna från en utmattad hylla (när den nästan var färdig).
Så här blev mitt amatörmässiga försök!
By merlinpackard at 2009-01-11
By merlinpackard at 2009-01-11
By merlinpackard at 2008-12-30
By merlinpackard at 2009-01-11
merlin1953packard
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
» N.A. F-100D Super Sabre, Trumpeter 1/32
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter med Aires godis
» F-86F-40 Sabre
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
» N.A. F-100D Super Sabre, Trumpeter 1/32
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter med Aires godis
» F-86F-40 Sabre
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet