F-16C "Barak" i arktisk dress
+7
LasseThid
Tobias
Stefan E
Matt_Public
Azgaron
cas
rsm.gbg
11 posters
Sida 4 av 9
Sida 4 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Jo tack... Jag väntar bara på att någon av dem ska knäckas, men pepper, peppar *klappar sig på huvudet* sitter alla kvar än...
Lite småprylar och några större delar kvar att limma dit, sedan är det nästan dags för kammo...
Lite småprylar och några större delar kvar att limma dit, sedan är det nästan dags för kammo...
LasseThid
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Kulmåns!LasseThid skrev: [...] men peppar, peppar *klappar sig på huvudet* sitter alla kvar än...
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Jag har en fråga angående motorns innandöme.
Enligt instruktionerna ska den i princip vara vit invändigt, men när jag tittar på bilderna på F-16.net ser det mer ut att vara någon form av metall, titan (?), möjligen med lite vit färg på.
Vad säger herrarna som har bättre koll?
Passformen verkar för övrigt vara sisådär när det kommer till panelen som ska täcka motorn, men det får vi väl se hur vi löser då. Antingen lite slipande eller spacklande.
Uppdatering:
Det verkar vara tämligen vitt...
Enligt instruktionerna ska den i princip vara vit invändigt, men när jag tittar på bilderna på F-16.net ser det mer ut att vara någon form av metall, titan (?), möjligen med lite vit färg på.
Vad säger herrarna som har bättre koll?
Passformen verkar för övrigt vara sisådär när det kommer till panelen som ska täcka motorn, men det får vi väl se hur vi löser då. Antingen lite slipande eller spacklande.
Uppdatering:
Det verkar vara tämligen vitt...
LasseThid
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
EBK:n på moderna motorer är täckta med keramik för att bättre tåla värmen.
Den keramiken är ju oftast ganska ljus, men sen så startar man motorn och det kommer att börja sota till och från, och keramiken kommer ju att brännas till intressanta nyanser den med.
Så en smutsvit grund funkar rätt bra till en F-110-motor (sitter i F-16 och F-14D tex)n som i detta fallet, medans F-404 (F/A-18 och Gripen tex) är mer ljusgul.
Sen får man gå på med sot, smuts och allt annat!
Den keramiken är ju oftast ganska ljus, men sen så startar man motorn och det kommer att börja sota till och från, och keramiken kommer ju att brännas till intressanta nyanser den med.
Så en smutsvit grund funkar rätt bra till en F-110-motor (sitter i F-16 och F-14D tex)n som i detta fallet, medans F-404 (F/A-18 och Gripen tex) är mer ljusgul.
Sen får man gå på med sot, smuts och allt annat!
Senast ändrad av cas den tor feb 17, 2022 8:42 am, ändrad totalt 1 gång
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Tack för informationen cas.
Då har jag precis som Sickan en plan...
Då har jag precis som Sickan en plan...
LasseThid
Matt_Public likes this post
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Det var inte lätt att få till det här så att det ser någorlunda snyggt ut inte...
Jag började med en vit grund och sedan har jag lagt lite Burnt Iron och Pale Burnt Iron på det, men jag tycker att det mesta av det vita verkar ha försvunnit.
Den yttre delen ska grundas ytterligare en gång med Alclad II Black Primer och sedan lackas innan jag lägger på lite Aluminium och Jet Exhaust. Återstår att se hur jävligt det ser ut efter det...
Eventuellt får jag försöka få på ett tunt lager vitt för att få det vita att poppa lite mer.
Jag började med en vit grund och sedan har jag lagt lite Burnt Iron och Pale Burnt Iron på det, men jag tycker att det mesta av det vita verkar ha försvunnit.
Den yttre delen ska grundas ytterligare en gång med Alclad II Black Primer och sedan lackas innan jag lägger på lite Aluminium och Jet Exhaust. Återstår att se hur jävligt det ser ut efter det...
Eventuellt får jag försöka få på ett tunt lager vitt för att få det vita att poppa lite mer.
LasseThid
Azgaron and Marlin like this post
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Tjusigt utblås! Det har du fått till fint!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Idag har jag försökt att fixa utblåset.
Jag började med svart primer och därefter klarlack.
Efter det la jag på ett tunt lager aluminium på den sidan som är mot kroppen.
Sedan sprayade jag utsidan med lite Pale Burnt Metal och därefter försökte jag lägga lite burnt iron i mitten. Efter det la jag lite Jet Exhaust på utsidan och på insidan.
Det skimrar lite granna åt det gula hållet, men är mest svart.
Jag började med svart primer och därefter klarlack.
Efter det la jag på ett tunt lager aluminium på den sidan som är mot kroppen.
Sedan sprayade jag utsidan med lite Pale Burnt Metal och därefter försökte jag lägga lite burnt iron i mitten. Efter det la jag lite Jet Exhaust på utsidan och på insidan.
Det skimrar lite granna åt det gula hållet, men är mest svart.
LasseThid
Azgaron likes this post
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Är det någon av dessa två som är mer amerikansk än den andra?
LasseThid
Azgaron likes this post
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Den nedersta är rätt version.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Azgaron and LasseThid like this post
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Det närmar sig målningsdags.
LasseThid
Azgaron and Matt_Public like this post
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Snyggt jobbat Lasse! Blev ett snyggt utblås!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
LasseThid likes this post
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Tack Håkan.
Jag gjorde en liten ändring igår och målade över de silvriga och vita ytorna på utsidan med matt svart istället, så att det ser lite mera sotigt ut. Dock hade jag gärna sett lite mer av en toning från pale burnt metal till burnt iron till aluminium, men det är svårt när man inte behärskar airbrushen bättre än vad jag gör och man dessutom bara har 12 mm att jobba på.
Jag kom precis på att jag kanske skulle bytt till 0,2 mm nålen, men å andra sidan hade jag enorma problem med att färgen satte igen munstycket med 0,4 mm nålen trots att jag sprayade med 12-15 psi.
Jag gjorde en liten ändring igår och målade över de silvriga och vita ytorna på utsidan med matt svart istället, så att det ser lite mera sotigt ut. Dock hade jag gärna sett lite mer av en toning från pale burnt metal till burnt iron till aluminium, men det är svårt när man inte behärskar airbrushen bättre än vad jag gör och man dessutom bara har 12 mm att jobba på.
Jag kom precis på att jag kanske skulle bytt till 0,2 mm nålen, men å andra sidan hade jag enorma problem med att färgen satte igen munstycket med 0,4 mm nålen trots att jag sprayade med 12-15 psi.
LasseThid
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Knallpallen har fått lite färg på sig.
LasseThid
Azgaron and Marlin like this post
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Så där. Då ska vi bara maska om kupolerna, så kan vi börja kamouflera baracken sedan.
Eventuella tips på hur jag får bort den längsgående skarven i den stora glaskupan tas tacksamt emot.
Eventuella tips på hur jag får bort den längsgående skarven i den stora glaskupan tas tacksamt emot.
LasseThid
Azgaron likes this post
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Hoppas du inte limmat huven....
Så här gör du;
1; Skrapa FÖRSIKTIGT bort det mesta av sömmen, håll kniven vinkelrätt mot sömmen, INGET tryck på kniven, bara dess egen vikt, låt eggen göra jobbet, gör ingen fåra.
2; Ta en sliten gammal sandsticka och sanda FÖRSIKTIGT bort resten av sömmen.
3; Nu kan du polera upp huven.
Jag brukar använda en tre-stegs nagelpolerare, det första steget är en mycket fin slip, det andra steget polerar och tredje stegen polerar upp ytan än mer.
4; Doppa huven i Golvpolish (jag har en gammal flaska Blå Johnsons Golvpolish, finns inte längre) eller något liknande.
Jobba försiktigt hela tiden, tänk på att huven är skör och kan spricka lätt, ibland kan man fylla huven med häftmassa eller annat för att stabilisera upp den.
Inget roligt moment, men inte heller svårt och det tar bara max 10min att fixa en huv.
Nagelpoleraren hittar du billigt (några tior, tillsammans med en hel rad andra mycket användbara grejer!) på skönhetsavdelningen i vilket större varuhus som helst.
Du kan hitta speciella huvpolerare betydligt dyrare hos hobbyhandlarna, men de är knappast bättre, bara dyrare....
Johnsons golvpolish finns tyvärr inte mer, jag har inte hittat någon lika bra ersättare ännu.
Stefan
Så här gör du;
1; Skrapa FÖRSIKTIGT bort det mesta av sömmen, håll kniven vinkelrätt mot sömmen, INGET tryck på kniven, bara dess egen vikt, låt eggen göra jobbet, gör ingen fåra.
2; Ta en sliten gammal sandsticka och sanda FÖRSIKTIGT bort resten av sömmen.
3; Nu kan du polera upp huven.
Jag brukar använda en tre-stegs nagelpolerare, det första steget är en mycket fin slip, det andra steget polerar och tredje stegen polerar upp ytan än mer.
4; Doppa huven i Golvpolish (jag har en gammal flaska Blå Johnsons Golvpolish, finns inte längre) eller något liknande.
Jobba försiktigt hela tiden, tänk på att huven är skör och kan spricka lätt, ibland kan man fylla huven med häftmassa eller annat för att stabilisera upp den.
Inget roligt moment, men inte heller svårt och det tar bara max 10min att fixa en huv.
Nagelpoleraren hittar du billigt (några tior, tillsammans med en hel rad andra mycket användbara grejer!) på skönhetsavdelningen i vilket större varuhus som helst.
Du kan hitta speciella huvpolerare betydligt dyrare hos hobbyhandlarna, men de är knappast bättre, bara dyrare....
Johnsons golvpolish finns tyvärr inte mer, jag har inte hittat någon lika bra ersättare ännu.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Tack Stefan.
Huven är inte limmad, utan enbart lagd på plats för fotograferingen.
Jag har dock limmat den bakre huven idag på morgonen och tejpat ihop huvarna för att kunna börja maskera för kamoufleringen.
Jag har ett par mjuka nagelfilar jag köpte i Ullared med sju olika ytor med allt från grov till fin och buff. Jag kan prova med dem när jag målat färdigt planet.
Skulle Humbrol Clear funka istället för Golvpolish? Den ska ju göra att plastdetaljer ser med glasaktiga ut, enligt Humbrols reklamvideo på tuben i alla fall...
Huven är inte limmad, utan enbart lagd på plats för fotograferingen.
Jag har dock limmat den bakre huven idag på morgonen och tejpat ihop huvarna för att kunna börja maskera för kamoufleringen.
Jag har ett par mjuka nagelfilar jag köpte i Ullared med sju olika ytor med allt från grov till fin och buff. Jag kan prova med dem när jag målat färdigt planet.
Skulle Humbrol Clear funka istället för Golvpolish? Den ska ju göra att plastdetaljer ser med glasaktiga ut, enligt Humbrols reklamvideo på tuben i alla fall...
LasseThid
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Jag har inte provat Humbrol Clear, men testa på en överbliven huv först!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
LasseThid skrev:
Skulle Humbrol Clear funka istället för Golvpolish? Den ska ju göra att plastdetaljer ser med glasaktiga ut, enligt Humbrols reklamvideo på tuben i alla fall...
Enligt sägnen så är Humbrol Clear just Johnsons golvpolish!
The story goes att kemisterna på Humbrol ska ha rekvirerat en flaska Johnsons via ebay och sen helt enkelt kopierat formulan, för att sen sälja den betydligt dyrare i mindre flaskor....allt enligt sägnen alltså
För övrigt ett galant bygge Lasse!
/Patrik
Patrik K
Azgaron likes this post
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Tack Stefan och Patrik!
Svarta faran är på ingång...
Mycket tejp blir det, men nu sitter de första konturerna..
Svarta faran är på ingång...
Mycket tejp blir det, men nu sitter de första konturerna..
LasseThid
Azgaron, cas and Marlin like this post
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Nu börjar det bli spännande!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 4 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sida 4 av 9
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet