IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

+13
linusorn
Marlin
flarpen
Matt_Public
Henrik Bergman
cas
glimturen
TommyKillander
Caverö
Azgaron
Stefan E
JOooCKE
Janne.S
17 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S fre sep 19 2008, 15:41

Det har varit några hektiska veckar fram till Modell GBG, först avsluta Vigilanten och sedan speed bygget med Mitsu F-1:an.
Jag behöver koppla av lite, och vilket bättre sätt än att börja ett nytt bygge finns det att slappna av med? Very Happy Ok, det finns lite kvar att göra på F-1:an men det är inte så mycket jag kan göra åt det just nu eftersom jag väntar på diverse vapen som ska hängas under vingarna på den!

Jag kände mig inspirerad, dels av ett stycke tjusigt 1/32 monster på Modell GBG och dels av att av någon anledning så köpte folk omkring mig massa A-7:or! I 1/27 i och för sig men A-7:or likväl! Över ett par öl på Lördagkvällen med Niklas så insåg jag att jag hade åxå en A-7:a i gömmorna!

När väl modell GBG var över så tyckte jag att det var dags att lufta A-7:an och öppnade garderobsdörren för att rota fram den. Givetvis föll jag offer för en plastlavin så fort jag öppnade dörren! Hela min lilla skattkammare rasade över mig....Det bådade inte väl för bygget Razz
Efter att ha reorganiserat mitt förråd av obyggt plast så ver detta vad jag fann:

Ett stycke Hasegawa A-7E i 1/48 med ett cockpitset från Aires och dekaler för en ökenmålad fågel från "Desert Storm", dekalerna är från Cam Pro och föreställer en fågel från VA-72 "Blue Hawks". Verkligen en tjusig målning...undrar bara hur undersidan ska målas, fanns ingen bild på den:P
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01322


Så långt allting väl! Sedan kom jag på att jag hade sett i en byggtråd på ARC någon som kämpade med ett riktigt måndags ex av A-7:an där vindrutan inte passade på flygkroppen! Så jag torrpassade lite för att försäkra mig om att det inte var några konstigheter.
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01326


Då var lådan öppnad och det här är ett bygge som jag ska njuta av minsan!! ingen stress den här gången, ledsen blir nog inge C-4 i år heller :(S

Efter att ha legat lågt med modellen i några dagar så råkade jag ramla förbi hobbyrummet och kikade in....där på bordet låg det mass plast och resin jox utspridda. Tänkte jag skulle ordna upp lite så jag satte mig ner en stund med den:)
Eftersom jag ändå var där så plockade jag fram Dremeln med ett stycke skärskiva på och putsade lite resin! Tänk på att alltid ha en ansiktsmask eller målarmask när man sågar och slipar i resin, resin dammet är inte hälsosamt på en fläck!

First sågade jag av bitar med resin från sittbrunnen, stolen och instrumentbrädan....och sedan torrpassade jag hela kalaset!
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01328

Sedan bytte jag till ett slipverktyg på Dremeln och putsade upp lite här och där, mestadels på undersidan av sittbrunnen...vet inte riktigt hur passningen ser ut med luftintagskanalen men jag slipar så mycket det går så kanske jag slipper bekymmer framöver!
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01329

Tja sedan var det bara att borra små hål i botten på grejerna och sätta fast dom med tandpetare i lite skumplast.Här är min sedvanliga skog av delar och om ni tycker ni skönjer några F-1delar så är det bara inbillning! Neh som sagt jag väntar på lite vapen....så de får ligga här så länge.
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01331

Än så länge gillar jag Aires cockpit...de brukar vara fina och jag förväntar mig inga bekymmer, jag har även torrpassat den i flygkroppen och det såg också fint ut.


Så har modellen vilat några dagar igen och återigen råkade jag ramla förbi hoby rummet och det resulterade i detta:

Blåste lite svart grundfärg på resinet..
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01332

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01333

Efter det så satt jag och grunnade enstund innan jag bestämde mig för att börja lite lätt med luftkanalen.

Det är en lång och fin kanal med lite injektions märken bara och lite gjutskägg men på det stora hela rätt ok.
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01334

Jag slipade bort defekterna och limmade ihop den....men det är ganska så stora glipor i fogen mellan halvorna.
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01335

Ganska mörkt var det också, det såg lite tråkigt ut så jag sågade av änden på kanalen. Det är bara en platt och tråkig platta...det måste åtgärdas!
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01338

Så jag dök ner i reservdelslådan och letade runt lite efter en fläktfront, hade för mig att jag hade sett något sådant någonstans.....men icke! jag hittade fläkten till baksidan på en Vigilante motor dock! Antagligen fel diameter och så men det blir lite intressantare i alla fall!
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01339

Jag sågade av navet på fläkten....
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01340

Sedan tog jag min Dremel och skar ut en profil i plattan som jag sågast loss (hemsk bild jag vet)
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01341

Stoppade in fläkten och limmade på navet bakifrån så det inte stack ut så mycket och passade bättre mot luftkanalen.
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01344

Ser lite bättre ut i alla fall...och nu till fogarna i kanalen, vad annat att göra än att plaska på spackel Very Happy
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01345


Så då börjar det röra på sig igen på modellfronten! Det känns fantastiskt roligt, jag ska verkligen njuta av det här bygget!
Limma lugnt pojkar och flickor!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av JOooCKE fre sep 19 2008, 17:12

En A-7a är aldrig fel Very Happy

vill se den nya uppdateringen nu !

MVH Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Stefan E fre sep 19 2008, 18:24

Hejsan!

Just när jag börjar få fart på min Trumpeter CorsairII i 1/32, så börjar du också på en A-7:a! Shocked

Great minds think alike! Laughing Laughing Laughing

Det ser riktigt bra ut så här långt.
Att slipa av så mycket som går är nog en bra grundregel, jag har aldrig ännu träffat på en Aires cockpit som bara "trillat dit"!
På sådana här långa o trixiga luftintag brukar jag låta mycket tunnt plastlim flyta längs skarven.
Det brukar bli bra så långt man ser in och kräver minimalt med spackel.

Skall följa ditt bygge med intresse!
Tror att även Air-Doc har gjort dekaler till "Desert storm" maskinen, kanske någon har ett ark att scanna?
Antar att det är mönstret på undersidan du vill åt?
skall se vad jag har i mina böcker.

Men Janne, investera i en bättre (riktig) kamera!
Det skulle dina modeller verkligen förtjäna! Very Happy

Limma Lungt!

Stefan E
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Stefan E fre sep 19 2008, 18:30

Hej igen!

En snabb sökning på Google;

http://www.jpsmodell.de/dc/draw/a7e_des.jpg

Schemat gäller all planen i divisionen vad jag förstår.

Limma Lungt!

Stefan E
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Azgaron fre sep 19 2008, 20:36

Trevligt med en A-7! Du har då verkligen fart på dina byggen Janne!
Själv har jag hittils inte jobbat nått med resin, men det ska det bli ändring på snart tänkte jag. Frågan är vad jag ska börja med! Kanske Hellcaten i 1/32, för Tomcaten i 1/48 får vänta tills jag skaffat mig lite mer erfarenhet!
Det ska bli verkligen kul att följa det här bygget!
Förresten så lär jag väl snart riskera ras här också ifall jag inte hittar nån bättre plats att lägga modellerna! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S fre sep 19 2008, 20:40

Se där! Tusen tack Stefan!!

Kamera?! cyclops hehe har aldrig pengar över till en kamera efter jag spenderat allt på modeller och tillbehör!

Nä då, det e på gång...... men kanske inte just nu....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S fre sep 19 2008, 20:48

Azgaron skrev:Trevligt med en A-7! Du har då verkligen fart på dina byggen Janne!
Själv har jag hittils inte jobbat nått med resin, men det ska det bli ändring på snart tänkte jag. Frågan är vad jag ska börja med! Kanske Hellcaten i 1/32, för Tomcaten i 1/48 får vänta tills jag skaffat mig lite mer erfarenhet!
Det ska bli verkligen kul att följa det här bygget!
Förresten så lär jag väl snart riskera ras här också ifall jag inte hittar nån bättre plats att lägga modellerna! Smile

Håkan

Hallå i stugan Håkan!
Bäst att smida medan järnet är varmt! Snart kommer höstmörkret och då brukar mitt byggande klinga av......

Det är inte så hemskt med resin, det är hyfsat lättarbetat medium, skört men snyggt! Men räkna inte med ett mästar jobb första gången.....det första detaljsettet jag hade att göra med var Verlindens set till F-111 i 1/48......det blev inte vacket, kan säga att den modellen inte längre finns bland oss....den flög vidare till sällare jaktmarker utan att passera reservdels lådan!

Om du har erfarenhet av cyanoacrylat så vet du att tandpetare är fingrarnas bästa vän....och jag brukar köra med ett tjockt superlim. Och tänk på att det blir enorma mängder slipdamm och den e farlig. Många brukar slipa under vatten och liknande. jag brukar sitta med dammsugarmunstycket mellan knäna åsså dremlar jag för fullt...med mask för näsa å mun!

Tror det var vad jag hade att säga om resin.....men är det något så vet vart du kan fråga Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Caverö lör sep 20 2008, 19:16

Hej Janne. Hur kan byggandet klinga av i höstmörkret, det är ju då man får lite tid. Inga uteprojekt med trädgård eller bygga och måla. Du det var en snygg modell, du har hittat i garderoben, samma som mitt blivande proj. Men det tar nog ett tag till dess, Aron har övertygat mig om att man får byggt väldigt lite när man har en bäbis.

Hej och hå bugg på.

Caverö
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S lör sep 20 2008, 23:32

Caverö skrev:Hej Janne. Hur kan byggandet klinga av i höstmörkret, det är ju då man får lite tid. Inga uteprojekt med trädgård eller bygga och måla. Du det var en snygg modell, du har hittat i garderoben, samma som mitt blivande proj. Men det tar nog ett tag till dess, Aron har övertygat mig om att man får byggt väldigt lite när man har en bäbis.

Hej och hå bugg på.

Caverö
Jag vet, det låter kanske ologiskt men jag har väl höstdepression eller något för jag brukar sällan ha mycket initiativ på hösten och vintern....det är mörkt, blåsigt och kallt...mycket goare å sitta och titta på film eller gamea och sådant.

har du testat gaffatejp? brukar lösa det mesta:P eller valium?...jag har inga barn, märks det?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Azgaron sön sep 21 2008, 00:50

Tack för tipsen Janne!
Jag ska försöka börja på en nått sånär lätt nivå när det gäller resin!
Jo, CA har jag använt en del till ets bla! Dock har jag fått använda mig av gelvarianten till vissa bitar då det varit stört när omöjligt att passa in och hålla dem på plats annars! Jag tror nog Hellecaten blir en bra övning, fast det beror lite på hur mycket jobb det blir för att få resindelarna att passa!

För mig är hösten en bra årstid att sitta och pula, och titta på film mm.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S tis sep 30 2008, 10:40

För att inte nämna att hockeysäsongen dragit igång Razz Hockey nörd som man är så blir det svårt att slita sig från TVn 3 kvällar i veckan Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S sön okt 12 2008, 23:45

Nu går det trögt med A-7:an, känns lite som tiden inte riktigt var mogen för den modellen just nu.

Innan jag plockade undan den så hann jag blåsa lite på cockpiten men det är åxå allt jag gjort på den hittills.
Blåste lite Aircraft grey på den, maskade av den bakre delen av cokpiten då den ska vara svart..
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01376

Åsså från sidan....
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! DSC01377

Så nu är den förpassad till ett outnyttjat hörn av byggbordet.....kommer nog att återkomma till den när suget kommer tillbaka.
Jag brukar oftasta bygga färdigt det jag börjat på men ibland så försvinner suget och då är det bäst att göra något annat i mellan tills suget kommer tillbaks!
Det kan bli så ibland och det är bättre att lägga undan den än att prestera något halvdant. Very Happy


Och om ni undrar så har inte byggsuget avtagit bara suget efter en A-7:a .....det händer saker på byggbordet i alla fall men jag tänkte hålla det för mig själv tills den är färdig Razz

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S tis jul 18 2017, 16:39

Dags att återuppväcka en riktigt gammal tråd!


Jag bara kände att det var dags för en grisig och skitig TPS målad SLUFF!

Kollade att alla delarna fanns kvar...ser bra ut men jag tycks ha slarvat bort dekalerna...blir väl lite shoppande när vi kommer hem från Finland nästa vecka.



Jag fortsatte med cockpit
Limmade in lite ets i skottet som ska sitta i huven...

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! IMG_3300_zpsoknh6qjb




Lite speglar och annat bôs i huvramen
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! IMG_3301_zpsuwx33ah2




Fixade knallpallen, en SJU-8 så det blir en sen SLUFF ...
Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! IMG_3303_zpskxbc7qxq




Målade cockpit lite grovt innan vädring

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! IMG_3304_zpsdnkvf2af





Dremlade lite plats i flygkroppen för cockpit

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! IMG_3305_zpsbbjcnkgo




Och avslutade med en pour and dump i luftintaget.

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! IMG_3306_zpszdgic8jj


Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Azgaron tis jul 18 2017, 18:27

Kul att du satt fart på det här bygget! Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S tis jul 18 2017, 19:57

Azgaron skrev:Kul att du satt fart på det här bygget! Ser bra ut! Smile

Håkan
Tack Håkan Very Happy
Fast nu blir det en paus igen....vi drar till Finland imorgon Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Caverö tis jul 18 2017, 21:48

Ett gammalt projekt som flutit upp till ytan Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S tis jul 18 2017, 23:20

Caverö skrev:Ett gammalt projekt som flutit upp till ytan Very Happy

Finns några sådana i hyllan Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Stefan E tis jul 18 2017, 23:37

Även Janne har sina hyllvärmare!  Laughing

Kul att se SLUF:en igen!
(PC-versionen; Short Little Ugly Fella, EJ PC; Short Little Ugly Fu**er)

Det är en av mina favoritkärror, den är så otroligt tuff och kan bära väldigt mycket skrot!
Den utvecklades för att ersätta Skyraidern, men flygplanen snarare kompletterade varandra istället och tjänade sida vid sida i flera år.
Skyraidern kunde flyga långsamt och hålla sig i luften mycket länge, vilket A-7an inte kunde.

Blir spännande att se ditt bygge, jag är säker på att det blir inspirerande, om inte annat!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av TommyKillander tis jul 18 2017, 23:55

Härligt!

Detta set kalasers ut!

Fram med popcornpåsen Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! 2497531929

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S ons jul 19 2017, 00:57

Stefan E skrev:Även Janne har sina hyllvärmare!  Laughing

Kul att se SLUF:en igen!
(PC-versionen; Short Little Ugly Fella, EJ PC; Short Little Ugly Fu**er)

Det är en av mina favoritkärror, den är så otroligt tuff och kan bära väldigt mycket skrot!
Den utvecklades för att ersätta Skyraidern, men flygplanen snarare kompletterade varandra istället och tjänade sida vid sida i flera år.
Skyraidern kunde flyga långsamt och hålla sig i luften mycket länge, vilket A-7an inte kunde.

Blir spännande att se ditt bygge, jag är säker på att det blir inspirerande, om inte annat!

Stefan  sunny

TommyKillander skrev:Härligt!

Detta set kalasers ut!

Fram med popcornpåsen Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! 2497531929

cheers
Tommy

Tack Stefan och Tommy Very Happy
Vi får se hur detta går...framförallt ska den bli skitig!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Caverö ons jul 19 2017, 15:12

Va ett skitigt flygplan affraid finns det sådana?
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S ons jul 19 2017, 15:44

Caverö skrev:Va ett skitigt flygplan affraid  finns det sådana?
Ja vädrad då Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av glimturen fre jul 21 2017, 20:12

Kul med återupptagna finbyggen!
Snart klar igen? cheers cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Janne.S fre jul 21 2017, 23:36

glimturen skrev:Kul med återupptagna finbyggen!
Snart klar igen? cheers cheers
Kommer jag bara hem från Finland så bör det rulla på
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Stefan E lör jul 22 2017, 08:53

Caverö skrev:Va ett skitigt flygplan affraid  finns det sådana?


Bygger Janne något annat??????   Razz

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!! Empty Sv: Hasegawa A-7E i 1/48 förstås!!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet