IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

+13
Delmar
dm4
Tobbe1983
johan r
merlin1953packard
Kent
Stefan E
Matt_Public
Warsawpact
Azgaron
JOooCKE
MiniStuff
Janne.S
17 posters

Sida 8 av 14 Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 14  Nästa

Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Janne.S tor aug 26 2010, 22:59

Förutom att hålla på å måla så har jag fått lite annat gjort åxå.


Tog di här klaraplast delarna....

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1289



Och doppade dom i Johnson, nu är de skyddade så jag kan limma med CA på dom....det är en drös med grejer som ska in i dom.

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1293



Jag hade funderat lite kring beväpningen och undertiden så satte jag ihop lite MER och TER bomb rack, noteerade åxå till stort förtret att jag måste rista detaljerna på vapenbalkarna då de var upphöjda :/

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1294



Så här hade jag tänkt mig beväpningen:2x AIM-7 Sparrow, centertank, AN/ALQ-87 ECM-kapsel, 12x Mk82 slicks och 6x Mk82 med daisy cutters.
Det kanske ramlar in lite snakeeyes senare så beväpningen är inte definitiv.

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1298


Limma lugnt!


Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Joppo tor aug 26 2010, 23:09

Det var en rejäl hög med bomber Janne Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Icon_cyclops Vad används de främre doningarna med de långa "spröten" till? Bunkerbusters?
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Janne.S fre aug 27 2010, 00:51

Det är s.k "Daisy Cutters" , en tändanordning som gör att bomber detonerar i markhöjd eller strax över markhöjd. Very Happy

http://en.wikipedia.org/wiki/Daisy_cutter_(fuse)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Delmar fre aug 27 2010, 01:40

elaka prylar det där, kommer bli tungt lastat Smile
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Azgaron fre aug 27 2010, 06:17

Ser trevligt ut Janne! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Matt_Public fre aug 27 2010, 09:09

Lattjo last! Razz

Himla tur att man aldrig blivit bombad själv, skulle vara svårt att uppskatta sånt här på samma nivå...

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Warsawpact fre aug 27 2010, 09:13

Janne.S skrev:Det är s.k "Daisy Cutters" , en tändanordning som gör att bomber detonerar i markhöjd eller strax över markhöjd. Very Happy

http://en.wikipedia.org/wiki/Daisy_cutter_(fuse)

Vad det inte dem som amerikanarna använde som trädrensare i vietnamn för att göra landnings-spots åt helikopterinfanteriet?
Smäller så in o bomben dom där, bokstavligen!!!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av MiniStuff fre aug 27 2010, 09:50

Schyssta bomber! Rolling Eyes

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av JOooCKE fre aug 27 2010, 10:20

MiniStuff skrev:Schyssta bomber! Rolling Eyes

+1!!! cheers
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Janne.S fre aug 27 2010, 10:33

Tack för alla glada tillmälen över lasten Very Happy
Visst är det massa elakheter som hänger där men i Irans fall så användes de i alla fall för försvar.


@ Chrille
Är det BLU-82B bomben du tänker på? Japp den fälldes från rumpen på en Härka och röjde en hel del sly Very Happy

Daisy cutter är själva röret som sticker ut där fram och som göra att bomben inte gräver ner sig i backen innan det smäller och bildar en stor krater utan smäller ovan jord så att säga.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Janne.S fre aug 27 2010, 12:38

Vi har färg!


Jag bestämde mig för att måla kammot på frihand den här gången, jag vet inte vad det är men oftast tycker jag frihands kammo ser mer levande ut än ett maskat kammo.
Kanske ett maskat kammo är för perfekt? kan det vara så?

Vidare mot målandet!



Enligt målningsbeskrivningen så skulle sand färgen vara Hum 63 blandat med 10% matt vitt, och det tycker jah verkar stämma Very Happy

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1287

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1288




Sedan på med det bruna, som är en mix av 3/4 hum 186 plus 1/4 humm 119, återigen så ser det ut att stämma bra!

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1290

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1291

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1292




Så det gröna, vanlig Hum 116.
Eftersom det här ska bli en sliten stackars krigsfågel så post shejdade jag lite för att tona ner färgerna, det här ska bli en tungt vädrad fågel! Enda den gjorde på backen var tankade och laddade nya vapen i 8 år! Razz

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1299

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1300

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1301





Sedan våtpolerade jag med 6000 grit micromesh...här håller den på att torka efter behandlingen.
Ytan har blivit sammets len och avgränsningarna mellan färgerna har blivit tydligare och färgerna har blivit ytterligare nertonade!

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1302



När den torkar så ska jag maska för att måla undersidan, vill inte ta några chanser och få färg på det redan målade kammot!


Limma lugnt!


Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av JOooCKE fre aug 27 2010, 12:42

Boomshackalacka!
Så vackert! cheers

Vill verkligen se denna IRL... Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Janne.S fre aug 27 2010, 12:47

Tack Jocke Very Happy

Den kommer finnas i tryggt förvar här hos mig så även om du inte kan komma på Modell GBG i år så kan man ju alltid släpa med den nästa år Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Matt_Public fre aug 27 2010, 13:05

Hepp!

Vilken skönhet. Sweetness i kubik.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Azgaron fre aug 27 2010, 13:38

Mycket snyggt målat Janne!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Janne.S fre aug 27 2010, 14:47

Tack Matt å Håkan Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Delmar fre aug 27 2010, 16:47

wow mycket färggrannare än vad jag väntat mig, I like!
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Stefan E fre aug 27 2010, 16:51

Snyggt Janne!

Shocked Shocked Shocked Shocked



cheers cheers cheers



Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Janne.S fre aug 27 2010, 17:08

Mmm finns en anledning till att jag älskar öken kammo....färgglatt helt enkelt Very Happy

Tack Stefan och delmar !
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Janne.S lör aug 28 2010, 00:09

Målningsphörberedelserna phortsätter...


Det är en bunt med grejer som ska målas med samma gråfärg så det var till att försöka förbereda Very Happy


Jag började med att maska Phantomen...


Rullade häftmassa till långa korvar som jag sedan satte fast.

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1304




Sedan tejpade jag runt häftmassan...

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1306



Kanske lite överdrivet men jag ska banne mig inte få något spill på mitt kammo!

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1307



Så alla små grejer, luckorna till hjulbrunnarna ska åxå målas och center tanken samt alla vapenbalkarna fick ristas :/

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 IMG_1308



NU är all klart så jag kan preshejda lite först och sedan lägga på det grå!

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av JOooCKE lör aug 28 2010, 00:13

Skulle kolla om du hade uppdaterad här med... Såg den nyss på ARC och visst hade du gjort det! Very Happy

Ser fram emot att se lite mer färg imorgon! Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Janne.S lör aug 28 2010, 01:25

hehehe Very Happy
Yep brukar följa tämligen omgående.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av MiniStuff lör aug 28 2010, 08:28

Riktigt rikgtigt snyggt Janne! Kan nästan se vädringen som komma skall framför mig... mmmmarrrraabouuuu!

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Stefan E lör aug 28 2010, 10:59

Hejsan!

Jo, det här blir nog en riktig läckerbit!

Den är redan på mycket god väg! cheers cheers cheers

Det är en sak jag saknar på min spruta, att kunna göra så fina och "behärskade" färgövergångar!

Jag hatar att maska och försöker undvika det så långt det bara går!

Kör mycket hellre på frihand!

Stefan

Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Janne.S lör aug 28 2010, 11:11

Tack Mackan å Stefan! Very Happy

@Stefan

En liten hemlis: Jag hade jätte bekymmer med att måla fina linjer på det här bygget, av någon anledning så hittade jag liksom inte rätt mix av färg och thinner, kan bli så ibland, så jag hade jättebekymmer med splutter!
Grejen är egentligen inte att dra tunna linjer utan att dra jämna linjer alltså så lite splutter och "fjädring" som möjligt.
Men som tur är så finns det två saker man kan göra:

1. efter man målat kammot så putsar man färggränserna med botten färgen för att ta bort splutter och fjädringar.
2. polera ytan med micromesh så slipar du bort mycket av fjädringen, då fjädringen är ett mycket tunnare färglager än mitten av träffbilden!Så får du hårdare färggränser Very Happy

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48 - Sida 8 Empty Sv: Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 8 av 14 Föregående  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 14  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet