IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
+12
Stefan E
MiniStuff
Jokkocze
johan r
Matt_Public
JOooCKE
cas
Delmar
Janne.S
Kent
Azgaron
Marlin
16 posters
Sida 3 av 13
Sida 3 av 13 • 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Du, jag blir bara mer och mer inspirerad att börja inhandla byggsats och godis till en barak jag med!
HÄRLIGT!
/ Jocke
HÄRLIGT!
/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE skrev:Du, jag blir bara mer och mer inspirerad att börja inhandla byggsats och godis till en barak jag med!
HÄRLIGT!
/ Jocke
Tackar, Samma här.
Jag satt och gick igenom mina Isra dekaler idag och jag tror nog jag behöver ett par Barak C till
Kul att du känner inspirationen, det gör mitt bygge så himla mycket roligare.
Vi hörs
/Bosse
Marlin
Janne.S skrev:Glöm inte Netzen...di är söte di med!
De har jag ju knappt börjat på. Jag har en Ilan Ramon kärra från raiden på den irakiska kärnreaktorn.
Men det finns ju ingen A-modell på marknaden. Hasegawa har jag inte hittat några av, Kinetics är den första utgåvan och där var vi alla kalabalik kring nosens utseende.
Men det lutar nog åt att jag testar en Kinetic när jag hittar en till rätt pris.
Nu är det för mig.
/Bosse
Marlin
Tjena,
Fortfarande hemma och VAB:ar. Men i morgon blir det jobbet igen.
Tänk om man fick in drömvinsten på Lotto, då skulle man kunna syssla med detta hela dagarna.
På förmiddagen idag har jag hunnit med och slipa "donut" ringen
Jag har inte slipat bort bort hela linjen. Det ska finnas en panelskarv på detta ställe och den är rätt tydlig.
Men inte så tydlig som Hasegawa vill.
Jag fick fila till spåret för fenan lite med en oval fil. Fenförlängningen gjorde att den tog i lite.
Fenan är också på plats.
Förhoppningsvis får jag luftintaget på plats ikväll och sen är det målningsdax.
På ARC lägger jag inte ut bilder på torkande färg längre, men om ni vill så kan jag göra det här?
Kanske nån vill se hur jag gör?
Fortsättning följer....
/Bosse
Fortfarande hemma och VAB:ar. Men i morgon blir det jobbet igen.
Tänk om man fick in drömvinsten på Lotto, då skulle man kunna syssla med detta hela dagarna.
På förmiddagen idag har jag hunnit med och slipa "donut" ringen
Jag har inte slipat bort bort hela linjen. Det ska finnas en panelskarv på detta ställe och den är rätt tydlig.
Men inte så tydlig som Hasegawa vill.
Jag fick fila till spåret för fenan lite med en oval fil. Fenförlängningen gjorde att den tog i lite.
Fenan är också på plats.
Förhoppningsvis får jag luftintaget på plats ikväll och sen är det målningsdax.
På ARC lägger jag inte ut bilder på torkande färg längre, men om ni vill så kan jag göra det här?
Kanske nån vill se hur jag gör?
Fortsättning följer....
/Bosse
Marlin
Marlin skrev: Kanske nån vill se hur jag gör?
Denna någon är jag. En liten inblick i magin är allt jag begär.
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Marlin skrev: Kanske nån vill se hur jag gör?
Denna någon är jag. En liten inblick i magin är allt jag begär.
OK.
En publik är allt som behövs.
Bilder kommer, även med torkande färg.
/Bosse
Marlin
Ser bra ut Bosse!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Go' Kväll i stugan.
Jag har fått dit luftintaget. (får nog göra något åt plåten kring kanonen)
Sen har jag också limmat dit ECM antennerna på luftintaget.
Antennerna i nosen (RHAW?) är större på en Israelisk Barak än en Amerikansk F-16, men nu är godiset från Kinetic slut.
Så jag har tagit byggsatsens antenner och limmat dem på en bit plasticard.
(Märk skillanden i storlek mot den målade Barak D)
Jag tänker ge mig på att spackla upp byggsatsen antennen och få den att se ut som den rätta.
Tiden lär utvisa.
Jag har även i dag målat klart ovansidan mina två andra byggen. Jag länkar till ARC ifall nån vill se mer.
Nu när jag ser bilderna själv tror jag att det bruna kan behöva ett lager till?
Barak D.
Summer Re-runs
Shablool F-4E(S)
Snapping pictures on business trips
I morgon kväll blir det målningsdags.
Nu är det snart -dags
/Bosse
Jag har fått dit luftintaget. (får nog göra något åt plåten kring kanonen)
Sen har jag också limmat dit ECM antennerna på luftintaget.
Antennerna i nosen (RHAW?) är större på en Israelisk Barak än en Amerikansk F-16, men nu är godiset från Kinetic slut.
Så jag har tagit byggsatsens antenner och limmat dem på en bit plasticard.
(Märk skillanden i storlek mot den målade Barak D)
Jag tänker ge mig på att spackla upp byggsatsen antennen och få den att se ut som den rätta.
Tiden lär utvisa.
Jag har även i dag målat klart ovansidan mina två andra byggen. Jag länkar till ARC ifall nån vill se mer.
Nu när jag ser bilderna själv tror jag att det bruna kan behöva ett lager till?
Barak D.
Summer Re-runs
Shablool F-4E(S)
Snapping pictures on business trips
I morgon kväll blir det målningsdags.
Nu är det snart -dags
/Bosse
Marlin
Ser fram emot att se den målad!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Flitig som en liten myra är du, Bosse!
Bra jobbat!
Bra jobbat!
Janne.S- Moderator
Azgaron skrev:Ser fram emot att se den målad!
Håkan
Janne.S skrev:Flitig som en liten myra är du, Bosse!
Bra jobbat!
Tack grabbar,
Som sagt VAB har vissa fördelar.
Men nu är jag tillbaka på jobbet igen.
Tack och lov är det fredag så jag ska väl överleva det med.
Men som vanligt när man har varit borta från jobbet ett tag är högarna med arbete rätt stora.
I kväll blir det färg på Barak C.
/Bosse
Marlin
Matt_Public skrev:Åh, goodis!
Snyggt jobbat hörru!
Warthog skrev:Snyggt.
/W
Tack Kamrater,
Det kommer lite bilder till senare i kväll.
Håll ut, jag ska bara genomlida Idol först.
/Bosse
Marlin
Howdy,
Nu är Idol avklarat. Puuuhh!
Så, vad har jag gjort under tiden som ungarna har suttit och snackat sönder ytterligare ett tv-program?
Jo jag har byggt på ECM antennerna på luftintaget med lite skräp jag hittade i skrotlådan.
Jag har också slipat till fogen runt plåten över kanonen. Ska polera upp den sen med resten av nosen.
Jag limmade också dit nos antennerna som jag byggde om igår.
När limmet hade torkat så var det dags för lite spackling.
Jag använder en målarkniv som spackelspade. Jag köpte den på Dekorima i Stockholm för många år sen.
Den är ett av mina favorit verktyg när jag bygger. Den, JLC sågen och Stanleykniven är nog de tre jag inte skulle kunna klara mig utan.
Med målarknivens hjälp kletade jag på lite Tamiyaspackel runt mina antenn ämnen.
I morgon när spackelt har härdat helt blir det till att plocka fram sandpapper och nålfilar och se om jag kan skulptera fram något som påminner om orginalet.
Jag vill också framföra mitt tack till er som läser mina inlägg här. Ni gör mitt bygge så himla mycket roligare.
Jag har verkligen fått en nytändning tack vare er.
Det var dagens rapport från mitt byggbord.
/Bosse
Ps. som ni kanske har märkt så har jag lagt till en avatar. Det är en "Remove Before Flight" tag på Hebreiska. Tyckte den kunde vara passande Ds.
Nu är Idol avklarat. Puuuhh!
Så, vad har jag gjort under tiden som ungarna har suttit och snackat sönder ytterligare ett tv-program?
Jo jag har byggt på ECM antennerna på luftintaget med lite skräp jag hittade i skrotlådan.
Jag har också slipat till fogen runt plåten över kanonen. Ska polera upp den sen med resten av nosen.
Jag limmade också dit nos antennerna som jag byggde om igår.
När limmet hade torkat så var det dags för lite spackling.
Jag använder en målarkniv som spackelspade. Jag köpte den på Dekorima i Stockholm för många år sen.
Den är ett av mina favorit verktyg när jag bygger. Den, JLC sågen och Stanleykniven är nog de tre jag inte skulle kunna klara mig utan.
Med målarknivens hjälp kletade jag på lite Tamiyaspackel runt mina antenn ämnen.
I morgon när spackelt har härdat helt blir det till att plocka fram sandpapper och nålfilar och se om jag kan skulptera fram något som påminner om orginalet.
Jag vill också framföra mitt tack till er som läser mina inlägg här. Ni gör mitt bygge så himla mycket roligare.
Jag har verkligen fått en nytändning tack vare er.
Det var dagens rapport från mitt byggbord.
/Bosse
Ps. som ni kanske har märkt så har jag lagt till en avatar. Det är en "Remove Before Flight" tag på Hebreiska. Tyckte den kunde vara passande Ds.
Marlin
Snyggt,man blir ju inte mindre sugen att bygga en F-16 när man läser denna tråd.
/W
/W
Kent
Warthog skrev:Snyggt,man blir ju inte mindre sugen att bygga en F-16 när man läser denna tråd.
/W
Delmar skrev:fan, alla dessa moderna fighters frestar mig
Tack grabbar,
Tänk på att det finns folk som lever på att tillverka dessa F-16 byggsatser.
Köp en eller ett par och tänk att ni på så sätt har skapat ett arbetstillfälle.
Så brukar jag övertyga mig själv när jag vill ha nå't
/Bosse
Marlin
Vi är ett trevligt litet forum här och det är sällan något går obemärkt förbi
Kul att du trivs Bosse
Kul att du trivs Bosse
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Vi är ett trevligt litet forum här och det är sällan något går obemärkt förbi
Kul att du trivs Bosse
Jo tack jag har märkt det.
Jag har inte haft så här kul sen IDF/AF gruppbygget på ARC för två år sen.
/Bosse
Marlin
det verkar vara väldigt poppis att bygga Israeliska maskiner, någon speciell anledning till det?
Har själv inte riktigt förstått tjusningen men nåt måste det väl vara. Är det ökencamot eller bara känslan?
Har själv inte riktigt förstått tjusningen men nåt måste det väl vara. Är det ökencamot eller bara känslan?
Delmar
Tjusigt Bosse!
Kul att se hur du med enkla medel och mycket tålamod förhöjer intrycket av kärran.
Kul att höra att du trivs i vår skara och att du så aktivt gör det kul att gå in på forumet och kika på dina och de andras olika byggens framskridande.
Keep em coming
//Johan
Kul att se hur du med enkla medel och mycket tålamod förhöjer intrycket av kärran.
Kul att höra att du trivs i vår skara och att du så aktivt gör det kul att gå in på forumet och kika på dina och de andras olika byggens framskridande.
Keep em coming
//Johan
johan r
Delmar skrev:det verkar vara väldigt poppis att bygga Israeliska maskiner, någon speciell anledning till det?
@Delmar
Jag tror nog att den del av förklaring är de snygga skvadronsmärkningarna på stjärtfenan. Det är ju inte många flygvapen som gör så.
Det ligger kanske lite åt andra världskrigets "nose art" Ökencamot kan vara ett svar.
Ökencamot och märkningen är nog varför jag fastnade för det.
johan r skrev:Tjusigt Bosse!
Keep em coming
//Johan
@Johan
Tack, Tålamodet är ju aldrig fel att träna.
När jag var en liten grabb runt 8-10 år var jag med i en modellklubb. Det var några äldre herrar som försökte få oss grabbar i bostadsområdet att bygga modeller.
Vi kunde köpa Airfix modeller till ett mycket billigt pris av dem. Jag kommer inte ihåg så mycket av det men det var en av herrarna där som sa;
"Ingen kan se hur fort du har byggt en modell, men alla kan se hur bra du har byggt den"
Det har nog blivit ett mantra genom åren. Nästa bygge ska alltid vara lite bättre än det förra.
Och samtidigt är det ju så kul att hålla på med denna hobby
Mot byggbordet!
/Bosse
Marlin
Hejsan,
Då ska vi se vad jag har haft för mig under förmiddagen.
Gårdagens spackling av ECM antennerna gick riktigt bra.
Denna här är jag riktigt nöjd med.
Men det blir bakläxa på denna. Lite mer spackel i framkanten sen är den också OK.
Andra sida blev helt OK.
Så då är det dags för att börja måla.
Jag börjar nästan alltid med ovansidan.
Jag följer i detta fall instruktionerna från dekalarket.
Så fram med blyertspennan och börja markera de olika fälten.
Jag märker varje fält med S, G eller B så jag vet vilken färg som ska var.
Innan jag målar varje fält så gnuggar jag bort bokstaven. Jag glömde det på ett flygplan och det gick faktiskt att läsa den genom tre lager färg!
Och så här ser det ut (inte mycket för världen) efter ett lager färg.
Jag målar bara ett lager per dag. Torktiden för Xtracolor är så pass lång.
Försöker man tidigare än efter 24 timmar är risken mycket stor att man lyfter den underliggande färgen.
I realiteten får varje färg torka i tre dagar, eftersom nästa färg blir grön/sky S och efter det brunt.
Så om jag kan måla varje dag så tar ovansidan nio dagar för mig att måla.
Det var allt för denna för denna gång.
Nu ska sätta mig i soffan och kolla på en film och testa alla tre nya chipspåsarna från OLW.
/Bosse
Då ska vi se vad jag har haft för mig under förmiddagen.
Gårdagens spackling av ECM antennerna gick riktigt bra.
Denna här är jag riktigt nöjd med.
Men det blir bakläxa på denna. Lite mer spackel i framkanten sen är den också OK.
Andra sida blev helt OK.
Så då är det dags för att börja måla.
Jag börjar nästan alltid med ovansidan.
Jag följer i detta fall instruktionerna från dekalarket.
Så fram med blyertspennan och börja markera de olika fälten.
Jag märker varje fält med S, G eller B så jag vet vilken färg som ska var.
Innan jag målar varje fält så gnuggar jag bort bokstaven. Jag glömde det på ett flygplan och det gick faktiskt att läsa den genom tre lager färg!
Och så här ser det ut (inte mycket för världen) efter ett lager färg.
Jag målar bara ett lager per dag. Torktiden för Xtracolor är så pass lång.
Försöker man tidigare än efter 24 timmar är risken mycket stor att man lyfter den underliggande färgen.
I realiteten får varje färg torka i tre dagar, eftersom nästa färg blir grön/sky S och efter det brunt.
Så om jag kan måla varje dag så tar ovansidan nio dagar för mig att måla.
Det var allt för denna för denna gång.
Nu ska sätta mig i soffan och kolla på en film och testa alla tre nya chipspåsarna från OLW.
/Bosse
Marlin
Sida 3 av 13 • 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13
Sida 3 av 13
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet