IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tiger II i skala 1:16

+11
T-34
Joppo
merlin1953packard
JOooCKE
Azgaron
Matt_Public
MiniStuff
Kent
Delmar
Janne.S
Hauptmann
15 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann ons dec 19 2012, 11:35

Funderar på en sån här...en variant av Tiger II som skulle ha börjat byggas i juli 1945, men vars tillkomst förhindrades av att Tiger II-fabriken i Kassel togs av jänkarna i april 1945.



http://www.fprado.com/armorsite/tiger2.htm

En tiger II med avståndsmätare för skjutavstånd över 1.000 meter var under planering.

Därmed är vårens hobbyinköp planerade, såna delar finns att köpa i skala 1:16 för ett överkomligt pris. Resten går att tillverka själv.

Mvh


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:38, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Matt_Public ons dec 19 2012, 11:43

Entfernungsmesser?

Det låter kalastyskt! Kör så det ryker. cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann tor dec 20 2012, 15:00

Det första steget är taget: Limmat på skalenliga reservbandlänkar på tornsidorna så att jag har mallar att limma fast hållarna efter.



Och en sak som slagit mig är att en sak med ritningen på Tiger II med Entfernungsmesser inte stämmer, för det går inte att få plats med tre reservbandlänkpar baktill på tornet hur mycket jag än försöker. Däremot så borde det gå att få plats med utbuktningen för avståndsmätaren framtill på tornsidorna, eftersom de främre reservbandlänkparen passar perfekt.

Däremot funderar jag på om man verkligen planerade att ha öglor för t.ex. kamouflagematerial på tornsidorna, när man normalt sett brukade måla på taktisk numrering där.

Som sagt, allt måste inte göras exakt efter mallen, lite konstnärlig frihet kryddar däremot projektet till det bättre.

Mvh


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:39, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bild)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann mån jan 21 2013, 14:23

Grejorna som jag beställde förra veckan kom idag, och det var 6 schaklar, 8 bandlänkhållare, 1 kikare och 1 såg (till ett annat projekt).



Jag hade egentligen beställt 4 schacklar, men 2 extra helt gratis gör ju inget... Very Happy

Utbuktningen för avståndamätaren har jag tänkt att köpa senare, kanske det finns något man kan använda i en hobbyaffär i stan för det syftet.

Mvh


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:39, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bild)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann tis jan 22 2013, 21:27

En viktig delseger...jag måste visseligen slipa ner limresterna lite grann till, men nu finns reservbandlänkhållarna på plats.



Idag köpte jag lite modellera som jag ska försöka skulptera till utbuktningen med när tid finns senare i veckan. Metallbandlänken är från de reservbandlänkar som följde med när jag köpte metalllarvfötterna till min Tiger II för ett par år sedan.

Mvh


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:39, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bild)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av cas ons jan 23 2013, 07:02

Jösses vad snyggt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann fre jan 25 2013, 11:11

Och efter att ha skulpterat lite med modelleran jag köpte så blev resultatet så här...



Då det här projektet känns lite som ett "what if"-projekt - inget vet ju exakt hur dessa Tiger II-vagnar skulle ha sett ut om de hade börjat produceras, så är väl utbuktningarna ganska bra utformade får jag väl anta, även om de hade kunnat bli lite bättre.

Återstår att se om jag ska tillverka krokarna på tornsidorna också, det går ju ganska lätt att tillverka med hjälp av lite ståltråd och en fingerborr.

Mvh


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:40, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bild)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Matt_Public fre jan 25 2013, 11:42

Hemslöjd när den är som bäst! cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann ons jan 30 2013, 09:04

Torrpassning av de plastbandlänkar som ska (kunna) hänga på tornsidorna. Den observanta ser också att reservbandlänkhållarna fungerar precis som de på originalvagnarna, nämligen att det går att trä en stålpinne genom den nedersta biten i varje hållare.



Nu är äntligen min Tiger II färdig för ommålning. Det blir i alla fall ett kamouflagemönster med Dunkelgelb som basfärg, kanske blir det enbart Dunkelgelb med tornnumrering eftersom man ofta inte ens brydde sig om att kamouflagemåla Tiger II-vagnarna mot slutet av andra världskriget - det finns flera exempel på detta som jag har sett.

Mvh


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:40, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bild)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Matt_Public ons jan 30 2013, 09:30

Kolla, vad funkis!

Bra där. king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann ons mar 06 2013, 21:19

I alla fall ett steg närmare färdigställandet, har äntligen grudmålat hela modellen.



Återstår bara att köpa de nödvändiga färgerna och sedan handmåla kamouflage och märkning.

Mvh


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:41, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av cas tor mar 07 2013, 07:41

Fast den ser så söt ut i rödrosa primer I love you

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Matt_Public tor mar 07 2013, 07:51

cas skrev:Fast den ser så söt ut i rödrosa primer. I love you
Heil Kitty, eller något i den stilen? scratch
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann fre mar 22 2013, 20:17

Ett par framsteg: Har börjat arbetet med att måla om vagnchefen och förbereda dekalerna samt hittat en passande basplatta för det lite löst planerade dioramat, som det är tänkt att bli av den. Jag hittade en bokhyllehylla i fyndavdelningen vid IKEA för bra 15:-, som hittat och perfekt att ha som basplatta och den behöver egentligen ingen bearbetning för att kunna se snygg ut.


Mvh


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:41, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Matt_Public fre mar 22 2013, 20:23

Modelltillbehör från IKEA? Helball!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann ons nov 13 2013, 11:47

Inte mycket tid över när man har småbarn att ta hand om...så det enda jag har fått gjort är att lera ner banden, drivhjulen, löphjulen och spännhjulen ordentligt med riktig lera från vår lilla trädgård.

Den initiala mängden lera direkt efter att den körts lite i lervällingen...



...och utseendet på leran efter ca ett dygns torka och lite körande fram och tillbaka för att få till spåren efter löphjulen och spännhjulen samt hålen efter drivhjulen i leran, detta för att simulera körning i lerig terräng...



...och här syns spåren i leran efter löp- och spännhjulen bättre...


Nästa steg blir att låta allt torka en vecka eller så, så att det verkligen blir torrt och hårt, därefter ska jag borsta bort oönskad torr lera på oönskade ställen med en gammal tandborste och sedan påbörja kamouflagemålningen av stridsvagnen. Därefter är planen att måla kringutrustningen och vagnchefen, som har degraderats till Leutnant (fänrik).

Tanken därefter är att banden ska var mer eller mindre stilla och att vagnen inte ska köra någonting alls. Kanske jag blir tvungen att borra hål undertill för att fästa stridsvagnen med med skruvar och muttrar på bottenplattan.

Men allt detta lär ta sin lilla tid så förvänta er inga underverk när det gäller tiden och att hinna med. Wink

Hauptmann


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:41, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Caverö ons nov 13 2013, 19:40

Riktig lera is the real shit så att säga;) 
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Gigabyte ons nov 13 2013, 20:13

Hu vilken best till modell 

och som caverö skriver så är väl naturell stuff som är den ultimata vädringen Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann sön nov 17 2013, 22:02

Lervällingen har torkat och min Tiger II är redo för målning!



Bild 2 belyser ett litet problemområde jag hade, nämligen områdena längst upp i hörnen, där överdelen inte ville sitta fast mot bakdelen, även om jag använde superlim, då spänningarna i plasten blev för starka. Den enda lösningen blev att smälta ihop plasten med en tändare (tur att min fru var rökare en gång i tiden!) och därefter applicera ett stärkande lager superlim. Det enda sättat att få loss det nu är att bryta sönder hela modellen.



Men slutresultatet är i alla fall en stridsvagn som har bandlänkar, driv-, löp- och spännhjul som ser mycket autentiska ut, med den enda nackdelen att den torkade lervällingen aldrig kommer att bli 100% stabil utan så gott som alltid smulas sönder lite grann då och då. Men å andra sidan så kommer tillräckligt mycket att bli kvar för den önskade effekten och Tiger II-vagnen är som sagt inte tänkt att köra något mer efter detta.

Nästa steg, när tid finnes för det, blir att påbörja kamouflagemålningen. Naturligtvis kommer jag att börja med Dunkelgelb, eftersom denna färg är grunden i all tysk kamouflagemålning från februari 1943 och framåt, men det slutgiltiga kamouflagemönstret får jag ta mig en ordentlig funderare på.

Under mars, april och maj 1945 hade man i alla fall brist på allt i dåvarande Tredje riket och jag tror ärligt talat att man föredrog okamouflerade stridsvagnar ute på förbanden framför att inte ha några överhuvudtaget alls att strida med.

Hauptmann


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:42, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Azgaron sön nov 17 2013, 23:10

Snyggt! Ska bli kul att se den målad!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Janne.S sön nov 17 2013, 23:12

Det här var en bra zajt om tyzka panzar färger:
http://www.panzerworld.com/german-armor-camouflage

Verkar som från december -44 så blev de målade med grönt som bas färg istället för gult, gult och rödbrunt målades som kammo med hårda färggränser på fabriken.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Gigabyte mån nov 18 2013, 13:09

Blir kul att få se toppfärgen komma på plats Exclamation
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann mån nov 18 2013, 23:11

Bilder jag har sett på sena königstiger-vagnar från de sista krigsmånaderna visar vagnar målade i vad som verkar vara Dunkelgelb - på flera bilder har man inte ens brytt sig om att kamouflagemåla vagnarna något. Man visste i alla fall att kriget snart skulle vara slut och att en Tiger II kunde stå emot de mesta som de allierade kunde sätta in emot dem, åtminstone frontalt.

Däremot så stämmer det att halvbandsfordonen under hösten 1944 började levereras i Dunkelgrün.

Hauptmann
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Hauptmann lör nov 30 2013, 14:11

Har äntligen börjat kamouflagemåla vagnen - tornet blev målat i Dunkelgelb igår kväll. Har även "simulerat terrängkörning" med vagnen lite till så att "den slutgiltiga mängden" torkad lera finns kvar på banden och hjulen.



Som ni kan se så har jag låtit "rationalisera bort" de främre reservbandlänkhållarna och bara bibehålla de bakre. I mitt tankeexperiment så har man velat förenkla produktionen av tornet samtidigt som utbuktningarna för avståndsmätaren har införts och det här blev lösningen. Samtidigt när man tittar på tornet framifrån så borde risken vara mindre att en granat som träffar sidorna deflekteras inåt mot tornet pga. reservbandlänkarna och chansen ökar att den helt enkelt studsar bort. Samtidigt så borde de bakre reservbandlänkarna i teorin ge ett visst skydd mot granater mot det område i tornet där ammunitionen kan förvaras.

När det gäller kamouflagemönster, ett eventuellt sådant, så har jag funderat på en blandning mellan Dunkelgelb, Dunkelgrün, Rotbraun och Panzergrau, då denna färg sägs ha börjat användas igen mot slutet av kriget. Kanske det skulle kunna ge upphov till ett intressant stadskamouflage...får se.

Hauptmann


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:43, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Azgaron lör nov 30 2013, 16:40

Artar sig fint!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger II i skala 1:16 - Sida 2 Empty Sv: Tiger II i skala 1:16

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet