IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vad jobbar vi med igentligen?

+22
LudvigN
Zander_Lindstrom
Cdrengelin
frznlogic
TommyKillander
JOooCKE
johan r
legion
MagnusE
Obed
Delmar
Warsawpact
cas
Stefan E
Joppo
Jokkocze
MiniStuff
Janne.S
Azgaron
Marlin
Matt_Public
Patrik K
26 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Janne.S fre sep 17 2010, 14:46

Hehe mycket caddare i faggorna....

Själv är jag datavetare i grunden och har även läst CAD/CAM på Lindholmen.... har väl hänt att man lekt lite med CATIA.
Aldrig jobbat med det dock...livet ville annorlunda Razz
IT bubblan sprack när jag slutade på högskolan......och nu är all min kunskap så inni bengen förlegad att jag knappt skulle kunna lära en data grundkurs Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Marlin fre sep 17 2010, 15:42

Janne.S skrev:Hehe mycket caddare i faggorna....

Själv är jag datavetare i grunden och har även läst CAD/CAM på Lindholmen.... har väl hänt att man lekt lite med CATIA.
Aldrig jobbat med det dock...livet ville annorlunda Razz
IT bubblan sprack när jag slutade på högskolan......och nu är all min kunskap så inni bengen förlegad att jag knappt skulle kunna lära en data grundkurs Razz

Livet kan ju ställa till det.
Själv är jag utbildad till snickare, la till en militär utbildning (FOK) men jobbar som banknörd.
Det är vad jag kallar storslalom.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av cas fre sep 17 2010, 16:22

Warsawpact skrev:
CAS skrev:
Fast jag gillar det ändå så jag är nog tillräckligt knäpp för att jobba vidare med det.

//Christer

Hehe, ibland får man bita i det sura äpplet som ger mat på bordet.

Ser för övrigt att du bor i Skene, håller du hov i Assberg eller i Ne**rbyn?
Bodde också i Skene tills jag flyttade till Borås. Riktigt trevlig håla, bättre än Kinna i alla fall.

Hörru, vårda ditt språk! Evil or Very Mad
Jag är ju en f.d kinnabo som efter 5 år i Borås flyttade tillbaka till Mark igen när det var dags för tillökning.
Och då blev det till ne**rbyn (för alla er andra, området har inte fått nå namn sen det byggdes på 60-talet), men visst är det ganska otänkbart för en kinnabo att flytta till skene...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Warsawpact fre sep 17 2010, 16:45

CAS skrev:
Warsawpact skrev:
CAS skrev:
Fast jag gillar det ändå så jag är nog tillräckligt knäpp för att jobba vidare med det.

//Christer

Hehe, ibland får man bita i det sura äpplet som ger mat på bordet.

Ser för övrigt att du bor i Skene, håller du hov i Assberg eller i Ne**rbyn?
Bodde också i Skene tills jag flyttade till Borås. Riktigt trevlig håla, bättre än Kinna i alla fall.

Hörru, vårda ditt språk! Evil or Very Mad
Jag är ju en f.d kinnabo som efter 5 år i Borås flyttade tillbaka till Mark igen

En Kinnabo som flyttar till Skene händer inte varje dag.....men....ifrån Borås. IFRÅN Borås. Shocked Shocked Shocked
Herregud människa! lol!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Warsawpact fre sep 17 2010, 16:57

Marlin skrev:
Janne.S skrev:Hehe mycket caddare i faggorna....

Själv är jag datavetare i grunden och har även läst CAD/CAM på Lindholmen.... har väl hänt att man lekt lite med CATIA.
Aldrig jobbat med det dock...livet ville annorlunda Razz
IT bubblan sprack när jag slutade på högskolan......och nu är all min kunskap så inni bengen förlegad att jag knappt skulle kunna lära en data grundkurs Razz

Livet kan ju ställa till det.
Själv är jag utbildad till snickare, la till en militär utbildning (FOK) men jobbar som banknörd.


Snickare+ lite militärt + bankman...det var hejan vilket slalom. Men det är sällan man har ett och samma yrke hela livet eller jobbar med det man egentligen utbildat sig till skolan för den delen.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Matt_Public fre sep 17 2010, 17:09

Joppo skrev:
Matt_Public skrev:

Skall även jag in i 3D-svängen ifall det vill sig illa. Kan bli... ...spännande.

Kul Smile Det är ett ganska stort område att sätta sig in i, men samtidigt skoj också. Vad kommer du isf att använda för program?

Vete fasen, får nog leda övergången själv till en del. Några bra tips? Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Joppo fre sep 17 2010, 18:16

Hrm... Bra fråga hörru Smile Alla de större programmen(Max, Maya, XSI, Lightwave ,C4D etc ) skulle jag kvalificera som bra och klarar av det mesta. Här har du några förslag:

Själv använder jag Maya som mitt primära program. Det är ganska komplext och stort, men väldigt kraftfullt. Mycket utbrett i filmbranschen. Dyrt

Bland illustratörer och arkitekter är 3D Studio Max nog det mest utbredda programmet. Jag har själv inte så stor erfarenhet av det, men det verkar vara lite mindre komplext i förhållande till Maya. Det finns väldigt mycket färdiga modeller att ladda ner till Max, som är helt kompletta med shaders och texturer, vilket exempelvis en arkitekt kan spara mycket tid och pengar på. Dyrt

Cinema 4D är ett lite enklare 3D-program, men ändå kraftfullt. Det är inte lika stort som Maya eller Max, men har ändå en hyfsat stor användarskara. Används mycket till s.k motion graphics. Ska vara enklare och snabbare att lära än Maya och Max. Inte fullt så skitnödigt dyrt som Maya och Max.

Hoppas du blev lite klokare. Det är som sagt ett rätt stort och komplext område, som det krävs en del tålamod att sätta sig in i. Har du möjlighet att gå nån slags kurs bekostad av SAAB rekommenderar jag det Smile Att helt själv lära sig ett 3D-program från grunden tror jag är rätt frusterande... Lycka till!

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Azgaron lör sep 18 2010, 02:33

Jag satt och knåpade en hel månad med 3D Studio Max. Himla kul program, ävven om jag mest följde tutorialsen.
Men att hosta upp de pengarna privat plus det som tydligen går åt varje år för att förnya licensen är väl svettigt!

Sitter just nu och knåpar i landskapsprogrammet Bryce 5.5. Ganska kul det med och helt gratis, men inte särskilt avancerat.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av cas tis sep 21 2010, 12:57

Mycket program för designers här märker jag!
Vi konstruktörer har ju såna där konstiga krav på oss att det skall kunna göras pappersritningar av det vi gör, och att 3D-datan skall vara så exakt att man kan göra verktyg, CAM-beredningar etc. från det.
Jag jobbar själv med Pro/ENGINEER och har pillat i det programet av och till de senate 15 årsen, så jag är rätt enfärgad i min CAD-värld Cool
Nice program, med ganska hög inlärningströskel speciellt om man vill göra lite mer avancerade grejer.
Vad som gör CAD på storföretag lite speciellt är ju att alla skall kunna samarbeta med alla och att alla skall ha tillgång till samma CAD-data, jorden runt. Då vill det till att alla jobbar på liknande sätt och det är inte alltid så himla lätt!

Ack ja, nu längtar jag nästan tillbaka till jobbet igen, fast där kan man inte smita undan en stund och limma ihop styrenplast...

//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Matt_Public tis sep 21 2010, 13:10

CAS skrev: Ack ja, nu längtar jag nästan tillbaka till jobbet igen, fast där kan man inte smita undan en stund och limma ihop styrenplast...

Allt har sina klara nackdelar. albino
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Obed tis sep 21 2010, 21:51

CAS skrev:Just nu är jag försörjd av Försäkringskassan så jag kan vara hemma med en ett-årig illbatting till son, men annars är jag CAD-apa på en västsvensk lastbilstillverkare....
Jag sitter dagarna i ända och ritar diverse motorkomponenter i 3D och svär över projektledare, ekonomer, processer och fransoser. Läs Dilbert ett tag så förstår ni exakt hur jag har det Cool
Fast jag gillar det ändå så jag är nog tillräckligt knäpp för att jobba vidare med det.

//Christer

Har också jobbat i en västsvensk lastbilstillverkare. Kommer ihåg en gång när det blev stopp i tillverkningen när en nykonstruerad motor inte passade i chassiet, "det funkade ju i CAD:en" lär någon tekniker ha sagt. Kan ju vara bra prova att sänka ner en motor i ett chassie innan den går i produktion kan man tycka.

Nåväl.
Numera är jag i en västsvensk båtmotortillverkare.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av MagnusE tis sep 21 2010, 22:25

Själv innehar jag tydligen den något högtravande titeln Customer Operations Supervisor på ett av världens största kemiföretag. I praktiken innebär det att jag kränger färg till bl.a. ovan nämnda västsvenska lastbilstillverkare.
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Warsawpact tis sep 21 2010, 22:30

Obed skrev:
CAS skrev:Just nu är jag försörjd av Försäkringskassan så jag kan vara hemma med en ett-årig illbatting till son, men annars är jag CAD-apa på en västsvensk lastbilstillverkare....
Jag sitter dagarna i ända och ritar diverse motorkomponenter i 3D och svär över projektledare, ekonomer, processer och fransoser. Läs Dilbert ett tag så förstår ni exakt hur jag har det Cool
Fast jag gillar det ändå så jag är nog tillräckligt knäpp för att jobba vidare med det.

//Christer

Numera är jag i en västsvensk båtmotortillverkare.

Volvo Penta uber alles! Very Happy
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av cas ons sep 22 2010, 07:49

"Det funkar ju i CAD:en"
Jodå, det har man väl sagt en och annan gång...ett jäkla meck att få ner en motor i chassit är det. Det är därför vi gillar att leverera motorer till den där båtmotortillverkaren, även om dom plockar ut dubbelt så mycket effekt som vi tänkte Wink

//C

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av legion sön okt 10 2010, 14:37

Idag jobbar jag på Telenor sedan våren 2006 som servicetekniker.

Förrut arbetade jag på AB Widex i Malmö som servicetekniker och varit huvudtekniker på Biocord AB (som inte finns längre) var dotterbolag till Widex.
Blev uppsagd pga arbetsbrist. Trist, för bättre ställe att jobba på finns inte.
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av johan r sön okt 10 2010, 20:29

Fastnät eller mobilsidan hos telenor?

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av legion sön okt 10 2010, 20:43

Hej Johan Smile

Mobilsidan, . Mitt arbete idag innefattar först och främst service och reparationer av Nokia mobiltelefoner.

mvh
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av johan r sön okt 10 2010, 21:32

Ok!

Tänkte annars att du kanske var på fältservice mobil med arbete på mobilbaser och växlar.

Har varit nere på kontoret i Malmö några gånger och tänkte att man kanske hade träffat dig IRL...... utan att veta att du var byggare Very Happy

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av legion sön okt 10 2010, 21:43

ah se där Smile

Jobbar du själv på Telenor? Smile Är du på Networks?

haha herregud! Very Happy kan de va så?? Vilket kontor har du vart på? Elbegatan eller Industrigatan Smile ??

Är extremtsugen på att bli en, just en fältservicetekniker, hålla på med hårdvara/nätverk osv osv... men men...
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Jokkocze sön okt 10 2010, 22:21

Legionar skrev:Är extremtsugen på att bli en, just en fältservicetekniker, hålla på med hårdvara/nätverk osv osv... men men...
Det är jag också du, men utan erfarenhet så är det extremt svårt att få den sortens jobb. Sad
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av johan r sön okt 10 2010, 22:33

Elbegatan.

Jobbade tidigare inom networks på Göteborgskontoret.

Förlorade anställningen i samband med nerdragningarna för ett år sedan då bl.a Örebrokontoret lades ner.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Azgaron ons jun 22 2011, 14:13

Jag skrev ju i nån tråd att jag bytt arbetsplats, men hittade inte den här tråden då, och sen glömde jag bort det.

Jag började en fas 3 "anställning" på IOGT för lite mer än ett år sen. Min uppgift var att vara webbredaktör + datansvarig i största allmänhet.
Nåt som iofs passar mig bra, då det är områden jag kan, men tyvärr blev där aldrig så mycket att göra, inte ens de gånger de sa att nu minsann skulle hemsidan si och så uppdateras.
I lokalerna fanns också NBV, och jag brukade hålla frukost tillsammans med dem, och på så vis lärde jag känna dem rätt väl, samt att jag hjälpte dem med en hemsida.

Tyvärr hade vår chef som också var ordförande i sen styrelse som hade hand om fas 3 projektet, tillskansat sig för mycket makt, och fick till sist sparken för att ha förskingrat både företagets/föreningens och våra insamlingspengar (som vi samlat in till sjuka arbetskamrater).
Samma människa hade dessutom sett till att få bort NBV, så när de flyttade blev jag tillfrågad om jag ville jobba som fas 3 för dem istället.
Något som jag inte tvekade till, och när byråkratin malt färdigt, så började jag jobba för dem den 2e maj, och stortrivs där, och de med mig.

På mitt första personalmöte, fick jag reda på att NBV's styrelse talat om att hitta en anställningsform åt mig.
Jag vet dock inte när detta blir aktuellt. Chefen har dock bett mig kontakta min arbetsförmedlare för att diskutera vilka anställningsformer som jag är berättigad till. Nystartjobb är nog en trolig variant! Inget klart än, men jag hoppas ju att det blir så snart som möjligt.

Jag får ta och berätta så fort jag vet mer.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Matt_Public ons jun 22 2011, 14:19

Sådär ja!

In i riktiga arbetslivet bara, det är rätt åt dig. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av MiniStuff ons jun 22 2011, 15:04

Gött å höra Håkan! Håller tummarna för något bra för dig.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Janne.S ons jun 22 2011, 16:09

Låter ju lysande, Håkan! Jag håller tummar å tår!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vad jobbar vi med igentligen? - Sida 2 Empty Sv: Vad jobbar vi med igentligen?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet