IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.

+5
LasseThid
Stefan E
Matt_Public
Azgaron
Marlin
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.  Empty Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.

Inlägg av Marlin tor mar 02, 2023 12:52 pm

Hejsan. Very Happy
Sitter en långtråkig dag på jobbet med allt för lite att göra mellan olika möten.
Och då drar tankarna iväg mot stashen och alla flygplan jag vill bygga.
Och för att fortsätta på den variant jag är inne på just nu med Sveriges 500år firande började jag kolla på det jag har i stashen och ser att jag de närmaste åren kan upprepa detta på ett lite små roligt sätt.

Jag hamnade på denna sida på Wikipedia och började slå och fick ihop denna lista.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Aircraft_first_flown_in_1954

2024
*F-104 Starfighter 1954 (70år)
*Lockheed SR-71 Blackbird 1964 (60år)
*MiG-25 Foxbat 1964 (60år)
*BAE Hawk 1974 (50år)
*F-16 Fighting Falcon (50år)
*Panavia Tornado 1974 (50år)

2025
*Boeing AH-64 1975 (50år)
*MiG-31 Foxhound 1975 (50år)
*Bell AH-1 Cobra 1965 (60år)
*MiG-21 Fishbed 1955 (70år)
*SAAB 35 Draken 1955 (70år)
*Sukhoi Su-7 Fitter 1955 (70år)

2026
*Svenska Flygvapnet 1926 (100år)
*Bell UH-1 Iroquois 1956 (70år)
*Mirage III 1956 (70år)
*Supermarine Scimitar 1956 (70år)
*Mirage F1 1966 (60år)
*Sukhoi Su-17 Fitter 1966 (60år)
*Atlas Cheetah 1986 (40år)
*Mirage 2000N/D 1986 (40år)
*McDonnel Douglas F-15E Strike Eagle 1986 (40år)

2027
*Su-33 Sea Flanker 1987 (40år)
*Su-27 Flanker 1977 (50år)
*MiG-29 Fulcrum 1977 (50år)
*MiG-23 Flogger 1967 (60år)
*SAAB 37 Viggen 1967 (60år)

Så med denna lista har jag ett hum om hur jag ska bygga mig ur stashen. Laughing
/Bosse - som egentligen borde göra andra saker på jobbet.
Marlin
Marlin


Azgaron and Matt_Public like this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.  Empty Sv: Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.

Inlägg av Azgaron fre mar 03, 2023 10:10 pm

Ser ju ut som en trevlig planering, Bosse! Smile

Tror den kommer att hålla bättre än min! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.  Empty Sv: Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.

Inlägg av Matt_Public lör mar 04, 2023 7:39 am

Det där ser minsann oroväckande vettigt ut. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.  Empty Sv: Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.

Inlägg av Stefan E lör mar 04, 2023 8:00 am

Sådan planering ger mig rysningar, det skulle kännas som en tvångströja....

Så fort jag börjat på ett nytt bygge så funderar jag på nästa, men jag planerar ALDRIG något definitivt, jag tar det jag känner för stunden...

Jag vet naturligtvis VAD jag vill bygga, men inte NÄR och planerar aldrig upp det för mycket.

Det är därför jag har så många på gång samtidigt...  Embarassed

Jag önskar däremot att jag kunde vara lite mera fokuserad på det jag bygger på JUST NU.

Ibland är jag faktiskt lite avundsjuk på de som kan planera så långt fram, så kör på Bosse, det är en intressant lista!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Marlin, Tobias and Sadolf like this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.  Empty Sv: Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.

Inlägg av LasseThid lör mar 04, 2023 9:05 am

Fördelen med att inte ha en stash, man behöver inte planera vad man ska bygga härnäst... 
lol!

LasseThid


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.  Empty Sv: Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.

Inlägg av Tobias lör mar 04, 2023 9:32 am

Ja.. Arbetat mig ner till en liten stash (eg pga platsbrist.. Embarassed) Det är rätt skönt. Men bodde jag mera permanent med bra plats hade jag nog hoardat.....
Tobias
Tobias


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.  Empty Sv: Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.

Inlägg av Sadolf lör mar 04, 2023 3:27 pm

JA smaken är som baken och alla bygger det de vill och hur de vill så min respekt på planering.
Å andra sidan är det svårt för mig att som exempel fira jubileum för ryska plan...
Jag har genetiskt inbyggd motstånd för sådant.
Visst jag till slut har brutit mina regler och skaffat ett par ryska plan från VK 2 men det mera undantag för att ha en historisk representation än bli fascinerad av dessa.
Själv så börjar närma mig läget min stash är fylld med det jag ville och nu har stött på 2 nya problem:
1.Brist på plats att förvara byggen - delvis löst av en vitrinskåp som jag jagade efter ganska lång tid ( för att den ska vara samma stuk som övriga möbler i rummet.)
Tyvärr det löser inte problem med stora plan- de få inte plats...
2. Då jag byggde ett par Eduard så käns det på varje bygge att jag måste uppdatera till högre standard med nitverktyg och en del detaljer utöver det som många kit erbjuder.
Det tar tid och energi och jag blev lite blockerad ... Vissa fall är det för mycket jobb och orken är inte framme..

Startade min samling flera år efter många kollegor här och jag försöker komma ikapp. Det finns mycket som jag missade genom 20+ år inaktivitet...
Så en del gerjor som för andra är vardagsmat är för mig attraktiva.. En annan bit är att modeller är omöjliga att nå, de är slutsålda eller priser blev enorma...

Trots detta så befinner mig nu i läge där jag fått det mesta och har nu mycket mer än jag hinner/orkar bygga...
Men riktig planering= ? Nehej... Jag tar det som känns bäst och det som ger mig glädje/avkoppling...
Sadolf
Sadolf


Marlin and Asuraswe like this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.  Empty Sv: Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.

Inlägg av glimturen lör mar 04, 2023 5:52 pm

Gedigen lista minsann! drunken Very Happy

Själv gör jag en ny varje år med c:a 20 modeller jag tänker mig att bygga under året.
Det blir sällan alla de som byggs clown och antalet kan bli något färre.
Men ingen plan överlever kontakten med fienden (hjärman i kombo med stashen och köphets) Razz Razz
Det är bara att planera om.... Rolling Eyes

cheers




_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.  Empty Sv: Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.

Inlägg av Asuraswe lör mar 04, 2023 11:31 pm

Riktigt snyggt och strukturerat. Mitt egna bygge för display kom framförallt efter förra årets AIM och har tidigare mest målat för spel.
Dock år jag en hopplös konstnär som bygger det som inspirerar mig för stunden. I vintras fick jag tillex idén om mitt death korps diorama efter att nattetid traskat runt på jobbet i all gegga. Har dock blivit bättre rent strukturellt och såvida inget commision jobb kommer in, håller jag mig till "ett" projekt åt gången 😊

Asuraswe
Asuraswe


Marlin and Noobson like this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.  Empty Sv: Mitt förslag på att ta sig ur stashen på ett strukturerat sätt, eller så är jag bara galen som vanligt.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet