IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Färgfrågor

+2
JOooCKE
Nizztos
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Färgfrågor Empty Färgfrågor

Inlägg av Nizztos ons jul 28 2010, 19:08

Läst runt lite och har nu några frågor till veteranerna.

Hur väljer ni färger när ni skall måla?
Jag följer än så länge målningsmallen så bra det går men har tex problem med att ritningen kan ha humbrol och jag använder tamyia och det är ju inte alltid färgerna finns. Sedan kan man ju bli mer avancerad och måla andra färger än just de som är på ritningen och då är jag ännu mer luftlandsatt.

Hur väljer ni vad som skall målas?
På ritningen skippas ju ofta många detaljer som kanske mått bra av en egen färg.

Hur väljer ni om det skall användas airbrush eller pensel?

Vet att det inte finns ett bra svar men undrar hur ni tänker.

Bonusfråga som inte har något bra svar.
Finns det en magisk besvärjelse man kan använda för att slippa göra rent sin spruta enligt alla konstens regler om man under ett målningspass vill spruta många saker i olika färger?

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av JOooCKE ons jul 28 2010, 19:21

Hejsan!

Den här sidan brukar jag använda för att veta vilka färger jag ska använda om det är t.ex humborl/gunze mm...
Jag använder enbart tamiya, humbrol om det inte finns i tamiyas färg karta... Smile

Hur man väljer om man ska måla med airbrush eller pensel...
Jag vill måla så mycket som möjligt med airbrush, är det en jätte liten del tar jag den med en pincett och håller i den när jag målar, det jag målar med pensel är SMÅ detaljer, så som instrument i cockpitar mm... Smile
Annars försöker jag maskera så mycket som möjligt för att få ett jämt och fint lager med färg på.

Om jag ska måla olika färger under samma ''pass'' så brukar jag bara blåsa igenom sprutan ett par gånger med förtunning eller liknande och torka ur koppen innan jag målar nästa färg...
Och så planerar jag färgernas ordning, som t.ex tar jag vitt först, eller silver för att måla svart efter silver t.ex blir att det blir en svart metallic om man inte orkar plocka isär sprutan innan.

Hoppas du har fått de svar du ville ha Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av Janne.S ons jul 28 2010, 21:13

Nizztos skrev:Läst runt lite och har nu några frågor till veteranerna.

Hur väljer ni färger när ni skall måla?
Jag följer än så länge målningsmallen så bra det går men har tex problem med att ritningen kan ha humbrol och jag använder tamyia och det är ju inte alltid färgerna finns. Sedan kan man ju bli mer avancerad och måla andra färger än just de som är på ritningen och då är jag ännu mer luftlandsatt.

Jag går i mångt och mycket efter referenser. man forskar lite på nätet kring just det objektet man ska bygga och försöker få fram orginalfärgkoder FS, BS, eller RAL nummer på färgerna.
När jag har dom så går jag till en emminent databas på IPMS stockholms sida Helpdesk färg databaser

Där hittar jag översättningar från färgstandarer till modellfärger från olika företag, och jag blandar friskt med både acryl och enamel för att hitta rätt färger. (alltså jag blandar inte acryl och enamel i en kopp för att måla med, det vore dumt)

Jag letar referens bilder och ibland så bara uppskattar jag vilka färger jag ska ha....viss, modellbygge är en exakt vetenskap men en färg ser inte lika ut under sin livstid på ett objekt i 1/1, så det finns ganska stort utrymme att fixa själv. Se till referenser snarare än färgkoder i alla lägen, orginal färgen kanske kan vara en bra utgångspunkt men inte säkert att den stämmer 100% med hur det ser ut egentligen.


Nizztos skrev:Hur väljer ni vad som skall målas?
På ritningen skippas ju ofta många detaljer som kanske mått bra av en egen färg.
Åter igen, referenser... vi har en jätte bra tråd med länkar till olika ställen där man hittar referensbilder. https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/referenser-pa-natet-f25/


Nizztos skrev:Hur väljer ni om det skall användas airbrush eller pensel?

Vet att det inte finns ett bra svar men undrar hur ni tänker.
Airbrush använder jag på stora ytor elles många saker som ska ha samma färg...t.ex. grundmålning och liknande, sedan när jag kommer till detaljmålandet så använder jag pensel.

Nizztos skrev:Bonusfråga som inte har något bra svar.
Finns det en magisk besvärjelse man kan använda för att slippa göra rent sin spruta enligt alla konstens regler om man under ett målningspass vill spruta många saker i olika färger?
Helpdesk färg databaser[b]

Jag gör en grovrengöring av min spruta när jag börjar och slutar ett projekt, däremellan så blåser jag bara lösningsmedel genom sprutan tills det inte kommer någon färg och sedan torkar ur koppen med hushålls papper innan jag byter till en anna färg, tar 5 minuter max.

Om det är svårt att få sprutan ren så kanske du inte blandat ut färgen tillräckligt utan den klumpar sig i vrår... försök att blanda färgen till en konsistens av mjölk ungefär, 50-70% thinner och 50-30% färg, det är bättre att blåsa i många lager än att blåsa på för kung och fosterland för att täcka med ett enda lager. Jag kan ha upp till ett tiotal tunna tunna lager med färg på en yta innan jag är nöjd.


Hoppas du fått lite svar i alla fall Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av MiniStuff ons jul 28 2010, 21:24

Känns som Janne fått med allt jag skulle ha sagt, gott jobb Janne! Very Happy

En sak kan jag tillägga, som väl anses vara en "jävel" på pensel här omkring, är att precis som Janne säger angående konsistensen på färgen du skall ha i sprutan = tunn/mjölkig så gäller samma "trick" vid penselmålande. Många/fler tunna lager är bättre än ett tjockt direkt ur burk/flaska. Jag använder mig i princip uteslutande av palett i olika former där jag spär färger, blandar, mixar o trixar. Nackdelen med direkt ur burk/flaska är att man döljer de fina detaljerna på figurer och annat.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av merlin1953packard ons jul 28 2010, 23:54

Det var en gedigen ansamling av vetande kring målning och olika färger. Databaserna är jättebra att ha till hands. Har för egen del laddat ned dem som PDF:er så man kan bläddra och leta uppgifter på papper (svårt med datorhantering när man står mitt uppe i en omfattande airbruschsession).

Beträffande rengöringen av sprutan; där brukar jag alltid, efter avslutat målningspass med vidhängande rengöring, ta loss nål, munstycke samt kopp (det brukar som regel finnas ett litet genomskinligt plaströr för nål och munstycke). Det är, enligt min erfarenhet, lätt att nålen torkar fast om den får vara kvar i sprutan under en längre tid då den inte brukas... och det är inte bra för sprutan om man utövar grovt mekaniskt våld på den... så att säga...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av Nizztos tor jul 29 2010, 00:22

Tackar!

Flera bra tips att ta till vara på.

En följdfråga dök upp. Om man nu hittar en bra bild på nätet, hur gör man för att lura ut vilka färger det är? De referenser jag sett hittils saknar denna information.
I dagsläget år det iofs mest intressant att kunna hitta en ersättningsfärg som är nära nog om det inte finns en direkt översättning i färgtabellerna (mellan de olika fabrikaten). Vill hålla mig borta från oljebaserade färger ett tag till.

En fråga jag glömde. Finns det någon lämplig färg att använda för att öva sig på att använda sin airbrush? Modellfärgerna har ju lite väl högt literpris för detta ändamål.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av Janne.S tor jul 29 2010, 01:26

Som sagt, alla färger som används på riktigt är standard färger, i mycket kan man utgå från vad som står i byggbeskrivningarna. Sedan om man ska bestämma en kulör utifrån en bild så blir det ganska marigt då det handlar om olika ljusförhållanden beroende om det är solljus, lampor, lysrör mm.

Man får helt enkelt höfta och blanda.... och om du tycker slutresultatet blev bra så lär ingen opponera sig Very Happy Ser helheten rätt ut så brukar sällan någon komma med en pekpinne och säga att man skulle gjort något annat.

öva med AB? tja, vatten är billigt Very Happy Annars så finns det säkert någon billig acrylfärg att hitta på panduro eller In-Ex.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av johan r tor jul 29 2010, 02:39

En bra site för att hitta bra översättningar mellan olika färgfabrikat mm hittar du på paint4models site där du både kan joba online och skriva ut tabellerna.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av Nizztos lör jul 31 2010, 22:23

Tack för alla tips. Uppskattas!

johan r skrev:En bra site för att hitta bra översättningar mellan olika färgfabrikat mm hittar du på paint4models site där du både kan joba online och skriva ut tabellerna.

mvh
Johan

Hmm, RLM76 (light blue) blev xf53 (tamiya grey) i den. Insåg inte mitt mistag förrän efter jag målat....

Ny fråga.

Washes, blandar man själv eller köper man färdigt? Finns det något viktigt att tänka på vad gäller färgval?

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av Janne.S lör jul 31 2010, 23:23

washer finns dels som färdiga produkter...se Promodeller washes

Eller så kan man blanda själv. Jag använder konstnärsfärger i olja som jag späder med terpentin.

Angående färgval så finns det en uppsjö av olika varianter men en tumregel brukar vara att att inte ha allt för mörka washer på ljusa ytor då kontrasten blir för stor, Tex. en svart wash på en vit yta, utan man anpassar styrkan i washen beroende på underlagets färg.





Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av johan r sön aug 01 2010, 01:30

Aj Aj. Det blev ju inte lite fel det där med RLM76 Crying or Very sad

Ledsen att jag skapade merarbete för dig.

Bättre recept på RLM 76 med Tamiyafärger.
6delar XF-23 + 4delar XF-2

Allt enlig Urbans tabeller ( klicka här)

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av Nizztos sön aug 01 2010, 09:14

johan r skrev:Aj Aj. Det blev ju inte lite fel det där med RLM76 Crying or Very sad

Ledsen att jag skapade merarbete för dig.

Bättre recept på RLM 76 med Tamiyafärger.
6delar XF-23 + 4delar XF-2

Allt enlig Urbans tabeller ( klicka här)

mvh
Johan

Inga som helst problem. Inte ditt fel att det fanns en liten glitch i tabellen. Jag borde dessutom insett det tidigare. Jag var lite fundersam över den grå färgen men var inte heller riktigt klar över orginalfärgen. Nu fick det bli grundfärg Smile Visade dessutom på ett ypperligt sätt att jag inte spacklat bra nog. En konst som jag nog får halvsvårt att lära mig.
Kollade ritningen från en modell gjord av Tamiya och de använder AS-5 som hade en motsvarighet på 10ml burk (glömt siffran). Kanske inte helt korrekt men bra nog för mig.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor Empty Sv: Färgfrågor

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet