F-16C "Barak" i arktisk dress
+7
LasseThid
Tobias
Stefan E
Matt_Public
Azgaron
cas
rsm.gbg
11 posters
Sida 3 av 9
Sida 3 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: F-16C "Barak" i arktisk dress
Då har jag monterat nya korrekta(?) blinkers.
LasseThid
Azgaron, Stefan E, Matt_Public and Marlin like this post
Efter mycket möda och stort besvär samt ett och annat svavelosande uttryck har jag slutligen fått ihop det här. Det blev inte lättare av att Kinetic hade utelämnat beteckningen på en del som helt plötsligt fanns med på bilden (den längsgående balken).
LasseThid
Azgaron and Marlin like this post
Åhå, det sitter ihop på det viset?
Ser ju rätt så krångligt ut...
Ser ju rätt så krångligt ut...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det där var en ny variant på att få ihop huvudstället. Kanske testar den på min nästa Kinetic F-16. Det ligger ju några till i stashen och jäser.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Det där ser väldigt mycket ut som ställen på Starfightern.
Där hade jag väldiga problem att förstå hur det skulle gå ihop.
- Roland
Där hade jag väldiga problem att förstå hur det skulle gå ihop.
- Roland
rsm.gbg
Var de nedre "stötdämparna" ska fästa på skottet är helt omöjligt att se på ritningen, men jag hittade ett par hål på skottet som jag tokchansade på och fäste dämparna vid. Dessutom fick jag borra genomgående hål för att fästa "stötdämparna" på pinnarna som sitter på den stora delen av landningsstället. Sedan fick jag slipa till den sidan som är till höger i bild av den längsgående balken så att den blev lite kilformad för att den ska passa och trycka in den tvärgående plattan på sin plats. Jag fick göra lite andra "finjusteringar" också för att få allting på plats, men nu är det grundmålat och målat i vitt. Klarlack och vädring blir förhoppningsvis gjort i kväll tillsammans med lite detaljmålning av chrome och svart samt montering av hjul.
LasseThid
Azgaron likes this post
Det är ett pillegöra med landstället på F-16!
Men du har fått till det snyggt!
Stefan
Men du har fått till det snyggt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Marlin skrev:Det där var en ny variant på att få ihop huvudstället. Kanske testar den på min nästa Kinetic F-16. Det ligger ju några till i stashen och jäser.
/Bosse
Hahaha... Jo du... Eftersom allting ska målas i vitt tänkte jag att jag sätter ihop det till ett paket och målar allting samtidigt. Sedan visade det sig att man skulle montera lite här och lite där i hjulbrunnen, så jag tänkte att då torrpassar jag det som går och till slut visade det sig att allting satt ihop i alla fall. Eftersom allting var på plats i hjulbrunnen provade jag att ta ut det som ett paket, vilket visade sig funka, så då limmade jag ihop allting och sedan när limmet torkat pillade jag ut hela paketet. Det återstår att se hur smidigt det går att få det på plats igen...
Senast ändrad av LasseThid den mån feb 14 2022, 09:39, ändrad totalt 1 gång
LasseThid
Tack Stefan...
Jag började pilla med landningsstället vi sjutiden igår och var klar strax före halv ett...
Försov mig ordentligt imorse... Hahaha...
En bit har hamnat på sniskan på bilden, men det är upprätad efter det att jag tog bilden.
Jag började pilla med landningsstället vi sjutiden igår och var klar strax före halv ett...
Försov mig ordentligt imorse... Hahaha...
En bit har hamnat på sniskan på bilden, men det är upprätad efter det att jag tog bilden.
LasseThid
Ett lagom nergrisat landningsställ senare så har vi en trehjuling...
LasseThid
Azgaron, Matt_Public, cas and Marlin like this post
Snyggt knåpat och tjusigt ställ!
Kan kanske vara bra att sätta ihop hela ställpaketet innan det sätts på plats.
Dock kan jag ana lite ökade svårigheter med maskering och hantering i allmänhet!
Håkan
Kan kanske vara bra att sätta ihop hela ställpaketet innan det sätts på plats.
Dock kan jag ana lite ökade svårigheter med maskering och hantering i allmänhet!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Snygg trebening
Men måla först och sen sätta dit ställen brukar vara liiite lättare.
- Roiland
Men måla först och sen sätta dit ställen brukar vara liiite lättare.
- Roiland
rsm.gbg
"Tänkte inte på det...", som de sa i något TV-program för länge sedan...
Nåja, varför ska det vara lätt, när det kan vara svårt?
Nåja, varför ska det vara lätt, när det kan vara svårt?
LasseThid
Italeris nya motto.LasseThid skrev:Nåja, varför ska det vara enkelt när det kan vara svårt?
Heja på, hursomhelst; detta artar sig ju riktigt bra.
Matt_Public- Master of DNF
cas likes this post
Det är ju nästan så man tror att den hoppar ihop av sig själv!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Nja, inte riktigt cas, men min brist på erfarenhet av byggande lyser stundtals starkare än solen och då gör jag sådana här klåparaktiga nybörjarfel.
När jag byggde i min ungdoms dagar brukade jag måla allting först och sedan limma ihop delarna, men det funkar inte riktigt längre har jag märkt. Sedan om det beror på limmet, färgen eller mig låter jag vara osagt, å andra sidan har jag inget minne av hur de modellerna jag byggde tidigare såg ut jämfört med vad jag byggt nu... Jag försöker dock anpassa mitt byggande till att bygga i block som jag kan måla i ett svep, men här är ju ett lysande exempel på att jag måste lära mig att inte slaviskt följa instruktionerna och att jag måste hitta en annan metodik som gör att saker och ting blir lättare för mig, inte svårare...
Vem vet, en regnig dag kanske polletten faller ner...
Å andra sidan är det (förhoppningsvis) ingen som dör av att jag gör det onödigt krångligt för mig själv och även om jag gärna vill bygga snygga modeller, bygger jag främst för att jag tycker att det är roligt, inte för att jag ska bygga utställningsexemplar av varje modell jag tar mig an. Det tar nog minst 493 modeller till innan jag börjar närma mig den ambitionen, med tanke på att detta är alster nummer sju sedan jag återupptog den här hobbyn.
Om det är någon som har en bra länk till typ "Modellbygge för dummies" eller liknande så tar jag tacksamt emot tips som kan göra att jag slipper göra den här typen av fel på de kommande 93 modellerna också, innan jag till slut lär mig att göra rätt...
När jag byggde i min ungdoms dagar brukade jag måla allting först och sedan limma ihop delarna, men det funkar inte riktigt längre har jag märkt. Sedan om det beror på limmet, färgen eller mig låter jag vara osagt, å andra sidan har jag inget minne av hur de modellerna jag byggde tidigare såg ut jämfört med vad jag byggt nu... Jag försöker dock anpassa mitt byggande till att bygga i block som jag kan måla i ett svep, men här är ju ett lysande exempel på att jag måste lära mig att inte slaviskt följa instruktionerna och att jag måste hitta en annan metodik som gör att saker och ting blir lättare för mig, inte svårare...
Å andra sidan är det (förhoppningsvis) ingen som dör av att jag gör det onödigt krångligt för mig själv och även om jag gärna vill bygga snygga modeller, bygger jag främst för att jag tycker att det är roligt, inte för att jag ska bygga utställningsexemplar av varje modell jag tar mig an. Det tar nog minst 493 modeller till innan jag börjar närma mig den ambitionen, med tanke på att detta är alster nummer sju sedan jag återupptog den här hobbyn.
Om det är någon som har en bra länk till typ "Modellbygge för dummies" eller liknande så tar jag tacksamt emot tips som kan göra att jag slipper göra den här typen av fel på de kommande 93 modellerna också, innan jag till slut lär mig att göra rätt...
LasseThid
LasseThid skrev:Nja, inte riktigt cas, men min brist på erfarenhet av byggande lyser stundtals starkare än solen och då gör jag sådana här klåparaktiga nybörjarfel.
Jag tycker du gör väldigt bra ifrån dig, du får ta med dig några till Battlefield den 11 Mars.
En sak är säker du kommer vara långt ifrån sämst, även om sämst även det är mycket välkommet (been there)
Man lär sig av misstagen och vi delar gärna med oss här på forat.
Jag skulle aldrig kommit så långt som mitt byggande tagit mig utan detta fora.
Byggträffar och vårat "Kollo" i Juni är utmärkta sätt att lära sig mer, det skall du försöka vara med på.
Youtube är väldigt bra för att lära sig teknik, kolla in Mig Ammos videor, dom håller mycket hög klass.
Prenumerera på nyhetsbrev ifrån alla möjliga tillverkare, mycket fin information för allt möjligt, ovärdeligt.
Heja forat ni är bäst
- Roland
rsm.gbg
Azgaron likes this post
Nja... Den modell som är närmast att vara ok enligt mig är väl slagfältstaxin i så fall.
Övriga modeller har ganska tydliga imperfektioner som gör att de enligt min mening inte är värda att visa upp.
Den modell som ligger närmast till är väl i så fall Bocken, men även här finns det mycket som borde varit bättre.
Beaufightern faller bort på att den dels saknar antennen samt att den har en del andra skönhetsbrister på grund av att jag slarvade lite för att jag ville bli klar med den.
Den duger för att stå i bokhyllan, men den är inget jag vill visa upp mer än jag gjort hittills.
Heinkeln har för många avbrutna delar och stora glipor, Mosquiton likaså samt silvrade dekaler och Spitfiren är inte heller något vidare...
Jag har googlat en del och sökt på tuben, men hittar inget som hjälper mig med att hitta rätt tankesätt i byggandet.
Mycket av det jag hittar är väl avancerat för mig då det gäller tekniker med färg och pulver.
Övriga modeller har ganska tydliga imperfektioner som gör att de enligt min mening inte är värda att visa upp.
Den modell som ligger närmast till är väl i så fall Bocken, men även här finns det mycket som borde varit bättre.
Beaufightern faller bort på att den dels saknar antennen samt att den har en del andra skönhetsbrister på grund av att jag slarvade lite för att jag ville bli klar med den.
Den duger för att stå i bokhyllan, men den är inget jag vill visa upp mer än jag gjort hittills.
Heinkeln har för många avbrutna delar och stora glipor, Mosquiton likaså samt silvrade dekaler och Spitfiren är inte heller något vidare...
Jag har googlat en del och sökt på tuben, men hittar inget som hjälper mig med att hitta rätt tankesätt i byggandet.
Mycket av det jag hittar är väl avancerat för mig då det gäller tekniker med färg och pulver.
LasseThid
Hejsan Lasse!
Jag håller med Roland fullt ut, jag har lärt mig oerhört mycket genom olika fora sen jag började bygga igen 2000 (Hyperscale, Aeroscale, IPMS Stockholm, IPMS Göteborg)!
Läsa byggtrådar, titta på tuben, fråga mycket och framförallt, bygga mycket och kunna ta åt sig av konstruktiv kritik.
Sedan måste det koka ihop med egna erfarenheter och förmågor, det tar tid, men det kommer, var så säker.
Du har redan gjort framsteg och dina modeller blir allt bättre, du kanske inte ser det själv, men vi andra kan se det.
Det hjälper inte hur mycket man än bygger, fel kan man alltid göra oavsett hur mycket man byggt.
Huvudsaken är att man gör nya fel hela tiden så man lär sig något nytt varje gång.
Varenda modell som jag byggt har saker som jag inte är nöjd med och jag tycker jag kunde gjort bättre, men det är det bara jag själv som ser.
Man är sin egen värsta kritiker och så länge du känner att "nästa modell blir bättre" har du något att sträva efter.
Men perfekt blir det aldrig....
Häng med på vårat kollo, ett ypperligt tillfälle att lära sig nya saker och få ett ansikte till namnen.
Stefan
Jag håller med Roland fullt ut, jag har lärt mig oerhört mycket genom olika fora sen jag började bygga igen 2000 (Hyperscale, Aeroscale, IPMS Stockholm, IPMS Göteborg)!
Läsa byggtrådar, titta på tuben, fråga mycket och framförallt, bygga mycket och kunna ta åt sig av konstruktiv kritik.
Sedan måste det koka ihop med egna erfarenheter och förmågor, det tar tid, men det kommer, var så säker.
Du har redan gjort framsteg och dina modeller blir allt bättre, du kanske inte ser det själv, men vi andra kan se det.
Det hjälper inte hur mycket man än bygger, fel kan man alltid göra oavsett hur mycket man byggt.
Huvudsaken är att man gör nya fel hela tiden så man lär sig något nytt varje gång.
Varenda modell som jag byggt har saker som jag inte är nöjd med och jag tycker jag kunde gjort bättre, men det är det bara jag själv som ser.
Man är sin egen värsta kritiker och så länge du känner att "nästa modell blir bättre" har du något att sträva efter.
Men perfekt blir det aldrig....
Häng med på vårat kollo, ett ypperligt tillfälle att lära sig nya saker och få ett ansikte till namnen.
Stefan
Kollo och byggmöten ingår i planerna och vad gäller att vara sin egen värsta kritiker håller jag med om till 110%, även till och med jag förstår att jag inte ska jämföra mina alster med, för att ta ett överdrivet exempel, Jannes Viggen...
Konstruktiv kritik har jag inga som helst problem med, det välkomnar jag snarare, även om jag kanske ibland kanske känner att jag inte är redo att ta just det/de steg som efterfrågas.
Till exempel har jag på Baracken "vågat" att släppa sargen och börjat vädra hjulhus och landningsställ samt att jag försökt mig på att spackla glipor på reservdunkar, hjul och lite annat. Jag tänker även ge mig på lite preshading när det väl närmar sig målningsdags.
I morse hittade jag en video om spackling på tuben där jag fick en del aha upplevelser som jag om jag kommer ihåg dem kommer att försöka använda mig av.
Monteringen av landningsställ och hjulhus vet jag egentligen om att jag ska avvakta med, men lite för mycket entusiasm för bygget gör att jag bygger efter instruktionerna utan att tänka efter vad det får för konsekvenser, men det är sådant som förhoppningsvis rättar till sig med tiden.
Framstegen ser även jag och därav att jag höjer kraven och förväntningarna så sakteliga.
Konstruktiv kritik har jag inga som helst problem med, det välkomnar jag snarare, även om jag kanske ibland kanske känner att jag inte är redo att ta just det/de steg som efterfrågas.
Till exempel har jag på Baracken "vågat" att släppa sargen och börjat vädra hjulhus och landningsställ samt att jag försökt mig på att spackla glipor på reservdunkar, hjul och lite annat. Jag tänker även ge mig på lite preshading när det väl närmar sig målningsdags.
I morse hittade jag en video om spackling på tuben där jag fick en del aha upplevelser som jag om jag kommer ihåg dem kommer att försöka använda mig av.
Monteringen av landningsställ och hjulhus vet jag egentligen om att jag ska avvakta med, men lite för mycket entusiasm för bygget gör att jag bygger efter instruktionerna utan att tänka efter vad det får för konsekvenser, men det är sådant som förhoppningsvis rättar till sig med tiden.
Framstegen ser även jag och därav att jag höjer kraven och förväntningarna så sakteliga.
LasseThid
"Kollo och byggmöten ingår i planerna..."
Det låter roligt, du kommer inte att ångra dig och kanske vi syns!
..."även till och med jag förstår att jag inte ska jämföra mina alster med, för att ta ett överdrivet exempel, Jannes Viggen... " "
Det gör inte jag heller....
"Konstruktiv kritik har jag inga som helst problem med, det välkomnar jag snarare, även om jag kanske ibland kanske känner att jag inte är redo att ta just det/de steg som efterfrågas.
Till exempel har jag på Baracken "vågat" att släppa sargen och börjat vädra hjulhus och landningsställ samt att jag försökt mig på att spackla glipor på reservdunkar, hjul och lite annat. Jag tänker även ge mig på lite preshading när det väl närmar sig målningsdags."
Det kan vara känsligt, det är inte alla som vill ha någon kritik, aldrig så konstruktiv!
Det kan vara både lite pinsamt och genant att få kritik, men man kan också lära sig en hel del.
"I morse hittade jag en video om spackling på tuben där jag fick en del aha upplevelser som jag om jag kommer ihåg dem kommer att försöka använda mig av."
Det är så man lär sig, får nya ideér och sedan blandar man, experimenterar och modifierar tills man hittar något eget man gillar.....
"Monteringen av landningsställ och hjulhus vet jag egentligen om att jag ska avvakta med, men lite för mycket entusiasm för bygget gör att jag bygger efter instruktionerna utan att tänka efter vad det får för konsekvenser, men det är sådant som förhoppningsvis rättar till sig med tiden."
Ja, varje modell är ny och man får anpassa sig till varje nytt bygge, se instruktionerna som en rekommendation, inte absoluta, var kritisk när du läser dem, det missas ganska ofta.
Vissa märken är sämre än andra på instruktionerna och andra följer man slaviskt, det KAN straffa sig att bygga efter eget huvud, Been there, done that, got the T-shirt....
"Framstegen ser även jag och därav att jag höjer kraven och förväntningarna så sakteliga."
Framförallt, ha KUL!
Stefan
Den dagen jag slutar tycka att det är kul att bygga modeller kommer jag fundera på om det är värt att fortsätta eller om det är bättre att slå igen butiken.
Jag la till exempel 1000-1200 timmar på Escape From Tarkov innan jag insåg att jag aldrig kommer att bli tillräckligt bra på det för att tycka att det är kul att spela och då valde jag helt sonika att avinstallera spelet. Inte för att det är dåligt på något vis, tvärt om det är ett av de bättre spelen jag spelat på länge, men jag tyckte inte det var kul att vara så värdelös på det som jag var och framstegen var minimala...
Jag la till exempel 1000-1200 timmar på Escape From Tarkov innan jag insåg att jag aldrig kommer att bli tillräckligt bra på det för att tycka att det är kul att spela och då valde jag helt sonika att avinstallera spelet. Inte för att det är dåligt på något vis, tvärt om det är ett av de bättre spelen jag spelat på länge, men jag tyckte inte det var kul att vara så värdelös på det som jag var och framstegen var minimala...
LasseThid
En del tejp senare så har jag i alla fall lyckats maska hjulbrunnarna för bakhjulen.
Jag var lite lat av mig till att börja med och krökte en kartongbit till den främre hjulbrunnen, men faller andan på blir den nog tejpad innan det är dags för målning den med.
Bild uppdaterad då även noshjulet nu är maskat och klart...
Jag var lite lat av mig till att börja med och krökte en kartongbit till den främre hjulbrunnen, men faller andan på blir den nog tejpad innan det är dags för målning den med.
Bild uppdaterad då även noshjulet nu är maskat och klart...
Senast ändrad av LasseThid den ons feb 16 2022, 06:27, ändrad totalt 1 gång
LasseThid
Azgaron and cas like this post
Snitsigt så!
Dom där statiska avledarna ser farligt ömt¨liga ut
Dom där statiska avledarna ser farligt ömt¨liga ut
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 3 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sida 3 av 9
Behörigheter i detta forum: