PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72
+5
Matt_Public
Janne.S
merlin1953packard
johan r
dm4
9 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72
Deppa inte, dm4! En huv går ju alltid att fixa på det ena eller det andra sättet! Vi är sannolikt flera (inklusive mig själv!) som klantat till det med både huvar och annat; sånt händer bara... Annars ser ju Tp4:an kanonfin ut (man får tänka dit huven). För att vara en PM-modell (som jag själv har en hel del av liggande i stashen) tycker jag din Tp4 är en helt adekvat representation av förebilden. Tycker du skall vara mycket nöjd med den!
merlin1953packard
Hmm..
Fått målat huven för andra gången, blev väl sådär viilket också kan sägas om slutresultatet för denna modell. Antar att ni rutinerade har varit med om det ett otal gånger men detta bygget har kantats av motgångar och mycket 'göra om'.
- Passform inte i topp, mycket skärande och spackel
- Borttappade (saknade) bitar?
- Färdig modell målad med Alclad Alu men blev inte bra
- Slipade igen och målade nu blanksvart över hela modellen
- Målade Alclad Alu igen men blev inte riktigt som jag tänkt
- Slipade visa ställen och målade alu igen
- Hade maskat huven fel, ta bort och göra om
.. och för att avsluta det hela , modell krackelerar i lacken... (kan någon tala om varför så kanske jag slipper göra om misstaget)
Lite bilder på åbäket..
Krack.. (blir fler och fler sprickor, så jag antar att det snart är ett spindelnär över hela modellen..)
Det konstiga är att det är veckor sedan jag målade modellen, sprickorna verkar ha kommit efter det jag lade på dekalerna, ett lager Johnson och flyttade in modellen från garaget till värmen i huset.
Jaja, bättre lycka nästa gång.
Mvh
Fått målat huven för andra gången, blev väl sådär viilket också kan sägas om slutresultatet för denna modell. Antar att ni rutinerade har varit med om det ett otal gånger men detta bygget har kantats av motgångar och mycket 'göra om'.
- Passform inte i topp, mycket skärande och spackel
- Borttappade (saknade) bitar?
- Färdig modell målad med Alclad Alu men blev inte bra
- Slipade igen och målade nu blanksvart över hela modellen
- Målade Alclad Alu igen men blev inte riktigt som jag tänkt
- Slipade visa ställen och målade alu igen
- Hade maskat huven fel, ta bort och göra om
.. och för att avsluta det hela , modell krackelerar i lacken... (kan någon tala om varför så kanske jag slipper göra om misstaget)
Lite bilder på åbäket..
Krack.. (blir fler och fler sprickor, så jag antar att det snart är ett spindelnär över hela modellen..)
Det konstiga är att det är veckor sedan jag målade modellen, sprickorna verkar ha kommit efter det jag lade på dekalerna, ett lager Johnson och flyttade in modellen från garaget till värmen i huset.
Jaja, bättre lycka nästa gång.
Mvh
dm4
Synd med sprickor i plasten efter allt noggrannt byggande!
Jag byggde en gång en såkallad Gundam figur här på forumet och efter att jag hade sprayat och vädrat den ( dvs. White Spirits + svart färg/olja) så började plasten spricka och krackelerade till slut med samma symptom som jag ser på fotot.
Kan vara något i färgen/ förtunningen/vädringen som plasten reagerar mot??
Men du nämner att du tog in modellen i värmen, kanske någon hänt mellan varmt-kallt luft??
Jag byggde en gång en såkallad Gundam figur här på forumet och efter att jag hade sprayat och vädrat den ( dvs. White Spirits + svart färg/olja) så började plasten spricka och krackelerade till slut med samma symptom som jag ser på fotot.
Kan vara något i färgen/ förtunningen/vädringen som plasten reagerar mot??
Men du nämner att du tog in modellen i värmen, kanske någon hänt mellan varmt-kallt luft??
Warsawpact- Starwarsviritous
Tackar för inputen.
Ingen vädring på denna och jag tror inte det är plasten. Verkar som sista lagret Alclad spricker och det som syns under är det blanksvarta (Gunze - acrylic). Jag har alltså lagt Alclad - Gunze acrylic - Alclad - Alclad - Johnson.
Torktiden mellan de olika lagren är allt från 1 dygn till veckor, borde ha torkat på den tiden, även acrylic lagret. Lade ett laget Johnson över dekalerna och resten av modellen, kanske skulle struntat i detta, onödigt med klarlack på Alclad?
Mvh
Ingen vädring på denna och jag tror inte det är plasten. Verkar som sista lagret Alclad spricker och det som syns under är det blanksvarta (Gunze - acrylic). Jag har alltså lagt Alclad - Gunze acrylic - Alclad - Alclad - Johnson.
Torktiden mellan de olika lagren är allt från 1 dygn till veckor, borde ha torkat på den tiden, även acrylic lagret. Lade ett laget Johnson över dekalerna och resten av modellen, kanske skulle struntat i detta, onödigt med klarlack på Alclad?
Mvh
dm4
På det hela ett snyggt bygge tycker jag!
Tråkigt när det uppstår problem man kanske inte väntat sig, och krackelerad färg är ju ingen höjdare.
Håkan
Tråkigt när det uppstår problem man kanske inte väntat sig, och krackelerad färg är ju ingen höjdare.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Krackelerande johnson känner jag igen.... men jag tror att i ditt fall kan det bero på att den svarta grundfärgen inte härdat tillräckligt....när den härdar så krymper den och har man målat något på den så krackelerar den.
Alclad metallfärger krackelerar aldrig i sig eftersom de härdar inom några minuter men underarbetet kan ta längre tid på sig att härda.
När johnson/pledge härdar så blir det ett ett hårt skal som inte klarar av att följa med när underarbetet börjar krympa.
Alclad metallfärger krackelerar aldrig i sig eftersom de härdar inom några minuter men underarbetet kan ta längre tid på sig att härda.
När johnson/pledge härdar så blir det ett ett hårt skal som inte klarar av att följa med när underarbetet börjar krympa.
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Krackelerande johnson känner jag igen.... men jag tror att i ditt fall kan det bero på att den svarta grundfärgen inte härdat tillräckligt....när den härdar så krymper den och har man målat något på den så krackelerar den.
Tack för feedbacken Janne. Det skojiga är att just det svarta lagret acryl fick ett par veckor på sig att torka.
Mvh
dm4
Azgaron skrev:På det hela ett snyggt bygge tycker jag!
Håkan
Jepp, på avstånd ser den helt ok ut. Men när man kryper in på modellen med objektiv och tar kort så avslöjas allt, saker som iaf jag inte kan se med blotta ögat men kameran obönhörligen avslöjar
Mvh
dm4
dm4 skrev:Janne.S skrev:Krackelerande johnson känner jag igen.... men jag tror att i ditt fall kan det bero på att den svarta grundfärgen inte härdat tillräckligt....när den härdar så krymper den och har man målat något på den så krackelerar den.
Tack för feedbacken Janne. Det skojiga är att just det svarta lagret acryl fick ett par veckor på sig att torka.
Mvh
Hehe, där har du boven..kan inte lägga Alclad rakt på acryl, i princip så är lösningsmedlen i alclad ethylacetat det löser upp acryl som ingenting
Det är knappt man kna lägga alclad uppe på enamel av samma orsak, det går så länge ma inte blåser på mycket utan bara extremt tunna lager som får torka emellan.
Bättre köra med alclads egna primers.
Janne.S- Moderator
dm4 skrev:Azgaron skrev:På det hela ett snyggt bygge tycker jag!
Håkan
Jepp, på avstånd ser den helt ok ut. Men när man kryper in på modellen med objektiv och tar kort så avslöjas allt, saker som iaf jag inte kan se med blotta ögat men kameran obönhörligen avslöjar
Mvh
Hehe, jo kameran är ju bra på att avslöja brister vi själva inte förmår uppfatta. Har fått bättra många gånger pga detta fenomen!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» T-38 Talon (PM Model 1/72)
» Model Göteborg
» Douglas F3H-2 Demon, AZ-Model 1/48
» Tamiya Model Magazine
» Vem säljer A Model i Sverige
» Model Göteborg
» Douglas F3H-2 Demon, AZ-Model 1/48
» Tamiya Model Magazine