IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Gäst ons jan 01 2014, 22:24

Hejsan 

Vad tror ni som har öga för färgdetaljer om följande förslag på att måla en sådan vagn.
Om man tittar på målningsförslag på vagnen nedan
och tar färgerna från front till bak på vagnen så
vill Dragon ha följande MM-färger:

MM 1735 wood braun
MM 1533 red braun
MM 2716 IJA green
MM 1514 yellow 80% + MM 1560 20%





Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan B_DRA6767_20


Men vad skall man då ta istället , jag kör enbart Humbrol.


Senast ändrad av Ola den tor jan 02 2014, 11:04, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Missvisande bild , denna äro den rätta)

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Matt_Public tor jan 02 2014, 10:19

Frän bild!

Ska vi hålla oss strikt till den, eller börja fladdra med termer som Tuchi-Iro och slikt? Äh, jag blandar!

HU70 låter bra som den senare kulören, men för Kusa-Iro rekommenderas HU105 och som det illgula kontrastbandet föreslår jag HU154.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Gäst tor jan 02 2014, 10:27

Embarassed   Embarassed   Se inlägg nedan....


Mvh Ola


Senast ändrad av Ola den tor jan 02 2014, 11:08, ändrad totalt 1 gång

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Gäst tor jan 02 2014, 10:50

Suuuck , har kollat totalt galet , det saknas en färg på exempelvagnen ovan (den i ritningen har 4 färger medans ovan har 3)

I ritningen skall ju följande färger användas enligt Dragon:

MM 2716 IJA green = Hu
MM 1735 wood braun = Hu
MM 1533 red braun= Hu
MM 1514 gul 80% + MM 1560 flat base 20% = Hu

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Gäst tor jan 02 2014, 11:05

Matt_Public skrev:Frän bild!

Ska vi hålla oss strikt till den, eller börja fladdra med termer som Tuchi-Iro och slikt? Äh, jag blandar!

HU70 låter bra som den senare kulören, men för Kusa-Iro rekommenderas HU105 och som det illgula kontrastbandet föreslår jag HU154.

Jag ber om ursäkt Matt   Embarassed  till att jag tog upp fel bild , den som visas nu är den rätta Smile

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Matt_Public tor jan 02 2014, 11:46

Och den nyintroducerade, ljusbruna, kulören är Karekusa-Iro. Kör på HU84 med en gnutta HU26.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Gäst tor jan 02 2014, 11:47

Jag bugar och bockar , tackar så jätte mycket  Very Happy

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Matt_Public tor jan 02 2014, 11:53

Ola skrev:Jag bugar och bockar! Tackar så jättemycket.  Very Happy
Vassego!

Ett rent nöje att kunna vara till nytta i din snyggbyggeri-process. king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Gäst tor jan 02 2014, 11:55

Tur att ni som kan detta med byggeri och färger finns och
tar er tid att svara på både smådumma/kluriga frågor.
Är ju någorlunda novis inom byggbranschen   Embarassed   Smile


Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Matt_Public tor jan 02 2014, 12:03

Ola skrev:Tur att ni som kan detta med byggeri och färger finns och
tar er tid att svara på både smådumma/kluriga frågor.

Ja, det är det fina med forum. Blandade kompetenser i samklang.

Ola skrev:Är ju någorlunda novis inom byggbranschen.   Embarassed   Smile
Vem är nu inte det? What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Gäst tor jan 02 2014, 12:14

Hear , hear , the brother has spoken   Very Happy 

Ja du , jag själv är en utav dem som är novis Wink

//Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Gäst tor jan 02 2014, 12:20

Så jag är på banan nu då  Very Happy  , liten sammanställning:
alla färger räknat från nosen och bakåt räknat.

ljusa färgen = Hu 84 mid stone med gnutta Hu 26 khaki
den bruna färgen = Hu 70 brick red
den gröna färgen = Hu 105 marine green
den gula färgen = Hu 154 insignia yellow

//Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Matt_Public tor jan 02 2014, 12:34

Något ditåt, ja. Det tegelröda kan behöva förmörkas en smula. Revell 84 är ett utmärkt alternativ/riktmärke.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Gäst tor jan 02 2014, 12:48

Matt_Public skrev:Något ditåt, ja. Det tegelröda kan behöva förmörkas en smula. Revell 84 är ett utmärkt alternativ/riktmärke.

Tackar , då går jag fullt och heligt på dina utmärkta tips och jag slipper huvudbry och ågren blandat med lite färgångest   Very Happy 

Blir nu en liten inköpsresa in till city i Götet och handla en hel del burkar färg Smile


Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Matt_Public tor jan 02 2014, 13:24

Ola skrev: […] då går jag fullt och heligt på dina utmärkta tips […]
Har jag gått och blivit sakrosankt nu också? scratch


Nå, jag ser järnhårt fram emot resultatet! drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Gäst tor jan 02 2014, 16:44

Matt_Public skrev:
Ola skrev: […] då går jag fullt och heligt på dina utmärkta tips […]
Har jag gått och blivit sakrosankt nu också? scratch  


Nå, jag ser järnhårt fram emot resultatet! drunken

Kanske  Very Happy  , du har ju upplyst mig till en ljusare färgvärld  Wink 

Jag blev sugen så detta får bli en byggtråd faktiskt  Smile

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan Empty Sv: Färgfrågor eller bättre förslag på denna vagn , Typ 95 lätt stridsvagn Japan

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet