IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

+5
Matt_Public
Janne.S
merlin1953packard
johan r
dm4
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av Delmar lör aug 14 2010, 20:03

charmigt plan det där, och ett fint bygge dessutom!
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av merlin1953packard lör aug 14 2010, 20:26

Deppa inte, dm4! En huv går ju alltid att fixa på det ena eller det andra sättet! Vi är sannolikt flera (inklusive mig själv!) som klantat till det med både huvar och annat; sånt händer bara... Annars ser ju Tp4:an kanonfin ut (man får tänka dit huven). För att vara en PM-modell (som jag själv har en hel del av liggande i stashen) tycker jag din Tp4 är en helt adekvat representation av förebilden. Tycker du skall vara mycket nöjd med den!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av Matt_Public mån aug 16 2010, 08:56

Åh, Yatzy! PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Icon_biggrin

*liten tår i ögonvrån*
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av dm4 lör aug 21 2010, 19:05

Hmm..

Fått målat huven för andra gången, blev väl sådär viilket också kan sägas om slutresultatet för denna modell. Antar att ni rutinerade har varit med om det ett otal gånger men detta bygget har kantats av motgångar och mycket 'göra om'.

- Passform inte i topp, mycket skärande och spackel
- Borttappade (saknade) bitar?
- Färdig modell målad med Alclad Alu men blev inte bra
- Slipade igen och målade nu blanksvart över hela modellen
- Målade Alclad Alu igen men blev inte riktigt som jag tänkt
- Slipade visa ställen och målade alu igen
- Hade maskat huven fel, ta bort och göra om

.. och för att avsluta det hela , modell krackelerar i lacken... (kan någon tala om varför så kanske jag slipper göra om misstaget)

Lite bilder på åbäket..
PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Img2760w
PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Img2764wbPM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Img2766wPM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Img2769wPM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Img2770wPM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Img2771w

Krack.. (blir fler och fler sprickor, så jag antar att det snart är ett spindelnär över hela modellen..)
PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Img2767w

Det konstiga är att det är veckor sedan jag målade modellen, sprickorna verkar ha kommit efter det jag lade på dekalerna, ett lager Johnson och flyttade in modellen från garaget till värmen i huset.

Jaja, bättre lycka nästa gång.

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av Warsawpact lör aug 21 2010, 20:12

Synd med sprickor i plasten efter allt noggrannt byggande!

Jag byggde en gång en såkallad Gundam figur här på forumet och efter att jag hade sprayat och vädrat den ( dvs. White Spirits + svart färg/olja) så började plasten spricka och krackelerade till slut med samma symptom som jag ser på fotot.

Kan vara något i färgen/ förtunningen/vädringen som plasten reagerar mot??

Men du nämner att du tog in modellen i värmen, kanske någon hänt mellan varmt-kallt luft??
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av dm4 lör aug 21 2010, 20:45

Tackar för inputen.

Ingen vädring på denna och jag tror inte det är plasten. Verkar som sista lagret Alclad spricker och det som syns under är det blanksvarta (Gunze - acrylic). Jag har alltså lagt Alclad - Gunze acrylic - Alclad - Alclad - Johnson.

Torktiden mellan de olika lagren är allt från 1 dygn till veckor, borde ha torkat på den tiden, även acrylic lagret. Lade ett laget Johnson över dekalerna och resten av modellen, kanske skulle struntat i detta, onödigt med klarlack på Alclad?

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av Azgaron lör aug 21 2010, 20:51

På det hela ett snyggt bygge tycker jag!

Tråkigt när det uppstår problem man kanske inte väntat sig, och krackelerad färg är ju ingen höjdare.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av Janne.S lör aug 21 2010, 23:10

Krackelerande johnson känner jag igen.... men jag tror att i ditt fall kan det bero på att den svarta grundfärgen inte härdat tillräckligt....när den härdar så krymper den och har man målat något på den så krackelerar den.
Alclad metallfärger krackelerar aldrig i sig eftersom de härdar inom några minuter men underarbetet kan ta längre tid på sig att härda.
När johnson/pledge härdar så blir det ett ett hårt skal som inte klarar av att följa med när underarbetet börjar krympa.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av dm4 sön aug 22 2010, 08:10

Janne.S skrev:Krackelerande johnson känner jag igen.... men jag tror att i ditt fall kan det bero på att den svarta grundfärgen inte härdat tillräckligt....när den härdar så krymper den och har man målat något på den så krackelerar den.
Alclad metallfärger krackelerar aldrig i sig eftersom de härdar inom några minuter men underarbetet kan ta längre tid på sig att härda.
När johnson/pledge härdar så blir det ett ett hårt skal som inte klarar av att följa med när underarbetet börjar krympa.

Tack för feedbacken Janne. Det skojiga är att just det svarta lagret acryl fick ett par veckor på sig att torka.

Mvh

dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av dm4 sön aug 22 2010, 08:13

Azgaron skrev:På det hela ett snyggt bygge tycker jag!

Tråkigt när det uppstår problem man kanske inte väntat sig, och krackelerad färg är ju ingen höjdare.

Håkan

Jepp, på avstånd ser den helt ok ut. Men när man kryper in på modellen med objektiv och tar kort så avslöjas allt, saker som iaf jag inte kan se med blotta ögat men kameran obönhörligen avslöjar Wink

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av Janne.S sön aug 22 2010, 09:12

dm4 skrev:
Janne.S skrev:Krackelerande johnson känner jag igen.... men jag tror att i ditt fall kan det bero på att den svarta grundfärgen inte härdat tillräckligt....när den härdar så krymper den och har man målat något på den så krackelerar den.
Alclad metallfärger krackelerar aldrig i sig eftersom de härdar inom några minuter men underarbetet kan ta längre tid på sig att härda.
När johnson/pledge härdar så blir det ett ett hårt skal som inte klarar av att följa med när underarbetet börjar krympa.

Tack för feedbacken Janne. Det skojiga är att just det svarta lagret acryl fick ett par veckor på sig att torka.

Mvh


Hehe, där har du boven..kan inte lägga Alclad rakt på acryl, i princip så är lösningsmedlen i alclad ethylacetat det löser upp acryl som ingenting Razz
Det är knappt man kna lägga alclad uppe på enamel av samma orsak, det går så länge ma inte blåser på mycket utan bara extremt tunna lager som får torka emellan.
Bättre köra med alclads egna primers.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av dm4 sön aug 22 2010, 09:30

Tackar, då vet jag det Wink

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av Azgaron sön aug 22 2010, 10:45

dm4 skrev:
Azgaron skrev:På det hela ett snyggt bygge tycker jag!

Tråkigt när det uppstår problem man kanske inte väntat sig, och krackelerad färg är ju ingen höjdare.

Håkan

Jepp, på avstånd ser den helt ok ut. Men när man kryper in på modellen med objektiv och tar kort så avslöjas allt, saker som iaf jag inte kan se med blotta ögat men kameran obönhörligen avslöjar Wink

Mvh

Hehe, jo kameran är ju bra på att avslöja brister vi själva inte förmår uppfatta. Har fått bättra många gånger pga detta fenomen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72 - Sida 2 Empty Sv: PM Model - Beachcraft C-45 (TP-4) 1/72

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet