IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F-16C "Barak" i arktisk dress

+7
LasseThid
Tobias
Stefan E
Matt_Public
Azgaron
cas
rsm.gbg
11 posters

Sida 1 av 9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av LasseThid tor feb 03 2022, 21:38

Denna fina modell fick jag av Martin, så det ska bli spännande att se vad jag kan knåpa ihop.

Alla flygplansmodeller jag byggt tidigare har varit från 1940-talet, så nu är det dags att återvända till relativ nutid för att bygga denna modell.
Från början hade jag tänkt måla den i ett annat kamouflage, men eftersom vi var två-tre stycken som tänkt använda samma kamouflage sökte och hittade jag detta arktiska kamouflage samt 3D-printade "dekaler" till cockpit.

Här kommer några bilder på lådan och lite av innehållet.

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220203-203201

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220203-203728

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220203-204317

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220203-204551

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220203-205427

Tydliga och fina detaljer på flygkroppen och många av delarna, så det gäller att jag behärskar mig när det kommer till att måla...  Cool
Den extra knallpallen passar inte riktigt på kontoret, så jag får se om jag använder den eller inte.

När jag tittade på alla delar så insåg jag att det finns många små detaljer som skulle kunna trigga min OCD i fråga om målning...  Laughing

Det här är i princip det som är gjort innan jag fick modellen.

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220203-210243

Kontoret kan bli lite spännande att fixa till för att sätta dit de 3D-printade detaljerna. Är det förresten någon som vet hur jag fäster dessa?
Är det bara att limma dit med superlim eller hur bär jag mig åt? Det är första gången jag ser dylika tingestar...  Rolling Eyes

LasseThid


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av rsm.gbg fre feb 04 2022, 07:37

Najs, detta blir kul.
Ets limmar man ju dit med CA, men tror dessa har lim på, man drar bort en tejp bara.
Men jag har aldrig sett några heller...

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av cas fre feb 04 2022, 08:06

Jojo, här var det fina saker!
Kits-World setet är ju 3D dekaler, så dom borde funka på samma sätt som Eduards Space?
I så fall är det att doppa dom i vatten som vanligt, men en kortare stund och sen försöka få dom på plats.
Funkar det dåligt eller dom lossnar, så tar man hjälp av tunt vitlim.

Knallpallen är helt vanlig resin, så den får fastna med CA-lim.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av LasseThid fre feb 04 2022, 09:36

Tack för tipsen, jag får kolla närmare på det när jag kommer hem.

Lite nervöst att bygga nymodigheter som jetflygplan, men även om det går åt pipan lär ingen dö av det, så det är väl bara att köra på.
Går det käpprätt åt h-e får jag väl köpa en ny och göra om och göra rätt...  Cool Cool Cool

Resinpallen ser ruggigt trevlig ut, men den är ett par apjuck för stor, så det är knappt att den får plats på kontoret, men i värsta fall får jag väl slipa till den en aning.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Azgaron fre feb 04 2022, 11:04

Ser ju trevligt ut! Samma modell som jag bygger i julbygget! Smile
Tror Bosse har lite bra tips om luftintagen! Lite struligt att få dit snyggt om man följer beskrivningen.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av LasseThid lör feb 05 2022, 08:34

Jag har en fråga till publiken gällande knallpallens placering i kontoret.

Resinpallen som jag fått med är ett par apjuck för stor, men likaså den medföljande knallpallen har jag problem med att få på plats. 

Eftersom jag aldrig byggt den här typen av modell innan tänkte jag att jag ska passa på att fråga innan jag placerar knallpallen på fel plats då instruktionerna gällande placeringen är minst sagt bristfälliga i mitt tycke.

I botten av cockpit finns en liten avsats och framför den ett par vinklar.
Ska knallpallen placeras framför avsatsen och vila på dessa vinklar eller ska den sitta mer eller mindre lodrät med ryggen så nära bakkanten som möjligt?

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220205-081943

Det känns som att knallpallen hamnar något hög, men frågan är hur långt ner den behöver komma?

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220205-082017

Ska stolen ner så att det vågräta strecket hamnar i höjd med panelerna till höger och vänster om stolen eller ska den till och med längre ner?

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220205-082045

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Matt_Public lör feb 05 2022, 09:13

Av utrymmesskäl var dynamitfåtöljen bakåtlutad i 30-gradig vinkel (istället för 13, vilket är vanligast för den sortens knallpall), om den detaljen är till någon hjälp i frågan. I annat fall lär Bosses gedigna erfarenhet av den aktuella byggmodellen snart leda till en betydligt mer detaljerad monteringsanvisning.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Stefan E lör feb 05 2022, 09:18

Att stolen är lutad så mycket bakåt i F-16 är att det tillåter piloten att klara högre G-krafter vid svängar, nog så viktigt vid kurvstrider.

Det brukar finnas gott om material på undersidan av stolen så det är bara att slipa tills du får den på rätt ställe, ibland kan man få slipa av lite på sidorna också för att få den att gå ner i baljan.

Resten överlåter jag till Bosse att svara på (jag vill också veta!)....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av LasseThid lör feb 05 2022, 09:36

30 graders lutning... Jikes, här pratar vi om att ligga ner och flyga...  Cool

Då ska knallpallen med andra ord sitta så här?

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220205-093303

Det känns med andra ord som att den ska vila på vinklarna nere i sittbrunnen...

LasseThid


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Matt_Public lör feb 05 2022, 10:54

Stefan E skrev:Att stolen är lutad såpass mycket bakåt i F-16 är att detta tillåter piloten att klara högre G-krafter vid svängar, nog så viktigt vid kurvstrider.
Det också, men utrymmesbesparing förefaller ha varit den främsta drivande designfaktorn. Tydligen var den vunna skillnaden mindre än 1G. Det finns ett antal intressanta trådar på F-16.net i lutningsfrågan och följande citat ur en forskningsartikel från en av dessa diskussioner är belysande:

Most research suggests that there is no significant increase in G tolerance until the seat is inclined 45 degrees. More recent studies have suggested that increased G tolerance in the reclined F-16 seat is due to greater leg elevation and hip flexion. This body position decreases venous pooling in the legs and increases circulating volume and blood pressure. (Burns JW. Prevention of loss of consciousness with positive pressure breathing and supinating seat. Aviat. Space Environ. Med. 1988;59:20-22. )

De gjutna vinklarna förefaller hursomhelst vara vägledande om lutningsvinkeln blir korrekt vid anliggning. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Tobias lör feb 05 2022, 12:25

Medicin och flygmedicin specifikt, nu blev det spännande! Very Happy
hade man klarat ett G till hade det vart ganska stort men verkar inte så ändå? På 30 grader..

Snyggt Lasse. Klart du kunde byggt "samma" kamo som andra, jag är ju bland annat långt efter och kommer se ut som Hej-kom-och-hjälp-mig ändå.. Wink Också lite nervös för modernare, högdetaljerade plan..
Men det här är på god väg, spännande! cheers
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av LasseThid lör feb 05 2022, 12:46

Det kunde jag ha gjort, men genom att inte göra det har jag ju en ursäkt till varför jag måste köpa Tamiyas Aggressor...  Laughing Laughing Laughing

Dessutom är det ju lite roligare om vi målar lite varierat. 

Jag har varit på Alfa och hämtat upp mina slipsvampar och "råkade" få med mig Alclad II Metal Burnt Iron, Jet Exhaust och Duraluminium hem också (betalda givetvis)...  Laughing

Egentligen hade jag tänkt börja med knallpinnarna, men så blev jag sugen på att få 3D-printet på plats på kontoret först, så knallpinnarna får vänta litegrann. Jag ska bara göra lite annat först..  Cool Cool Cool

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Azgaron lör feb 05 2022, 16:18

Jag klurade också på stolen under mitt bygge, och lutad bakåt var det som funkade bäst utan att slipa eller få huven att ta i stolen.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av LasseThid lör feb 05 2022, 18:42

Kontoret är inrett och det ser lite hemtrevligare ut, även om man får ta fram förstoringsglaset för att se något... Laughing Laughing Laughing

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220205-183458

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220205-183516

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av LasseThid lör feb 05 2022, 20:36

Är det bara jag som börjar bli gnällig eller känns det som att den vita delen inte riktigt passar?
Jag tycker att det känns som att biten ska upp något i nedre vänstra hörnan, men den sitter som den ska...

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220205-202947

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Stefan E lör feb 05 2022, 22:28

Snygg cockpit, Lasse!   cheers

Det där om stolen var intressant, jag har bara hört att det var för G-krafterna, men det är ju mera logiskt att stolen måste få plats under huven.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Azgaron sön feb 06 2022, 00:50

Vet inte hur många gånger jag "slagit" bort den delen! Så nu får den banne mig vänta tills slutmonteringen! Smile
Men jag håller med, den verkar inte sitta riktigt rätt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av cas sön feb 06 2022, 08:50

Jodå, det där bli trots allt en ståtlig cockpit!

Även vår gamla fina Draken hade ju en 30-gradig stolslutning, så Viper-piloterna var inte först med att sitta gött tillbakalutade.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av LasseThid sön feb 06 2022, 10:08

Det har varit lite Fingal Olsson läge här på morgonen... det har rört på sig...

Först smutsade jag ner den där blanka vita saken, för sannolikheten att den håller sig vit allt för länge borde vara ganska liten trots allt...

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220206-094254

Sedan limmades cockpit på plats och kroppshalvorna limmades ihop så snabbt att jag nästan glömde fästena till höjdrodren (?) där bak vid luftbromsarna...

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220206-094538

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220206-094616

På tal om luftbromsarna... ska dessa limmas ihop eller ska det vara en liten glipa mellan dem om man inte har dem i utfällt läge?

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220206-094639

Och ja, jag var lite vårdslös när jag klippte bort delen från spruen, men ska de limmas ihop så har jag lite putty att fylla igen med...  Cool

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Azgaron sön feb 06 2022, 14:03

Gott jobbat Lasse! Smile

Om jag inte minns fel så finns det en del att önska när det gäller gjutinloppen på en del ställen på den här modellen.
Min tanke är väl att de ska limmas ihop, såvida man inte väljer (som jag) att ha dem i öppet läge.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Stefan E sön feb 06 2022, 14:35

Snyggt jobbat, Lasse!  cheers


Ja, dom ska limmas ihop, dom ligger väldigt tätt emot varandra i infällt läge!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av LasseThid sön feb 06 2022, 21:28

Här måste det varit någon som hade otur när de tänkte. Hål för montering i AGM-65:an, men inga pins på den del man ska montera den på..

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220206-212446

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av LasseThid sön feb 06 2022, 23:37

Efter en lång kväll med limning av diverse reservdunkar och knallpinnar kraschade precis detta bygge någonstans i sydkinesiska havet... Sad Sad Sad

Som ni ser på bilden saknas det som ska hänga på 5R och 5L. Anledningen till det är att jag precis upptäckt att sprue HH som innehåller alla delar till AN/AAQ-13 och AAQ-28 saknas i lådan. Istället för sprue HH har jag fått sprue II som innehåller delar till något helt annat... Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

Jag har skickat en förfrågan via Facebook Messenger för att höra om det är möjligt att få sprue HH skickad till mig.
Jag har även skickat ett mail till dem och bett om Parts Replacement.
Troligen lär det väl ta ett antal veckor innan jag i bästa fall får den sprue som saknas... 

F-16C "Barak" i arktisk dress 20220206-232611

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Stefan E mån feb 07 2022, 10:22

Hejsan Lasse!

Jag har Barak-lådan i stashen, om du vill kan jag skicka dig HH-gjutramen mot att du skickar mig den när du får hem den.

Förutsatt att inte jag också har fått två II-ramar, måste kolla!

Då behöver du inte vänta mer än ett par dagar innan du kan fortsätta bygget.

PM-a mig din adress i så fall!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av LasseThid mån feb 07 2022, 10:29

Tack för erbjudandet Stefan. Otroligt vänligt av dig!

Jag hör av mig så fort jag får bekräftat av Kinetic att de skickar HH-ramen.
Jag kom på att jag faktiskt kan fortsätta i alla fall, eftersom det enbart verkar vara LANTIRN och Litening som sitter på den ramen.
I värsta fall får jag klara mig utan dem.

II-ramen är till deras F-16C Block 52 och innehåller delar till Sniper XR enligt vad jag kan se i deras instruktioner.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

F-16C "Barak" i arktisk dress Empty Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet